Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Du har missförstått allt.:grin:
GP-hästarna tvingas inte till de olika rörelserna.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

... och där blev det uppenbart att du inte fattat någonting :D

Finlir är vad det handlar om, varför i hela världen skulle jag ha sporrar på mitt monster om jag var rädd för henne? :devil:
Eller sakna kunskap för den delen? Tvärtom, eftersom jag vet hur hon fungerar, så har jag sporrar. Hon trivs bra mycket bättre med en lätt toutch av en snäll sporre, än att bli "omklämd" :angel:

Säg inte att jag inte fattar. Jag förstår mkt väl hur du menar. Jag förstår att folk rider med sporrar och starkare bett. Red min häst på det förut också eftersom hon inte lyssnade. Jag kände att jag inte klarade av henne så har henne inte kvar för att ta ett andrum. Och visst skrev jag att det inte var alla som använde sporrar och andra hjälpmedel fel. Men många använder det för ett kontroll redskap. Speciellt de i de lägre klasserna som tänker att det är bra att rida med kandar som istället förstör sina hästar. Alltså de som inte vet hur man använder dessa "medel". Inget emot dig vännen eller liknande personer serru :bow:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag håller med dig! :)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Du har missförstått allt.:grin:
GP-hästarna tvingas inte till de olika rörelserna.

Jag pratar inte just om GP, varför GP hela tiden? Det är många som gör på det viset visst? De tvingas inte men det gör det oftast mot sin vilja. Om man tänker ifrån början. Vilken häst vill överhuvudtaget ha en sadel på sig. Det gäller inte bara GP, utan alla hästar. Och därefter behöva arbeta på ett sätt som egentligen inte är naturligt för det djuret. Man måste hålla med om att det är lite fel. Men man gör det ändå, även jag. Så säg inte hela tiden att man missförstår. Jag vet mycket väl vad jag tycker och annars skulle jag inte yttra mig. :crazy: Kanske är ni som missuppfattar :o??
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Du skrev ju om hur du uppfattade att man lär in passage, och passage är som bekant en rörelse som förekommer i GP.

Min uppfattning är att det INTE går till på det viset vid inlärningen. Nu har jag själv visserligen inte kommit så långt än, men piaffen har vi bara lekt fram - inget tvång här inte.

Vad gäller det där att hästar inte vill ha sadel på sig, så tror jag att många hästar som rids barbacka skulle önska att det funnits en sadel att fördela trycket på ryggen. Barbacka och bettlöst är inte alltid så snällt mot hästen...
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Diskussionen kunde blivit mycket intressant, men tyvärr blir det så att det inte just blir en diskussion om det som var din ursprungliga fråga, trist.
Funderade faktiskt en bra stund igår kväll ang hur man kan ge hjälpgivningen med de olika alternativen helt lös, med blank stång, med indianhack, med repgrimma och med halsring så att hästen förstår.
Kul när någon får en att tänka efter som du fick mej att göra, synd att så många istället för att tänka bara slår till höger och vänster. För jag orkar aldrig sålla och tröttnar då, men tack iaf TS för intressant frågeställning.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

kl

edit: märkte att jag är långt från ursprungsfrågorna :D

har inte läst hela tråden, men några sidor.
Att hästarna o ryttarna på högre nivå är "räddare" (ex. rida ut i skogen)
beror väl kanske på tidbrist. Om man tränar flera hästar om dagen hinner man kanske inte alltid ut på en trevlig skogslänk, man hinner kanske inte heller ta sig tid att lära känna hästen från marken el bara umgås med den.

Jag förstår att man som toppryttare inte hinner ge alla hästar den delen, då man skall träna o tävla på heltid.
Sen tror jag att mycket handlar om pengar, man ser kanske mer till vad hästen kan prestera än hur gosig den kan vara. Hästen blir väl mer ett verktyg i jakten på framgång än en bästa vän att leka i hagen med.

detta är inget jag skulle försvara, men jag förstår att det lätt kunde bli så.
Ang betten, har jag funderat över detta flera gånger, varför betten måste vara så starka. Men jag tycker nog att det är värre att se starka bett hos nån random ryttare som just börjat tävla lokalt än i tv:n.



Bara lite funderingar från en enkel ryttare
 
Senast ändrad:
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men Kimmis, om det är så enkelt så bör väl ditt problem med att hästen krullar med huvudet efter att "en tränare förstörde den åt dig" dvs satte på den gummisnodd för flera år sen, vara lätt löst? Det är ju bara att rida fram den för säte och vikt, så har du löst hela problemet!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Säg inte att jag inte fattar. Jag förstår mkt väl hur du menar. Jag förstår att folk rider med sporrar och starkare bett. Red min häst på det förut också eftersom hon inte lyssnade. Jag kände att jag inte klarade av henne så har henne inte kvar för att ta ett andrum. Och visst skrev jag att det inte var alla som använde sporrar och andra hjälpmedel fel. Men många använder det för ett kontroll redskap. Speciellt de i de lägre klasserna som tänker att det är bra att rida med kandar som istället förstör sina hästar. Alltså de som inte vet hur man använder dessa "medel". Inget emot dig vännen eller liknande personer serru :bow:

Här har du nog slagit huvudet på spiken, fast ändå inte. Du verkar ha missat att det är din egen bristfälliga ridning på utrustning du inte kan hantera som orsakat större problem än de du hade redan innan, dvs du klarade inte av henne och satte dit hjälper som inte är avsedda för kontroll eller dominans, i ett försök att åstadkomma just detta, dvs kontroll och dominans. Kanske lite reflektion över vad det är du skriver vore bra i detta fallet?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

För det första så var det inte flera år sedan.
För det andra så har den här hästen gått väldigt lite sen dess, dels pga skador, och pga att sadeln inte passar.
För det tredje så har jag redan fastslagit att jag antagligen inte har skickligheten att fixa till det som hon förstörde.
För det fjärde så misstänker jag dock att det kan vara så att det mer med sadeln att göra än vad jag ursprungligen trodde.

Jag provade en sadel för ett tag sen som kanske passar, jag hade då tyvärr bara möjlighet att rida fram och tillbaks på en grusväg i ca 10 min, och därför är det svårt att avgöra, men det kändes bra då iaf. Men sadeln var av sådan annorlunda typ som jag inte är van vid, så jag kan ha kännt fel, och vill därför rida i en sadel med samma bom flera ggr och inför folk som filmar för att kunna vara säker.

Lobelia: Ja jag vet! Jösses så tröttsamt! Jag mailade ridsportsförbundet och frågade, får se när jag får svar!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Det jag tyckte var intressant var dels att en ryttare som är i början av sin karriär verkar få sig inpräntat att "stång" är något väldigt negativt. Rätt använd är en stång ett fantastiskt bett. Jag rider ofta min häst med stång och det jag strävar efter är att få honom att utföra alla skolorna så avspänt och harmoniskt som det bara går. Jag vill ha lätthet i rörelserna och jag vill att min häst är positivt inställd till arbetet. Jag vill ha en häst som bjuder fram till bettet. Detta skulle jag aldrig uppnå med någon typ av tvång/våld.

Det jag hoppas och tror iaf är att tävlingsryttare verkligen har stången till det den är ämnad för. Jag vill inte tro att det är för att de har hästar som har en sådan "energi" att de inte kan tygla dom utan stången. Det vore ju fruktansvärt isf.
Såg senast idag en hingst ridas utan huvudlag i samma ridhus som ett sto, en hingst och en valack utan några som helst problem. Så ledarskap sitter inte i styrkan hos redskapen.

Naturligtvis får man inte samma formgivning på en häst utan huvudlag som en med rätt betsling iaf inte sett ur tävlindsperspektiv. Det går ju som någon skrev att rida diverse rörelser, men kan man få sökning?, stöd på ytter tygel? går det utan tygel kanske, men hur? vad är då min yttertygel, den som jag inte har? Hur gör man för att t.ex göra en ökad trav, sedan korta upp traven och utföra en piaff, är det möjligt isf hur? Lite av det som jag funderade på igårkväll...

Lite funderingar iaf, nu ska jag återgå till att plugga på hjälpgivningen MED bett till träningen i morgon, fundera vidare ni!:bump::bump:
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men Kimmis, om det är så enkelt så bör väl ditt problem med att hästen krullar med huvudet efter att "en tränare förstörde den åt dig" dvs satte på den gummisnodd för flera år sen, vara lätt löst? Det är ju bara att rida fram den för säte och vikt, så har du löst hela problemet!

eller hur? nu ska jag försöka vara snäll, men skyll aldrig på någon annan om du inte lyckas med din häst. Det krävs ingen superryttare för att lösa detta. Skyll aldrig dina tillkortakommande på tidigare tränare/ägare/ryttare. Det är du som rider och utbildar hästen just nu. Det finns som tur är inga "förstörda" hästar, bara hästar som kräver mer eller mindre jobb.:idea:

Förtydligande: Jag menade inte dej Mackan utan Kimmis
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men snälla du, hästen gick alldeles utmärkt innan denna tränare hade henne i träning.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nu vänder jag mig inte till någon.
Men jag tycker hästar i regel är mycket "förglömmande", det vill säga att fast jag haft hästen utlånad i en tid, med en mindre balanserad ryttare, så är det inga problem att få tillbaka känslan, såvida hästen inte fått exteriöra problem.
De är inte långsinta och lever i nuet.
Jag har aldrig haft ett problem med det.

Chine: Tack för att du förstår min frågetsällning och fastnade för den.
Jag tycker den här tråden minst sagt urartat till något tråkigt.
Det är trist att man inte kan våga tänka färger utan följa ruta för ruta, svart och vitt.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men snälla du, hästen gick alldeles utmärkt innan denna tränare hade henne i träning.
Jag är inte snäll, men rättvis!
Jaha, men nu är det ju som det är och problemet är ff inte stort och hästen är inte förstörd för att den börjat gå bakom handen. Lämnar man en häst på träning så måste man vara absolut säker på tränarens kompetens. Gäller allt när det gäller våra djur, att de hanteras och behandlas proffessionellt ansvarar ägaren för.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Inte jag heller, innan det här.

Hästen var ganska rejält psykiskt nerbruten när jag hämtade henne. Matvägrade där precis som jag har sagt innan, hade diande föl vid sidan och reds dygnsur varje gång.

Men jag har redan skrivit att jag troligtvis saknar skickligheten att fixa det den tränaren förstörde, vad mer vill ni? Detta var 3 e gången jag skrev det, vad fan är poängen med att trycka ner mig gång på gång på gång?!

Tror ni inte att det är jävligt jobbigt ändå att ha haft en häst som var helt underbar i allt, som man sedan inte ens kan hämta i hagen på flera månader för att hästen helt enkelt vänder och galopperar åt andra hållet. Eller att man inte längre kan transportera hästen för att den sparkar sönder sina egna ben då. Eller att hästen som innan varit världens snällaste numera bockar som satan så fort något ens påminner om något som troligtvis har hänt där?!

Ursäkta att jag tappar humöret men jag blir jävligt förbannad.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag är inte snäll, men rättvis!
Jaha, men nu är det ju som det är och problemet är ff inte stort och hästen är inte förstörd för att den börjat gå bakom handen. Lämnar man en häst på träning så måste man vara absolut säker på tränarens kompetens. Gäller allt när det gäller våra djur, att de hanteras och behandlas proffessionellt ansvarar ägaren för.

Jag var vid tillfället i thailand och hade kontakt med tränaren varje dag. Det är inte mitt fel att denne ljög för mig.

Jag kommer aldrig aldrig aldrig någonsin lämna bort en häst igen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Nu vänder jag mig inte till någon.
Men jag tycker hästar i regel är mycket "förglömmande", det vill säga att fast jag haft hästen utlånad i en tid, med en mindre balanserad ryttare, så är det inga problem att få tillbaka känslan, såvida hästen inte fått exteriöra problem.
De är inte långsinta och lever i nuet.
Jag har aldrig haft ett problem med det.
Inte jag heller!
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Kände du inte tränaren?:eek: du som ägare är ff ansvarig även om du är i Thailand. Men nu lämnar vi detta pga att det förstör tråden. Starta gärna en ny tråd om din "förstörda" häst.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 917
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 777
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 334
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 195
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp