Bukefalos 28 år!

Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

FlipTheFrog

Trådstartare
Gjorde en enkel statistik undersökning på Blocket. Sökte på hästsläp i hela Sverige med sökorden 1200, 1300 ... 2000, 2100 för att få ett hum om vad släpen ligger på för totalvikt.

(Är förstås medveten om att det finns många fler totalvikter på släp än så samt att flera av träffarna indikerade annat typ bredd 1800 mm - men jag antog att felen på ett ungefär tog ut varandra).

Så här blev resultatet:

1200: xx (23 st)
1300: xxxxxxx (73)
1400: xxx (33 st)
1500: xxxxx (50 st)
1600: x (9 st)
1700: (3 st)
1800: (0 st)
1900: (1 st)
2000: xxxxx (47 st)
2100: (0 st)

Släpen är alltså ganska tydligt indelade i två grupper - en för B-körkort och en för rejäla bilar med E-körkort. Däremellan ser det rätt glest ut..

Sambon och jag står i begrepp att ta E-körkort och vi får dra 1800 kg med bilen och det är vad vi vill att släpet ska ligga på. Men, vad tusan, kommer det att vara väldigt svårt att få tag i?!

Vad tror ni?
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Varför just 1800 kg? Köp ett 2000 kg eller 2500 kg, det spelar ju ingen roll när du väl har E.

Själv har vi ett 2100 kg, ena bilen får dra 1800 kg andra 3000 kg.
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Håller med lovisaeleonora, när du väl har ditt E kan du ju köpa ett 2000 kg:s släp utan problem.

Ska ni köpa nytt är det ju bara att välja totalvikt, de flesta trailers erbjuder ju ett brett spann, nu bara tog jag ett i högen men ärmlandsvagnen Scandinavia kan fås med totalvikt mellan 1250 till 1990 kg.

Det kan i ert fall vara bra att ta ett med totalvikt under 2000 kg, skatteklasserna bryter vid jämna hundratals kilo, men det är å andra sidan rätt lite pengar.
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Har ni E-kort så spelar det ju ingen roll längre vad totalvikten är på släpet. Vad som spelar roll är hur tungt det är lastat. Ex:

Bilen får dra 1800. Släpet har totalvikt 1990 och tjänstevikt 1000. Då får ni lasta 800 kg (1800-1000).
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Det finns ju ingen vits med att lägga totalvikten mellan 1600-1980 kg eftersom det knappast finns bilar som får dra över 1600 kg med B-kort och med BE-kort vill man normalt ha minst 1990 kg på släpet (2000 kg och uppåt kan innebära dyra försäkringar) för att ha så god marginal som möjligt.
Att begränsa totalvikten till 1800 kg när man har BE-kort gör andrahandsvärdet uselt (gissar jag) och har ingen egentlig poäng.
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Byt bil. :angel: Varför 1800? Antingen ett släp som räcker att köra en häst i, eller ett släp som man kan köra två hästar i.

Mitt har en totalvikt på 1990, får nätt och jämt in våra två hästar, en normalstor, en liten. Borde köpt ett större släp inser jag nu och en större bil. Men vad fasen.
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Ååååh..? (har inte börjat plugga E-behörigheten än, om det är till någon ursäkt)

Har jag då fattat rätt att det är som så att det är den faktiska vikten som gäller, dvs släpets egen vikt + hästens/hästarnas vikt. Jag trodde att det var som med B, att det var totalvikten som gällde!
 
Sv: Utsikterna att hitta ett 1800kgs släp?

Ååååh..? (har inte börjat plugga E-behörigheten än, om det är till någon ursäkt)

Har jag då fattat rätt att det är som så att det är den faktiska vikten som gäller, dvs släpets egen vikt + hästens/hästarnas vikt. Jag trodde att det var som med B, att det var totalvikten som gällde!

Du har fattat rätt, det är bruttovikten som gäller, dvs den faktiska vikten just då.

Så med E behöver du bara hålla koll på bilens maximala släpvagnsvikt, i ditt fall 1800 kg, och vad gäller slääpet behöver du bara hålla reda på tjänstevikten (vad släpet väger tomt) + vad lasten väger (och att det inte överskrider släpets lastvikt då), och att den sammanlagda summan av släpets tjänstevikt och last inte överstiger 1800 kg. Om sen totalvikten är 2500 kg är skitsamma bara det på din krok inte hänger mer än 1800 kg.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver köpa att nytt(begagnat) släp snart och jag har noll koll på märken, kvalitet, vikter m.m. Någon här kanske kan hjälpa...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 911
Senast: Buck
·
Utrustning Undrar vilket släp jag får dra med min passat på B-kort? Har en vännina som har ett släp som jag kan få låna gratis....men jag tror inte...
Svar
19
· Visningar
2 005
S
Utrustning Min bil har "högsta vikt bromsat släp": 1200 kg Sen står det också "Högsta totalvikt på släpet för B-körkort": 1400 kg Släpet...
Svar
2
· Visningar
1 055
Senast: Bison
·
Utrustning Blir itne klok..Här sitter jag och letar efter ett hästsläp som min bil kan få dra. Men då kommer vi till probemet.. vad får den dra...
2
Svar
30
· Visningar
10 615
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp