Utmattningsdepression

Och i så fall får man väl vara heltidssjukskriven under kursen?

Ja precis. Ett annat alternativ är att arbetsgivaren står för de procent man jobbar, för att orka ta till sig utbildningen bör man iaf klara av 50 % jobb. Men det brukar ta 6-9 månader innan man får plats.
 
Det är alltså inget hälsohem, de har bara inte kommit på nåt bättre namn. Det är ett friskvårdscentra, får du remiss dit går FK in och betalar de fem veckor utbildningen är (1+3+1 vecka). :)
Låter ju toppen. Men jag lär väl inte vara aktuell dit. Dels har jag redan en del kunskap om problemet och sen har jag inte råkat ut för den klassiska grejen "jobba-röven-av-sig-med-en-orimlig-arbetsbörda-och-inget-att-säga-till-om.
 
Nej, det har jag inte. Jag kände inte till det och ingen har berättat om det tidigare. Men det var just tips om sådant här som var anledningen till tråden. Tack.
Det fick jag hjälp med i Färgelanda
När du skrev nu så insåg jag att de faktiskt inte har erbjudit det här
 
I måndags upplevde jag för första gången att hjärnan började koppla och jag kunde vara alert och fokuserad på jobbet. Sen har jag inte upplevt det lika tydligt även om det verkar bättre lite generellt så där. Igår tog jag en lång paus efter första arbetade timmen då jag märkte att jag inte verkade koppla igen.

Nästa vecka är det meningen jag ska upp i halvtid. Jag tror att jag på något sätt skulle kunna få det att fungera om jag tar 1-2 timmar i taget med pauser. Frågan är, även om jag kan få det att fungera, är det vettigt att försöka när det känns så skört? Finns det risk att tillfrisknandet drar ut på tiden genom att arbeta mer i det här läget?

Jag är ju intresserad av att bli frisk så fort som möjligt, inte att bli en "produktionsenhet" som det går att pressa arbete ifrån på bekostnad av mig själv.
 
I måndags upplevde jag för första gången att hjärnan började koppla och jag kunde vara alert och fokuserad på jobbet. Sen har jag inte upplevt det lika tydligt även om det verkar bättre lite generellt så där. Igår tog jag en lång paus efter första arbetade timmen då jag märkte att jag inte verkade koppla igen.

Nästa vecka är det meningen jag ska upp i halvtid. Jag tror att jag på något sätt skulle kunna få det att fungera om jag tar 1-2 timmar i taget med pauser. Frågan är, även om jag kan få det att fungera, är det vettigt att försöka när det känns så skört? Finns det risk att tillfrisknandet drar ut på tiden genom att arbeta mer i det här läget?

Jag är ju intresserad av att bli frisk så fort som möjligt, inte att bli en "produktionsenhet" som det går att pressa arbete ifrån på bekostnad av mig själv.
Tanken med en halvtid är väl att du ska klara ett normalt arbete en halv sammanhängande dag. Dvs typ jobba fyra timmar med en normal rast på mitten. Så behöver du flera timmars vila för att klara det känns tokigt.
 
Jag känner igen mig så himla mycket och vill bara säga att du definitivt inte är ensam, svag eller alls lat. Stress är mycket farligare än vi tror och skadar hjärnan så man måste verkligen ge det tid och rehabilitering. Istället för att pressa dig till att bli frisk så fort som möjligt så är det viktigare att fokusera på att du blir frisk, punkt. Det får ta den tid det tar helt enkelt, även om det är enormt frustrerande.
 
Finns det risk att tillfrisknandet drar ut på tiden genom att arbeta mer i det här läget?

Ja. Går du ut för hårt när du inte är redo så kan det bli ett ordentligt bakslag. Att jobba för att du känner dig pressad att göra det kommer inte hjälpa tillfrisknandet ett dugg. Det är bra att du känner att du kan tänka klarare nu, det tyder på att det går åt rätt håll, men det måste få ta den tid det tar.
 
Tanken med en halvtid är väl att du ska klara ett normalt arbete en halv sammanhängande dag. Dvs typ jobba fyra timmar med en normal rast på mitten. Så behöver du flera timmars vila för att klara det känns tokigt.
Så behöver det väl inte vara? Jag har varit sjukskriven på halvtid när jag har kunnat jobba en-två timmar i stöten max. Då har det tagit åtta-nio timmar, inkl pauser och vila, att arbeta fyra timmar, så då var jag sjukskriven på halvtid.
 
Så behöver det väl inte vara? Jag har varit sjukskriven på halvtid när jag har kunnat jobba en-två timmar i stöten max. Då har det tagit åtta-nio timmar, inkl pauser och vila, att arbeta fyra timmar, så då var jag sjukskriven på halvtid.
Nä, det är säkert individuellt. Men när jag var sjukskriven så ville läkaren att jag skulle klara av det upplägget. Beror säkert på vilken typ av arbete man har också.
 
Jag tycker hjärnan samarbetar bättre nu och jag orkar mer, men depressionen ger sig inte. Livet känns inte meningsfullt och jag vet inte vad jag ska göra åt det.
 
Jag tycker hjärnan samarbetar bättre nu och jag orkar mer, men depressionen ger sig inte. Livet känns inte meningsfullt och jag vet inte vad jag ska göra åt det.
För att livet ska bli meningsfullt måste man göra meningsfulla saker. Inte sånt man måste utan sånt man mår bra av. Sånt som ger energi. Det finns inga genvägar och man får börja smått och bygga upp över tid.
Jag tror visst att du kan fungera socialt men att du är fånge i din egen ensamhet och sånt är svårt men inte omöjligt att bryta. Alla människor är inte påfrestande att umgås med men är man inte säker på sig själv och dom sociala koderna så kan 5 minuter kännas som 5 timmar och man kan vara slut resten av dagen. Men man måste öva, det blir inte lättare för att man ger upp eller underviker det. Alla människor behöver innerst inne andra människor men i olika doser för att må bra.
Du kan inte fly utomlands för det får du inte för FK.
Om du hyr ut huset så kommer du fortfarande ha all stress kring huset kvar av det som måste göras, plus stressen av att en främmande människa bor där vilket också ger dig förpliktelser om nåt går sönder eller måste ordnas direkt. Jag får känslan av att du är fången i din egen dröm om ett hus? Ibland tar livet vändningar man inte kan förutse, då får man göra det bästa av det man kan, tex tänka sig ett annat boende över en tid tills man kommit på fötter igen.

Jag vet att det låter hårt men ingen kommer ge dig den perfekta vägen, den perfekta lösningen på allt. Den enda tjänsten du kan göra dig själv är att vara ärlig mot dig själv och börja göra saker. Saker för att få ett bättre liv.
Jobbet att må bra igen ligger hos dig själv. Ingen annan kan lösa det åt dig.
 
Jag tror dock att själva depressionen gör så att inget känns meningsfullt. Därför kan det kännas hopplöst och stressigt. Jag tror att mår man bra psykiskt så känns livet meningsfullt utan att man måste fylla det med en himla massa saker.

Det som behövs är medicin, psykologhjälp, vila.
Självklart. Allt det är också nödvändigt. Men om du aldrig gör nåt meningsfullt så blir livet aldrig meningsfullt och det är vad som efterfrågas. En av grunderna i psykologin vad gäller depression är att få personen att göra mer av det som är meningsfullt för att genom det öka livskvalitén.
 
Självklart. Allt det är också nödvändigt. Men om du aldrig gör nåt meningsfullt så blir livet aldrig meningsfullt och det är vad som efterfrågas. En av grunderna i psykologin vad gäller depression är att få personen att göra mer av det som är meningsfullt för att genom det öka livskvalitén.
Problemet uppkommer då inget av det som vanligtvis känns meningsfullt för det. Då man jagar det som ska göra livet meningsfullt trots att man egentligen har allt det och mer därtill. Då sjukdomen dödar all glädjen. Då blir jakten på lyckan något som dränerar en totalt.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 354
Senast: Whoever
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
10 254
Senast: Smurfoff
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
778
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition
  • Dejtingtråden del 37
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp