Utställningstråden 2017

Vi blev smygfotade i finalringen! :D
A0F20FBB-A4D3-48C2-9FF2-23DFAA374637_zpsmyo0cbzi.jpg


Även om vi åkte ut direkt med de flesta andra så är jag ändå glad att vi stannade kvar så att vi iaf fick känna på atmosfären där inne. :love:
 
Åhh, vad jag längtar efter att Valkyria ska bli stor nog för att ställas. Tanken är att debutera på specialen i april då hon är 5 månader. Sedan någon mer special och en eller två dagar i Norrköping innan SSM i Juli.
Men det slutar väl med att hon är supersen eller något så jag får nöja mig med att visa andras hundar iallafall.
 
Jag planerar att ställa Vilja i Strängnäs, men vettetusan...
Vi har varit på en inoff i somras, hon skötte sig fint och fick väldigt bra kritik och ett HP. Detta skulle då bli vår första officiella utställning, men alltså hon väger nästan 10 kg mindre än sina kullsyskon (10 mån gammal). I mars kommer hon vara ett år gammal, och ska då gå in mot hundar som är 9-18 månader. Risken är stor att till och med hundarna som är 9 mån är större än henne... Hur mycket bryr sig domarna om storleken på hundarna i juniorklassen?

Hur ska man tänka egentligen? Detta är första hunden jag har som är "värd" att ställa ut, och jag vet att hon är väldigt fin. Är det någon idé att ställa henne trots att hon är så liten? Ska man bara se det som träning? Ska diskutera detta med vår uppfödare också såklart....

Jag har ställt mot en hane i whippet som var väldigt liten och tunn, hann vann valpklassen den dagen ;) testa kan man ju!!
 
Jag planerar att ställa Vilja i Strängnäs, men vettetusan...
Vi har varit på en inoff i somras, hon skötte sig fint och fick väldigt bra kritik och ett HP. Detta skulle då bli vår första officiella utställning, men alltså hon väger nästan 10 kg mindre än sina kullsyskon (10 mån gammal). I mars kommer hon vara ett år gammal, och ska då gå in mot hundar som är 9-18 månader. Risken är stor att till och med hundarna som är 9 mån är större än henne... Hur mycket bryr sig domarna om storleken på hundarna i juniorklassen?

Hur ska man tänka egentligen? Detta är första hunden jag har som är "värd" att ställa ut, och jag vet att hon är väldigt fin. Är det någon idé att ställa henne trots att hon är så liten? Ska man bara se det som träning? Ska diskutera detta med vår uppfödare också såklart....
Det är ju inte så långt att åka ju för dig, tycker fortfarande du ska prova och se vad domaren säger. :DJag vill ju dessutom inte åka själv dit lixåm. :angel:
 
Såg att det diskuterats om rosetter i någon tråd och vart lite nyfiken på det här med att få och köpa rosetter... Vilka rosetter brukar man generellt få och vilka brukar man få köpa ut? :)
 
Såg att det diskuterats om rosetter i någon tråd och vart lite nyfiken på det här med att få och köpa rosetter... Vilka rosetter brukar man generellt få och vilka brukar man få köpa ut? :)
BIR och bim, cert, reserv - cert, cacib, r-cacib brukar man få här uppe iaf. På MyDog såg jag att de inte delade ut cacib i ringen så vet inte om man behövde köpa den där?
 
BIR och bim, cert, reserv - cert, cacib, r-cacib brukar man få här uppe iaf. På MyDog såg jag att de inte delade ut cacib i ringen så vet inte om man behövde köpa den där?
Tror aldrig att jag har fått cacib-rosetten faktiskt. Men jag är inte en frekvent vänstervarvare.
 
Hon är rätt korrekt tror jag :o 50 cm hög (finns ingen gräns på aussie, funktion före storlek, men tikarna brukar ligga mellan 46-53), något längre än hög. Skallen lika lång som bred, nospartiet lika långt som skallen, skallen är flat, nacken svagt välvd, ögonen är mandelformade av bra storlek, stopet är måttligt men tydligt. Hon har korrekt pigmentering, bröstkorgens lägsta punkt är vid armbågarna som den ska, buklinjen är uppdragen, tassarna är täta och välvda (även om de kunde vara något mer välvda). Hennes päls är medellång, (alltså längre än en labbes, kortare än en collies. Allt där emellan borde ju då räknas som medellångt?) medelgrov och hon har bra underull. Hon är även rätt feminin, som tikarna ska vara. Hon har alla tänder och korrekt saxbett.

Hennes enda egentliga fel är att hennes öron är fullkomligt enorma :rofl: och att hon är något hög bak när hon står med baktassarna rätt under sig.

(Och ja, jag har suttit med rasstandarden framför mig och mätt henne med måttband för jag är en nörd :o)

När jag var med Tonto på en exterörbeskrivningutbildning som "testhund" så sa dom en hel del intressanta saker om både den grövre utställningsaussien och den nättare arbetsavlade aussien. Det var två stycken som var av utställningsmodell, två stycken nätta som Tinja och så Tonto som var mitt i mellan. Superintressant!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 562
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 190
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 899
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp