Bukefalos 28 år!

Utekatter?

Sv: Utekatter?

MissFideli skrev:
Det är stor skillnad att få bort mot att försöka balansera upp. Ingen jobbar för att utrota bondkatterna, däremot är vi få som ser vitsen med att ta ungar på hus/bondkatter när det är proppfullt på alla katthem.

Men det där måste jag ändå få ifrågasätta.... Jag anser att man inte ska "ta ungar" på sin katt utan att på förhand ha lovat bort dem till bra hem och/eller bestämt att behålla dem själv. (visst, det går inte att veta det ecxakta antalen men har man hittat 4 nya hem och är beredd att behålla någon själv borde man väl hamna rätt).

Vad jag INTE kan förstå är vad som här skulle vara skillnaden mellan ras eller bondkatter :confused: Det borde väl, om något, isf vara lättare att hitta hem till vanliga huskatter än katter man kräver flera tusen för. Eller är jag helt fel ute??

Det är ingen kritik, utan jag förstår bara inte hur du menar när du säger att det skulle vara svårare att hitta nya, goda hem åt bondkatter...? :o
 
Sv: Utekatter?

Du missförstod nog MissFideli där. Hon är nog inte orolig över att de nya katterna inte ska få något hem. Det får de säkert. Men hellre vill hon att de eventuella hemmen tar en redan hemlös katt från något katthem istället för tex enyas katter som hon funderar på att föda upp. Annars fortsätter det ju bli allt fullare på katthemmen.

Alltså. Mindre folk som föder upp katter bara för att det är kul att ha kattungar eller dylikt, eller ännu värre, som inte bryr sig att kastrera sina katter, leder till färre katter på katthemmen vilket i sin tur innebär fler glada katter (eller i alla fall färre olyckliga, sak samma). Det är är väl eftersträvansvärt?
 
Sv: Utekatter?

Jag anser att varje människa tar ansvar för sin ras. Jag tar ansvar för att Britterna har en balans i efterfrågan/tillgång. Huskatt"uppfödare" tar ansvar för att huskatten har en sån balans.
Sen anser jag inte att man ska röra raskattaveln av den anledningen att det är ett bra, fungerande koncept. Vi tar ordentligt betalt för våra, ser till att veta vad vi gör innan kullen och dessutom tar massa tester på våra avelsdjur.
Att vi ska lägga ner den aveln som faktiskt höjer statusen på katter för att huskatt"uppfödare" inte vill ta ansvar för sina 100-kronors-katter tycker jag är fel väg att gå.

Är det inte bättre att huskatt"uppfödare" försöker tänka till och förstå att det dom gör knappast höjer statusen? Att ge bort kattungar hit och dit är knappast att vara kattvän. Kattens pris måste upp, upp, och ALLA uppfödare ska vaccinera och veterinärbesikta sina ungar och framförallt se till att dom inte levereras före 12 v.
Dessutom tror inte jag att huskatter och raskatter konkurerar om samma sorts hem. Dom som köper en raskatt gör det (oftast) för att dom har krav på katten dom köper och på uppfödaren. Köpre av raskatt från registrerad uppfödare har massa rättigheter. Det är tryggt och nått dom värderar högt. På huskattfronten kan du inte kräva nått, eftersom det är ytterst få huskatt"uppfödare" som kan nått om det dom håller på med. Man vet att mamman är söt och snäll, vilket jag anser är på tok för dålig anledning till att avla.
 
Sv: Utekatter?

Ja, det håller jag absolut med om :)

Men jag förstår fortfarande inte uppdelningen i raskatter och "bondkatter". Blir aldrig raskatter hemlösa och hamnar på hem?Får aldrig en raskattshona oönskade ungar :confused:

Jag har aldrig haft med raskatter eller kattavel att göra öht (vilket kan vara en förklaring till att jag inte förstår resonemanget :angel: ), men målet färre olyckliga katter har väl ingenting med ras att göra??

Varför föder raskattsägare upp katter? ;)
 
Sv: Utekatter?

99% av dom som sitter på katthemmen är huskatter. Räcker det som svar på den frågan?
Raskatthonor får inte oönskade ungar lika ofta eftersom dom i större omfattning hålls inomhus. Och i dom flesta fallen av huskatternas "oönskade" ungar så är dom inte alls oönskade utan man vill ha söta ungar hemma. Alla oönskade ungar går att förebygga med rätt kunskaper. Kastrerring istället för p-piller, håll fertila honor/hanar inomhus och framförallt: ha aldrig fertil hane och hona ihop.

Jag föder upp för att jag älskar att planera och se att mina avkommor verkligen följer standarden. Jag föder upp för att avelsbasen ska ha en bra bredd och bestå av tillräckligt många katter som motsvarar standarden och för att efterfrågan på britter är stor. Nu är den i en svacka, efterfrågan alltså, och hade jag haft en fertil hona så hade jag gjort en paus. Risken med att ta ungar nu är att man står med alla ungar kvar, vilket betyder till slut 5 extra vuxna katter att mätta.
 
Sv: Utekatter?

Hmm....OK, jag inser att det här att ett helt nytt område för mig som jag inte alls förstår mig på :cool:

Status....ta betalt... För mig är detta något helt främmande, har liksom aldrig funderat i de banorna. Jag älskar katter, tycker att de är underbara, gosiga, älskvärda individer och trogna kompisar när de mäskliga får fnatt :love:

Det är en självklarhet att man skall sköta sina katter väl, ge dem allt de behöver osv. osv. Att det är ett stort problem med alla oönskade kattungar som blir övergivna, hamnar på katthem osv. Håller jag absolut med om.

MEN, vad katten har för ras struntar jag blankt i :confused: Om jag skulle skaffa en speciell ras skulle det förmodligen vara för att jag sökte en viss egenskap hos katten (allergivänlig, visst temperment etc...) men jag skulle aldrig fundera över status.

Jag försökte "översätta" resonemnaget till hästar för att förstå, och jag erkänner att jag hellre skulle vilja ha ett ståtligt halvblod än en raggig ponny av okänd sort. Men det beror mest på användningen: att jag skulle vilka träna och tävla dressyr :idea: Vad vill jag använda mina katter till som kräver en viss ras?

Du/ni behöver inte försvara er, men förklara gärna mer... Det är som sagt en helt främmande tanke för mig, jag har aldrig funderat över att olika katter skulle ha olika status. Det låter ganska...rasistiskt enligt mig :o
 
Sv: Utekatter?

(vill bara tillägga att mina två senaste svar kom i "otakt" så att säga, de är alltså inte svar på de inlägg som står direkt ovanför dem utan ett steg längre upp ;) )
 
Sv: Utekatter?

Nej, det mycket större än man tror, allt runt kattavel. Jag blev själv förvånad när jag började. Framförallt är det kostsamt.
Det är jättebra att du tänker så, priset på katten ska inte avgöra hur man tar hand om den. Men tyvärr är verkligheten så att jag kan få för mig ikväll att jag ska ha en kattunge och imorgon kan jag hitta nån som jag kan ta hem direkt. "Uppfödaren" är inte speciellt intresserad av hur jag bor, vad jag gör eller vad jag ska ha katten till. Och framförallt är det ytterst få gånger en huskatt"uppfödare" nekar en köpare att köpa katt. Dom är bara glada att bli av med dom.
Med det menar jag att jag behöver inte fundera speciellt länge. Ska jag istället betala 5000:- så är det ju lite mer funderingar, vill jag verkligen ha katt? För jag får inte allt tillbaka om jag ångrar mig.

Många köper raskatt för att man har just dom kraven du skrev, speciellt temperament och framförallt utseende. Om jag fastnar för en persers utseende så räcker ju inte en långnosad huskatt, jag vill ju ha en plattnos !! Jag vill veta att katten inte bär på sjukdomar och om den gör det så vet jag att jag får ersättning av uppfödaren om det blossar upp dom första 2 åren (beroende lite på vad det är förstås). Om katten jag köper visar sig ha en defekt som gör att jag måste avliva innan 2 års ålder, så har jag möjlighet att få pengarna tillbaka eller en ny katt.
Sen kan man vilja ställa ut. Visst går det att ställa huskatter, men inte på samma "tävlingsvis" som en raskatt.

Och som sagt, tyvärr har priset en ganska stor del i statusen. Och eftersom det är så, så är dte bättre att ta mycket betalt för sina djur och på så vis iaf bättre sålla bort dom som inte är seriösa. Föräldrar som ger sina barn en katt i julklapp går sällan och köper en för 5000:- utan dom tar en billig från närmsta bondgård. Och av nån underlig anledning så är det runt januari-februari smockfullt på katthemmen.
 
Senast ändrad:
Sv: Utekatter?

Min katt måste alltså vara intelligent. Hon flyttade från grannen 2 km bort för där var massor av galna hundar och hon fick bara bo i ladugården.

Här finns bara en galen hund och här finns ett boende som kombinera dvs hon får gå ut och in som hon vill. Favoritstället att sova på är på en filt intill eller elementet.

Detta måste ju tyda på intelligens :D
 
Sv: Utekatter?

Angående katthem. Kan inte låta bli att skriva detta.

Ibland tror jag faktiskt en del av dessa människor som hjälper till i diverse organisationer vill leka gud. De vill inte inse fakta att ibland är att det bättre att avliva ett djur.

Det dummaste jag varit med om var i höstas när dessa var ute i skogarna och skulle fånga in vildkatter dvs katter som levt som vilda i hela sitt liv många i ett par år. Dessa skulle de då "tämja" och sätta i lägenhet hos riktiga djurvänner.
 
Sv: Utekatter?

Inte leka gud, men inte heller inse att det dom gör inte alltid är det rätta. Visst finns det fall jag också reagerar på, men överlag är dom änglar som gör nått åt ett mycket stort problem.
Sverige är för kallt för katter att leva ute i, det är varje år massor av katter som fryser ihjäl.
Det jag kan tänka mig när dte gäller vildkatter är att man fångar in, kastrerar och släpper ut igen. Det finns oftast katter som är i större behov av hjälp än dessa, däramot finns det ingen anledning att ha vilda katter i Sverige idag.
 
Sv: Utekatter?

Jag tror inte vanliga bonnkatter som är vana att vara ute fryser ihjäl...däremot så kan det säkert hända att dom får för dåligt med mat( herrelösa katter) att dom mer svälter ihjäl...mina katter är ute även om det är -25 grader ute..inte fryser dom ihjäl inte...
 
Sv: Utekatter?

Katthem i alla ära och jag stödjer dem ibland. Men det är inte alltid det går till på rätt vis.
En historia om hur det kan gå till på katthem.
För några år sedan fångade en av sommargästerna i närheten in vår gamla stallkatta ca 10 år. Hon var från början innekatt som ägaren inte stod ut med (livlig) och fick flytta till vårt stall. Hon var både inne och ute från början, men valde sedan själv att sluta att komma in. Hon hade ett stort revir och gick i sommarstugorna och tiggde mat och kelade. Nåväl, näs hösten kom så ägnade sommargästen ett antal helger till att vänta på att katten skulle komma igen och när hon väl kom, så körde han in henne till ett djurhem.
Oj, vad vi letade efter henne. Vi trodde inte att hon blivit överkörde eller tagen av ett annat djur, för detta var en smart katt som hade egna vägar vid sidan om den riktiga vägen.
Av en slump gick jag in på djurhemmet när de hade öppet hus för att köpa lite lotter och bidraga till verksamheten. Där, i en bur satt hon. Katten har en speciell teckning, men jag var ändå tvungen att läsa på skylten och se var hon var upphittad. Det stämde, men katten var en skugga av sitt stora kraftiga dominanta jag. Hon var lite och tunn och verkade helt apatisk. Först skulle jag inte få tillbaka katten, men då jag hotade att anmäla dem för stöld så fick jag ut henne genom att betala för vaccination och kastrering.
Hon fick aldrig tillbaka sin status i stallet och flyttade tillbaka in i huset sina sista år.

Jag tror nog att många av de katter som sitter på katthemmen saknas av sina ägare. Många drar alldeles för snabbt slutsatsen att katten är övergiven.
Min första tanke skulle nog inte vara att en katt är övergiven om den är välnärd, kelig och orädd. Jag skulle nog göra lite efterforskningar i vart fall.
I fallet med vår katt så hade det inte varit svårt att stanna till vid gården och fråga om det var vår katt. Vi känner dessutom personen ifråga.
 
Sv: Utekatter?

Som alla andra levande varelser så anpassar de päls och aktivitet efter förutsättningarna. Jag har då aldrig heller märkt att våra stallkatter skulle frysa på vintern. Tvärtom så verkar de trivas ypperligt och ser ut som runda pälsmössor.
 
Sv: Utekatter?

Om folk ID-märkte sina katter skulle man slippa det problemet, det ligger ju knappast i katthemmens intresse att ta hand om katter som redan har ett hem, när det finns så många hemlösa.

Jag kan hålla med om att många katthem satsar pengarna konstigt, det är "liv till varje pris" som gäller, trots att man med samma resurser som det tar att rehabilitera en svårt skadad katt (som ändå får men för livet) hade kunnat fånga in och kastrera många fler katter.
 
Sv: Utekatter?

Era katter har ju mat och tillgång till tak över huvudet. En ettåring som levt under sommaren i en familj och blir utkastad på hösten har varken vana eller fysiska resurser att klara vintern. En katt som är svårt parasitangripen klara inte heller minsta påfrestning. Det är ju inte ens "så väl" att de dör direkt, utan ofta hinner de sätta nya hemlösa katter till världen.
 
Sv: Utekatter?

Om jag vill köpa en kattunge men inte vill ha en raskatt hur ska jag göra då om man *bara* ska köpa av katthem ? De är väl mest vuxna katter ? Eller jag kanske har fel ? Är inte så insatt i det men det är det jag förstått av annonser.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 596
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 000
Senast: Farao
·
Hästvård Måste skriva av mig lite. Har en bekant med en ponny valack modell mindre, som påstår att hennes hovslagare (han är outbildad om det...
Svar
13
· Visningar
1 960
Senast: skiesabove
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 545

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp