Bukefalos 28 år!

Utskälld av stallpersonal

Sv: Utskälld av stallpersonal

Många är ni här som säger att man som hästägare har ansvar att kolla upp väderleksrapporten och till stor del kan jag hålla med här MEN, i helgen stod det hos oss att det skulle bli -8 enligt YR.no och SMHI, det var den kallaste tempen som skulle uppstå, jag nattade mina hästar efter den informationen och la bara på en tunn fleecefilt på gammeltanten och lät den ngt yngre stå naken (kallt stall). När jag kommer ut på morgonen är det -19 och i stort sett lika kallt i stallet, hade jag bara vetat om detta när jag nattade hade jag aldrig låtit den ena stå naken, hon har inte satt jättemycket päls men har ändå så att hon klarar ner mot en -10.
Så jag tycker nog inte alltid att man som hästägare kan gardera sig nog. Dock hade jag alltid, när jag stod uppstallad, ett tjockare täcke hängandes på boxen ifall det skulle slå om men det var mest för att jag var nojjig, de flesta andra förlitade sig på väderleksrapporten.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

KL
Att skälla ut TS var ganska onödigt. Saklig information hade varit mer på sin plats.
Jag hade som många andra här lagt på det som hängde på dörren, no more no less. Jag jobbade i stall för många år sedan och vi hade runt 50 hästar att släppa ut och ta in. Till det skulle det mockas åt 30. Nu fanns det (som tur var) ingen täckesservice på stället men hade så funnits så hade jag lagt på precis det som hängde framme. Den ena skulle gå naken, den andra med ett regntäcke vid -15, en tredje med vintertäcke när det var +5 osv. Jag har sett så många konstiga sätt att täcka hästar på så jag skulle inte komma på tanken att ifrågasätta vilket täcke en enskild individ villa att deras häst skulle ha på sig.
Angående att ta in en häst som fryser så hade vi ingen koll på privathästarna under dagen. Visst såg vi dem någongång men det vi la märke till då var att de stod på alla 4 och var kvar i hagen. Om någon stod och frös märkte vi det först vid intag.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag blir fundersam. TS har ju en tråd på hästvård, om att hästen stukat (?) ett ben tidigare i veckan, och nu blivit "bättre, benet är bara dubbelt så tjockt nu".

En sån häst kan mycket väl frysa som satan när den står ute, eller kanske skaka av smärta? Är det inte smartare att ha den hästen inne, tills en veterinär kommer och listar ut vad felet är?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Många är ni här som säger att man som hästägare har ansvar att kolla upp väderleksrapporten och till stor del kan jag hålla med här MEN, i helgen stod det hos oss att det skulle bli -8 enligt YR.no och SMHI, det var den kallaste tempen som skulle uppstå, jag nattade mina hästar efter den informationen och la bara på en tunn fleecefilt på gammeltanten och lät den ngt yngre stå naken (kallt stall). När jag kommer ut på morgonen är det -19 och i stort sett lika kallt i stallet, hade jag bara vetat om detta när jag nattade hade jag aldrig låtit den ena stå naken, hon har inte satt jättemycket päls men har ändå så att hon klarar ner mot en -10.
Så jag tycker nog inte alltid att man som hästägare kan gardera sig nog. Dock hade jag alltid, när jag stod uppstallad, ett tjockare täcke hängandes på boxen ifall det skulle slå om men det var mest för att jag var nojjig, de flesta andra förlitade sig på väderleksrapporten.

Frös din otäckade häst?


Det är och förbli omöjligt för den som släpper ut att veta vad var och en tänkt!

Att någon i ett stall med 10 - 20 - 30 hästar ska ha koll på resp häst och ägare är en orimlig begäran! För hästägaren kan det vara självklart att Brunte är lättfrusen och hellre ska ha för tjockt än för tunt täcke, och att Brunta lätt blir för varm och hellre ska ha för tunt än för tjockt täcke - men för den som har 10 - 20 - 30 hästar att slänga ut är det en orimlig begäran.

Så, är man orolig får man gå upp och kolla vädret och ringa, eller så hänger man fram två täcken och låter utsläpparen välja - eller så garderar man sig helt enkelt för hur det blir bäst för just ens egen häst. (Dvs tar en viss övertäckning för att minska risken fryslortarna fryser, alt riskerar en undertäckning på den svårfrusna men lättkokta).
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag förstår nog inte riktigt hur du menar nu.
vems ansvar om inte hästägarens skulle det vara, att rätt täcke finns tillhands?
Om hästägaren missat så är det fortfarande dennes ansvar - vem annars? :confused: Har jag helt missförstått hur du menar?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Nej nej, självklart är det hästägarens ansvar att se till att rätt täcke finns framme, jag menade mer att det kan vara väldigt svårt att avgöra som hästägare hur temperaturen kommer se ut då våra vädertjänster rapporterar minst sagt bristfälligt. Jag menade alltså att det är lätt att missta sig och att vi inte ska vara så hårda mot hästägaren i detta fallet.

Jag uttryckte mig inte helt klart, är sjukt trött idag efter bara 2 timmars sömn inatt..

Men det är ju ALLTID hästägarens ansvar självfallet dock väldigt onödigt med en utskällning från stallpersonalen som jag istället tycker borde hört av sig till ägaren vid oklarhet och inte släppa ut en häst om förhållandena ändrades så. Jag förstår att man som stallpersonal inte kan ringa slarviga hästägare hela tiden men nu i helgen har det varit extremfall som jag anser det med väderombytet och då skulle jag som stallpersonal ta på mig att kunna ringa upp och fråga.

Någon frågade om min otäckade häst frös, hon frös lite grann, var lite stelare än normalt men skakade inte av frossa, dock fick jag sjukt dåligt samvete då hon inte satt så jättemycket vinterpäls.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Väder är svårt att förutse även om man kollar prognoserna. Vet själv då jag släpper ut hästar på mornar i vårat stall och jag har ibland på eftermiddagen gått och grämt mig att jag inte lagt på täcket på en frusen häst för det skulle ju inte regna. :p

Tycker det är helt fel av dem att skälla ut dig - såvida detta inte hänt upprepade gånger. Men det är ju väldigt bra om de säger till så att du vet. För att inte tala om att det skapar ganska dålig stämning i stallet när man "skäller" ut varandra. Blir lätt en ond cirkel. När man väldigt lätt kan säga till och ge sina åsikter på ett trevligt sätt.

I ett litet stall där man har bättre koll på hästarna är det nog mer naturligt att man har bättre och mer kontakt med varandra ifall sånahär funderingar dyker upp.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Din häst, ditt ansvar. Tänk om alla tänkte som du "det kan väl stallpersonalen göra bara den här gången". Det blir en jäkla massa extrajobb för personalen. Jag har själv jobbat i stall och det är inte så kul alla gånger och om inte ens hästens ägare kan kolla dagen innan vad det ska bli för väder och plocka fram grejer liksom....


Nej sluta skyll ifrån dig
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*kl

När jag hade uppstallad häst så fanns det täcken efter väderlek på boxen. Med en liten instruktion typ:
"+5 och varmare naken, ner till -10 det gröna fodrade, ner till -20 det blå med helhals, om ännu kallare, båda täckena".

Och så likadana, märkta, i reserv, på angiven plats.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Har man häst måste man hålla koll på vädret hela tiden så att man kan planera. Däremot hade det väl inte varit hela världen om dom kunde ringa/smsa dig och kolla om du inte hade något annat täcke först.

Hade du inte svarat så förstår jag om dom släpper ut hästen med befintligt täcke. Man kan ju inte gissa sig till om du har nåt annat täcke hängandes någonstans osv. Du borde däremot insett när du såg att det var 10- ute att du kanske skulle åka ut och byta täcke på hästen?
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Som hästägare hade jag sms:at personalen och bett dem lägga på ett annat täcke/dubbla.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag blir fundersam. TS har ju en tråd på hästvård, om att hästen stukat (?) ett ben tidigare i veckan, och nu blivit "bättre, benet är bara dubbelt så tjockt nu".

En sån häst kan mycket väl frysa som satan när den står ute, eller kanske skaka av smärta? Är det inte smartare att ha den hästen inne, tills en veterinär kommer och listar ut vad felet är?

Intressant tanke till TS.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Du ska självklart se till att ditt täcke hänger framme. Att stallpersonalen säger till tycker jag är jättebra, att de skäller är ju lite mer onödigt men å andra sidan ska ju du sköta det som du ska sköta. Det är ju inte på deras ansvar att plocka fram täcken till alla hästar och hade jag varit stallpersonal hade jag verkligen inte slängt på ett innetäcke om hästen ska ut? Alla hästar fryser ju liksom inte i 10 minus.

+1!! :bow:
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

*kl*

Sen ska man väl inte glömma bort att TS varit rätt elak mot personalen också. De kanske såg sin chans att ge tillbaka lite genom att skälla på henne.....:devil:
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Det där hände nästan mej i våras. Dom sa att de skulle va ca +15o lite regn hela dagen, en ny häst i stallet som jag inte känner. Står som täckesinfo (kommer inte ihåg ordagrant men ungefär) vid +15 naken vid regn täcke. Det fanns 1 ofordat regntäcke till den hästen. Jag tog på hästen de ofodrade täcket sen vid insläppet ca 8timmar senare stod hästen o togfrös då de krypit ner till ca +6grader o spöregn hela dagen. Smsade hästägaren o sa att din häst frös vid insläppet, ta fram ett varmare täcke/ett innetäcke så kan h*n stå me dubbla vid pissigt väder. Hände ingenting= inte mitt ansvar. Även om de är ett mindre stall 8hästar.

Samma nu när det regnat mkt, finns det inte rätt täcke framme, trollar jag inte fram nya täcken, utan tar på de ja tycker är mest lämpat till respektive häst. Sen om de blir dubbla täcken på en häst som inte ska ha dubbla på sig eller inte skiter ja i just då pga ja inte släpper ut hästen i spöregn o max +4 grader. Sen vet jag att en del hästar fryser aldrig o vissa fryser så dom "håller på o dö" vid +5o lite småblåsigt o dom "bara" har ett 200grams innetäcke me 200-300gram utetäcke me hals på.

Som jag sagt till hästägarna att skriver ni dumma täckeskombinationer så kommer jag inte att ändra åt er, "Dum gör som dum sa" Ska h*n ha 200gram ute hela tiden får h*n de även om de blir +15 o sol under dagen (detta har hänt) ägaren frågade varför o då peka ja på täckesinfon o sa läs, hur ska jag veta hur du vill att din häst ska va täckad om du skriver fel? De finns sms och man kan skriva på någon av dom 2 tavlorna i stallet. =)

Sen har jag min ponny inackorderad i ett 5hästars stall. Jag har samma täcke inne o ute, om utetäcket är blött igenom´= byt till ett liknande. Nattetid=ingen hals på, ute i hagen=hals på. om den ena halsen e blöt, ta den andra.

Har blivit fel någon gång (har flera marinblåa täcken :p) men kan inte klandra dom som tar ut hästarna, vet själv hur "pigg" man e i huvudet på morgonen man lägger inte märke till små detaljer typ de marinblåa som har 2 små spännen vid bogen utöver bogspännerna eller de me den lilla loggan på vänster sida ;)

Att skälla ut någon hästägare ska till grymt mkt tex inga påsar gjorda flera gånger (minst 1 v i sträck)
o trasiga täcken som ligger framme o blöta täcken osv då kan ja nog ryta i lite oxå om ja försökt den snälla vägen en stund först =) Skulle aldrig börja me en utskällning.
Ojj, nu blev de en upsats, men kännde att de berör ganska mycket.
 
Senast ändrad:
Sv: Utskälld av stallpersonal

hur glad jag ar att mina hastar ar hemma i MITT stall, dar JAG gor som jag vill.. efter att ha last den har traden...

men tyvarr kan inte alla ha sina pallar hemma och ta hand om dem som de vill och da blir det ibland konflikter..
dock om hasten var kall vid utslapp, kunde personalen lagt pa vad som hangde pa dorren.. aven om det kanske inte var tjockt nog sa hade det hjalpt lite..

nu skall jag ut och ta in fryslortarna och de hariga.. som inte far tacke.. fjordhastar ar toppen, de far pals...
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Har själv jobbat i stall där det ingår att lägga på ett täcke och nej man tänker inte själv blir fel 99% av gångerna så jag hade tagit ett av dom täckerna som hängde på boxdörren (eller var det är bestämt att täckerna skall vara som skall på) och släppt ut.

Om ägaren kommer på att det blivit fel täcke på boxdörren får ägaren själv ta sig till stallet och byta.

Var själv snäll en gång och ringde ägaren till en häst som inte tagit fram det täcket som hästen skulle ha och vad jag fick äta upp det, slutade med att jag fick leta täcke till 20 hästar efter det, aldrig att jag gjorde om den tabben efter att chefen fick stopp på det.

Kram
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Håller med om att det är onödigt att skälla ut dig som ägare.

Dock kan jag förstå personalen också, då jag själv arbetat i stall. Oftast vill man bli klar i tid och har inte hästägaren gjort det som står i avtal/överens kommet så blir man irriterad. Jag hade inte velat stå och ringa runt till olika hästägare på morgonen mitt vid utsläppet (då vissa hästar kan ha lite bråttom ut också..)

Men låg nu fleece täcket framme kunde de ju haft det under.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag har rätt ofta utsläpp i stallet där mina hästar står. Jag blir skitlack när hästarna inte har rätt täcken för vädret på sig (som är dealen i vårt stall). När det har varnats om köldknäppar/stormar osv är det i min värld helt klart varje hästägares ansvar att se till att hästen har rätt täcken på sig. Händer även att jag släpper ut hästarna i "fel" täcken, alltså vad dom har på sig eftersom vissa hästägare helt enkelt inte verkar bry sig eller verkar tycka att jag ska tänka åt dom.

Så jo, jag är en sån som hade kunnat skälla på en annan för att deras häst har ett för tunt täcke på sig. Jag kan liksom heller inte fatta att 150 gr är okej för en helklippt häst när det är under +5. Bara för att den inte skakar betyder det inte att den inte spänner sig. Min hade "spänngropar" i rumpan igår (-17) och hon är helklippt och hade ett 400gr på sig. Men skakade gjorde hon inte.
 
Sv: Utskälld av stallpersonal

Jag tycker det är lite väl att skälla ut dig. Men jag tycker gott de kan påpeka att du som hästägare får planera bättre.
Hur många täcken ingår det att ta av och på under dagen?
Är det så att det är ett täcke på vid morgonfodring tycker jag att det gäller. Har 30 hästar glömt fixa så går mycket tid för stallpersonalen. Oh för hästarna som vill ut.

Hos oss ser man till att alltid ha torra täcken för dagen genom att själv ta fram ur torkrummet. Vill man inte dit på morgonen så ser man till att ha dubbla av samma tjocklek. Man ser själv till att ha lagom varma för perioden.
Man får som hästägare vara medveten om att det kan svänga om den här årstiden och då gardera med reserver.
Jag har om jag inte ska till stallet under några dagar och inte vill riskera att pålle går för varm olika tjocklek på utetäcke och skrivit korta instruktioner om vid vilka gradantal och nederbörd han ska ha vad. Har även talat med stallpersonalen att om det blåser storm får de täcka varmare.

Jag är ingen täckestaliban. Jag har en häst på lösdrift utan täcke. Men den som är uppstallad står varmare inne på natten och är inte van vid kyla(dessutom klippt) på samma sätt.
Då planerar jag täckena för honom. Jag vill inte ha onödiga spänningar i hästen. Spec som han är gammal.
Det är väl din med som jag förstår. Och stel och ev halt..
Då är det extra noga att hålla dem varma.
 

Liknande trådar

Anläggning Bor i ganska häst-tät kommun om ca 15000 invånare. Funderar på att bygga mellanstor anläggning för inackorderingar. Detta skall finnas...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
9 376
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 054
Senast: Kiwifrukt
·
Utrustning Har irrat runt här för att försöka komma på VAR jag ska placera denna tråd, så är den felplacerad så får moderator gärna flytta den :)...
Svar
10
· Visningar
1 763
Senast: Tagliabue
·
J
Hästmänniskan Känner mig som en känslo bomb redo att sprängas när som helst :( Har haft ett otroligt tufft år, och ännu är det inte över...
Svar
10
· Visningar
3 398
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp