Ush ja som det kan bli

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag har samma dilemma. Har en 16 årig dotter. Jag började att rida när hon var 8 år. Efter ca 1 år ville hon börja rida på ridskola. Det gick jättebra. Hon blev jätteduktig. Så hon började tjata om att hon också ville ha en egen häst. (jag köpte min för 8 år sedan)
Då började vi titta på hästgårdar. Vi bodde i ett jättefint hus byggt -91 nästan nytt alltså då. I ett villasamhälle.
Hit till hästgården flyttade vi för 7 år sedan. Köpte häst till dottern. Jag tog föl på min häst, vi fick några inackorderingar. Nu har allt växt till 4 egna hästar, 2 unghästar och 2 ridbara. 4 inackorderingar. Min dotter har fått välja själv. Först fick hon en shettis. Men hon växte så fort så vi bytte rätt så snart till en d-ponny. När ponnyn började bli för het så ville hon börja med ponnytrav. Det stod en tjej som höll på med det i vårt stall. Sagt och gjort vi köpte ett russ och började. Hon tog licens och började tävla. Efter 2 år tröttnade hon. För att enl tjejen som stod i stallet så skulle hon ut och köra även om det spöregnade ute. Man gjorde ett schema och var tvungen att följa det. Givetvis tröttnar man då. Skulle t o m jag ha gjort.
Vi köpte ett halvblod. Hon red hästen jättefint. Vi tog lite lektioner här hemma på vår ridbana. Men stoet var lite tjurigt. Så hon hade lite problem med henne i bland i hanteringen. Man fick hela tiden vara på sin vakt när man sadlade på och borstade. Hon började få mer läxor osv... Så jag tyckte att det var lika bra att sälja henne så att hon inte skulle stå i veckorna. Sagt och gjort. Nu har hon varit utan häst i 1 år fast hon sköter ju mina hästar och får rida min ena häst jämt. Har sagt att det man skaffar får man ta hand om. Tänker inte sälja dom andra hästarna.
Nu i sommar ser jag hur det börjar gå framåt med dottern. Hon verkar tycka att det är lite mer kul nu. Så mina förhoppningar är ju att det kommer tillbaka igen. Lusten att rida.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

jag tror heller inte riktigt på det där att det gått för lätt utan kanske istället att det kanske mot slutet blev väldigt inrutat. Träning där, läxor där ja osv osv.
JAG skulle ha fixat ett medryttare till hästen, kanske någon som ville träna och tävla lite, dottern skulle få träna på "sina" dagar men utan några inrutade tävlings eller träningsdagar.
Sen är det ju så att alla har inte det där intresset som krävs, många slutar i just den ålder, tyvärr, vissa tar upp ridningen senare andra slutar helt.
Sätt dig ner och verkligen prata med dottern vad hon vill, för att ha en ponny bara gåendes är ju inte kul för varken er eller ponnyn.
Kanske kan hon tänka sig att sälja, ha uppehåll ett tag och hjälpa till att rida in unghästen, ja vad som hellst.
Jag tror att det viktigaste är att prata. Det är bara en som vet vad hon vill innerst inne, och det är hon, och hon är ju såpass gammal att hon faktiskt kan göra valet, fortsätta på hobbynivå, tävlingsnivå eller sluta.
Trist när det blir så bara...
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag hade faktiskt gjort mer....jag hade akt till mer tavlingar, mer traningar, mer av hastarna helt enkelt. Det ar da hon far kompisar inom hasteriet och det ar da hon tycker att det ar livet.
Jag som har ridit i hela mitt liv hade ocksa en period i livet da jag inte red sa mycket, pga att de flesta av mina kompisar inte hade samma intresse. Har man kompisar i stallet, sa ar det ju dar man vill vara. Det ar inte ett dugg kul att alltid rida sjalv, vara sjalv i stallet, mm.

Gor hastarna till nagonting kul....nu har du ju gjort det till en borda dar hon maste bevisa att hon ar vardig att trana.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Jag tror att det går över.

Jag själv gick igenom en sån fas när jag var 14? 15?
Och nu är jag 17 och kombinerar min kärlek för hästar med festivaler.
:smirk: ;)
 
Sv: Ush ja som det kan bli

SannaV skrev:
Haha! Tack tack. Och hästen fick jag tjäna ihop själv! Ett tag hade jag bara ett träns, borstar, och en grimma som följde med...

Det är sådant jag gillar en målsättning, stark vilja o sedan utföra det man har satt sig för. Sådant stöttar jag till 100 %.
Vad kan jag !!jag bara beundrar Dig :)
 
Sv: Ush ja som det kan bli

gejsa skrev:
Jag har samma dilemma. Har en 16 årig dotter. Jag började att rida när hon var 8 år. (jag köpte min för 8 år sedan)

OT, men köpte du häst samtidigt som du började rida? :confused:
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Fråga henne vad hon vill? Vill hon fortsätta rida så får hon se till att sköta ponnyn med. Är hon osäker så är det bättre att säja den eller låna ut den tills hon känner hur hon vill göra.
Jag kunde utan problem kombinera kompisar, fester, tävling och ridning när jag var i den åldern så det handlar antagligen bara om intresse. Jag har aldrig haft någon annan som gått ut och fodrat, släppt ut och mockat åt mig.
Vill man ha häst så tar man hand om den.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

ramonarunds skrev:
Jag hade faktiskt gjort mer....jag hade akt till mer tavlingar, mer traningar, mer av hastarna helt enkelt. Det ar da hon far kompisar inom hasteriet och det ar da hon tycker att det ar livet.
Jag som har ridit i hela mitt liv hade ocksa en period i livet da jag inte red sa mycket, pga att de flesta av mina kompisar inte hade samma intresse. Har man kompisar i stallet, sa ar det ju dar man vill vara. Det ar inte ett dugg kul att alltid rida sjalv, vara sjalv i stallet, mm.

Gor hastarna till nagonting kul....nu har du ju gjort det till en borda dar hon maste bevisa att hon ar vardig att trana.

Men det verkar så att hon inte orkar att göra någon tävlingsanmälan utan när hon är på nätet då är det lunastorm o.sv som gäller. Jag tycker att när man är femton år o med i ungdomsstyrelsen i ridklubben så bör man göra anmälan själv. Hur mycket support kan man inte få det finns gränser. Du säjer kul ja det är ju inte alltid lätt när man har fått ett eget stall så blir man ju ensam det är ju på landet o hon orkar inte att ta kontakt med några som bor lite längre bort som också rider. Börda.. ja det är ju en börda om man inte har det rätt intresset men vill inte släppa taget, jag har föreslagit medryttare men hon säjer direkt nej för hon är rädd att medryttaren inte rider bra nog.....o då bara kommetera hon , föreslog aveckling av allt ihopa men nej hon skulle fortsätta. Nu har jag satt upp ett schema (tråkigt) som jag fyller i om hon har ridit. Men det ska ju inte vara på detta sättet. Man ska ju rida med hjärtat så jag kanske får tvinga in en medryttare eller göra så att det blir någon mer i stallet.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Zlatan skrev:
Fråga henne vad hon vill? Vill hon fortsätta rida så får hon se till att sköta ponnyn med. Är hon osäker så är det bättre att säja den eller låna ut den tills hon känner hur hon vill göra.
Jag kunde utan problem kombinera kompisar, fester, tävling och ridning när jag var i den åldern så det handlar antagligen bara om intresse. Jag har aldrig haft någon annan som gått ut och fodrat, släppt ut och mockat åt mig.
Vill man ha häst så tar man hand om den.

Jag tror Du tillhör en av de sällsynta !!! Har sett flera gå åt andra hållet.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Iofs hör inte detta till tråden men Ja, jag köpte nästan häst samtidigt som jag började att rida.
Först var jag medryttare ca 4 månader. Tyckte att det var så kul att jag t o m köpte en oinriden fjording och red och körde in henne själv. Men som sagt det hör inte till den här tråden. :)
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Min tös är väl medveten om att den dagen hon slutar ta ansvar och inte har det rätta intresset längre kommer hennes ponnys att säljas med en gång. Jag delar hennes intresse för hästar och är med i stallet varje dag, men det är en hobby som kostar mycket och tar oerhört mycket tid, så finns inte intresset avvecklar vi direkt. Då skulle jag satsa på min egen ridning igen istället. Det är ett privilegium att få ha fina hästar och bra tränare samt en mamma som ställer upp i vått och torrt. Min dotter är rädd om det privilegiet.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

fråga henne vad hon vill....ta ut hästen på foder/sälj om de e så himla mkt roligare me kompisar o dä...hon kommer upptäcka att hon saknar det OM hon har intresset...ev så börjar hon kanske me hästar igen senare om hon blir intresserad igen...
alla kan inte gilla hästar alltid o skiter ungen i hästen så vill hon ju inte ha den o då kan man ju inte tvinga på henne den heller. det verkar mest som att föräldrarna i såna här situationer vill att ungen ska lyckas med det dom inte lyckades med typ....för va e det du vill ha fram med att hon fortsätter med ridningen? inte e det att hon tycker de e kul iaf eftersom ja...hon gör ju inte dä. om hon inte får nån nytta av det så tvinga henne inte...o du ska ju inte göra allt skitgörat så hon får "det roliga" då e man ju verkligen bara en desperat mamma.
varför inte bara sälja hästen. du har väl en egen häst som du rider på de e ju ditt intresse tjejen har ett annat som alla andra här i värden.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

jag tycker barnen ska få kämpa för att få e häst inte bara komma en dag o säja "mamma får jag en häst" - javisst lilla ungen. zZZZzzz jag blri så trött....vilken liten unge har lixom inte uttalat den frasen nån gång i sitt liv även om de senare blivit hoppstjärnor lr fotbollsproffs o aldrig sett en häst efter det.
man kan inte bara lyssna på ungar sådär lr tvinga dom att börja på ridskolan tex bara för att man själv tycker de e så kul lr för att man själv gjorde et lr för att man kanske inte fick chansen att bli så bra....då kan ju min unge bli så bra som jag drömde om....o ja m.m m.m en sån mamma/pappa borde inte finnas känner jag...okej jag ska inte säja att det alltid blir så för vissa har det väl jättebra med föräldrar som svansar efter dom =curlingföräldrar. för tycker man VERKLIGEN om hästar så finns det ju inget bättre....men då tycker jag att man innan ska få ha bevisat att man verkligen vill och kämpar för att vara värd ett så stort ansvar som en häst.
igentligen borde man väl ta hästkörkort för att få äga en häst o typ hållt på med hästar i ett X antal år innan man får köpa häst...det skulle nog undvika en hel del lidanade.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

summer san skrev:
Min tös är väl medveten om att den dagen hon slutar ta ansvar och inte har det rätta intresset längre kommer hennes ponnys att säljas med en gång. Jag delar hennes intresse för hästar och är med i stallet varje dag, men det är en hobby som kostar mycket och tar oerhört mycket tid, så finns inte intresset avvecklar vi direkt. Då skulle jag satsa på min egen ridning igen istället. Det är ett privilegium att få ha fina hästar och bra tränare samt en mamma som ställer upp i vått och torrt. Min dotter är rädd om det privilegiet.

Kan bara avundas Dig. Jag delar ju också hästintresset annars skulle det ju inte ha gått så här långt. Ett privilegium är precis vad det är men hur många begriper detta...... det är ju hur många som helst som tar det för givet tyvärr. Hur gamal är Din dotter ??
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Gullan86 skrev:
fråga henne vad hon vill....ta ut hästen på foder/sälj om de e så himla mkt roligare me kompisar o dä...hon kommer upptäcka att hon saknar det OM hon har intresset...ev så börjar hon kanske me hästar igen senare om hon blir intresserad igen...
alla kan inte gilla hästar alltid o skiter ungen i hästen så vill hon ju inte ha den o då kan man ju inte tvinga på henne den heller. det verkar mest som att föräldrarna i såna här situationer vill att ungen ska lyckas med det dom inte lyckades med typ....för va e det du vill ha fram med att hon fortsätter med ridningen? inte e det att hon tycker de e kul iaf eftersom ja...hon gör ju inte dä. om hon inte får nån nytta av det så tvinga henne inte...o du ska ju inte göra allt skitgörat så hon får "det roliga" då e man ju verkligen bara en desperat mamma.
varför inte bara sälja hästen. du har väl en egen häst som du rider på de e ju ditt intresse tjejen har ett annat som alla andra här i värden.

Uppskattar Ditt svar men nu är det så att hon vill inte släppa hästen utan hon vill ha den o rida den eller mocka när hon har lust. Jag saknar den dära omvårdnaden som en häst behöver framåtseende som hon hade för det räcker att en kompis ringer så släpper hon allt o glömmer allt runt omkring sig. Jag försöker inte tvinga henne att rida eller bli någon ny Malin Bayard . Men jag anser har man en tävlingsponny så ska den ridas o tävlas o inte bara stå. Hon har haft alla möjligheter bra tränare o jag har alltid ställt upp. Det är faktisk där jag kanske har gjort fel hon har kanske fått för mycket uppbackning alla tåler ju inte detta. Hon fick bevisa när hon började att rida att hon var värdig en häst o det gjorde hon så det med hästkörkort tror jag inte på, utan det är troligen helt normalt när man har fått ett nytt stall o bra tränare får åka till tävlingar o.s.v så lägger man av om man är ointresserad .Man har kommit i mål o här får Du ett slag i magen typ. Många föräldrar är helt enkelt naiva som jag tex. o då får man lida. Jag tror inte heller dottern mår så där jättebra stackarn men ibland har de ju svårt för att öppna sig o klämma fram vad de vill. Men nu ska jag lämna ut ponnyn på foder i första hand o så får vi se om hon saknar den. Jag anser mig inte vara någon curling men jag försöker att ta hänsyn till hennes känslor o tonårsuppror.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

gejsa skrev:
Iofs hör inte detta till tråden men Ja, jag köpte nästan häst samtidigt som jag började att rida.
Först var jag medryttare ca 4 månader. Tyckte att det var så kul att jag t o m köpte en oinriden fjording och red och körde in henne själv. Men som sagt det hör inte till den här tråden. :)

Hade Du alldrig ridit innan ? Hur gammal var Du när Du började isåfall ? Funderar själv på att lära mig rida fast man är lite till åren 45+ leker man inte med.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

todde skrev:
Kan bara avundas Dig. Jag delar ju också hästintresset annars skulle det ju inte ha gått så här långt. Ett privilegium är precis vad det är men hur många begriper detta...... det är ju hur många som helst som tar det för givet tyvärr. Hur gamal är Din dotter ??

Min dotter är tretton år, så hon har inte kommit till den mest kritiska åldern ännu, så vi får väl se hur det utvecklar sig ;) . Flera av hennes kompisar som är fjorton-femton år har slutat rida på grund av bristande intresse, det är alltid tråkigt för föräldern också som investerat så mycket tid, pengar och engagemang i sitt barns ridning. En mamma sa att det kändes lite som en sorgeprocess. Men samtidigt är det ju barnens liv, deras val. Jag har alltid varit noga med att framhäva just att det är min dotters intresse och ansvar, samt att det är ett privilegium, lite på grund av att jag inte velat att hon skulle känna press från mig att hon måste rida och tävla. Det var ju mitt intresse från början och jag styrde in henne på denna banan innan hon hade blivit stor nog att ge uttryck för vad hon själv ville. Med facit i hand kan jag känna att jag borde väntat ut henne mer och låtit henne längta efter en egen ponny tex, så att hon hade fått välja hästarna själv, men det är lätt att vara efterklok. Jag hoppas naturligtvis att hennes intresse skall hålla i sig, men det återstår att se, det är hennes val.
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Håller med Carla! Lovar att det går över, är också 17 nu, när man är 14, 15 blir man upptagen med allt annat! När jag började på högstadiet skämdes jag till och med över mina hästar och låstades att jag var upptagen med annat efter skolan.. Men efter ett tag gick det över och hästarna blev min vanliga vardag igen! :) Det går över!
 
Sv: Ush ja som det kan bli

okej...jag förstår det kniviga i stituationen e att det blivit som en ond cirkel men jag kan nog bara rekomendera att lämna ut den på foder helst till nån som kommer tävla/träna lite så den hålls igång. din dotter kommer snart sakna hästen om hon har det intresset. lycka till
 
Sv: Ush ja som det kan bli

Klart du ska börja rida om du är sugen på det! Jag har träffat 60+-nybörjare som stortrivs :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 940
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 278
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 063
Senast: mackan
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
22 960
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp