Bukefalos 28 år!

Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ok, så man får inte byta träns alltså?
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Eftersom man får större kontroll över hästen så minskar risken att den ska komma lös. Är det så svårt att förstå?

Hur många distanstävlingar har du varit på egentligen?

Jag har själv ridit flera och de påståenden du kommer med känner jag inte alls igen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har ridit 12 mil som längst, och ganska många innan det med ;)

Varför får man större kontroll med träns?

Det är och har varit min fråga helatiden, jag har ställt den förut här, men aldrig fått nåt svar, finns det inget svar kanske? Ibland får man svaret för att man har bett, men de kan sedan inte ge svar på varför bettet skulle ge mer kontroll...
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Mom 618 Hästens utrustning
1. Sadlingen är fri men obligatorisk och skall vara i säker kondition och passa
hästen. Blinkers och huva får ej användas. Insektsskydd och luva är tillåtet
men skydd som placeras på hästens huvudlag får ej innebära särskild påverkan
av hästens synfält
2. Fri betsling. Alla slag av hjälptyglar är dock förbjudna med undantag av
martingal med löpande ringar. Tyglarna får endast vara fästade i bettet (betten)
eller direkt i huvudlaget. Hackamore och ”gags” där tyglarna är fästade i
nackstycket och löper genom betselringarna är dock tillåtna.
Hästen skall i veterinärgrinden visas upp i samma huvudlag som den rids i under
tävlingen. Hästen får efter besiktningen bära grimma i vilområdet om man säkert kan
kontrollera den.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag vet vad som står, det är inte det de handlar om.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Man blir som människa helt enkelt starkare med ett träns.
Finns som sagt mycket belägg för att OM det skulle behövas så håller du inte hästen i grimma men i ett träns. Det har större påverkan på hästen.
Grimman är ett uppbindningverktyg mera.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Så tränset fördelar kraften bättre så att du istället för att i vanliga fall kunnat hålla emot kanske din egen vikt faktiskt kan hålla emot mer än det?

Nej det köper jag inte, för det finns ingen sådan mekanism på mina träns iaf.

Tror snarare att det kan vara tvärtom eftersom ett grimskaft ofta är greppvänligare än ett par tyglar.

Visa mig gärna de beläggen som finns.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Sätt ett brett band och över "näsan" och hästen KAN ignorera. Ett bett eller bettlöst huvulag känns beytligt mer.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har du alkdrig livet tävlat distans inomhus. Oavsett väder!

Ledsen men dina uttalande hjälper kanppast de som vill lyfta fram distansen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vill hästen ignorera oss så finns det inget vi kan göra, vi är helt enkelt för små och för klena för det.

Vi kan överlista dem, ja, men i ren styrka vinner vi aldrig.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Men shit, gör du allt för att missförstå?!

Givetvis går inte själva banan i ridhuset, men besiktningen, viloområde, uppvärmningen kan mkt väl göra det. Precis som att man inte tävlar där inne i dressyr eller hoppning bland alla ekipage, veterinärer och annat löst folk så antog jag att du kunde förstå det själv, jag ska inte överskatta din intelligens igen.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har du alkdrig livet tävlat distans inomhus. Oavsett väder!

Ledsen men dina uttalande hjälper kanppast de som vill lyfta fram distansen.

:rofl::rofl::rofl:

Är du helt säker på detta :eek: Har du verkligen inte ridit 12 mil inne i ett litet ridhus ;)
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Vad är det för märkligt med det? Distans har väl knappast någon direkt publik, dom rör sig över mkt större ytor och är väl sällan så koncentrerade på en så liten yta som dom är i hoppningen. Hoppningen kan ju lätt ha 400 starter per dag på en stor tävling och i Distansen kan det väl max vara 10-20% (?)

Ridsportförbundet borde hålla samma policy.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Med risk att verka tjatig:
Kandaret som det ser ut vet jag.
Jag har ridit på både kandar och stångbett.
Finlir är nyckelordet alltså... Men är det så att man ska tävla på lika villkor, varför man inte FÅR rida på tränsbett?
För jag kan förstå om man inte får tävla kandar när andra rider tränsbett, men tvärtom? Dressyr handlar om funlir och små hjälper i mina ögon, inte finlir på skarpa hjälpmedel.

Någon nämnde att anledningen till att dressyrhästar på elitnivå är pga deras tävlingsnerver eller något liknande. Om man drar paralellen till elittravhästar då? Oftast är dom sjukt miljötränade och bryr sig inte om traktorer som viner kring öronen. Är dom inte riktiga tävlingsmaskiner?
Jag vidhåller att i många fall är så att många ridmänniskor kan inte hantera sina hästar, bara rida dem inom kontrollerade ramar.

Huvudorsaken att folk rider på kandar i högre klasser beror på att det följer TR, TR i sin tur bygger på tidigare versioner och innan dess på på traditioner. Frågan är smått korkad, ungefär på nivån när man frågar varför man rider i frack, att man har fotboll av viss dimension, varför bandymålen har en viss storlek, varför man har westernsadel inom westernridningen mm.

Man kan givetvis ifrågasätta och försöka påverka regelverket inom alla sporter men i grunden är reglerna till för att ge en ram inom vilken man ska hålla sig om man vill tävla inom en viss sport (eller arrangera tävlingar) eller försöka lansera sin egen skola inom ridning med sina egna regler om man söker något annat.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Ridsportförbundet borde hålla samma policy.

Fast det gör dom inte, Det är ju tillåtet i Distans att byta om till grimma i viloområdet. Troligtvis för att det inte är så många ekipage där, även om kimmis hävdar annorlunda. Fast å andra sidan är hon lika säker på att folk inom distans tävlar i grimma fastän det är förbjudet.
 
Sv: Utrustning - sidospår till Ledarskapstråden

Jag har sett bilder på det :D Men inte sett någon irl själv, än iaf.

Det finns tävlingar med över 100 startande, kolla fornabodaritten 2009 tex, tror den blev inställd 2010...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 273
L
Hästmänniskan Hej! Jag skulle vilja disskutera lite om en sak och fråga om tips om hur andra skulle ha tänkt i min situation. Men innan jag skriver...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 946
Senast: sorbifolia
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
41 119
  • Låst
  • Artikel
Dagbok ;) :laugh: Jag har ganska länge längtat efter att ta det mer lugnt, vara mer obokad och vara hemma mer. Jag har tappat lusten att åka...
Svar
5
· Visningar
2 219
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp