Ush ja som det kan bli

Status
Stängd för vidare inlägg.
T

todde

Min femtonåriga dotter började rida när hon var ca. 8 år . Först fick hon foderhäst sedan egen häst allt medan hon tränade för privattränare o tävlade lite då o då. Ett tag hade hon två ponnys tävlade bägge någongång samtidigt. Hon drömde om att ta hem hästarnar ifrån hyrstallet. Jag tyckte också det skulle vara kul med hästar på gården igen så jag började att renovera stallet o ladan , det tog ca 2 år. Under de två år så utvecklades min dotter till något annat hon skaffade kille o när det tog slut så blev det kompisar o festivaler o allt annat än just ridning. Ponnyn får nu finna sig i att vara långt nere på listan utan nu är det kompisar som gäller o fester.
Synd att det inte går att kombinera kompisar o ridsport. Innan så gick hon upp i någorlunda tid men nu så halvtolv halv ett så där. Nu när vi tog hem hästen så skaffade vi en ett åring som hon skulle ha när hon blir för gammal för ponnyn.
Min undran är hur kan man bli så försoffad o ointresserad o likgiltig o kall innför sin levande ponny o sport. Jag tror jag har svaret själv nämligen det har gått för lätt hon har fått sina drömmar uppfyllda hoppträning varje vecka dressyrträning varannan vecka nytt stall o.s.v. Jag förstår att man kan behöva leva o man kan bli trött på det man håller på med, men det är ju inte bara att avveckla i ett nafs
o det vill hon inte heller för den delen. Men jag har stoppat all träning
tills hon bevisar hon är värdig den inte helt billiga träningen. Är det någon som känner igen sig här i den så kallade rävsaxen ? Berätta gärna vad som hände !!!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag har också femtonåriga döttrar med ponnyer. De ser fortfarande ponnyn och dess skötsel som något som ingår i livet - som att borsta tänderna ungefär, man bara gör det. Det har INTE varit lätt alla gånger för dem, eftersom deras ponnyer är lite svårare än normalponnyn, så e få tävlingar de har varit på har varit STOR morot.

De har mer eller mindre ett schema om vilken dag i veckan man kan umgås fritt med kompisar, övriga dagar är det plugg och häst som gäller. De gnölar ibland och tycker att de inte har ngt liv, men samtidigt så väljer de (och för all del jag också) hästarna. De får inte gå på alla fester och sånt som de skulle vilja, eftersom livet ser ut som det gör. Skulle de ändra sig totalt skulle jag sälja hästarna bums. Aldrig att de skulle få ha hästar som man inte tog hand som.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

cirkus skrev:
Jag har också femtonåriga döttrar med ponnyer. De ser fortfarande ponnyn och dess skötsel som något som ingår i livet - som att borsta tänderna ungefär, man bara gör det. Det har INTE varit lätt alla gånger för dem, eftersom deras ponnyer är lite svårare än normalponnyn, så e få tävlingar de har varit på har varit STOR morot.

De har mer eller mindre ett schema om vilken dag i veckan man kan umgås fritt med kompisar, övriga dagar är det plugg och häst som gäller. De gnölar ibland och tycker att de inte har ngt liv, men samtidigt så väljer de (och för all del jag också) hästarna. De får inte gå på alla fester och sånt som de skulle vilja, eftersom livet ser ut som det gör. Skulle de ändra sig totalt skulle jag sälja hästarna bums. Aldrig att de skulle få ha hästar som man inte tog hand som.

Kan bara beundra Dina döttrar o Dig också för den delen !!!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag tror inte riktigt på det där.
Alla mina vänner som slutat med hästar har gjort det av samma anledning, de fick nöja sig med ridskola 1 dag/vecka å fick aldrig egen häst så de gav oxå upp sina drömmar då de kände att de aldrig gick vidare.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

chrysler skrev:
Jag tror inte riktigt på det där.
Alla mina vänner som slutat med hästar har gjort det av samma anledning, de fick nöja sig med ridskola 1 dag/vecka å fick aldrig egen häst så de gav oxå upp sina drömmar då de kände att de aldrig gick vidare.

Förstår inte riktigt !!! : :confused: Hon har ju egen häst o har haft privatträningar o hon är faktisk ganska duktig. Kan Du utveckla lite vad Du menar.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Synd.
Jag känner inte henne, men jag skulle nog aldrig kunna göra något liknande. Viljan att sköta om hästen på bästa möjliga sätt är alltför stark ;), nä men har man häst måste man offra lite annat.
Jag är också 15 och har ponny. Är ute hos han 5-6 dagar/vecka. En dag har medryttaren hästen och ibland kan det hända att mamma rider.
Kan nästan alltid fixa så att jag slipper vara i stallet en dag i veckan iaf. Den dagen brukar jag vara med kompisar och så. Har lätt för mig i skolan, så jag pluggade inte mer än kanske 20 min/dag i nian.

Du kan ju hota med att sälja ponnyn... För den förlorar ju på att bli försummad.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Man kan kombinera hästar och kompisar. Det har jag gjort i alla tider. Sälj hästarna till någon som uppskattar dem. Jag skulle aldrig ha tillåtit mitt barn att uppföra sig så odiciplinerat!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Nu känner inte jag din dotter men på ditt inlägg lät det som om ungdomar som får allting tappar intresset, det stämmer inte på alla.Jag påstod bara att det mest troligt är vanligare att man tappar intresset när man aldrig får ngt för det.Förstod du?
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag är 32år och väntar själv mitt första lilla barn. Har funderat mycket över precis samma sak som du skriver om. Dock kan jag ärligt säga att jag slutade också att rida när jag blev 15år, ville bara vara med kompisar, gå på roliga fester och träffa killar. Började rida igen när jag fyllt 19år. Då kunde jag kombinera kompisar, fester, killar OCH häst.

Ser dock bland mina släktingar som bor på gård med hästar och träningar och allt annat lättillgängligt att deras ridande döttrar tar det ganska förgivet tat de bara finns där. De tycker att det är kul, men så fort de börjat bli lite äldre så börjar det att strunta i hästeriet eller ser det mer som en press än något roligt!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag tror att det är vanligt att man tröttnar, precis som du beskriver. Själv fick jag aldrig under min "ponnyperiod" något val, har man velat ha en ponny så tar man hand om den, annars säljs den. Man ska inte ha en häst för att det ska vara en plåga, utanför att det är kul. Man hinner bara man vill, jag har kombinerat 2-3 hästar med fotboll 5-6 dagar i veckan + skola i 3 år, och det har gått tack vara en snäll mamma (men det är skillnad på att vara snäll och snäll..)
tar hon inte hand om hästarna så lämna ut dom på foder, skaffa medryttare eller sälj dom. Annars tror jag att det kommer fortsätta såhär.

Så länge du ger henne ett alternativ så komemr hon inte göra så mycket åt det, skaffa medryttare/fodervärd eller sälj ponnyerna, det ska vara hennes intresse i första hand, inte ditt och vill hon inte så ska inte du behöva extra jobb för det.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Svårt det där!
Kanske är det en period nu som är viktig för henne med kompisar. Mitt förslag är därför det här:
*Ta över skötseln och i den mån det går, ansvaret med motionen av hästarna som din dotter inte vill göra just nu.
* Låt henne fortsätta med den delen av hästeriet som hon tycker bäst om ex. träning och tävling.

Troligtvis känner hon att det är så roligt och då påminner du henne om någon-några månader om att du just nu tar ett väldigt stort ansvar och hjälper henne just nu med hästeriet för att hon ska kunna vara med sina kompisar och samtidigt ha roligt med hästarna. Men att du nu tycker att hon måste börja ta ansvaret igen för hästarna i fall hon fortfarande vill ha kvar dem. Eler helt enkelt fråga hur hon vill ha det med hästarna.

Eftersom det verkar som du vill att hon ska fortsätta med hästarna så tror jag att du ska försöka hjälpa henne när hon är i denna perioden. Troligtvis är det en period som kan gå över eller också så är det här med hästar inget för henne längre.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

va ? ska hon få skita i smuts görat och bara göra det som är kul ??? nej så ska det inte gå till om man har häst ...

det går jättbra att kombinera häst och fest ... tycker jag iaf. hon får välja vad hon tycker är viktigast eller lära sig kombinera de två ...

min åsikt iaf.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag håller helt med Benjamin. Försök hjälpa henne hitta tillbaka till det roliga med hästar. Se om det är en period hon kommer över. Alla är vi trötta då och då och en tonåring kan behöva se sig om för att vara säker på att hon gör rätt saker med sin tid.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

todde är knappast ute efter att läxa upp sin tonåring utan att hjälpa henne hitta tillbaka till att ha kul i stallet. Självklart ska man ta ansvar för hästarna när man är gammal nog, men alla hamnar i perioder då det är motigt och då kan man behöva hjälp.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

jag är också inne på benjamins linje.
Jag är 20 och alla veckor är det inte kul att ha häst. För mig räcker det med en vecka utan ridning och jag längtar snabbt efter det igen.
Men är man 15 så kanske man behöver lite längre rid/häst-paus.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

chrysler skrev:
Nu känner inte jag din dotter men på ditt inlägg lät det som om ungdomar som får allting tappar intresset, det stämmer inte på alla.Jag påstod bara att det mest troligt är vanligare att man tappar intresset när man aldrig får ngt för det.Förstod du?

Ja nu forstod jag. Nä man kan inte dra alla över en kam !!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

var själv 15 för ett par veckor sen och jag snackar inte om att läxa upp - utan att hon får prioritera . vill man så kan man kombinera det man tycker är viktigt i livet.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

SÄLJ! Eller i allafall hota med det. Stallet kommer ju att finnas kvar. Det kommer att finnas nya hästar att köpa, När man är tonåring finns det liksom inga garantier. Jag kommer själv ihåg hur jävla vilsen jag var... Jag fick kämpa för min häst och för att ha den. Så om jag inte skulle ha skött honom, skulle ingen annan ha gjort det i mitt ställe. Jag tror att när det gäller drömmar om framtiden, gammal och ung. Så är det dom som man fått kämpa för är dom som man håller sig fast vid när dom blir verklighet. Jag kan ju dra paralellen med att jag fick en splitny moped när jag fyllde femton, körde den tre gånger, och sålde den för att kunna köpa en specialsydd sadel...
 
Sv: Ush ja som det kan bli

SannaV skrev:
SÄLJ! Eller i allafall hota med det. Stallet kommer ju att finnas kvar. Det kommer att finnas nya hästar att köpa, När man är tonåring finns det liksom inga garantier. Jag kommer själv ihåg hur jävla vilsen jag var... Jag fick kämpa för min häst och för att ha den. Så om jag inte skulle ha skött honom, skulle ingen annan ha gjort det i mitt ställe. Jag tror att när det gäller drömmar om framtiden, gammal och ung. Så är det dom som man fått kämpa för är dom som man håller sig fast vid när dom blir verklighet. Jag kan ju dra paralellen med att jag fick en splitny moped när jag fyllde femton, körde den tre gånger, och sålde den för att kunna köpa en specialsydd sadel...

:bow: :bow: :bow:
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Haha! Tack tack. Och hästen fick jag tjäna ihop själv! Ett tag hade jag bara ett träns, borstar, och en grimma som följde med...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 906
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 277
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 063
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 958
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp