Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag som sköter täckning osv. till andras hästar brukar bara sätta på det täcken som hästägarna sagt, jag sätter inte något annat täcke även fast vädret ändrats då jag vill inte få skäll tillbaka av hästägarna att jag gjort fel. Jag tycker att det är hästägarnas eget ansvar att ta fram de täcken som hästen ska ha eftersom jag inte har tid att leta fram andra täcken. Kommunikation i detta är viktigt, vill hästägaren att jag sätter att annat täcke än hästen brukar ha ska detta meddelas, och då gör jag självklart det. Om jag ser en häst skaka ute meddelar jag det självklart till hästägaren, men jag kan inte höra av mig varje dag och fråga vad för täcke hästen ska ha på sig, det tar helt enkelt för mycket tid. Att stallägarna skällde ut dig tycker jag dock var fel, det hade kunnat lösas på bättre sätt.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*KL*

Herrejösses, om man är anställd som stallpersonal har man ett serviceyrke och det ingår i jobbet att se till att hästarna har det bra.

Kommer man på morgonen och det verkar uppenbart att det valda täckesalternativet är åt helskotta för att vädret slagit om (och NÅGON i varje stall ska väl känna de inackorderade hästarna tillräckligt bra för att veta om de är fryslortar eller inte) så får man väl åtgärda det så gott man kan och meddela hästägaren.

Ser man att en häst står och huttrar i hagen så tar man väl in den och ser till att den blir varm igen.

Är det någon hästägare som tar illa upp för att man ser till att deras häst har det bra får man väl passa sig med just den ägaren i framtiden och ringa innan man ändrar något, inte dra alla över en kam. Inte om hästarna blir lidande.

Jag håller med om att man som hästägare ska underlätta för den som har stallpass genom att kolla upp vädret, se till att rätt täcken hänger framme och vara tydlig i sin kommunikation på boxtavlan.

Men om man gör en missbedömning ska inte hästen behöva lida för att den som har stallpasset inte ids lägga två minuter extra på hästen.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*KL*

Herrejösses, om man är anställd som stallpersonal har man ett serviceyrke och det ingår i jobbet att se till att hästarna har det bra.

Kommer man på morgonen och det verkar uppenbart att det valda täckesalternativet är åt helskotta för att vädret slagit om (och NÅGON i varje stall ska väl känna de inackorderade hästarna tillräckligt bra för att veta om de är fryslortar eller inte) så får man väl åtgärda det så gott man kan och meddela hästägaren.

Ser man att en häst står och huttrar i hagen så tar man väl in den och ser till att den blir varm igen.

Är det någon hästägare som tar illa upp för att man ser till att deras häst har det bra får man väl passa sig med just den ägaren i framtiden och ringa innan man ändrar något, inte dra alla över en kam. Inte om hästarna blir lidande.

Jag håller med om att man som hästägare ska underlätta för den som har stallpass genom att kolla upp vädret, se till att rätt täcken hänger framme och vara tydlig i sin kommunikation på boxtavlan.

Men om man gör en missbedömning ska inte hästen behöva lida för att den som har stallpasset inte ids lägga två minuter extra på hästen.

:bow: Exakt vad jag tycker också!
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det finns ett litet problem med det. Vill folk betala för det också? Visst är det ett serviceyrke men det är ett serviceyrke i en branch där folk anser att det inte får kosta något alls. Det är dessutom ett serviceyrke i en branch där folk har extremt mycket konstiga idéer.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*Kl*

Är det inte du Ts vars stall blivit invaderat av ridskolehästar inkl personal? Vet att du klagat på det innan och varit otrevlig mot den personalen. Då kan jag nästan förstå dem att de inte ringer eller smsar dig när det är något om de blivit otrevligt bemötta innan. Jag hade iaf inte gjort det...
Är det intel ite så att så som man själv vill bli bemött, bemöter man andra?..
Sen ska såklart inte hästen hamna ikläm men det gör den om människorna runt om inte kommer överrens.
Jag tycker det är upp till hästägaren att se till att där finns täcken som är relevanta. Eller en beskrivning om var de relevanta täckena finns om de skulle behövas tjockare mm.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Hur man svara på frågan är troligen beroende av erfarenhet. Den som stått med 20 hästar, där flera inte har rätt täcken, att klä på och med tidspress sen har troligen ett annat perspektiv än den som bara pysslat om sina egna. Och har man sedan blivit utskälld för man tog ett som passade bättre i ens egna ögon, än det angivna så har man ytterligare ett perspektiv.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Som Lobelia skriver tycker jag ditt svar är en total utopi och det är därför jag frågar för det blir helt orealisriskt i min erfarenhet hur vackert det än är i sig om att "måna" om andras hästar osv . Har du betalat för helinack så visst - då har du även lämnat över till mig helt att bedöma hästens status själv osv , om ägaren inte är närvarande osv varje dag . Men inte annars faktiskt .
Om ngn mockat sin box dåligt eller om ngt annat runt hästen brister ringer man runt då varje dag eller fixar det på eget bevåg osv ? Vart går gränsen ?
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

*KL*

Herrejösses, om man är anställd som stallpersonal har man ett serviceyrke och det ingår i jobbet att se till att hästarna har det bra.

Kommer man på morgonen och det verkar uppenbart att det valda täckesalternativet är åt helskotta för att vädret slagit om (och NÅGON i varje stall ska väl känna de inackorderade hästarna tillräckligt bra för att veta om de är fryslortar eller inte) så får man väl åtgärda det så gott man kan och meddela hästägaren.

Ser man att en häst står och huttrar i hagen så tar man väl in den och ser till att den blir varm igen.

Är det någon hästägare som tar illa upp för att man ser till att deras häst har det bra får man väl passa sig med just den ägaren i framtiden och ringa innan man ändrar något, inte dra alla över en kam. Inte om hästarna blir lidande.

Jag håller med om att man som hästägare ska underlätta för den som har stallpass genom att kolla upp vädret, se till att rätt täcken hänger framme och vara tydlig i sin kommunikation på boxtavlan.

Men om man gör en missbedömning ska inte hästen behöva lida för att den som har stallpasset inte ids lägga två minuter extra på hästen.

Fast var/är det anställd personal i TS stall, eller kollektiv med rullande schema mellan hästägarna?

Sen, i sak har du rätt och jag håller med, men var drar man gränsen? 20 hästar a 2 min extra = 40 min. Jag skulle inte bli glad om min häst kom ut 40 min senare än den skulle t ex. (Inte så jag skulle skälla ut folk, men för att belysa att olika människor blir upprörda för olika saker).

Just det med tiden är ofta lätt att bara se i enskilt perspektiv. I ett stall jag stod med var en hästägare irriterad för det inte ens mot betalning gick att få benskydd av/på (hästen behövde skydd i hagen).
Stallpersonalen (anställd) tyckte att det hinns helt enkelt inte med, EN häst - sure. Men tar man av skydden på en, så kan man ju ta av lindorna på en annan och "bara byta ett täcke" på en tredje osv. Och vips så är det inte några minuter det handlar om utan en halvtimme - timme.

Samma tema annan sak var att det ingick havre och betfor. En inack ville prompt ha korn till sin häst. Fick tillslut igenom det, att det ingick i hyran. Då ville 10 andra ägare ha korn med, och vips blev det en ekonomisk belastning för stallägaren (då de odlade havre själv men inte korn).

Men det är jättelätt tänka att "Det ingår 2 kg havre och jag vill ha ½ kg korn, de TJÄNAR ju på det bytet" - men om halva stallet börjar tänka lika så blir det en annan bild.

Och så är det ju tyvärr med täcken med. Har vädret plötsligt slagit om är risken att majoriteten av hästarna har fel täcken framme.

Då är det bättre att hänga dubbla täcken på boxen och skriva en enkel lapp. Alla nöjda!
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag kan liksom heller inte fatta att 150 gr är okej för en helklippt häst när det är under +5. Bara för att den inte skakar betyder det inte att den inte spänner sig.

Och hade du lagt på varmare på min helklippta (nyklippta) shettis utefter det tänket hade han stått och svettats i hagen, och jag hade blivit arg på dig som utsläppare för att du hade lagt på annat täcke än jag sagt.

Hästar ÄR individer - och därför det blir orimligt att försöka gissa hur hästar man inte känner ska ha det. För det kan bli så fel åt båda håll.

(Vid minus 25 frös han i 150 gram, men var kokhet i 300 gram. Dvs han borde ha 200 gram när det går kallare än minus 20.)
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

I mitt stall har jag förklarat för mina inhyrda att det täcket och grimma som hänger framme på boxen är det jag plockar på deras häst på morgonen.
Några har en lapp på sin box och fler täcken hänger framme, så det kan stå tex kallare än -10 blått täcke, varmare än -10 grönt täcke.

Jag skulle aldrig gå in i deras sadelkammare och plocka fram något annat, men det händer att jag skickar ett sms och frågar.
Det finns så många olika människor så jag plockar inte fram något till någon annans häst för jag kan lika gärna få mig en utskällning för det, alla är inte tacksamma för att man byter på deras häst.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Riktigt bra sagt.

Jobbade i ett stall (11 hästar) där inackorderingarna va superduktiga på o hitta på olika prylar min dåvarande chef brydde sej inte om o ta betalt (oavsett va de va) o ja fick inte betalt för övertid.
Det börjde med ett extra täckesbyte på 1 ponny. de slutade me:
-4boots+4benskydd på en
-4benskydd+lindor av på en
-4benskydd på en häst som sparkar o jagar runt en i boxen, binder du upp den så sparkar den ännu värre....
-X antal extra täckesbyten (hästen hade 4 täcken på sej, de understa skulle av o alla andra 3 skulle på igen o ett täcke ovanpå de)
-olika typer av värmeprylar typ ryggvärmare, lindor fast från BoT sånna me kardborreband.

osv osv...

Detta gjorde att de tog mej ca 1 extra timme för mig på morgonen.
Till slut blev ja förbannad då de va samma människor som va jobbiga o hittade på olika typer av utrustning till hästarna (vissa hästar hade aldrig gått me benskydd osv i hagen. vet de pga chefen jobbat där innan mej o chefens partner jobbade där tidigare) Så ja sa ifrån o sa att nu får ni börja betala 20kr/par benskydd/lindor elr så då blev alla sura o min chef gick på deras linje om att de borde ingå vilket gjorde att ja sa upp mej...
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Och hade du lagt på varmare på min helklippta (nyklippta) shettis utefter det tänket hade han stått och svettats i hagen, och jag hade blivit arg på dig som utsläppare för att du hade lagt på annat täcke än jag sagt.

Hästar ÄR individer - och därför det blir orimligt att försöka gissa hur hästar man inte känner ska ha det. För det kan bli så fel åt båda håll.

(Vid minus 25 frös han i 150 gram, men var kokhet i 300 gram. Dvs han borde ha 200 gram när det går kallare än minus 20.)

Håller helt med . Fiorano : det finns inget generellt som gäller som det du säger . Jag hade lackat om du tar saken ingens händer och täckar andras hästar utifrån hur du själv anser de ska vara täckade . Med all rätt och logik anser jag .

Inka : exakt .
Jag finner det ironiskt att i alla andra fall som diskuteras så är det alltid solklart att hästägaren bestämmer över och ansvarar för sin häst . Men täcken på morgonen och i hagen under dagen , ja då ska det falla på utomstående som ska fixa, trixa och bedöma och ta egna beslut ? Och att de skulle bli tackade för det dessutom .Jo eller hur ?!
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Så klart att det spelar in vilka erfarenheter man har - och inte minst på vilka rutiner och regler man har i stallet samt hur bra man är på att hålla fast vid dem.

Har man 20 hästar varje dag som ska ha "något lite extra" gjort så har man nog dåliga rutiner och/eller kommunikationsproblem i stallet.

Men någon småmiss i veckan kan jag tycka att man får leva med.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast blir det en liten småmiss i veckan funkar men folk är läraktiga och då ökar småmissarna.

Ger man lillfingret blir man av med hela handen, tycker jag passar bra in på dom stallen jag har jobbat på.

Kram
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Fast om samma person har småmissar en gång i veckan tycker jag att det är välmotiverat att sätta ner foten! :D
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Förklara då gärna hur man undviker "dåliga rutiner" eller hur man upprätthåller "bra " rutiner i ett stall på + 20 hästar om man gör undantag lite då och då på rutin ???
Ditt resonemang blir fortfarande en utopi i min Erf . Är dock genuint intresserad hur det skulle funka i praktiken om du har tips .
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tycker inte det är okej att du blev utskälld, jag har suttit i den situationen själv och då frös inte ens hästen, personen tyckte bara att den "borde" göra det och skällde ut mig efter noter.

Däremot tycker jag inte det är stallpersonalens jobb att leta täcken till alla hästar. Jag hade inte "räknat ut" själv att ägarna vill ha andra täcken än de som ligger framme/är sagt att hästarna ska ha.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Så klart att det spelar in vilka erfarenheter man har - och inte minst på vilka rutiner och regler man har i stallet samt hur bra man är på att hålla fast vid dem.

Har man 20 hästar varje dag som ska ha "något lite extra" gjort så har man nog dåliga rutiner och/eller kommunikationsproblem i stallet.

Men någon småmiss i veckan kan jag tycka att man får leva med.

En småmiss i veckan gånger 20 och du dessutom ska gissa vad som är småmissen denna gången och vad som är avsiktligt. I det långa loppet blir det förmodligen bättre för hästarna att det ibland blir fel så mattar och hussar blir noggrannare.

Här var det varken rutiner eller brist på kommunikation utan oberäkneligt väder, vilket det som bekant är mest hela tiden i Sverige.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 399
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 054
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 767
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 409
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp