Bukefalos 28 år!

Utekatter?

Sv: Utekatter?

Visst kan en kattmamma dra in viruset, men bara för att den risken finns behöver man ju inte utsätta kattungarna för ännu större risker, eller? Jag tycker inte heller om denna tendering till att övervaccinera katter (och andra djur) MEN just kattpest är en sjukdom vi är lyckligt förskonade från tack vare goda vaccinationsprinciper. Slutar vi vaccinera våra katter mot kattpest kommer onekligen kattpestepidemier att utbryta och det tror jag inte att någon önskar. Kattpest behöver man bara vaccinera mot vart tredje år så där är det inte snack om att övervaccinera katterna. Kattungar dör
f ö så gott som alltid av kattpest så är det någon sjukdom man bör skydda dem mot är det just pesten. Resterande delen av immnförsvaret får de utveckla helt på egen hand. Jag hoppas för dina katters skull att ni aldrig får in kattpest i beståndet (snuvan oroar jag mig öht inte för, inte värre än en influensa för folk) då det är en fruktansvärt plågsam sjukdom och det är svårt att bli av med viruset.

Enya: Just därför bör du försäkra dig om hur den person du diskuterar med ser på olika slags katter. Jag blir enormt sårad av att höra av andra att jag inte tycker att bondkatter är vatten värt bara för att jag är raskattägare, något som glöms bort är att jag faktiskt även är bondkattägare och det är alltid lika kul att höra från andra hur jag ser på bondkatter :( Kan man inte ett dugg om t ex. raskatter tycker jag helt enkelt att man skall låta bli att uttala sig om dem.
 
Sv: Utekatter?

Jag blev sårad av att du direkt gav mig skulden för att mina kattungar dog. Det kändes inte heller kul att få veta att mina katter mår så dåligt av att vara utekatter och att dina som är innekatter har det SÅÅ bra. Du vet ju inget om mig, har ingen aning om de är vaccinerade (jo nu,men inte då), amaskade eller hur varmt det är i stallet eller vad de får att äta och dricka. Du vet inget, men ändå mår mina katter dåligt. Det köper inte jag.
 
Sv: Utekatter?

ok...det hoppas jag med...men till min gård kommer inga andra katter, dels för hundarna är ute jämt och dels för att jag har kastrerade katter...kattorna ,dom gamla, dom går inte till några andra hus i närheten heller...utan dom hålls i skogen eller istallet/uthusen..

Vad jag menar är ju att det spelar ju ganska liten roll att vaccinera BARA för att dom skulle vara ute, jag tror nämligen att sjukdomar kommer till dom iallafall om mamman är ute och det finns andra katter i familjen som kan ha kontakt med ungarna...däremot tror jag att katter som föds eller är ute mycket utvecklar ett mycket bättre immunförsvar från första början än katter som kanske bara får vara inne de första 8-12 veckorna..och SEN komma ut...vaccinet kanske inte ALLS stämmer med den övriga miljön...

Jag vet ju att hästar ( även vaccinerade) när dom är unga...och dom kommer in till t ex travbanan för första gången..dom drar på sig ALLT skit som finns och blir sjuka direkt..alltså bonnhästar som lever i en "skyddad miljö"
Jag har fördelen att ha stor omsättning på hästarna här hemma så mina unghästar utsätts för både det ena o det andra, och klarar därmed flytt galant....dom utvecklar sitt eget försvar....mot kattpest kanske inte katterna kan utveckla nåt eftersom dom inte utsätts för själva smittan....och jag har ärligt inte tänkt på det då jag är förskonad från det mesta här ute vid bergets kant :D

men visst har det gått några epidemier nere i Karlstad m omnejd.....
 
Sv: Utekatter?

Fördomar ja :o det har jag nog tyvärr! Men även om din siameshane inte är en bra represetant för siameser så är han nog en ganska bra represetant för raskatter överlag- de jag har hört om alltså. Jag är helt på det klara med att ALLA raskatter inte är så här, men de jag har hört talas om är det. Och det tycker inte jag är bra. Jag föredrar att katter kan jaga lite och är lite smarta.

Fast jag skrattar gott åt dsin beskrivning på honom!!
 
Sv: Utekatter?

Jag har inte sagt att dina katter mår dåligt. Jag förstår inte att man har katt om de inte får vara inne har jag skrivit och det förstår jag fortfarande inte, men jag har inte skrivit att dina katter mår dåligt. Jag har ifrågasatt ditt val att låta kattungarna vistas utomhus ovaccinerade, men jag har fortfarande inte skrivit att dina katter mår dåligt.

martha: Kattpest är tråkigt nog en sjukdom som "fastnar på skorna" s a s. Det krävs inte närkontakt med en annan smittad katt för att smittan skall föras vidare som när det gäller snuvan. Ovaccinerade katter dör oftast. Ovaccinerade katter idag klarar sig mycket pga att andra vaccinerar sina katter dvs tillräckligt stor del av Sveriges totala kattbestånd är vaccinerat för att epidemier effektivt skall förebyggas, tyvärr finns det vissa "lokala glapp" så små epidemier bryter ut med jämna mellanrum.

Kattungar som hålls inne tills de är fullvaccinerade utvecklar samma effektiva immunförsvar som kattungar som vistas utomhus redan från födseln. Stor omsättning på hästar kanske hjälper dem att utveckla ett effektivt immunförsvar men vad gäller katter brukar stor omsättning på djur innebära mera stress, högre smittryck och större risk att de blir sjuka. Katter och hästar reagerar väldigt olika på "flockombildningar". För katten som är ett solitärt djur innebär stor omsättning i flocken oftast stress vilket medför ett tillfälligt nedsatt immunförsvar.

Mot kattpest kan man nog inte säga att katten utvecklar något bra försvar då de flesta blir sjuka och dör när de utsätts för viruset. Ett fåtal katter utecklar dock antikroppar mot kattpest utan att bli sjuka. Hur det går till vet man inte riktigt. Det är ungefär som att vissa människor är immuna mot HIV, de finns men de är inte många och det är inte värt att riskera att bli smittad bara för att man "kanske kan" utveckla immunitet.
 
Sv: Utekatter?

De flesta rasketter är precis lika duktiga jägare och har precis lika mycket instinkter som huskatter om bott ute i generationer, men med ett stort undantag. I många raser avlar man på så sällskapliga och tillgängliga katter om möjligt, eftersom man vill ha trevliga och sociala sällskapsdjur. Det gör att katterna inte har den naturliga misstänksamhet mot främligar som är önskavärt hos utegående katter.
Min gamle hane, som aldrig tagit ett steg utomhus utan mänskligt sällkap, har fö ett antal mus- och fågelliv på sitt samvete, samt en och annan råtta, fångad med honom kopplad...
 
Sv: Utekatter?

Det var väl det jag menade- att du inte ens kan förstå varför jag har katt på det viset jag har. Du har dessutom tidigare skrivit att dina katter enligt dig lever det optimala livet, vilket jag faktsikt tolkar som att mina katter inte lever optimalt.
 
Sv: Utekatter?

Och läser du alla mina inlägg står där även vad jag menar med optimalt dvs så bra de kan leva under givna omständigheter (en omständighet är att de har mig som ägare). Det går även att läsa att jag öht tycker att det är vanskligt att använda ordet optimalt eftersom vi omöjligt kan veta vad som är optimalt UR KATTENS SYNVINKEL eftersom det bara är katten själv som vet det och ännu pratar vi inte samma språk som katterna så det är svårt för dem att förklara för oss vad de tycker och tänker.
 
Sv: Utekatter?

en katt vill jaga...det är vi väl överens om, denna instinkten finns ju redan som mycket liten kattunge...vill den jaga en mus eller en pipleksak..that's the question..min kattunge fick tag ien mus för några veckor sedan..han blev helt galen, och jag kan försäkra dig om att det var HELT annat än när han jagar toarullar odyl...katter har ett otroligt utvecklat nervsysten som sitter under magen på dom, det är därför dom lägger sig och "känner av" bytet innan dom går till anfall, och det är därför oftast katter inte gillar att bli kliade på magen..katter har enligt mig ett stort frihetsbehov, dom är inte som hundar, varken i fråga om det eller lusten att döda..

Katter "leker" med sitt byte för att möra köttet, det är en instinkt som sitter i även om dom inte äter det..ung som en del hänger hundar för att både möra köttet pga att adrenalinnivån höjs(mört kött) och för att pälsen skall bli bra :crazy:

Katter är tycker jag väldigt speciella djur med speciella behov, därför vill jag inte ta det ifrån dom....ang risker med utekatter så är jag medveten om dom också...min kattunge KAN det hända att hans liv inte blir så långvarit pga att han är så orädd o vidlyftig...men av endast kärlek( jag älskar verkligen den katten)så skulle jag aldrig kunna låsa in honom...och jag tror också att hans liv skulle bli outhärdigt om han bara skulle vara inomhus....OM hans liv blir kort, så har han i allafall varit lycklig den tiden....så tänker jag...och det betyder inte att jag inte tycker om mina djur...
 
Sv: Utekatter?

Och återigen dras det till ytterligheter. Antingen är katten bara inne eller så springer den lös ute och går (förhoppningsvis) in och ut som den vill.

Vad är det som hindrar en katt i en rastgård att fånga byten? Visst bytet kan ha tur att lyckas ta sig över till andra sidan stängslet innan katten får fatt i det, men i övrigt?

Mina katter jagar fåglar i långlina... själva syftet med långlina är att den möjligheten skall finnas.

Mina katter jagar levande byten inomhus, varandra ;) och de dödar sina kycklingnackar ordentligt innan de äter upp dem :d
 
Sv: Utekatter?

*lånar*

Jag har inte hunnit läsa igenom hela tråden så detta är inte ett svar till någon särskild, utan mer ett allmänt "inlägg".

Jag har tidigare varit helt emot innekatter och tyckt att det är nästintill djurplågeri att spärra in en katt i en lägehet utan möjlighet att låta den gå ut. Detta på precis samma sätt som det skulle vara djurplågeri att aldrig släppa ut en häst i hagen, aldrig ta med hunden på promenad osv.

Långsamt har jag ändrat uppfattning, efter att ha sett många exempel på innekatter som trivs utmärkt och tom. väljer att aldrig gå ut även om de får möjlighet. Som flera här säkert redan har påpekat är det andra saker som är viktigast, att de får stimulans, kärlek, att man ser till deras individuella behov osv.

Dock kommer jag nog aldrig att sluta tycka att det är BÄST att ge katten möjlighet att gå ut och in som en själv vill. Jag vet att många bor så att det blir farligt för katten att gå ut och jag menar inte att det är bra att släppa ut katten i alla fall - men jag talar om vad som är idealet och vad som vore önskvärt.

Jag kan absolut INTE förstå hur någon människa kan tycka att det är djurplågeri att ha UTEKATTER?? :eek: Under förutsättningen att katterna får all vård, mat osv som de behöver så tror jag att en "gårdskatt" lever ett bra mycket roligare liv än en lghtskatt...

Detta säger jag som INNEKATTSÄGARE, bara så att ni vet :smirk: Jag väljer att inte släppa ut min katt för att jag skulle bli för nervös att hon skulle råka illa ut med bilvägarna runtomkring och för att det skulle vara besvärligt att "administrera" pga att jag bor i lght och hon inte kan knacka på själv så att säga... Jag skulle helt enkelt oroa mig för mycket för henne, inte kunna sova på nätterna om hon var ute osv.

Jag känner alltså att jag INTE håller henne inne för hennes egen skull utan för min, och det ger mig dåligt samvete :cry: Jag håller just nu på att fundera på över hur jag kan ordna detta så att hon skall kunna gå ut, så snart har jag kanske inte innekatt längre... :idea:

Hur som helst - vart jag egentligen ville komma: Jag tycker innekatt är helt OK om man sköter den väl, men utekatt är ALLTID det bästa. Det är min åsikt!
 
Sv: Utekatter?

Då har du nog inte läst mer än av dig utvalda delar. Citera mycket gärna de inlägg där vi raskattägare påstår att våra (för dom flesta raskattägare har även/har haft nån huskatt) huskatter är mindre värda. Hittar du inget att citera så tycker jag du ska hålla tyst med sådana idiotiska påståenden !

Arg Monika
 
Sv: Utekatter?

Yoga har fått flera möss av Fia genom åren. Yoga har ansett att Fia är en mycket snäll tant som komme rin med leksaker till Yoga, för hon har inte sett på dom på nått annat sätt än som leksaker. Ingen som helst instinkt för att det är mat där inte.
 
Sv: Utekatter?

Enya skrev:
Jag har läst en del här på detta forumet och har förstått att för en raskattägare så är inte en bondkatt något värd.

Varken här, på något annat forum eller IRL har jag träffat en enda raskattägare som tycker att bondkatter är mindre värda.

De som sänker värdet på bondkatter är bondkattägare som låter sina okastrerade katter springa ute och få en massa ungar som de sen slår ihjäl, skänker bort eller "säljer" för en krona tassen.
 
Sv: Utekatter?

mandalaki skrev:
Varken här, på något annat forum eller IRL har jag träffat en enda raskattägare som tycker att bondkatter är mindre värda.

De som sänker värdet på bondkatter är bondkattägare som låter sina okastrerade katter springa ute och få en massa ungar som de sen slår ihjäl, skänker bort eller "säljer" för en krona tassen.

Min har då osedvanligt rara tassar då :D för dom kostade 50 kr tassen :love: Dom andra är egna uppfödningar :devil:
 
Sv: Utekatter?

Min huskatt kostade 12.5:- /tassen (50 kr sammanlagt) och hon har definitivt inte lika goa tassar som Abbie och Yoga (Yoga kostade ynka 1000:-/tassen). Men det kan ju bero på att Fia är utekatt och har mer härdade trampdynor, Abbies och Yogas är som mjuka barnrumpor.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 660
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 252
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 971
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 629

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp