Utställningstråden 2017

Beror väl på hur korrekt hon är i övrigt, Ammo är ju en väldigt liten bruksdobbishane och han fick ju ändå VG och fin kritik på rasspecial.
Hon är rätt korrekt tror jag :o 50 cm hög (finns ingen gräns på aussie, funktion före storlek, men tikarna brukar ligga mellan 46-53), något längre än hög. Skallen lika lång som bred, nospartiet lika långt som skallen, skallen är flat, nacken svagt välvd, ögonen är mandelformade av bra storlek, stopet är måttligt men tydligt. Hon har korrekt pigmentering, bröstkorgens lägsta punkt är vid armbågarna som den ska, buklinjen är uppdragen, tassarna är täta och välvda (även om de kunde vara något mer välvda). Hennes päls är medellång, (alltså längre än en labbes, kortare än en collies. Allt där emellan borde ju då räknas som medellångt?) medelgrov och hon har bra underull. Hon är även rätt feminin, som tikarna ska vara. Hon har alla tänder och korrekt saxbett.

Hennes enda egentliga fel är att hennes öron är fullkomligt enorma :rofl: och att hon är något hög bak när hon står med baktassarna rätt under sig.

(Och ja, jag har suttit med rasstandarden framför mig och mätt henne med måttband för jag är en nörd :o)
 
Jag skulle inte ställa en så ung hund i öppen. Du konkurrerar ju direkt i klassen mot mer färdiga hundar då.
Om det är en internationell skulle jag nog ställa i ukl och annars junkl. :)
Nej, öppen kommer vi nog inte ställa i förrens vi måste. Men unghund eller junior då.. vet bara att min uppfödare vill att vi ställer i unghund så de kan ha en chans i juniorklassen. :angel:
 
Nej, öppen kommer vi nog inte ställa i förrens vi måste. Men unghund eller junior då.. vet bara att min uppfödare vill att vi ställer i unghund så de kan ha en chans i juniorklassen. :angel:

Jag går på hur färdig hunden är och hur konkurrensen ser ut i junior- respektive unghundsklass. CACIB har man tid att få senare tänker jag.
Om hunden till exempel är en hund modell mindre eller inte så färdig i kroppen hade jag valt juniorklass. Såvida det inte är så att det är många juniorer ute på utställningarna den tiden och knappt några eller inga unghundar alls.
Öppen klass är inget alternativ alls i det läget.
 
Nu är ju båda valparna alldeles för unga än men jag tänkte ställa ut sen i sommar när de är stora nog för valpklass! (Har en bruksschäfer född november och en welsh corgi pembroke född mitten på december). Corgin är inte ens leveransklar än, hehe. MEN, är det nån vits att ställa ut en bruksschäfer? Han är väldigt fin som brukshund men kan tänka mig att schäferfolket kommer tycka att han är HISKELIGT ful?
 
Det är ju kul med cacib om det är en internationell och det går bra! :angel: :D
Typ så jag tänkte. :angel: Hade hon varit lite äldre igår och vi ställt i unghund så hade hon ju även fått CACIB. Men nu var det ju även BIS final för juniorerna. Är det alltid det?

Jag går på hur färdig hunden är och hur konkurrensen ser ut i junior- respektive unghundsklass. CACIB har man tid att få senare tänker jag.
Om hunden till exempel är en hund modell mindre eller inte så färdig i kroppen hade jag valt juniorklass. Såvida det inte är så att det är många juniorer ute på utställningarna den tiden och knappt några eller inga unghundar alls.
Öppen klass är inget alternativ alls i det läget.
Hon är rätt så färdig. Det brukar vara runt åtta juniorer och ingen eller två unghundar. Men ibland kan man ju vinna roligare saker som junior. Som nu Crufts kval osv. Det missar man som unghund antar jag? Shit så svårt.. :nailbiting:
 
Lite i valet och kvalet vilken klass vi ska ställa i nu när hon blir 15 mån nästa månad. Junior, unghund eller öppen. Någon fördel eller nackdel med att ställa i en viss klass?

Håller med övriga, det beror lite hur färdig hunden är i kroppen! Även om Santo inte är sådär redo än valde jag unghund just för cacib's skull nu på mydog och lär nog fortsätta med det, brukar vara något färre antal där!
 
Typ så jag tänkte. :angel: Hade hon varit lite äldre igår och vi ställt i unghund så hade hon ju även fått CACIB. Men nu var det ju även BIS final för juniorerna. Är det alltid det?


Hon är rätt så färdig. Det brukar vara runt åtta juniorer och ingen eller två unghundar. Men ibland kan man ju vinna roligare saker som junior. Som nu Crufts kval osv. Det missar man som unghund antar jag? Shit så svårt.. :nailbiting:

Nej det är väldigt sällan junior-BIS.
Också väldigt få utställningar som du kan vinna något "extra" i juniorklass, det är MyDOG och Stora Stockholm. Jag skulle ställa i den klass som det ät minst konkurrens dvs oftast unghund, i min ras iaf. Om inte hunden är väldigt sen i utvecklingen, då skulle jag stanna i junior ändå.
 
Är det någon som har koll på trevliga utställningar (kennelklubbsutställningar, inte rasspecialer) i våra grannländer? Inomhussäsongen skippar vi, Breeze är för vild för att ta in på trånga inomhusutställningar, men har lite funderingar på att prova lyckan i Danmark och Norge framöver. Det är lite av en plan B att försöka komma ur öppenklass genom att jaga ett norskt eller danskt championat om vi inte lyckas ta oss till bruksklass i år. Matte har ju aldrig tävlat...
 
Senast ändrad:
Är det någon som har koll på trevliga utställningar (kennelklubbsutställningar, inte rasspecialer) i våra grannländer? Inomhussäsongen skippar vi, Breeze är för vild för att ta in på trånga inomhusutställningar, men har lite funderingar på att prova lyckan i Danmark och Norge framöver. Det är lite av en plan B att försöka komma ur öppenklass genom att jaga ett norskt eller danskt championat om vi inte lyckas ta oss till bruksklass i år. Matte har ju aldrig tävlat...
Jag tycker att Danmark är trevligt överlag. Bornholm brukar vara få anmälda, om man vill ha större chans :D Norge har jag bara varit på en inomhusutställning och det var ingen höjdare ;)
 
Jag tycker att Danmark är trevligt överlag. Bornholm brukar vara få anmälda, om man vill ha större chans :D Norge har jag bara varit på en inomhusutställning och det var ingen höjdare ;)

Tack, ska kika på Bornholm. :) Storleken spelar mest roll för om det blir alldeles för trångt. Det var ingen hit att ta sig till och från ringen i Tvååker förra sommaren kan man ju lugnt säga. Speciellt när det rullar förbi bur efter bur med bjäbbande småsaker och när vår fick nog och svarade så hörde man direkt "oj, han verkar aggressiv". ;P
 
Tack, ska kika på Bornholm. :) Storleken spelar mest roll för om det blir alldeles för trångt. Det var ingen hit att ta sig till och från ringen i Tvååker förra sommaren kan man ju lugnt säga. Speciellt när det rullar förbi bur efter bur med bjäbbande småsaker och när vår fick nog och svarade så hörde man direkt "oj, han verkar aggressiv". ;P
Jo jag vet hur det är. Min exploderar också av småhundar som bjäbbar honom i ansiktet efter ett tag. Nu sköter han sig visserligen på utställningsplatsen, men det är konstant en nagel i ögat.
 
Är det någon som har koll på trevliga utställningar (kennelklubbsutställningar, inte rasspecialer) i våra grannländer? Inomhussäsongen skippar vi, Breeze är för vild för att ta in på trånga inomhusutställningar, men har lite funderingar på att prova lyckan i Danmark och Norge framöver. Det är lite av en plan B att försöka komma ur öppenklass genom att jaga ett norskt eller danskt championat om vi inte lyckas ta oss till bruksklass i år. Matte har ju aldrig tävlat...

Jag var på Roskilde, dkk, förra året! Bara ena dagen men det är en tvådagars med cruft-kvalificerande andra dagen. Där var trevligt!
 
Jag är så otroligt avis på alla Fennas syskon och släktingar som har presterat så otroligt fint i utställningsringen hela 2016 och nu i början av 2017 blev en till hund från kenneln "kvalad" till Crufts, avis? Nää inte alls. ;)

Får se om Fenna lyckas samla på sig sina två sista cert i år, hoppas innerligt att hon har mognat mer mentalt nu och inte kör "hela havet stormar" inne i ringen när vi gör vår debut för 2017 i Strängnäs. :pDet sägs att domaren som ska döma Kooiker i Strängnäs tittar mycket på gångarterna och hur hunden rör sig, så man kan alltid hoppas att Fenna kan hålla sig på marken istället i luften och över allt.... :angel:
 
wp-1484065072810.jpg

En bild från MyDog, foto @machafuko :love:
 
Ja just det, inklusive Lemmy var det 4 avkommor efter Zeppe med på MyDog under söndagen. Ingen avelsgrupp då den ena fortfarande går i valpklass (tills typ..imorgon) men ändå!
Valpen blev BIR-valp, den andra hanen fick excellent och blev trea i juniorklassen, Lemmys syster var på sin första officiella och hon fick också excellent och blev tvåa i juniorklassen! :)
 
Ja just det, inklusive Lemmy var det 4 avkommor efter Zeppe med på MyDog under söndagen. Ingen avelsgrupp då den ena fortfarande går i valpklass (tills typ..imorgon) men ändå!
Valpen blev BIR-valp, den andra hanen fick excellent och blev trea i juniorklassen, Lemmys syster var på sin första officiella och hon fick också excellent och blev tvåa i juniorklassen! :)
Så fantastiskt roligt! :love: Fina resultat!

Jag träffade en halvbror till min hane. Zippo är ur pappans första kull och denna hane, 9 mån och 1 dag på utställningen, är ur andra kullen. Så det var väldigt roligt att se. Han hade många drag som påminde om Zippo :)
 
Jag planerar att ställa Vilja i Strängnäs, men vettetusan...
Vi har varit på en inoff i somras, hon skötte sig fint och fick väldigt bra kritik och ett HP. Detta skulle då bli vår första officiella utställning, men alltså hon väger nästan 10 kg mindre än sina kullsyskon (10 mån gammal). I mars kommer hon vara ett år gammal, och ska då gå in mot hundar som är 9-18 månader. Risken är stor att till och med hundarna som är 9 mån är större än henne... Hur mycket bryr sig domarna om storleken på hundarna i juniorklassen?

Hur ska man tänka egentligen? Detta är första hunden jag har som är "värd" att ställa ut, och jag vet att hon är väldigt fin. Är det någon idé att ställa henne trots att hon är så liten? Ska man bara se det som träning? Ska diskutera detta med vår uppfödare också såklart....
 
Lite över två månader kvar till Skalmans första utställning - längtar :D Fast han är verkligen i skrangelåldern nu vid 7 månader, med lååånga ben och bröst och bringa som en frukostflinga :p
Men det ska bli så himla roligt - inte bara att visa upp honom, utan mest för att träffa alla härliga heelermänniskor. Gemenskapen är enorm under våra specialer och vi har skitkul :love: - och med lite god mat och vin på kvällen så blir det ännu bättre :rofl:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras 2017, när jag hade planer på förra kullen, vet jag att vi var flera uppfödare på forumet som hade en tråd om våra kullar. Planerandet...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
16 557
Senast: bollen__
·
Hundhälsa Min lilla PK har blivit mjällig i pälsen och upplever honom lite torr i huden. Han har bara badats inför utställning och senast är en...
Svar
5
· Visningar
474
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Årets sista dag är här och nog borde vi ha formulerat våra mål och planer inför nästa år -2024! Här är tråden -in med allt, stort som...
2
Svar
37
· Visningar
2 189
Senast: Tonto
·
Hundavel & Ras Vilken hundras hade ni rekommenderat för räddningsarbete/personsök om ni fick välja? Några kriterier är: hunden måste gilla sökarbete...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
5 899
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp