Bukefalos 28 år!

Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

PS. Det är en ännu större bedrift att stå på ett ben på en ardenner och vissla "Kan du vissla Johanna?" medan hästen utför ett Grand Prix program med samma kvalitet som exv Briar gjorde. Det är dock fortfarande inte det man tävlar i på en dressyrtävling så ur dressyrsportens synvinkel är detta också irrelevant.

Klockrent Lobelia, TACK! - Det där leendet behövde jag... :bow:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men herregud! Varför detta behov av att säga att man inget kan? Bara för att man inte rider i landslaget betyder det inte att man inte har bra tankar! Tvärtom, man är open minded och ser saker på ett sätt som inte aktiva gör.
Ge upp det där är du och ni snälla. Mynt har FLER än 2 sidor och ingen vet den andras bakgrund!

Och för att visa vad jag menar, vill jag säga att jag kommer aldrig bli en tävlingsryttare, eller ens i närheten. Jag har inga förutsättningar till det!
Dock tror jag att jag har bättre relation och hantering än en del som tävlar elit. Så det ena ger det andra, vem är bättre, vem är sämre, mer och mindre värd osv?
Nej, man måste betrakta varandra som människor med värde.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Och för att visa vad jag menar, vill jag säga att jag kommer aldrig bli en tävlingsryttare, eller ens i närheten. Jag har inga förutsättningar till det!
Dock tror jag att jag har bättre relation och hantering än en del som tävlar elit. Så det ena ger det andra, vem är bättre, vem är sämre, mer och mindre värd osv?
Nej, man måste betrakta varandra som människor med värde.

Och varför tror du det? En tävlingsryttare, måste ha väldigt god relation med sin häst. Jag blir så himla glad, när man får se "backstage"-filmer på travet, på dressyrtävling, hopptävlingar, stora meetings, som Globen och Scandinavium, där man ser hur mkt hästarna verkligen älskar sina ryttare och vill vara med, där de är. Det är ofta man också har fått höra någon särskild grej, från ryttaren/ägaren som är speciellt med respektive häst.

Varför, måste alla tala om att de alltid är bättre än någon på något. Kan vi inte bara vara överens om att vi är hästmänniskor, med ett intresse och våra ryggsäckar med kunskap. Sen om någon är kanonduktig på galoppiruetter värda 10 poäng av dressyrdomare, eller att någon kan stå på ett ben på en ardenner med fjädrar bakom öronen och vissla "kan du vissla Johanna" baklänges till och med, eller få sin häst att göra en perfekt join-upp med sin ägare i motsats till att ägaren gör en perfekt join-up med hästen. Det har väl ingen betydelse?

Varför varför varför MÅSTE vi hela tiden, avsluta ett inlägg... Men jag är bättre på...?
 
Senast ändrad:
Sv: Ledarskap, viktigt?

Ja det är avigt tänk.
Att det dessutom är KRAV på vissa bett är ju ännu mer snurrigt.

Om jag kan rida Grand Prix i halsring borde jag väl ändå vara den bästa ryttaren i hela världen?
Eller göra en stop, det vore väl nåt?

I denna långa tråd har säkert flera redan upplyst dej om det här, men du kan inte ens rida GP-rörelser i halsring:)

Om du tror det, får du gärna förklara hur du anser att det ska gå till. Det vore intressant.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Din inlägg tyder på att du inte är i närheten av de högre skolorna ( det är inte jag heller). Har däremot ridit på både kandar och sidepull skillnaden är milsvid.

Ja jag instämmer och ser fram emot att läsa LIA:s grund för sina åsikter ang att rida GP rörelser på halsring eller sidepull :) Ska bli spännande att få läsa det:bow: Gärna med filmexempel där det utförs, som illustration till beskrivningarna.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

KL

Oj va tråkig stämning i den här tråden :(´

Tycker att diskussionen om grimma/träns på tävlingsplatsen är väldigt intressant. Jag håller med om att de flesta hästar (i synnerhet ouppfostrade) ofta är lättare att hålla med bett i munnen, främst eftersom det gör väldigt ont om man tar tag i ett bett jämfört med t.ex. en vanlig lädergrimma. Däremot är det knappast något som gäller alla hästar. Det finns ju många som är känsliga i munnen och blir stressade och mer "bråkiga" med bett på sig.

Tycker för övrigt att det är intressant att reglerna är så annorlunda på dressyr/hopptävlingar jämfört med westerntävlingar. På westerntävlingar leds hästarna ofta omkring i bara grimma och jag har i alla fall aldrig stött på någon löshäst. Och det är minst lika mycket hästar på liten yta, tävlingshästar i toppkondition och med blixtsnabb reaktionsförmåga och framför allt mycket hingstar.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

KL

Oj va tråkig stämning i den här tråden :(´

Tycker att diskussionen om grimma/träns på tävlingsplatsen är väldigt intressant. Jag håller med om att de flesta hästar (i synnerhet ouppfostrade) ofta är lättare att hålla med bett i munnen, främst eftersom det gör väldigt ont om man tar tag i ett bett jämfört med t.ex. en vanlig lädergrimma. Däremot är det knappast något som gäller alla hästar. Det finns ju många som är känsliga i munnen och blir stressade och mer "bråkiga" med bett på sig.

Tycker för övrigt att det är intressant att reglerna är så annorlunda på dressyr/hopptävlingar jämfört med westerntävlingar. På westerntävlingar leds hästarna ofta omkring i bara grimma och jag har i alla fall aldrig stött på någon löshäst. Och det är minst lika mycket hästar på liten yta, tävlingshästar i toppkondition och med blixtsnabb reaktionsförmåga och framför allt mycket hingstar.

Jag är inte tävlingsryttare själv, för närvarande eller längre... har jag inte riktigt bestämt mig för än...

Men ridsportsförbundets TR, gäller inte enbart för hoppning och dressyr, utan även övriga grenar, som lyder under ridsportsförbundets paraplyorganisation. Så en hel del av dessa regler gäller även körning, trav, distans, working equitation, osv.

http://www3.ridsport.se/Tavling/Tavlingsreglemente/

I TR I, som är de allmänna reglerna, gällande alla grenarna under ridsportförbundets paraplyorganisation, går att läsa

Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen.

Men vi har under diskussionens gång, också kunnat lära oss att det finns undantagsregler, i respektive tävlingsgrens TR.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

kl
Intressant är att ett nytt tillägg i årets TR I är:
"I de fall texten i grenspecifika TR avviker med texten i TR I, gäller TR I." sidan 7

Dvs detta måste då även gälla både Distansen och WE (under Risdportförbundet):

"Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen."

Som jag tolkar det är grimma på tävlingsplatsen from i år inte tillåtet i någon disciplin :angel:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det håller jag med om.
Det jag ville komma åt är just att man inta SKA låta så, med baktanken att man inte är bäst på allt och att det finns dom som är bättre överallt.
Jag vet att jag inte är bäst på nåt vis, och vill heller inte bli klappad på skallen bara för att någon tror en massa saker.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

*kl*

jag stal en länk från westernforumet, på dressyrridning bettlöst, dock med en repgrimma.
Jag tycker det blir väldigt orytmiskt och hela tiden kontaktmissar mellan ryttare och häst. Det går för fort, hästen ser jädrigt spänd ut osv...
Jämför jag det med en häst som går på kandar så är det stooor skillnad!
Kanske flöt lite utanför ämnet, men filmen förklarar min syn på varför det blir skillnad med en betsling som kandar...:)

http://www.youtube.com/watch?v=wPUNsC5RNmA&feature=related

Jag såg inte att hästen reds på repgrimma, om man inte tänker på det så ser det ut som vilken ridning som helst med bett i munnen. Hästen kanske är lika stressad annars också, tänk att han kunde kontrollera hästen genom bara repgrimman. All respekt till han om jag får säga mitt! Det blev lite svängigt men det är ju inte samma "kontroll" och samma hjälper som med träns med bett. Det är inte bettet som ska få hästen att samla sig. Där tkr jag det är fel. Den där hästen arbetade rätt med hela kroppen även om hästen inte blir lika ihop samlad och kompakt som med kandar eller vad som helst. Men den gjorde det den skulle utan protester! Älskar sånt:love:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men betsel (och det ordet används i definitionen som vi talar om) förutsätter någon form av bett, åtminstone i min värld. Då är grimma uteslutet även med en vid definition på bett. Möjligen kan man tänka sig repgrimma men det är mycket tveksamt.

Fast nu står det ju inte betsel i TR, det står huvudlag.

Och om det nu skulle stå betsel så skulle det innebära att man inte fick rida på vare sig sidepull eller 8 figure träns... Vilket dommarna i dagsläget iaf godkänner.

KL

Vad menar ni med högre skolor då? Jag har utfört både piruetter och passage, terre a terre osv på sidepull utan problem. Jag gör dessa saker endast med sätet. Jag kan tyvärr inte visa video på det då hästen i fråga är avlivad för 2 år sedan nu. Men att det går vet jag! och han gick betydligt bättre på sidepull än på bett. Han hade visst bettfel som han hade fått gå med länge tyvärr, och därav så avskydde han bett och gapade rejält emellanåt trots att han inte hade nåt i munnen.

Jag är oxå frågande till varför just en grejj i munnen på hästen skulle vara så magisk att det bara går att samla när man använder det. Samling kommer bakifrån sist jag kollade, vilket borde innebära att det inte spelar någon roll vad man har på huvudet på hästen så länge man har kontroll.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

kl
Intressant är att ett nytt tillägg i årets TR I är:
"I de fall texten i grenspecifika TR avviker med texten i TR I, gäller TR I." sidan 7

Dvs detta måste då även gälla både Distansen och WE (under Risdportförbundet):

"Mom 136 Utrustning
På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande. Betsel och tyglar får inte vara konstruerade eller anbringade så att de kan skada hästen."

Som jag tolkar det är grimma på tävlingsplatsen from i år inte tillåtet i någon disciplin :angel:

Hm.. intressant... Detta måste jag nysta i, det är nog rätt många distansmänniskor som blir upprörda nu, men det är ju som du säger...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Fast nu står det ju inte betsel i TR, det står huvudlag.

Och om det nu skulle stå betsel så skulle det innebära att man inte fick rida på vare sig sidepull eller 8 figure träns... Vilket dommarna i dagsläget iaf godkänner.

KL

Vad menar ni med högre skolor då? Jag har utfört både piruetter och passage, terre a terre osv på sidepull utan problem. Jag gör dessa saker endast med sätet. Jag kan tyvärr inte visa video på det då hästen i fråga är avlivad för 2 år sedan nu. Men att det går vet jag! och han gick betydligt bättre på sidepull än på bett. Han hade visst bettfel som han hade fått gå med länge tyvärr, och därav så avskydde han bett och gapade rejält emellanåt trots att han inte hade nåt i munnen.

Jag är oxå frågande till varför just en grejj i munnen på hästen skulle vara så magisk att det bara går att samla när man använder det. Samling kommer bakifrån sist jag kollade, vilket borde innebära att det inte spelar någon roll vad man har på huvudet på hästen så länge man har kontroll.

Vilken dressyrdomare har bedömt piruetterna som godkänt enligt TR? - Det är liksom det, som är frågan, när man som alternativ ryttare säger att de helt bombsäkert gör svåra dressyrrörelser med stjärnstatus och alldeles korrekt utförda.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

http://www.youtube.com/watch?v=HHLSQ1YILEo&feature=related

Värt att titta på, bara att skaffa sig en egen uppfattning om vad man tycker är rätt, mjuk ridning på hästens villkor och vad som inte. Alla tycker olika som sagt....

Att rida med kandar, sporrar och liknande skit är inte vackert. Gäller inte alla, vissa har jättebra hand om sina hästar. Men hälften har det inte. Varför man använder hjälpmedel är för att man saknar kunskapen, har kanske rädsla för djuret. Visst de kan ridningen men de kan inte hästen. De vet hur man samlar hästen med skänkel, hand och whatevver men inte hur hästen i sig fungerar..
Ni måste hålla med om att det är vacker när en häst och människa sammarbetar på ett sätt utan våld och irritation. Kan man inte samla hästen utan utrustning, borde man inte kunna göra det med bett och annat. Jag tkr det känns fel. Provade det med min häst, haha det gick inte alls, men hon lyssnade bättre på mig utan allt annat, även om hon inte välvde på nacken som inte är hela poängen med ridningen. Som sagt är det vad jag tycker!

Frågan man ska ställa sig, tycker man det är rätt mot hästen? Innan man ger sig upp på hästryggen ska man lära sig hästen, speciellt innan man skaffar häst. Igen, så tjafsar jag om saker som inte hör till saken, sorry ;)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag är oxå frågande till varför just en grejj i munnen på hästen skulle vara så magisk att det bara går att samla när man använder det. Samling kommer bakifrån sist jag kollade, vilket borde innebära att det inte spelar någon roll vad man har på huvudet på hästen så länge man har kontroll.

:bow::bow::bow:

Håller med dig helt och fullt....
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Korrekta enligt TR? Jag tävlar inte dressyr, och har därför inte fått rörelserna bedömda enligt TR. Men en piruett är alltid en piruett, sedan finns det mindre bra piruetter och jag är ganska säker på att våra var sådana då han inte riktigt orkade till 100%. Han gick ju distans på 12 mil "samtidigt" som vi utvecklade dressyren.

Jag har aldrig ridit enligt dressyr TR, jag rider ju dels på långa tyglar, i bomlös sadel som inte på något sätt kan kallas för "engelsk typ" och dessutom på sidepull.

Översätter du ordet dressyr så får du lydnad. Och när jag tränar dressyr så är det mer det jag syftar på, jag vill inte att min häst ska gå i den formen man ser på GP hästarna idag.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

OCh det är just såna idiotiska filmer som förstör för många okunniga hästägare som inte förstår bättre än att tro de romantiska dravlet.

Folk som aldrig har upplevt eller förstått att hästar kan älska sitt arbete, att hästar är lättdresserade djur och att om man nu vill rida utan nånting på så är det inte så svårt att lära hästen, men att man då inte kan uppnå samma saker i kvalitet, men det kanske man struntar i. Att hästen arbetar hälsosamt under ryttare förstår man inte ens vad det är, nämligen, man ser bara det bländande tjusiga och tror att det är drömmen för en häst:rofl:

Ja ursäkta man kan inte mer än skratta uppgivet. Tror du förresten att den hästen han satt grensle över när den låg på rygg är en lycklig häst.:cool: Då är du helt ute och cyklar, för då vet du inte ett dugg om hur en häst uppfattar en sån situation.

Men det är så typiskt att total dominans är så lockande för vissa människor, lustigt nog ofta de som har hanteringsproblem själva.......

Såna filmer skulle jag älskat som romantisk 13-åring möjligen, men sen har jag lärt mej lite till!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Korrekta enligt TR? Jag tävlar inte dressyr, och har därför inte fått rörelserna bedömda enligt TR. Men en piruett är alltid en piruett, sedan finns det mindre bra piruetter och jag är ganska säker på att våra var sådana då han inte riktigt orkade till 100%. Han gick ju distans på 12 mil "samtidigt" som vi utvecklade dressyren.

Jag har aldrig ridit enligt dressyr TR, jag rider ju dels på långa tyglar, i bomlös sadel som inte på något sätt kan kallas för "engelsk typ" och dessutom på sidepull.

Översätter du ordet dressyr så får du lydnad. Och när jag tränar dressyr så är det mer det jag syftar på, jag vill inte att min häst ska gå i den formen man ser på GP hästarna idag.

:grin: Det är inte mig, du ska övertala... Jag är värre än en bläckfisk o har en fot i varje läger, som den alternativa ryttare jag är.

Jag en typisk "vänder kappan efter vinden" ryttare.

Och för mig är också dressyr, mer en lydnadsfråga och MÅSTE inte till vardags vara värd en reglementesenlig 10-poängare, för att jag ska vara lycklig i fjorton dagar. :love:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Korrekta enligt TR? Jag tävlar inte dressyr, och har därför inte fått rörelserna bedömda enligt TR. Men en piruett är alltid en piruett, sedan finns det mindre bra piruetter och jag är ganska säker på att våra var sådana då han inte riktigt orkade till 100%. Han gick ju distans på 12 mil "samtidigt" som vi utvecklade dressyren.

Jag har aldrig ridit enligt dressyr TR, jag rider ju dels på långa tyglar, i bomlös sadel som inte på något sätt kan kallas för "engelsk typ" och dessutom på sidepull.

Översätter du ordet dressyr så får du lydnad. Och när jag tränar dressyr så är det mer det jag syftar på, jag vill inte att min häst ska gå i den formen man ser på GP hästarna idag.

Jag tvivlar på att nån av dina hästar ens KAN gå i en GP-form, vad det anbelangar.

Och hur kan du veta vad en piruett är om du inte känner till definitionen enligt TR, snurra på bakdelen kan vilket ök som helst men det är ju inte riktigt samma sak...Diskussionen blir helt omöjlig så som du argumenterar helt utan att veta vad du argumenterar om emellanåt:cool:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

:Och för mig är också dressyr, mer en lydnadsfråga och MÅSTE inte till vardags vara värd en reglementesenlig 10-poängare, för att jag ska vara lycklig i fjorton dagar. :love:

Lydnad till vad? Ingen av oss når väl 10-poängsrörelser skulle jag gissa, men jag håller med om att min egen upplevelse av att det är riktigt bra kan jag le åt länge även om en domare skulle undrat vad jag var glad för:cool:

Men det är ju fortfarande känslan av att uppnå en viss grad av kvalitéer i alla fall för mej, inte bara lyda i sej, det är ju en del, men det ska också finnas grundkvalitet i det hästen utför för att jag ska vara nöjd i alla fall. Som sagt i förra inlägget, snurra runt på bakdelen i sej är ju inte något som behöver har ett dugg med dressyr att göra.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 118
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 892
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 785
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 210
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp