Utmattningsdepression

Du kan inte fly utomlands för det får du inte för FK.
Jag har åkt utomlands under sjukskrivning ett par gånger. Har bara dubbelkollat med FK och det har inte varit nåt problem. Men då har det varit en veckas resa bara och, som det står på FK's sida, det får inte påverka återhämtningen negativt.
 
Jag tycker hjärnan samarbetar bättre nu och jag orkar mer, men depressionen ger sig inte. Livet känns inte meningsfullt och jag vet inte vad jag ska göra åt det.
Prata med läkare om att justera dosen på medicinen? Kanske behöver du högre dos eller nån annan medicin.
Sen tar det tid att återhämta sig från depression många gånger. I en del fall lång tid och då pratar vi inte bara ett par månader.
Du har ju fått mer ork nu när du jobbar 50% igen, det är jättebra. Med mer ork bör intresset att göra nåt komma tillbaka så sakteliga, men det får inte stressas fram.
 
Problemet uppkommer då inget av det som vanligtvis känns meningsfullt för det. Då man jagar det som ska göra livet meningsfullt trots att man egentligen har allt det och mer därtill. Då sjukdomen dödar all glädjen. Då blir jakten på lyckan något som dränerar en totalt.
Absolut. Jag kan inte ge dig nåt bra svar utan att det känns som att jag pratar över huvudet på Ts men är det verkligen så det ligger till här?
Det uttrycks saknad av flera saker som skulle få Ts att må bättre men det finns alltid hinder att göra dessa. Dessa hinder kan bara Ts själv ta sig igenom.
Man kan analysera ihjäl saker men gör man ingen förändring så står man fast där man står. Vi vill alla som mår dåligt på nåt vis få lösningen serverad men det kommer inte ske för bara vi själva kan hitta lösningen även om man kan ta emot tips och råd på vägen. Men vill man inte ta emot tips och råd och inte heller ta sig förbi sina egna uppsatta hinder, ja då är man helt enkelt fast. För att ta sig ur en depression måste man göra saker som förändrar. Att trampa runt i samma spår leder ingenstans.
Med det sagt så tar Ts steg framåt, absolut men det är samma saker hela tiden. Samma problem, samma hinder och Ts letar ständigt efter att någon ska komma med en lösning men är ej heller öppen för förändring.

Jag inser att jag låter hård men det är den bilden jag får efter att följa tråd efter tråd om samma sak.

Till TS, kämpa på och ta inte illa upp.
 
Jag har åkt utomlands under sjukskrivning ett par gånger. Har bara dubbelkollat med FK och det har inte varit nåt problem. Men då har det varit en veckas resa bara och, som det står på FK's sida, det får inte påverka återhämtningen negativt.
Ja det var klantigt skrivet av mig.
Man kan så klart men man måste kolla av med KF innan. Ts kanske kan resa iväg någonstans bara för en helg för att få nya intryck?
 
Absolut. Jag kan inte ge dig nåt bra svar utan att det känns som att jag pratar över huvudet på Ts men är det verkligen så det ligger till här?
Det uttrycks saknad av flera saker som skulle få Ts att må bättre men det finns alltid hinder att göra dessa. Dessa hinder kan bara Ts själv ta sig igenom.
Man kan analysera ihjäl saker men gör man ingen förändring så står man fast där man står. Vi vill alla som mår dåligt på nåt vis få lösningen serverad men det kommer inte ske för bara vi själva kan hitta lösningen även om man kan ta emot tips och råd på vägen. Men vill man inte ta emot tips och råd och inte heller ta sig förbi sina egna uppsatta hinder, ja då är man helt enkelt fast. För att ta sig ur en depression måste man göra saker som förändrar. Att trampa runt i samma spår leder ingenstans.
Med det sagt så tar Ts steg framåt, absolut men det är samma saker hela tiden. Samma problem, samma hinder och Ts letar ständigt efter att någon ska komma med en lösning men är ej heller öppen för förändring.

Jag inser att jag låter hård men det är den bilden jag får efter att följa tråd efter tråd om samma sak.

Till TS, kämpa på och ta inte illa upp.
Och jag ser att det är ganska tydligt att allt är sjukdomens fel. Sjukdomen hindrar ts från att se lösningar eller vara med på förändringar.
 
Enligt en långtidssjukskriven bekant behöver man inte informera FK om man reser inom Europa, då har de inte ens rätt att fråga. Har dock inte kollat uppgiften själv.
 
Senast ändrad:
Från FK:s sajt:

Kan jag resa utomlands med sjuklön eller sjukpenning?


Ja, om det inte påverkar din rehabilitering eller ditt tillfrisknande negativt.

Om du ska resa inom EU/EES så behöver du normalt sett inte göra någonting men om du ska resa till Schweiz, Turkiet eller ett annat land utanför EU ska du ansöka om att behålla sjukpenningen under utlandsvistelsen. Ansök innan du reser genom att logga in på Mina sidor eller använd blanketten.”
 
Och jag ser att det är ganska tydligt att allt är sjukdomens fel. Sjukdomen hindrar ts från att se lösningar eller vara med på förändringar.
Jag tror du missar poängen i vad @EmmaW skriver. Självklart känns allt trist när man är deprimerad, men det enda sättet är att ändå göra saker som iaf tidigare har varit meningsfulla. Ingen blir bättre från en depression utan att börja agera för förändring.
 
Och jag ser att det är ganska tydligt att allt är sjukdomens fel. Sjukdomen hindrar ts från att se lösningar eller vara med på förändringar.
Jag håller med dig. Men så länge ingen förändring sker så kommer Ts fortsätt sitta fast och förändringen kan hon bara göra själv.
Det behövs så klart hjälp men ingen annan än hon kan göra förändringen.
 
Jag tror du missar poängen i vad @EmmaW skriver. Självklart känns allt trist när man är deprimerad, men det enda sättet är att ändå göra saker som iaf tidigare har varit meningsfulla. Ingen blir bättre från en depression utan att börja agera för förändring.
Fast det kan vara i stort sett omöjligt att göra förändringen själv som jag upplever att TS mår nu. Man behöver hjälp. Tex att psykologen ger ett uppdrag som sen följs upp.
 
Samma problem, samma hinder och Ts letar ständigt efter att någon ska komma med en lösning men är ej heller öppen för förändring.
Jag håller inte med dig för en millimeter (dessutom: Fy fan vad oförskämd att du sitter och pratar OM TS i hennes tråd, seriöst. Din avslutande "kram och kämpa på" tar inte bort det faktum att hela inlägget bara är en stor fet spark på TS). TS har gjort flera förändringar och kämpar uppenbarligen som fan för att komma tillbaka igen. Hon har varit sjukskriven på heltid och deltid, slutat rida sin medryttarhäst, börjat äta medicin (fastän hon verkligen inte ville), går i terapi mm mm.

Jag ser en TS som kämpar, som har det tufft men gör det hon kan. Som blir frustrerad för att det inte blir som hon vill. En helt vanlig människa som kämpar med en utmattningsdepression helt enkelt.
 
Och jag ser att det är ganska tydligt att allt är sjukdomens fel. Sjukdomen hindrar ts från att se lösningar eller vara med på förändringar.
Håller med. Talar av egen erfarenhet av flera år med återkommande depressioner. Det är skitsvårt att bryta själv när man mår så dåligt i depression. Hjälp behövs. En vän, psykologen, läkaren. Nån som pushar på och följer upp och ger stöd.
Även fast jag vet när det är depressionen som fått grepp om mig så är det svårt att bryta. Man har ingen lust eller ork, det går liksom inte. Det är det som gör depression så farlig.

Förlåt jag talar över huvudet på dig @Magiana .
 
Jag håller inte med dig för en millimeter (dessutom: Fy fan vad oförskämd att du sitter och pratar OM TS i hennes tråd, seriöst. Din avslutande "kram och kämpa på" tar inte bort det faktum att hela inlägget bara är en stor fet spark på TS). TS har gjort flera förändringar och kämpar uppenbarligen som fan för att komma tillbaka igen. Hon har varit sjukskriven på heltid och deltid, slutat rida sin medryttarhäst, börjat äta medicin (fastän hon verkligen inte ville), går i terapi mm mm.

Jag ser en TS som kämpar, som har det tufft men gör det hon kan. Som blir frustrerad för att det inte blir som hon vill. En helt vanlig människa som kämpar med en utmattningsdepression helt enkelt.
Det var inte vad jag skrev.
Och det är min bild jag får av det jag läser.
 
Vad var inte vad du skrev? :confused:
Nej, men jag märker att du har bestämt dig redan oavsett vad så jag lämnar ämnet och tråden. Jag har ingen lust att slå mig blodig mot någon som redan bestämt sig för att missförstå det jag skriver. Du har din syn och jag har min. Vi kan ju låta det stanna där då.
 
Nej, men jag märker att du har bestämt dig redan oavsett vad så jag lämnar ämnet och tråden. Jag har ingen lust att slå mig blodig mot någon som redan bestämt sig för att missförstå det jag skriver. Du har din syn och jag har min. Vi kan ju låta det stanna där då.
Du citerar hela mitt inlägg och säger att du inte skrivit så. Men vägrar säga vad det är du inte skrivit.

Visst, vi kan släppa detta. Snälla tänk på hur du uttrycker dig i framtiden och kom ihåg att det alltid är trevligare att vända sig direkt till den man vill argumentera emot eller kritisera, än att skriva OM personen till andra användare.
 
Jag håller med dig. Men så länge ingen förändring sker så kommer Ts fortsätt sitta fast och förändringen kan hon bara göra själv.
Det behövs så klart hjälp men ingen annan än hon kan göra förändringen.
Men om hon inte kan? Även om du inte menar det så är det lätt (speciellt om man är deprimerad) att tolka ditt inlägg som att man bör rycka upp sig. Ja alltså till viss del måste man jobba som fan för att bli frisk från en depression och man ska göra det man mår bra av. Ingen säger emot dig här. Men jag upplever att @Magiana febrilt söker efter saker som ska få henne att må bättre men istället orsakar det mer och mer stress och press eftersom hon just nu inte orkar med allt hon vill. Det blir en ond spiral.
 
Jag vill bara förtydliga här till alla att jag aldrig någonsin anser att det bara är att rycka upp sig. Jag har varit där själv och vet att det inte fungerar så.
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 151
Senast: Whoever
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
744
Kropp & Själ Hej! Jag skriver väl mest för att dels kanske få råd och sedan höra att det finns fler än jag.. Som rubriken lyder så har jag svårt att...
2
Svar
22
· Visningar
2 843
Senast: Snowball
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
685
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp