UVI eller vad?

*länk borttagen av moderator*

Om en vecka ska Billy opereras.
Vid röntgen syntes många (!) urinstenar i olika storlekar.

Det finns flera olika typer av urinsten, och det går inte att avgöra vilken sort han har eftersom han inte har kristaller i urinen, inte heller något knasigt ph-värde. De ska alltså plockas ut och skickas på analys.

Blodet i urinen beror antagligen på att stenarna retar slemhinnan på något sätt.

Vi gjorde inget ultraljud av prostatan, men den kändes inte förstorad eller konstig, men var eventuellt lite "påsig".

Billy har varit en sån stjärna hos veterinären. Han är trevlig och trygg och finner sig i alla situationer. Undersökning och visitering, prostatakoll, röntgen (utan matte!) och blodprov - inga problem! Billy är BÄST! :love:

MEN... Jag tycker att narkos är jätteläskigt. Alltså jätteläskigt. Ont bråd död-läskigt. Han kommer att vara sövd i ungefär 2 timmar, och operationen går ganska snabbt. Det känns ändå jobbigt, men jag tänker att han är stark och frisk, han är i fin form.

Har ni några solskenshistorier vill jag mer än gärna ta del av dem.
Jobbar ju med att söva folks pälsklingar och det är ytterst sällan det går på tok med en i övrigt frisk hund. Faktiskt sällan det går på tok även med de som man söver med motiveringen "det finns en risk att den dör i narkos men om vi inte opererar dör den garanterat".

Det kommer alldeles säkert ett gå bra. Att ta ur urinsten är en relativt enkel och liten operation. Visst går man in i buken, men man behöver inte gräva runt utan lyfter enkelt upp urinblåsan.
 
16712023_1239919079461614_8256092651787511860_n.jpg


16641103_1239919106128278_6320702463327338851_n.jpg
 
I går opererades Billy!

16797442_1249296341857221_4626445061325887735_o.jpg

16649496_1248688715251317_5201242246067035150_n.jpg


16830779_1248688731917982_191371210215830191_n.jpg


Jag fick med några stenar hem som souvenir :laugh:
Det här är typ 30 % av stenarna, resten är skickade på analys. Med tanke på storleken är det ett mirakel att ingen har följt med ner och täppt till urinröret.

16836058_1249296331857222_1899297168048586724_o.jpg


Han var låg och bakfull fram till efter klockan 21 i går kväll, strax innan det fick han smärtstillande och strax efter gick vi ut på promenad - då var han väldigt pigg. :up:

I dag har jag varit hemma hos hundarna på lunch, han behöver rastas oftare så att inte blåsan blir full. Fram till 13 i dag har Billy inte haft någon tratt, och han har inte rört stygnen eller såret. Jag satte på honom en krage innan jag åkte hemifrån, men jag tror egentligen inte att den behövs än.

Han hoppar gärna upp i soffan och sängen, men det är värre att hoppa ner. Det syns att han är noggrann när han lägger sig för att vila, och att han gärna gör det med ganska raka bakben för att det inte ska sträcka i stygnen. Förståndig hund :heart
 
I går opererades Billy!

16797442_1249296341857221_4626445061325887735_o.jpg

16649496_1248688715251317_5201242246067035150_n.jpg


16830779_1248688731917982_191371210215830191_n.jpg


Jag fick med några stenar hem som souvenir :laugh:
Det här är typ 30 % av stenarna, resten är skickade på analys. Med tanke på storleken är det ett mirakel att ingen har följt med ner och täppt till urinröret.

16836058_1249296331857222_1899297168048586724_o.jpg


Han var låg och bakfull fram till efter klockan 21 i går kväll, strax innan det fick han smärtstillande och strax efter gick vi ut på promenad - då var han väldigt pigg. :up:

I dag har jag varit hemma hos hundarna på lunch, han behöver rastas oftare så att inte blåsan blir full. Fram till 13 i dag har Billy inte haft någon tratt, och han har inte rört stygnen eller såret. Jag satte på honom en krage innan jag åkte hemifrån, men jag tror egentligen inte att den behövs än.

Han hoppar gärna upp i soffan och sängen, men det är värre att hoppa ner. Det syns att han är noggrann när han lägger sig för att vila, och att han gärna gör det med ganska raka bakben för att det inte ska sträcka i stygnen. Förståndig hund :heart
Vilka stora stenar!

Min systers hund skulle ha spolats i urinblåsan idag, men slapp göra det. Han hade ätit veterinärfoder som skulle lösa upp kristaller i urinen och alla kristaller var borta och det på bara en veckas veterinärfoder! :)

Syrrans hund (bichon frise´) ska fortsätta att äta det under 6 månader, men han gillar det inte, så det blir inte lätt. Någon har tipsat om Mush Vaisto och det älskar han. Vet dock inte om syrran vågar ge det istället.

Jag gissar att du måste ge veterinärfoder efter det här och kanske livslångt eller vad säger din veterinär?
Fint att allt gått så bra!
 
Härligt att allt gått bra!! Jäklar vilka stenar, aldrig sett sånt innan :eek: kan förstå att de retar slemhinnan.. Hur får dom urinstenar? Är det vanligt att det kommer tillbaka igen?
 
Vilka stora stenar!

Min systers hund skulle ha spolats i urinblåsan idag, men slapp göra det. Han hade ätit veterinärfoder som skulle lösa upp kristaller i urinen och alla kristaller var borta och det på bara en veckas veterinärfoder! :)

Syrrans hund (bichon frise´) ska fortsätta att äta det under 6 månader, men han gillar det inte, så det blir inte lätt. Någon har tipsat om Mush Vaisto och det älskar han. Vet dock inte om syrran vågar ge det istället.

Jag gissar att du måste ge veterinärfoder efter det här och kanske livslångt eller vad säger din veterinär?
Fint att allt gått så bra!
Det beror på vilken sorts stenar det är, om fodret kan lösa upp dom eller ej.
Struvitstenar kan lösas upp med foder, oxalatstenar kan inte lösas upp med foder, däremot förebyggas med foder.

Härligt att allt gått bra!! Jäklar vilka stenar, aldrig sett sånt innan :eek: kan förstå att de retar slemhinnan.. Hur får dom urinstenar? Är det vanligt att det kommer tillbaka igen?
Det beror på urinens pH.
 
I går opererades Billy!

16797442_1249296341857221_4626445061325887735_o.jpg

16649496_1248688715251317_5201242246067035150_n.jpg


16830779_1248688731917982_191371210215830191_n.jpg


Jag fick med några stenar hem som souvenir :laugh:
Det här är typ 30 % av stenarna, resten är skickade på analys. Med tanke på storleken är det ett mirakel att ingen har följt med ner och täppt till urinröret.

16836058_1249296331857222_1899297168048586724_o.jpg


Han var låg och bakfull fram till efter klockan 21 i går kväll, strax innan det fick han smärtstillande och strax efter gick vi ut på promenad - då var han väldigt pigg. :up:

I dag har jag varit hemma hos hundarna på lunch, han behöver rastas oftare så att inte blåsan blir full. Fram till 13 i dag har Billy inte haft någon tratt, och han har inte rört stygnen eller såret. Jag satte på honom en krage innan jag åkte hemifrån, men jag tror egentligen inte att den behövs än.

Han hoppar gärna upp i soffan och sängen, men det är värre att hoppa ner. Det syns att han är noggrann när han lägger sig för att vila, och att han gärna gör det med ganska raka bakben för att det inte ska sträcka i stygnen. Förståndig hund :heart
Vad skönt att allt gick bra!
Stenen som fanns i min förra hund blåsa var stor ca 1,5 cm och alldeles taggig - tyckte så synd om honom som gått runt med den.
 
Härligt att allt gått bra!! Jäklar vilka stenar, aldrig sett sånt innan :eek: kan förstå att de retar slemhinnan.. Hur får dom urinstenar? Är det vanligt att det kommer tillbaka igen?

Ja det är vanligt. Ca 60% får återfall.
Men allt beror också lite på vad det är för typ av stenar för anledningen till att de uppkommer är olika.
Den kan vara en ärftlig defekt som gör att det bildas urinstenar, det kan bero på infektioner, andra underliggande sjukdomar eller utfodring.
Men oftast finns en viss benägenhet att bilda urinstenar i hundens gener, därav ska hundar med urinsten inte gå i avel.
Urinsten är ett ganska vanligt problem, vissa raser är klart överrepresenterade.
 
Ja det är vanligt. Ca 60% får återfall.
Men allt beror också lite på vad det är för typ av stenar för anledningen till att de uppkommer är olika.
Den kan vara en ärftlig defekt som gör att det bildas urinstenar, det kan bero på infektioner, andra underliggande sjukdomar eller utfodring.
Men oftast finns en viss benägenhet att bilda urinstenar i hundens gener, därav ska hundar med urinsten inte gå i avel.
Urinsten är ett ganska vanligt problem, vissa raser är klart överrepresenterade.

Det konstiga med Billy är att urinens pH-värde inte avslöjade några stenar. Inga kristaller heller. Veterinären var helt inne på prostataspåret och han röntgades lite "bara för att".

Jag tror att det är en foderfråga och är lite orolig att ett veterinärfoder inte kommer funka som tillräckligt bränsle, han är ju min tävlingshund. Om Mush är ett alternativ eller bra komplement så kör jag nog på det.

Billy är född 2009 och ingen i hans familj har mig veterligen haft urinsten. Vet visserligen inte hur det är med farfar och längre bak, men föräldrar, morföräldrar, syskon och syskons avkommor har jag bra koll på. De flesta hundar som avlas på är ju runt 3-4, och det kanske inte är vanligt att unga hundar har urinsten? Jag vet ju inte riktigt hur lång tid det har tagit för stenarna att bildas, förvisso.
 
Nu har provsvaren kommit:
Cystin.

Ovanligt, tydligen. Veterinären hade inte jättemycket att säga om det, och det jag har sökt och hittat har inte varit superkonkret.

Men typ: urinen får inte bli för sur, maten får inte innehålla så mycket protein. Det kanske eller kanske inte kommer tillbaka.

Någon som vet mer?

@Malibu_Stacy kanske?
Är @Jeps också veterinär?
@hemlig verkade också ha koll.
 
Senast ändrad:
Nu har provsvaren kommit:
Cystin.

Ovanligt, tydligen. Veterinären hade inte jättemycket att säga om det, och det jag har sökt och hittat har inte varit superkonkret.

Men typ: urinen får inte bli för sur, maten får inte innehålla så mycket protein. Det kanske eller kanske inte kommer tillbaka.

Någon som vet mer?

@Malibu_Stacy kanske?
Är @Jeps också veterinär?
@hemlig verkade också ha koll.

Har du läst det här? Inte så aktuellt kanske?
http://www.slu.se/forskning/forskni...k/2008/8/livslang-medicinering-mot-cystinuri/
 
Jag den har jag läst. Och nej, inte så aktuell. Inte så mycket konkret liksom? Och jag hittar ingen info om medicinen? (Enligt min veterinär var det inte ens säkert att det var ärfligt, utan att det var en tes eftersom det är vanligare hos vissa raser än andra. Vet inte riktigt vad jag ska tro...)

Tiopronin? Men någon med koll dyker nog upp snart! :up:

Edit: lägger till att det verkar finnas gentester för det i alla fall, men det behöver såklart inte täcka alla orsaker. Hoppas lillen slipper återfall oavsett!
 
Nu har provsvaren kommit:
Cystin.

Ovanligt, tydligen. Veterinären hade inte jättemycket att säga om det, och det jag har sökt och hittat har inte varit superkonkret.

Men typ: urinen får inte bli för sur, maten får inte innehålla så mycket protein. Det kanske eller kanske inte kommer tillbaka.

Någon som vet mer?

@Malibu_Stacy kanske?
Är @Jeps också veterinär?
@hemlig verkade också ha koll.

Cystin orsakas av en gendefekt i njurarna, så tyvärr kommer det inte gå att bota grundproblemet. Det finns en medicin, Thiola, som används för att förhindra uppkomsten. Den är dock dyr och har lite biverkningar.
Foder som rekommenderas som förebyggande är bland annat Hill's u/d som är låg i sin aminosyrehalt. pH i urinen är mindre relevant för dessa typer av stenar.
 
Cystin orsakas av en gendefekt i njurarna, så tyvärr kommer det inte gå att bota grundproblemet. Det finns en medicin, Thiola, som används för att förhindra uppkomsten. Den är dock dyr och har lite biverkningar.
Foder som rekommenderas som förebyggande är bland annat Hill's u/d som är låg i sin aminosyrehalt. pH i urinen är mindre relevant för dessa typer av stenar.

Tack!
Efter att ha satt mina minions på att efterforska (hehe) så har det här kommit fram:

Ärftlighetsstudier har gjorts med olika resultat, vanligen nedärvs det autosomal recessivt, men hos till exempel dvärgpinscher nedärvs det autosomal dominant.

Jag ska kontakta rasklubben och kolla om de vill ha oss för statistik.
 
Nu har provsvaren kommit:
Cystin.

Ovanligt, tydligen. Veterinären hade inte jättemycket att säga om det, och det jag har sökt och hittat har inte varit superkonkret.

Men typ: urinen får inte bli för sur, maten får inte innehålla så mycket protein. Det kanske eller kanske inte kommer tillbaka.

Någon som vet mer?

@Malibu_Stacy kanske?
Är @Jeps också veterinär?
@hemlig verkade också ha koll.
Vet inte om det hjälper mot just denna urinstenen men annars är rekommendationen för dalmatiner (som är predispositiva för urinsten) att rasta ofta och alltid hälla vatten över maten en stund innan utfodring.
 
Tack!
Efter att ha satt mina minions på att efterforska (hehe) så har det här kommit fram:

Ärftlighetsstudier har gjorts med olika resultat, vanligen nedärvs det autosomal recessivt, men hos till exempel dvärgpinscher nedärvs det autosomal dominant.

Jag ska kontakta rasklubben och kolla om de vill ha oss för statistik.
Är det bara hanar som kan få det?? Vet 0 om urinsten
 
@Blueberry Min ceskyterrier Zvante har haft urinsten. En annan typ av sten men även den bildas om urinen är för sur. Han hade en sten som satt fast i urinblåsans vägg och jag upptäckte stenen pga att han kissade blod precis som din (detta var i augusti -13). Stenen opererades bort men en ny liten sten upptäcktes ett halvår senare på kontroll. Stenen var väldigt liten och även den satt fast i blåsväggen så vet. sa att den inte behövde opereras förrns den var för stor att kunna kissas ut om den skulle lossna. Vi gick på kontroller först en gång i halvåret, sen en gång om året. På en kontroll (för ganska exakt ett år sedan) var plötsligt stenen borta, den hade lossnat och kissats ut. Han "tog" tyvärr inte operationen bra, han hade väldigt ont de första dagarna och efter den tiden så hatar han att bli lyft, han blir helt galen ibland. Så jag har bestämt att han inte ska opereras fler gånger... Så lättnaden som infann sig när vet. sa att stenen var borta, den går inte att beskriva :heart

Sen dagen den första stenen upptäcktes har han ätit veterinärfoder, först Royal canins variant men den blev han kass i magen av och efter det Hills U/D. Hills funkar han jättebra på, vilket är väldigt skönt när omständigheterna är som de är. Han åt enbart det fodret, aldrig något annat (några frusna ärtor nån gång i halvåret fick han ibland och andra grönsaker som mest är vatten typ) och det höll jag verkligen stenhårt på. Efter att det upptäcktes att sten nr. 2 hade kissats ut har jag dock släppt på det lite grann. Han äter fortfarande Hills-fodret (alltid med 1 dl vatten på), men han får lite tuggben och godsaker utöver det. Det är svårt att hitta konkreta råd som du också upptäckt, men jag går lite på känsla. Jag ger honom inte köttben och sånt utan typ "dentastix" och liknande som känns hyfsat lika Hills-fodret, och ska han få något med kött i får han magra grejer. Vet inte om det spelar någon roll egentligen att han får tex torkade kaninöron istället för feta koöron men det är så jag tänker iaf :)

Det blir ju lite lustigt för till unghunden försöker jag hela tiden hitta spannmålsfria produkter med så mycket kött i som möjligt, och till Zvante är det tvärt om :p
 
Uppdaterar lite, jag känner att jag gick igång på det här.

Jag har pratat med ordförande i rasklubben, som blev väldigt intresserad. Har även mejlat rasklubbens RAM-grupp som är den som "tar hand om" sånt här.

Anledningen till att genen blir dominant hos dvärgpinscher har tydligen med en (unik?) mutation att göra. Jag har med hjälp av ordföranden hittat ett DNA-test särskilt för dvärgpinscher:
https://www.pawprintgenetics.com/products/tests/details/159/

Jag har också fått kontakt med en annan ägare vars dvärgpinscher också har cystinsten, det uppdagades redan när den var 1,5 år (nu är den 4). Ägaren verkar väldigt påläst och har varit i kontakt med SLU angående det här, jag ska få mer information under dagen. (Hens hund kommer från en av de största och främsta kennlarna. Hoppas att jag ej öppnar Pandoras box och blir lynchad... :nailbiting:)

Jag har pratat med min uppfödare också, såklart. Och jag känner lite sorg över att mina sista strimmor av hopp när det gäller att någon gång använda Billy nu har gått upp i rök. :(

Inget av Billys kullskyskon eller halvsyskon eller deras avkommor har visat några som helst tecken på det här. Vi tror båda att det kommer från hans pappas linjer. Det är lite knasigt att det här inte har blommat ut förrän nu, ofta är hundarna hälften så gamla när det uppdagas. Å andra sidan - i framtiden går det förhoppningsvis att ta ett enkelt prov och se om hunden bär på mutationen eller inte, då kan man ju ta reda på det när hunden är ung.

Nu ska jag försöka reda ut foderfrågan.
Jag är inte jätteförtjust i tanken på att han ska leva på veterinärfoder resten av livet, och enligt min veterinär så är det inte säkert att det gör skillnad. Huvudsaken verkar vara att han får i sig extra vätska, och att fodret inte har så högt proteinvärde - vilket känns precis tvärt emot vad jag har strävat efter när det gäller foder hittills...

Han har ätit samma foder i flera år (acanas foder för small breed) och vi bytte foder i samband med My Dog, alltså för typ två månader sedan. Är det en ren slump att det här har dykt upp efter det, tror ni? Efter my dog har hundarna fått en blandning av Magnussons Meat & Biscuit och Robur Single protein med lax. Emellanåt lite Mush Vaisto också.

Billy kräver ganska mycket "raketbränsle", han gör av med mycket energi, är explosiv och aktiv och han är ju min sport- och tävlingshund. Han behöver mat som ger energi. Jag har sett vad som händer när han inte får det – and it ain't pretty.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp