Bukefalos 28 år!

Urlastning ska ske i träns?

Sv: Urlastning ska ske i träns?

Undrar lite försynt hur ni tillpassar tränsen om de är så lätta att dra av?

Bara kom att tänka på en sak.
För några år sedan hade jag en häst som - när den stod still - ruskade lite på huvudet och tränset föll i backen. :angel:
Kan säga att jag blev lite paff.


(Dock ska väl tilläggas att det var lucia och hon hade renhorn fastsatta på nackstycket, så det kan ju ha spelat in. :p )
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Min häst (fjord/island) har blivit ledd genom hela centrum under studenternas karneval (=folkfest!) i bara grimma, med en tjej i klänning barbacka på ryggen. Han var lika oberörd som om han gått på en lugn skogspromenad.
Han har också stått uppbunden i en tanig björk i utkanten av ett villaområde på en brukskörningstävling tillsammans med en stor ardennerhingst, båda två i bara grimma.


Jag köper inte att tränset är en säkerhet. Säkerhet är att kunna hantera sin häst oavsett situation och utrustning.

Om en stor hingst vill gå sin väg så går han, oavsett träns eller ej.
Som alla säkert känner till är hästen ett flyktdjur. Ett sådant reagerar med ryggraden, inte med eftertanke. Smärtan som bettet skulle orsaka kommer knappast hindra hästen från att dra sin väg om den vill bort.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

:rofl:
Jag lovar att du kommer bli igenkänd om du gör alla starter i hornluva
:rofl:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Om en stor hingst vill gå sin väg så går han, oavsett träns eller ej.
Som alla säkert känner till är hästen ett flyktdjur. Ett sådant reagerar med ryggraden, inte med eftertanke. Smärtan som bettet skulle orsaka kommer knappast hindra hästen från att dra sin väg om den vill bort.

Fast det här är ju inte en absolut sanning.
Jag vill hävda att det krävs att en häst drar mer för att komma loss med träns. (såvida hästen är tränsvan, ryttaren håller rätt osv)

Säg att en häst kan dra med olika styrka på en 10gradig skala. Drar hästen 10 har du ingen chans, med varken träns eller grimma.
Men hästen drar inte alltid antingen 10, eller inte alls.

Drar hästen 7 hävdar jag att du har betydligt större chans med träns än med grimma.


Förutsatt att man tränat hästen på att bli markhanterad i träns med, inte bara haft det de 10 stegen ut på stallplanen före ridning.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Min häst (fjord/island) har blivit ledd genom hela centrum under studenternas karneval (=folkfest!) i bara grimma, med en tjej i klänning barbacka på ryggen. Han var lika oberörd som om han gått på en lugn skogspromenad.
Han har också stått uppbunden i en tanig björk i utkanten av ett villaområde på en brukskörningstävling tillsammans med en stor ardennerhingst, båda två i bara grimma.


Jag köper inte att tränset är en säkerhet. Säkerhet är att kunna hantera sin häst oavsett situation och utrustning.

Om en stor hingst vill gå sin väg så går han, oavsett träns eller ej.
Som alla säkert känner till är hästen ett flyktdjur. Ett sådant reagerar med ryggraden, inte med eftertanke. Smärtan som bettet skulle orsaka kommer knappast hindra hästen från att dra sin väg om den vill bort.
Du kan inte jämföra din lugna trötta med unga alt sporthästar i toppkondis.

Titta hur rigoröst man hade planerat för den kungliga kortegen vid bröllopet.
En yngre hetare häst reds av chefen för hovstallet o den fick trava hela tiden- för att den skulle behärska sig.

ALLA hade kandar o spannet hade ryttare på- vad heter de?:angel:
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nej, axel nu är du löjlig!
Skulle en tävlingshäst vara stojig bara för den är i bra kondis? Nej du, jag har hanterat en hel del tävlingshästar genom åren och kan säga att det är hanteringen som brister.
Arbetade en tid i ett hoppstall, där hästarna inte ens gick att leda ut i hagen utan kedjegrimskaft. Dåligt hanterade!
Jag har också arbetat med westernhästar, tävlade hög nivå cutting och reining. Behövdes inte tillstymmelse till "extrautrustning" för att förflytta dem.
De körhästar jag har arbetat med behöver inte heller mer än ett litet bomullsrep för att ledas. Där är mycket av utrustningen tradition, inte behov. Det ska se flashigt ut.
Det är skillnad på att ha utrustning för att man inte klarar sig utan och för det är tradition.

Jag står fast vid min åsikt att en bra hanterad häst kan man hantera den oavsett utrustning och omgivning. Och oavsett om det är en tävlingshäst eller ej.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag gillar dessa diskussioner som alltid spårar ur. Först frågar en B ponny ryttare om hur man gör för att kunna last av sin häst i träns.
SEN helt plötsligt så har tråden övergått till att tävlingshästar inom dressyr och hoppning är galna monster och att man har lika mkt koll i grimma som i träns osv
Ni som anser att ni har sån god koll utan träns, jag hoppas ni aldrig hamnar i den sitsen att era hästar sliter sig och gör antingen illa sig själv, eller någon annan.
Ni som leder i träns för att ni har monster, uppfostra hästarna innan ni åker i väg.
Vi övriga som har fullt hanterbara hästar men som dels vet att det är ett flyktdjur vi hanterar och att vi aldrig bör lite fullt ut på en häst och som dels inte tycker det är en katastrof att leda hästen i träns på ex en tävlingsplats. Vi kan väl ta en kopp kaffe och läsa fler roliga trådar här;)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Fast det är stor skillnad på hästar som är vana att ledas i träns (och inte bli korrigerade i träns) jämfört med hästar som inte är det. I det senare fallet, där hästen inte är van vid att tränset används för sin skärpa i lägen där man behöver mer kontroll, så är det lättare att hantera hästen i grimma. OM hästen är hanterad och van att bli korrigerad i grimma! Oftast är ju hästar olydiga i träns även olydiga i grimma - självklart lättare med träns!

Det finns många hästar jag inte velat hantera i grimma på en tävlningsplats, men ändock är jag 99 % säker på att min egna häst hade varit lättare att kontrollera i grimma, iaf under hans yngre år. Just för att han aldrig "vant" sig vid att bli korrigerad i träns. Numera är han dock mer tålig såklart, som äldre (blir 7). Men som liten hade det gett mycket mer effekt att kunna ta i en grimma än att behöva ta i ett träns om det hänt något.

Men jag är fortfarande helt övertygad om att det borde vara tränstvång på tävlingsplats och har inget alls emot att leda min häst i träns! Men just diskussionen om att man har mer kontroll mer träns - ja, om man håller en häst som kan bli korrigerad i tränset, inte om man har en som är lite känslig/ung och istället reagerar "fel" på tränset.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

kl

Ett mycket vanligt scenario:
Fyra ryttare i yngre tonåren kommer till en tävlingsplats med en varsin ponny. Två av ponnyerna är lånade, en är ung och oerfaren. En av ryttarna är på sin första lokala tävling. Till sin hjälp har de en tränare som har till ansvar att allt går smidigt, och att alla får hjälp med att rida fram för de två klasser de ska rida. Dessutom finns där fyra kompisar till ryttarna som fungerar som hästskötare, en av dessa har mycket liten hästvana men det fanns ingen annan som kunde. Tre föräldrar finns också på plats. Två av föräldrarna har måttlig respektive stor hästvana, en ingen alls. Den fjärde ryttarens föräldrar var inte intresserade av att komma på tävlingen, som tur var kunde tränaren köra dennes häst. På parkeringen är det fullpackat med bilar och transporter. Ryttare och hästar med olika erfarenhet och annat folk trängs. Alla är stressade och nervösa. I detta kaos ska vårat lag lasta ur, göra iordning sina hästar, anmäla sig, gå banan och så småningom rida fram för uppvärmningsklassen. Efter den första klassen blir det några timmars väntetid och eftersom den arrangerande ridklubben inte har tillräckligt många stallplatser får hästarna stå i transporten.

Det här händer hela tiden på tävlingar överallt i landet. Visst skulle man kunna säga att de inte borde få åka på tävling eftersom de är jättenervösa (vilket vi alla vet att hästarna känner av), inte har extremt lydiga hästar och saknar erfarna personer som kan hjälpa till. Men sanningen är att de allra flesta ekipage inte är perfekta. Ryttarna blir nervösa och fumliga och deras hästar är inte hundra procent lyhörda och vana vid stressiga situationer. Därför är tränstvång en mycket bra säkerhetsåtgärd som med största sannolikhet räddar liv.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har fullgod koll på att hästar är flyktdjur, samt att om en häst vill slita sig kommer den göra det ändå. När flyktresponsen slås på så att säga känner hästen inte längre smärtan bettet orsakar. Du kommer ha en häst som både flyr och har ont i munnen.
Jag säger inte att det är fel att lästa ur i träns, bara att jag tycker regeln är fånig.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag gillar dessa diskussioner som alltid spårar ur. Först frågar en B ponny ryttare om hur man gör för att kunna last av sin häst i träns.
SEN helt plötsligt så har tråden övergått till att tävlingshästar inom dressyr och hoppning är galna monster och att man har lika mkt koll i grimma som i träns osv
Ni som anser att ni har sån god koll utan träns, jag hoppas ni aldrig hamnar i den sitsen att era hästar sliter sig och gör antingen illa sig själv, eller någon annan.
Ni som leder i träns för att ni har monster, uppfostra hästarna innan ni åker i väg.
Vi övriga som har fullt hanterbara hästar men som dels vet att det är ett flyktdjur vi hanterar och att vi aldrig bör lite fullt ut på en häst och som dels inte tycker det är en katastrof att leda hästen i träns på ex en tävlingsplats. Vi kan väl ta en kopp kaffe och läsa fler roliga trådar här;)


hahah vilket underbart inlägg!!! :D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har själv en häst som aldrig hanteras i träns, och skulle hon tycka det var läskigt så har man grimman kvar under tränset och leder med ett grimskaft. Tränset är på och det är det som regeln gäller.
Sen rent spontant skulle jag säga att har jag en ung häst som jag åker på tävling med så ser jag till att ha uppstallning. Men det är Jag, och mina åsikter... Kanske för att vi har 10 mil enkel väg till närmsta tävling och jag tycker hästen mår bra av att komma in i en box och kunna pusta lite.

Sen till nästa som skrev, jag å namn är en tragisk kombo:o
Självklart så sliter sig en häst i panik hur mkt man än försöker stoppa den. Men det finns andra lägen mellan lugn och panik. Framför allt att kunna hindra den innan den kommer till panikläget. (vilket på min inträffar endast om det kommer en hemsk vit häst på en väg, det är LÄSKIGT:crazy:, eller en lastbil på en trång väg)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

:D

*KL*

Till dig som skrev tråden.

Ha kvar grimman och så tränsar du på utanpå grimman, gör detta inne i transporten. Har du en bufflig häst så låt en vuxen gå in och tränsa eftersom det blir trångt och hästens huvud kommer i samma höjd som ditt. Och de gör förbaskat ont att bli skallad av en häst. Ha kvar både grimskaft och tyglar, tyglarna kan vara kvar över hästens hals och led den som vanligt i grimma och grimskaft. Men då har du chans att ta tag i tygeln om ponnyn tycker det är spännande att åka på sadelprovning och du slipper ha både tyglar och grimskaft att strula med:)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Nä en svart sak, men hennes mamma var fux å jag tycker nog mig se lite röda inslag i pälsen när solen lyser på sommaren:D
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag har fullgod koll på att hästar är flyktdjur, samt att om en häst vill slita sig kommer den göra det ändå. När flyktresponsen slås på så att säga känner hästen inte längre smärtan bettet orsakar. Du kommer ha en häst som både flyr och har ont i munnen.
Jag säger inte att det är fel att lästa ur i träns, bara att jag tycker regeln är fånig.

Läste du inte mitt inlägg eller avfärdade du det som skitsnack?

Hästar flyr inte antingen fullt ut, eller inte alls.
Det finns en låååång gråskala däremellan, och du har betydligt större chans att klara ett starkare "utbrottsförsök" (alla sådana är inte flyktförsök) med träns än med grimma. Om hästen är tränad med träns, vilket tävlingshästar brukar vara.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Och som jag sagt tidigare går det utmärkt att lära hästen hanteras i grimma. Grejen är väl att man inte ska ha några "utbrytningsförsök"? Det handlar inte om att hästarna inte är vana att hanteras i träns, det handlar om att hästen är van att hanteras.

Som sagt, det rör mig inte i ryggen att folk lastar ut i träns. Det jag tycker är märkligt är att reglerna säger att man måste lasta ur i träns.
På alla tävlingar jag har varit på har man fått knalla runt i grimma fram till det var dags att rida. Har aldrig varit med om att en häst slitit sig.
Välhanterade, sansade individer som har en kommunikation med sin handhavare.

Du behöver inte upplysa mig om beteende, jag är välutbildad på området ;)
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Jag tycker det är rätt stor skillnad på raser. Men jag misstänker att du inte håller med?
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Mig veterligen kan man hantera alla hästar, oavsett ras.
Jag har haft ett halvblod, westerntränad, som var helt problemfri att hantera i enbart grimma och grimskaft. Jag har även sett varmblod som kunde ledas på samma vis på tävlingsplats. Jag har träffat en fjording som ägaren inte hade en suck i världen att leda i grimma.

Det handlar inte om att kunna hålla om hästen drar. Det handlar om att ha en häst som är så välhanterad att den inte drar.
 
Sv: Urlastning ska ske i träns?

Även fast jag tycker det ser vansinnigt illa ut att lasta i/ur i träns, så tycker jag det är värre att se folk lasta på och ur i TYGLARNA.

Det tycker jag är ett större problem än själva huvudlaget. Kan inte räkna hur många gånger jag sett ponnyer (och några hästar) kasta sig ur med en trasdocka hängande i andra änden av ett par korta tyglar. Och hästen blir än galnare av att det hänger ett monster i munnen på den :s
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 543
Senast: Sootie
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 351
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 798
Ekonomi & Juridik Hej! Jag har lånat ut min ponny i sommar. Hade från början inte tänkt att göra det men blev tillfrågad från en bekants bekant som...
2
Svar
34
· Visningar
4 149
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp