Bukefalos 28 år!

Utbilda sig till veterinär assistent?

Z

Zepheline

Hej alla,
Jag behöver lite hjälp.
Jag har gått och klurat på att utbilda mig till veterinärassistent men vet inte riktigt vilken tråd jag ska börja i.
Vissa säger att en C15 utbildning är vad som behövs men det måste väl ändå vara något ner? en mer "start" av det hela?

Tack på förhand för alla hjälp och tips =)
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Jag är inte helt insatt i sånt här, men djursjukvårdarutbildningen (som numera verkar kallas djursjuksköterskeutbildning?) vore nog en lämplig grund? Du kan läsa mer om den på SLU:s hemsida.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

C15 är en god och nödvändig grund!

Vad du sen kan göra är att söka jobb på olika djursjukhus/klinker och försöka få in en fot. Med C15 får du ju hantera läkemedel och kan därmed bli en tillgång och lära dig mer med tiden.

Får jag kapa tråden bara lite? Jag ska också gå C15 snart, och är ju veterinärstudent, men har ingen ytterligare erfarenhet av djursjukvård. Alltså inget praktiskt med att jag jobbat en del, utan det enda är att jag gått med veterinärer lite.
Jag ska försöka vara modig och söka jobb som djursjukvårdare nu när jag inte har någon skola från mars-september, då jag läst kursen som går senare i vår på utbildningen. Vågar man söka till alla kliniker och bara slänga ut ansökningar hej vilt? Jag vill ju verkligen börja få erfarenhet nu av det praktiska. Så har någon tips är det välkommet.

Förlåt för trådkap! :o

/Jonaz, jobbsugen
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Hej Jonaz!

Fortsätter lite på trådkapningen...

Klart att du kan slänga ut ansökningar hejvilt! Den som inte vill anställa dig är inte värd att jobba hos... :laugh: Antar att du vill jobba med hästar, men om smådjur duger är du välkommen till Gbg så ska jag berätta för alla hur fantastisk du är!

Kram Anki

Ps.
Jag har även en kör som säkert vill ha lite manlig förstärkning... ;) Ds.


Till TS: Instämmer med att C15 är en bra grund. Om det är något du känner att du vill jobba med resten av livet, skulle jag dock rekommendera att gå utbildningen i Skara.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

*kl*

Var kan man hitta mer info om C15 utbildningen? Vad krävs det för förkunskaper för att söka?
Är den privat eller under SLUs "flagg" (eller någon annans för all del ;) )?

Låter spännande! Någon som vet mer?
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Om du vill jobba som vet.assisten/djursjuksköterska skulle jag föreslå utbildningen i Skara. Den blir 3-årig fr.o.m nästa år och leder till att du blir leg. djursjuksköterska (om det går igenom hos regeringen)
Länk till djursjuksköterskeutbildningen

Vill du bara hoppa in då och då som djurvårdare är det bara att skicka ut ansökningar till olika kliniker och hoppas på svar. Det brukar inte ställas några större krav då, men å andra sidan kanske arbetsuppgifter inte är så där jätteroliga, typ rasta, mocka, borsta, fodra. För att få ex. spruta krävs C15 men det brukar klinikerna kunna ordna.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Och jag slänger in en till fråga:

Det står att man ska ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Är inte det att man gått ut gymnasiet med godkända betyg?

Funderar eftersom det står att man ska ha särskilld behörighet i Samhällskunskap A osv. Är det att man behöver ett högre betyg i det ämnet då? Det är ju ett kärnämne som man har läst om man har gått ut gymnasiet.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Och jag slänger in en till fråga:

Det står att man ska ha grundläggande behörighet till högskolestudier. Är inte det att man gått ut gymnasiet med godkända betyg?

Funderar eftersom det står att man ska ha särskilld behörighet i Samhällskunskap A osv. Är det att man behöver ett högre betyg i det ämnet då? Det är ju ett kärnämne som man har läst om man har gått ut gymnasiet.

Tror det räcker med att du har läst samhälle A på gymnasie nivå tydligen så är det så att gick du gymnasiet för länge sedan så läste man inte alltid samhälle A på alla linjer och därför står det med ..
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Känner åtminstone en person som arbetar på hästklinik som vet assistent utan utbildning öht.. Vill man jobba på hästklinik tror jag att hästvana är viktigare än tidigare utbildning faktiskt. Lycka till!
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

C15 är den kurs du ska ha gått för att veterinär skall få delegera behandling till dig. Gäller ex. djursjukvårdare, lantbruksdjursägare osv.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

C15 är den kurs du ska ha gått för att veterinär skall få delegera behandling till dig. Gäller ex. djursjukvårdare, lantbruksdjursägare osv.

Okej, vart går man den då? Före eller efter utbildningen till veterinär assistent, för den är väl inte istället för? Hur lång är C15-utbildningen?
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Om du läser till djursjuksköterska så ingår C15 i utbildningen.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Okej, vart går man den då? Före eller efter utbildningen till veterinär assistent, för den är väl inte istället för? Hur lång är C15-utbildningen?

C15 kan du gå via VeTa-bolaget som är ett dotterbolag till Djursjukhusföreningen. Lite mer info om C15 finnes här
Vill man bara jobba med smådjur är kursen en dag och vill man få häst också blir det två dagar. Detta för att få ge medicin, vilket ju är en viktig bit inom yrket.
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

*Kl*

Gammal tråd, men är det nån som vet om man kan plugga detta på distans?
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Får andra veterinärer som jobbat på klinik utbilda detta hemma på sin nuvarande klinik? Eller är det bara på djursjukhusen?
Gäller denna lika mkt som den som VeTA utbildar en i?
Missade jag eller kunde man gå stordjur inom det närmaste- hittade smådjur på två ställen...
Detta skulle jag lätt kunna lägga lite pengar på. ÄLSKAR ju sånt här....
 
Sv: Utbilda sig till veterinär assistent?

Är de någon som vet vad ingångslönen är för en veterinärassistent?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 956
Senast: Solstig
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 974
Senast: co-SMAD4
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 370
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 884
Senast: hhere
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp