Ush ja som det kan bli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag är 18 år. jag har inga barn men jag har ganska fäska erfarenheter om hur det är att vara femton och ha häst... jag hade hästen långt borta tog ca en och en halv timme att åka dit. så jag var bara med hästen tre fyra dagar i veckan. Det var ju så mycket annat, killar kompisar, fester, krav från skolan... det var så jobbigt att åka bussen som tog så lång tid. mina föräldrar är inte hästintresserade. men nu när jag är 18 så har jag börjat ta hand om min häst ordentligt igen. skämms faktiskt för hur dum jag var förut. Men jag tror det är dumt att ha hästen hemma på gården. Ha hästen i ett lite större stall med massa människor där hon kan hitta kompisar och hjälp till at skjuttsa och så.. snart kommer hon inse att det inte är den snyggaste killen i stan som räknas. lycka till!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Tja, jag fyllde faktist 38 år dagen efter min 3 åriga fjording kom till mig. Hon och jag fyller år samtidigt. :)
Men jag hade ridit lite när jag var ung kanske ett 20-tal ggr. Då fick man ju hyra häst och rida ut hur lätt som helst själva. Eller några kompisar utan någon ansvarig med. Så det var mycket farliga ritter jag var med om då kan du tro. Nu är jag ju 46 år och vi har 4 egna och 4 inackorderingar. Har ridit in bl a en 15 årig ohanterad halvblodsvalack som jag mest rider själv. Han är nu 21 år och beter sig som en unghäst än. Man är aldrig för gammal för att börja rida. :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Ush ja som det kan bli

Charlotte skrev:
Jag är 18 år. jag har inga barn men jag har ganska fäska erfarenheter om hur det är att vara femton och ha häst... jag hade hästen långt borta tog ca en och en halv timme att åka dit. så jag var bara med hästen tre fyra dagar i veckan. Det var ju så mycket annat, killar kompisar, fester, krav från skolan... det var så jobbigt att åka bussen som tog så lång tid. mina föräldrar är inte hästintresserade. men nu när jag är 18 så har jag börjat ta hand om min häst ordentligt igen. skämms faktiskt för hur dum jag var förut. Men jag tror det är dumt att ha hästen hemma på gården. Ha hästen i ett lite större stall med massa människor där hon kan hitta kompisar och hjälp till at skjuttsa och så.. snart kommer hon inse att det inte är den snyggaste killen i stan som räknas. lycka till!

Ja kanske det är just den sociala delen som brister. Fast hon har tjatat om ett eget stall hela tiden så jag renoverade vårt gamla stall o la ner en förfärgligt massa arbete o pengar på det o just nu i april blev det klart . Vi skaffade en unghäst som sällskap o som hon kunde fortsätta på sedan. Allt är toppen fina hagar o.s.v men den sociala biten har jag nog funderat på o även sagt till henne att det blir ensamt med eget stall. Kanske får jag gräva i plånboken igen o fixa en box till o jaga in en hyresgäst men det är inte så lätt på landet där nästan alla har egna gårdar. Egentligen så är det väl så här har man ett hästintresse så ska man väl inte behöva sällskap utan vara målinriktat o fokuserad samt koncentrerat, men vilken tonåring är det idag ? Tänk på hur stimmigt det har blivit på skolan där man måste arbeta i grupp, där är det nästan alldrig helt tyst eller hur !
Man slår ju ut det med att vara ensam om ett ansvar utan man ska dela det med andra o då kanske det blir så här.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

gejsa skrev:
Tja, jag fyllde faktist 38 år dagen efter min 3 åriga fjording kom till mig. Hon och jag fyller år samtidigt. :)
Men jag hade ridit lite när jag var ung kanske ett 20-tal ggr. Då fick man ju hyra häst och rida ut hur lätt som helst själva. Eller några kompisar utan någon ansvarig med. Så det var mycket farliga ritter jag var med om då kan du tro. Nu är jag ju 46 år och vi har 4 egna och 4 inackorderingar. Har ridit in bl a en 15 årig ohanterad halvblodsvalack som jag mest rider själv. Han är nu 21 år och beter sig som en unghäst än. Man är aldrig för gammal för att börja rida. :rofl:

Känns skönt att höra att man inte blir för gammal. Jag har ju givitvis provat lite har besvär med att rida lätt :crazy: men det kanske kommer sedan måste jag beundra balans sinnet hos ryttare o framförallt benstyrkan.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

lingonben skrev:
Klart du ska börja rida om du är sugen på det! Jag har träffat 60+-nybörjare som stortrivs :)

Känns ju lite bättre nu. Ett sätt för mig att rädda kvar mitt stall så att det blir använd istället för att bommas igen :idea: :idea:
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag kunde inte heller rida lätt när jag köpte min häst. Inte sitta i galoppen heller. Men vi lärde oss tillsammans min häst och jag. Det kändes inte alls konstigt. Jag vet att många trodde att det skulle gå åt skogen. En del sa "lycka till!" sarkastiskt.
Men det gick. Visst jag ramlade av några ggr när hon började att slå bakut och bocka. Men jag började ta ridlektioner med min häst så det gick bättre och bättre.
 
Senast ändrad:
Sv: Ush ja som det kan bli

*knapplån*
Kna hon inte lägga ner tävlandet, kanske sätta ut hästen på fodet eller skaffa medryttare?
Jag kan förstå att det finnas annat än hästar som lockar när man är 15, och att känna sig "tvingad" att fortsätta för att föräldrarna lagt net massa tid och pengar är garanterat det bästa sättet att få nån att tröttna helt.
Mne ivetvis ska hästen skötas om, om hon ska få ha kvar den - det är ju trots allt hennes häst, inte din!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Har hon ingen hästintresserad kompis som behöver stallplats? Försök hitta en sådan (kanske inte så lätt), sälj eller låna ut unghästen så kompisens häst får plats hos er. Vips mycket trevligare.

Min dotter är bara 11, vi har ponnysarna hemma på gården och visst är det ensamt ibland. Men hon har ridande kompisar en bit bort så de rider ut tillsammans. På klubben tränar hon i grupp ibalnd, på tävlingar har hon fått en massa kompisar som hon bara träffar just där, och nu bygger vi ridbana på gården vilket innebär att kompisarna hon brukar rida ut med kommer att rida en hel del hemma hos oss. Jag tror att detta gör att det är roligare i längden. Är man lite halvtrött så kan man i alla fall skritta ut en runda med en kompis och snacka under tiden.

Kan du inte försöka hjälpa henne där genom att hysa in en häst tror du?
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Snuffsan skrev:
Har hon ingen hästintresserad kompis som behöver stallplats? Försök hitta en sådan (kanske inte så lätt), sälj eller låna ut unghästen så kompisens häst får plats hos er. Vips mycket trevligare.

Min dotter är bara 11, vi har ponnysarna hemma på gården och visst är det ensamt ibland. Men hon har ridande kompisar en bit bort så de rider ut tillsammans. På klubben tränar hon i grupp ibalnd, på tävlingar har hon fått en massa kompisar som hon bara träffar just där, och nu bygger vi ridbana på gården vilket innebär att kompisarna hon brukar rida ut med kommer att rida en hel del hemma hos oss. Jag tror att detta gör att det är roligare i längden. Är man lite halvtrött så kan man i alla fall skritta ut en runda med en kompis och snacka under tiden.

Kan du inte försöka hjälpa henne där genom att hysa in en häst tror du?

Jo skulle vilja det men det är inte så lätt att få tag på någon. Antagligen ska ponnyn komma ut på foder.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

escodobe skrev:
*knapplån*
Kna hon inte lägga ner tävlandet, kanske sätta ut hästen på fodet eller skaffa medryttare?
Jag kan förstå att det finnas annat än hästar som lockar när man är 15, och att känna sig "tvingad" att fortsätta för att föräldrarna lagt net massa tid och pengar är garanterat det bästa sättet att få nån att tröttna helt.
Mne ivetvis ska hästen skötas om, om hon ska få ha kvar den - det är ju trots allt hennes häst, inte din!

Tyvärr så nämnde Du ordet tvingat. Hon har fått reda på att hon skan sluta när som helst o det är inte skämmigt. Innan vi började renovera stallet så korsförhörde jag närmast henne att det var det hon ville. Okey man kan ju ändra sig det är ju normalt men för ett par månader sedan var hon jättenöjd med sin nya dressyrtränare o allt bara flöt på. Men så kom sommarlovet o då blev det festivaldax o fester ansvaret för ponnyn bara försvann. Visst man kan ha sina upp o nergångar men alldrig så att det går ut över djuren. Är man straffmyndig så måste det ju betyda att man kan ta ansvar för sina handlingar. Orkar inte med mer daltande. Kanske tufft !!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

jag är själv i den sitsen nu (är iofs lite äldre, 21) att jag håller på att sälja min häst pga tappat intresse. hade en period för några år sedan då jag tröttnade/inte kom någon vart/hade växt ur min ponny o tog ett uppehåll. efter det kom viljan att ha häst tillbaka. köpte då en stor häst o har haft honom i ett par år men återigen börjar intresset svikta, tyvärr. jag klarar inte av att försumma honom o tycker då att det är bättre att jag säljer honom till någon som har glädje av honom o ger honom den uppmärksamhet han förtjänar.

till detta hör att famliljen har haft eget stall o det har blivit mycket jobb i det kombinerat med studier o flytt hemifrån. tyvärr har väl ridningen börjat kännas mer som ett måste än som något att glädjas över.

jag tror definitivt inte på att tvinga din dotter till något. hon kommer inte att glädjas om hon känner kraven. att man inte vill ha medryttare är väl ganska vanligt men om jag var du skulle jag (precis som min pappa gjorde när det började kännas tungt) ta det beslutet själv. det finns otroligt många duktiga ryttare som vill ha en häst att rida o några dagars ledighet från hästen varje vecka kan vara precis det din dotter behöver.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

I mitt stall står en inackordering som är 57 år. Hon köpte häst för 3 år sedan. Började först rida på ridskolan något år. Så nog kan man börja sent alltid. Det är bara att sätta fart.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

gejsa skrev:
I mitt stall står en inackordering som är 57 år. Hon köpte häst för 3 år sedan. Började först rida på ridskolan något år. Så nog kan man börja sent alltid. Det är bara att sätta fart.


Har tagit beslut o anmält mig till ridskola. Så jag har ångan uppe jag vill inte vara beroende av min dotter
 
Sv: Ush ja som det kan bli

OK! Lycka till. Du kommer att få träningsvärk många ggr. Det lovar jag dig. Men tänk på att det går över. Nu för tiden blir jag stel i lederna över att INTE rida.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Glömde säga: jag gick aldrig på en ridskola. Jag lärde mig först själv att rida hästen i skogen. Vi red in varandra så att säga. Eftersom hon inte ens var sutten på när jag köpte henne. Sedan efter ca ett halvår så tog jag lektioner hemma på min egna häst. Det blev både billigare och bättre. Kan inte du göra detsamma? Rida hemma på dotterns häst och någon kommer till dig?
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Inte alla, men många har en period då hästar inte är viktigast av allt. För mig kom den perioden mellan 17 och 20. Kan hästarna lånas ut ett tag eller få medryttare?

Men det kan ju handla om uppåt 10 år framåt när studier killar och fester kan ta över om hon inte vill prioritera ridning. I så fall är det förstås bättre att sälja.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag är 18 nu hästar har alltid funnits på gården. Men min ridning har varierat.. Det har varit perioder av tävlande, skogsridning eller ingen ridning alls beroende på vad för intressen jag har haft..
Men mamma har bara kämpat på och försökt få mig tycka att det är roligt, och varje gång jag "slutat" så har jag börjat igen.. Är en hästmänniska från första början, blev som sagt nästan född i sadeln så jag kan absolut inte sluta helt..
Numera försöker jag kombinera träning,skola,pojkvänn,kompisar,fester och hästen+ridningen. Det är svårt.. Men han är rätt gammal så jag rider inte varje dag och då får man lite mer tid över.. Sen så har jag väldigt snälla föräldrar som ställer upp om jag vill fara bort nån gång!
Jag tror att du bara ska hålla ut, göra osm min mamma gjort.. Jag tror aldrig hon slutar rida för gott.. men hon är väl inne i samma period som jag var när kompisar och fester är viktigare.. Det går över!!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

gejsa skrev:
Glömde säga: jag gick aldrig på en ridskola. Jag lärde mig först själv att rida hästen i skogen. Vi red in varandra så att säga. Eftersom hon inte ens var sutten på när jag köpte henne. Sedan efter ca ett halvår så tog jag lektioner hemma på min egna häst. Det blev både billigare och bättre. Kan inte du göra detsamma? Rida hemma på dotterns häst och någon kommer till dig?

Har funderat på det, men kan vara lite svårt att låna dotterns häst. Vill hellre vara oberoende. Har som sagt ett halvblod som är ett år o väntar kanske på mig eller dottern. Annars tack för förslaget !!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Snuffsan skrev:
HEJA !! Lycka till. :banana:

Tackar det behövs det är ett beslut som har tänkt länge över, men allt detta runt omkring forserade fram beslutet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 278
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 063
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 960
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp