UVI eller vad?

Hej igen, uppdaterar här så att folk som söker på cystinuri ska hitta det.
Vi var hos ytterligare en veterinär efter diagnosen för en second opinion. Då hade jag läst på extremt mycket och hittat en hel del amerikansk och brittisk forskning (ingen svensk alls). Den forskningen pekade på att det finns tre typer av cystinuri och att olika raser (ofta) får olika typer. Bulldoggar får oftast typ tre och den botas med kastrering eftersom den beror på att testestoron påverkar njurarnas förmåga att ta hand om protein. Jag bad veterinären kolla upp detta eftersom det är svårt med källkritik om man inte är insatt. Hon kollade upp detta och källorna var pålitliga.
Det verkar också vara så att kostråden men ger för att motverka cystinsten är mycket omdiskuterade och det finns inte så mycket bevis på att det fungerar utan att det handlar om att få i dem vatten så att blåsan sköljs ur och urinen aldrig hinner bli koncentrerad. Kan tillägga att min hund blev jättesjuk av hills u/d (han fick diarré i två veckor trots prokolin och fortifloratillskott, den maten är ett gift) och det slutade med att jag lagade mat till honom själv. Vi fick tid för operation 1/9 och då skulle han både plocka ut de kristaller som fanns i urinblåsan + spola den och dessutom kastreras. Som tur var behövde de inte öppna honom och spola urnblåsan eftersom han hade kissat ut alla kristaller utom en (helt otroligt!!!). Maten och att jag fått i honom ordentligt med vatten hade gjort att han kissade ut allt. Han är nu kastrerad, mår bra och enligt veterinären så ska cystinstenen inte komma tillbaka (om han har typ tre alltså). Vi kommer att ta urinprov en gång per månad i två-tre månader och sedan en gång i halvåret första året för att se så det inte kommer tillbaka.

Tack, vad bra med uppdatering och vilken tur att det har gått såpass bra.

Håller tummarna för er framöver!
 
Ganska precis ett år efter trådstarten:

Stenarna är tillbaka. Med besked.
En av dem sitter i urinröret.

Billy är hos veterinären just nu. De ska försöka spola tillbaka den till urinblåsan i väntan på operation, som antagligen blir i början av nästa vecka.

Jag är SÅ ledsen. :cry: Och känner mig som Usel Uselsson. I maj såg allt bra ut på röntgen, och efter sommaren har jag fuskat med specialfodret eftersom risken för återväxt skulle vara liten. Särskilt efter kastrering. (Han kastrerades i december.)

_____________
Från min andra trådstart som jag skrev i natt:

Jag vill gärna ha något lugnande att läsa i morgon innan jag ringer veterinären.

Billy har kissat konstigt de senaste två gångerna. Pga uruselt väder som hundarna vägrade gå ut i uteblev kvällspromenaden. Billy ”sittkissade” JÄTTELÄNGE. Alltså flera minuter. Det har aldrig hänt förut. Jag gick till slut iväg och kollade och det lilla jag såg var att strålen var svag och det bitvis droppade, bitvis rann lite. Detta var dock mot slutet av denna extremt långa kissning.

Nyss släppte jag ut dem på en nattkiss. Samma sak igen: Billy börjar sittkissa jättelänge. Han avbryts dock abrupt pga plötsligt ”Aj!” vilket såklart gör mig oerhört nojig.

Förutsättningar:
Han har simmat tidigare under onsdagen. Det har vi inte gjort förut, så jag vet inte hur han reagerar på det. Uvi?

Han har kastrerats för snart två månader sedan. Hittills ingen skillnad när det gäller kiss.

Han har cystin urinsten och opererades för snart ett år sedan.
 
DE432DAE-CC95-454C-AB0F-82CEA4A9DF9E.jpeg
 
"Skönt" ändå att det kan finnas en förklaring till återfallet! Även om det blir jobbigt med ny op och rehab så finns ju chansen att han håller sig bra sen om han hålls på sin diet?
 
"Skönt" ändå att det kan finnas en förklaring till återfallet! Även om det blir jobbigt med ny op och rehab så finns ju chansen att han håller sig bra sen om han hålls på sin diet?

Fodret innebär inga garantier egentligen. ”Det funkar för vissa”, förklarande veterinären.
 
Däremot behöver jag ta ställning till om de ska göra en fistel eller inte. Alltså ett ”extra hål att kissa med”, som placeras före snoppen och där eventuella stenar som hamnar i urinröret kan ta sig ut i stället för att hamna i själva snoppen.

Jag känner mig positiv till det.
 
Fodret innebär inga garantier egentligen. ”Det funkar för vissa”, förklarande veterinären.

Finns även medicin att prova om strikt fodring med specialfoder och stimulering av ökat vattenintag inte hjälper men det har nog din veterinär koll på.

Tillägg, har risk för endel biverkningar dock men kan vara bra sista utväg om man vill pröva.
 
Senast ändrad:
Finns även medicin att prova om strikt fodring med specialfoder och stimulering av ökat vattenintag inte hjälper men det har nog din veterinär koll på.

Tillägg, har risk för endel biverkningar dock men kan vara bra sista utväg om man vill pröva.

Förutom biverkningarna (som skulle innebära ett odrägligt liv för en sporthund) så är prislappen GALEN. Det skulle kosta flera tusen kronor i månaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp