Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nej det kan de inte. Min nuvarande här är en 6 åring som fick föl som 4 åring, stod mkt på våren som 5 åring pga en tränare som förstörde henne, luftvägs infektion, och en rejäl sårskada. Hösten stod hon mkt på för att vi inte hittade någon sadel (och har inte hittat än). Att begära GP form av henne vore rent djurplågeri och inget annat.

De andra är 2 respektive 3 år, och är inte inridna för 5 öre.

Men snälla du, är dressyr den enda grenen där piruetter existerar? Är det bara om man rider just dressyr som det är möjligt att genomföra en piruett?

Nej så är det inte.

Snurra på bakdelen? Ehm...om det är så du definerar piruetter så får det stå för dig, så gör inte jag piruetter iaf, då kallar jag det mer spinn.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Tyvärr förstör du bara all trovärdighet med dina inlägg och spär enbart på alla fördomar folk har om vardagsryttare eller vad jag nu skall kalla dig för.

Tråkigt.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag ska inte ens fråga om du tror att din häst skulle kunna gå i Gp form om den vore äldre:cool:

Eller vad du menar med piruetter, vi släpper det innan du hamnar i fler hörn som du får svårt att hitta ut ur.....
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Lydnad till vad? Ingen av oss når väl 10-poängsrörelser skulle jag gissa, men jag håller med om att min egen upplevelse av att det är riktigt bra kan jag le åt länge även om en domare skulle undrat vad jag var glad för:cool:

Men det är ju fortfarande känslan av att uppnå en viss grad av kvalitéer i alla fall för mej, inte bara lyda i sej, det är ju en del, men det ska också finnas grundkvalitet i det hästen utför för att jag ska vara nöjd i alla fall. Som sagt i förra inlägget, snurra runt på bakdelen i sej är ju inte något som behöver har ett dugg med dressyr att göra.

Självklart självklart.

Vill jag göra en vanlig framdelsvändning, eller en bakdelsvändning/skrittpiruett. Då vill jag ju att hästen trampar, inte bara vrider runt.

Och när jag säger kvarts eller halvpiruetter i trav eller galopp, så ska det inte vara en sån där, när Tima ute på vägen, eller uppe i skogen "ser något livsfarligt fjorton kilometer bort" och kastar sig åt sidan, utan jag vill känna att det är JAG som har kontrollen, att jag känner att hon lyssnar, samlar sig och verkligen följer mig och mina hjälper i en för dagen ändamålsenlig form, och inte med huvudet i vädret och bakbenen/frambenen fjorton meter åt vardera hållet.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

+ Flashlight

Kan du inte försöka skriva lite konstuktivt istället för att bara hacka utan att ens tala om vad du hackar på? :crazy:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag skulle kunna göra en likadan film med bara glada lyckliga tävlingshästar versus frihetsdressyr och plocka fram filmer på kuvade olyckliga knäckta hästar, för det finns det hur många som helst av på nätet, och ställa exakt samma fråga.

Tur är att ingen verkar ha det behovet inom den vanliga ridsporten. Undrar vad det är som är så provocerande för dessa vardagsryttare att hänga upp sig så mkt på vad eliten inom ridsporten gör?? Kanske är det att dom uppnår saker tillsammans med hästarna som dom själva bara kan drömma om, annars kan jag inte förstå varför man hela tiden har behovet att jämföra sig med dessa hela tiden och framställa sig som ett bättre alternativ.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

+ Flashlight

Kan du inte försöka skriva lite konstuktivt istället för att bara hacka utan att ens tala om vad du hackar på? :crazy:

Jodå. Du uttalar dej tvärsäkert om dressyr, TR, GP-form och förkastar alltihop samtidigt som du tex säger att

Jag är oxå frågande till varför just en grejj i munnen på hästen skulle vara så magisk att det bara går att samla när man använder det. Samling kommer bakifrån sist jag kollade, vilket borde innebära att det inte spelar någon roll vad man har på huvudet på hästen så länge man har kontroll.

Vilket visar att du inte har så mycket aning om vad du pratar om (du och bla Fiador som håller med dej, men att Fiador inte har en aning om det här har vi kosntaterat för länge sen i andra trådar.)

OCh sen har vi detta intressanta påstående:

Men snälla du, är dressyr den enda grenen där piruetter existerar? Är det bara om man rider just dressyr som det är möjligt att genomföra en piruett?

:confused::confused: Pratar du om konståkning, eller?

Jag orkar inte fortsätta plocka citat, men det är dina tvärsäkra och generaliserande uttalanden när du samtidigt visar att du inte har en aning om vad det är du argumenterar om, som gör att du hamnar i omöjliga diskussioner.
Men eftersom du inte förstår hur tokigt det här sammantagna blir, så förstår du inte heller kritiken, det kan jag begripa!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

... Att rida med kandar, sporrar och liknande skit är inte vackert. Gäller inte alla, vissa har jättebra hand om sina hästar. Men hälften har det inte. Varför man använder hjälpmedel är för att man saknar kunskapen, har kanske rädsla för djuret...

... och där blev det uppenbart att du inte fattat någonting :D

Finlir är vad det handlar om, varför i hela världen skulle jag ha sporrar på mitt monster om jag var rädd för henne? :devil:
Eller sakna kunskap för den delen? Tvärtom, eftersom jag vet hur hon fungerar, så har jag sporrar. Hon trivs bra mycket bättre med en lätt toutch av en snäll sporre, än att bli "omklämd" :angel:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så du menar alltså att samling kommer framifrån?
Intressant! Berätta gärna mer!

Jag har inte uttalat mig tvärsäkert om vare sig TR eller dressyr, läs mina inlägg så har jag däremot ifrågasatt mkt av det, vilket snarare är precis tvärtom!

Dressyr är en tävlingsgren, en gren där man kan utföra piruetter om man kommer så högt upp i klasserna.

Men man kan mkt väl utföra piruetter i andra syften än tävlingsdressyr oxå.

Ang GP form så har jag väl för tusan en TV, och nej, jag vill absolut inte att mina hästar ska gå i den formen.
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

... och där blev det uppenbart att du inte fattat någonting :D

Finlir är vad det handlar om, varför i hela världen skulle jag ha sporrar på mitt monster om jag var rädd för henne? :devil:
Eller sakna kunskap för den delen? Tvärtom, eftersom jag vet hur hon fungerar, så har jag sporrar. Hon trivs bra mycket bättre med en lätt toutch av en snäll sporre, än att bli "omklämd" :angel:

Vore det inte ännu enklare om du bara behövde ändra tyngdpunken litegrann i sadeln och kunde sitta helt still med skänklarna?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Tror du på fullt allvar att du kan förstå vad GP-form innebär genom att se hästar på tv:confused:

Du, jag lägger ner diskussionen, det skulle ta hundra sidor av inlägg att ta det här från grunden, allvarligt talat. Jag har varken tiden eller intresset att försöka.
Även ditt svar till Trix visar att du har en väg att gå när det gäller att förstå mera om ridning. Jag säger inte att du inte kan vara en duktig distansryttare det är du säkert, men det finns mera att ta reda på:idea:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Eller att du behöver det? Varför skulle man behöva röra skänklarna när hästarna mkt väl känner när du ändrar höfterna, jag förstår verkligen inte det.

Nej inte förstå till fullo, men jag ser ju de sänkta ryggarna, indragna näsan och rumpan som är i nästa världsdel. Det har blivit bättre, ja! Men det är för mkt sänkta ryggar och för indragna näsor för min smak, framförallt i piafferna synns det extra tydligt.

Klart det finns mera att ta reda på! Det är ju därför jag frågar vad du menar. Var jag inte intresserad av att lära mig mer så skulle jag ju skita fullständigt i vad du skriver.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Samling är inte rida sakta.

Gp-form är inte bara att ta upp hästens huvud utan är en kompression av hästen som tar lång lång tid o för de flesta är den ouppnåerlig.

Piruetter så ska hästen galoppera runt på bakdelen o inte kasta eller häva sig runt.

Spinnhästar o även stophästar får ofta fel i bakbenens leder, för att de gör saker som mest bara sliter på en icke stark häst.

du skulle dö om du fick sitta på en GP häst. Det går inte att bromsa med kandaret, utan man håller den kvar med magen. En stor konst. Den måste vilja vilja bjuda framåt o det går inte genom att bromsa den i munnen. då får man en "lydig" häst som inte törs vara på G o heller inte har den kompressionen för att klara av alla rörelser.
Samling är komprimerad energi med ngt större vikt på bakbenen o en lätthet i framdelen. Först när den är lätt i hela framdelen kan GP-formen komma.
Den kommer sig av hela övriga hästens förmåga att bära upp sig.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag håller med dig i varenda stavelse, förutom att jag skulle dö om jag satt på en GP häst. Jag rider som sagt med långa tyglar, och bromsar då absolut inte med tyglarna.

Min förra häst red jag endast med vikthjälper och rösthjälper.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Undrar vilka oerhörda komplex som ligger bakom dina behov av att håna och tracka ner på oliktänkande?

Bara för att du inte förstår eller klarar av att rida en häst till samling utan bett/tyglar betyder det ju inte att det inte går...bara att du inte behärskar just den tekniken...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Undrar vilka oerhörda komplex som ligger bakom dina behov av att håna och tracka ner på oliktänkande?

Bara för att du inte förstår eller klarar av att rida en häst till samling utan bett/tyglar betyder det ju inte att det inte går...bara att du inte behärskar just den tekniken...

Och vilka komplex har då övriga, som hela tiden säger att det går att göra exakt lika bra rörelser utan den utrustning som krävs i GP och liknande. Så, det är ju samma bekräftelsebehov, från alla håll, mer eller mindre. Det går inte att krypa under stol med.

Det är därför vi vardagsryttare, som får till de rörelser vi vill få fram i den ändamålsenliga form våran häst klarar för dagen hela tiden får höra att vi gör fel, fel, fel...

Någonstans, måste alla sidor kunna ge vika och mötas på halva vägen utan att kasta ur sig något dräpande, till de andra.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vore det inte ännu enklare om du bara behövde ändra tyngdpunken litegrann i sadeln och kunde sitta helt still med skänklarna?

Visst hade det varit enklare, därmed inte sagt att det hade blivit rätt :p

Väldigt många fullblod hamnar i ett slags bekvämlighetsläge: det ser bra ut, det känns bra, men jobba? Nah, det kan man knappast kalla det :devil:

Bromsa, gasa, svänga och göra halt fungerar alldeles utmärkt med enbart vikt och sits, men jag vill ha mer än så: jag vill ha en korrekt form, kadens och ordentligt arbete :D
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag håller absolut med dig!

Min förra herre var otroligt ambitiös, aldrig sett nåt liknande i arbetsvilja! Om jag gav en vikthjälp och han inte tog den rätt så nuddade jag honom med en skänkel och han rättade sig i regel direkt.

Enda anledningen till att vi kom så långt var hans arbetsvilja! Jag hade inget med saken att göra igentligen, det var han som var duktig.

Latheten försvann ju äldre han blev, och han fick mer och mer turbo i rumpan för varje år och blev galnare och galnare :love:
På honom gick det! Kommer jag komma lika långt med hästen jag har idag? Nej, inte en chans, om jag kommer hälften så får jag nog vara jävligt lycklig.

Men, jag vägrar tro att han är den enda hästen med en sådan arbetsvilja! Det måste finnas fler där ute, och då kan de komma jävligt långt om de har en vettig ryttare på ryggen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

OCh det är just såna idiotiska filmer som förstör för många okunniga hästägare som inte förstår bättre än att tro de romantiska dravlet.

Folk som aldrig har upplevt eller förstått att hästar kan älska sitt arbete, att hästar är lättdresserade djur och att om man nu vill rida utan nånting på så är det inte så svårt att lära hästen, men att man då inte kan uppnå samma saker i kvalitet, men det kanske man struntar i. Att hästen arbetar hälsosamt under ryttare förstår man inte ens vad det är, nämligen, man ser bara det bländande tjusiga och tror att det är drömmen för en häst:rofl:

Ja ursäkta man kan inte mer än skratta uppgivet. Tror du förresten att den hästen han satt grensle över när den låg på rygg är en lycklig häst.:cool: Då är du helt ute och cyklar, för då vet du inte ett dugg om hur en häst uppfattar en sån situation.

Men det är så typiskt att total dominans är så lockande för vissa människor, lustigt nog ofta de som har hanteringsproblem själva.......

Såna filmer skulle jag älskat som romantisk 13-åring möjligen, men sen har jag lärt mej lite till!

Du får tycka så. Men du kanske inte förstod vad jag menade. Jag ska nog inte beblanda mig i sånna här trådar då det bara blir missförstånd. Du behöver inte idiotförklara min åsikt. Som sagt har alla olika åsikter. Detta var min. Det jag menade var att det går utan vissa saker. Och han sitter gränsle över hästen för att de respekterar varandra och hästen litar på honom. Han har tränat självklart. Trick training kallas det. Hört om det? Tror inte det är lätt att träna på det sättet, det är tvärtom, svårare än den traditionella ridningen. Därför många bortser från det. Skiter faktiskt i att du har lärt dig mer, jag kanske inte har det och vill gärna försöka att träna min häst på det viset då det passar mig och min häst. Visst. Jag vill lära mig på det viset. Alla vill inte det. Man kan lära hästar vad som helst bara man har tillit till varandra. Hästen som ligger på backen ser ut att må bättre, och vara mer harmonisk än många andra man sätt. ;)
Skratta på om du inte har annat att skratta åt :)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

En sak till, de som är ute efter "total domins" verkar vara de som proppar upp ett kandar i hästarnas käft och tvingar hästen i passage genom att en går bakom med en pisk. Men jag vet inte. Självklart mår hästar bra utav att arbeta. Det är arbetande djur.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 918
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 778
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 335
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp