Bukefalos 28 år!

Vabba för djur. Vadda?

Nej men för samhället och det är därför det finns lagstiftning.

Det finns andra grupper med andra intressen som också är generellt friskare, det är inte bara djur som får folk att må bra. Ska inte också få samma rättigheter?

Vilka andra grupper är det då? För mig veterligen så påtalas just vikten av husdjur just för både psykiska och fysiska hälsan. Har inte hört om några andra grupper? Naturligtvis så är all fysisk träning bra men hjälper tyvärr inte det psykiska på samma sätt som ett husdjur! Och när skulle dessa andra grupper behöva denna rättighet? På dig låter det som att djurägare skulle åka varannan vecka till vet om denna rättighet fanns. Det är ju knappast så att det är en nöjestripp man gör utan det är för det mesta jobbigt så det räcker ändå plus att det ofta kostar väldigt mycket pengar!!
 
Vilka andra grupper är det då? För mig veterligen så påtalas just vikten av husdjur just för både psykiska och fysiska hälsan. Har inte hört om några andra grupper?
Liksom de flesta fysiska aktiviteter. Även ett bra kontaktnät har en god effekt. Kostvanor spelar också roll. Musik kan ha en positiv effekt på hälsan.Jag graderar inget då jag inte känner till någon undersökning som jämfört effekterna.
Naturligtvis så är all fysisk träning bra men hjälper tyvärr inte det psykiska på samma sätt som ett husdjur!
Källa, utan källa betraktar jag det som spekulationer.

Och när skulle dessa andra grupper behöva denna rättighet?
Om folk behöver är inte så intressant egentligen. Frågan är om folk pga sina intressen ska ha rätt till extra icke betalt ledighet i akuta situationer. Jag föreslog att man istället för att kämpa för ledighet för vård av djur skulle kämpa för ledighet av personliga skäl så slipper man värdera vem som behöver det mest och slå slipper djurägare bli utpekade som besvärliga.

På dig låter det som att djurägare skulle åka varannan vecka till vet om denna rättighet fanns. Det är ju knappast så att det är en nöjestripp man gör utan det är för det mesta jobbigt så det räcker ändå plus att det ofta kostar väldigt mycket pengar!!
Var har jag ens hintat om att det är var och varannan vecka? Tills du citerar det (och det kommer du inte att kunna för det har jag inte) så antar jag att du gör tolkningen för att kunna anmärka på det.
 
Liksom de flesta fysiska aktiviteter. Även ett bra kontaktnät har en god effekt. Kostvanor spelar också roll. Musik kan ha en positiv effekt på hälsan.Jag graderar inget då jag inte känner till någon undersökning som jämfört effekterna.

Källa, utan källa betraktar jag det som spekulationer.


Om folk behöver är inte så intressant egentligen. Frågan är om folk pga sina intressen ska ha rätt till extra icke betalt ledighet i akuta situationer. Jag föreslog att man istället för att kämpa för ledighet för vård av djur skulle kämpa för ledighet av personliga skäl så slipper man värdera vem som behöver det mest och slå slipper djurägare bli utpekade som besvärliga.


Var har jag ens hintat om att det är var och varannan vecka? Tills du citerar det (och det kommer du inte att kunna för det har jag inte) så antar jag att du gör tolkningen för att kunna anmärka på det.

Ex på källor:
https://www.mabra.com/husdjur-kan-kopplas-till-battre-halsa/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/forskaren-darfor-ar-husdjur-bra-for-psykisk-halsa

Jag tolkar ditt motstånd som att du tror att det kommer utnyttjas väldigt ofta och därför måste alla ha samma rätt för annars kommer djurägare särbehandlas på arbetsmarknaden.. Jag har inte samma åsikt!
 
Ex på källor:
https://www.mabra.com/husdjur-kan-kopplas-till-battre-halsa/

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/jonkoping/forskaren-darfor-ar-husdjur-bra-for-psykisk-halsa

Jag tolkar ditt motstånd som att du tror att det kommer utnyttjas väldigt ofta och därför måste alla ha samma rätt för annars kommer djurägare särbehandlas på arbetsmarknaden.. Jag har inte samma åsikt!
Motstånd mot vad, vad menar du att jag gör motstånd mot? Jag debatterar en företeelse och påtalar arbetsgivarens synvinkel. I viss mån har jag däremot talat om få dagar, 1-2 per år när det gäller obetalt ledighet av personliga skäl som något mer eftersträvansvärt en just ledighet för akut sjuka djur. Läste du fel där och trodde jag menade per vecka eller månad? Du kan uppenbarligen inte hitta något stöd för det i inläggen och man bör vara försiktig att tilldela folk åsikter där de inte ens hintat något åt det hållet man påstår.
På vilket vis visar dina källor att djur är bättre för hälsan än fysisk aktivitet, de berör inte ens ämnet? Det var det jag ifrågasatte, inte att djur är bar för hälsan. Tvärt om skev jag att det är en av de saker som är bra för hälsan.

Så det vi har kvar, du kan inte visa att något av dina påståenden stämmer. Att jag skulle tro att folk är hemma var och varannan vecka för sjuka djur eller att djur är bättre för hälsan än andra aktiviteter såsom fysisk aktivitet (yoga, skogspromenader, gym etc).

Jag påtalade också fler aktiviteter som är bra för hälsan, såsom musik och stort socialt nätverk. Djur är alltså inte ensamma om goda effekter för hälsa.
 
Motstånd mot vad, vad menar du att jag gör motstånd mot? Jag debatterar en företeelse och påtalar arbetsgivarens synvinkel. I viss mån har jag däremot talat om få dagar, 1-2 per år när det gäller obetalt ledighet av personliga skäl som något mer eftersträvansvärt en just ledighet för akut sjuka djur. Läste du fel där och trodde jag menade per vecka eller månad? Du kan uppenbarligen inte hitta något stöd för det i inläggen och man bör vara försiktig att tilldela folk åsikter där de inte ens hintat något åt det hållet man påstår.
På vilket vis visar dina källor att djur är bättre för hälsan än fysisk aktivitet, de berör inte ens ämnet? Det var det jag ifrågasatte, inte att djur är bar för hälsan. Tvärt om skev jag att det är en av de saker som är bra för hälsan.

Så det vi har kvar, du kan inte visa att något av dina påståenden stämmer. Att jag skulle tro att folk är hemma var och varannan vecka för sjuka djur eller att djur är bättre för hälsan än andra aktiviteter såsom fysisk aktivitet (yoga, skogspromenader, gym etc).

Jag påtalade också fler aktiviteter som är bra för hälsan, såsom musik och stort socialt nätverk. Djur är alltså inte ensamma om goda effekter för hälsa.

Ditt inlägg faller alltså platt.

Har du ens läst länkarna??
Ex som står...
Husdjur på recept förespråkas av flertalet terapeuter världen över. Anledningen är de många studier som visat hur djur påverkar vår mentala hälsa. Villkorslös kärlek, lojalitet och ett socialt intresse är några av djurens egenskaper bakom effekten, tror forskarna.

Fler ex:
Med en katt i huset kommer också en mer rofylld tillvaro. Det menar forskare som noterat att svårt sjuka personer blir mindre deprimerade och får färre utbrott med en kisse närvarande.

Vad har det med saken att göra att det finns fler saker som är nyttiga för hälsan?? Det är ju knappast så att man akut behöver stanna hemma pga dom intressena.. Du strider så hårt mot ngt som kanske skulle inträffa max några gånger per år så varför är det så viktigt att andra med allmänna ntressen ska kunna ta ledigt akut bara för att djurägare ska ha det? Jag fattar helt ärligt inte ditt problem? Och vadå ag synvinkel? Varför är det som Alex skrev så mycket svårare att ordna reserv vid sjukt djur än vid egen sjukdom etc?
Jag håller inte med i något av dina argument och tycker faktiskt inte din ton är så trevlig heller så hoppar av här då jag känner att vi inte kommer vidare..
 
Har du ens läst länkarna??
.
Jepp, men de har inget att göra med det jag påpekade och stödjer inte ditt påstående:

"
Naturligtvis så är all fysisk träning bra men hjälper tyvärr inte det psykiska på samma sätt som ett husdjur!
Jag har inte ifrågasatt husdjurs nytta utan påpekat att andra aktiviteter också har positiv effekt och frågat om källa till ovan. Inte till att husdjur har positiv effekt.

Vad har det med saken att göra att det finns fler saker som är nyttiga för hälsan??
Inte mer än att du påstod att djur var bäst, se ovan.

Det är ju knappast så att man akut behöver stanna hemma pga dom intressena..
Det kan säkert hända att det finns andra intressen som gör att folk känner akut behov. Varför att det så viktigt att just djur är unikt. Vad är det för fel på förslaget att kämpa för personliga skäl och inte just akutsjukvård för djur? Fördelen här är också att djurägare (som kanske kommer att utnyttja det mest) blir utpekat och kan ge en nedprioritering när det gäller anställning.

Du strider så hårt mot ngt som kanske skulle inträffa max några gånger per år så varför är det så viktigt att andra med allmänna ntressen ska kunna ta ledigt akut bara för att djurägare ska ha det?
Kämpar hårt. Det är en debatt, jag svarar på inlägg. Mest för att jag tycker det är tråkigt att plugga till tentan ;). Det är inte så att jag ägnat mitt liv åt det eller något utan lite inlägg i en diskussion. Och jag råkar gilla att diskutera :).

Jag fattar helt ärligt inte ditt problem?
Inte underligt, jag har inga direkta problem. Varför menar du att jag måste ha problem? Du har då verkligen problem om du känner att du måste tilldela folk problem som de inte nämnt att de har. Se det mer positivt. Hittar du inget problem finns det förmodligen inget.

Varför är det som Alex skrev så mycket svårare att ordna reserv vid sjukt djur än vid egen sjukdom etc?
Nu tilldelar du mig en åsikt igen. Jag har flera gånger i tråden påtalat att det inte handlar om att det skulle vara varken mer eller mindre problem utan att arbetsgivaren inte har skyldighet att ge ledighet. Givetvis spelar inte orsaken för roll för svårigheten. I och med att arbetsgivaren inte har skyldighet att ge ledighet så kan denne väga individens intresse mot son egen och organisationens. I de flesta fall bör det vara solklart att husdjuret går före.


Jag håller inte med i något av dina argument och tycker faktiskt inte din ton är så trevlig heller så hoppar av här då jag känner att vi inte kommer vidare..
Menar du att du har trevlig ton här? Jag tror nog mest du hoppar av (om du nu gör det) för att du ser att dina argument här inte håller och anklagar mig för att vara otrevlig för att du inte gillade känslan av att dina argument blev sågade vid fotknölarna.

Menar du att du tycker det är fel att ha en plan B som djur ägare? Eller att arbetsgivaren om möjligt bör ge folk ledigt om det bara går?Eller att arbetsgivaren inte har någon laglig skyldighet att ge ledigt? Eller är det möjligen förslaget om att jobba för permission av personliga skäl max 1-2 dagar som du ogillar?

Jag tror att du vinner på att var lite mer precis än att såga alla mina åsikter eller hur? Eller tycker du verkligen att allt ovan är så fel?
 
@Lobelia

Personliga skäl finns ju redan - sjukskrivning.

Som du säger, tex musik är bra för själen. Men du behöver ju aldrig akut laga din trasiga stereo? Den är redan död eller blir inte mer trasig för att man väntar tills efter jobvet med att laga den eller till och med flera dagar.

Det fungerar ju inte med en katt eller hund eller annat djur, eller hur?
 
Nej sjukskrvning är inte godkänt skäl för att utföra akuta ärenen av personlig karaktär.

Är det mycket viktigt för dig att bara djurägare som kan ha akut behov av ledighet?
Som tur är så behövs inte sjukintyg första veckan så helt upp till mig att avgöra om jag är i psykiskt tillstånd att jobba och låta någon annan ta hand om mitt akut sjuka djur och även låta den personen avgöra om det ska avlivas eller behandlas.
 
Som tur är så behövs inte sjukintyg första veckan så helt upp till mig att avgöra om jag är i psykiskt tillstånd att jobba och låta någon annan ta hand om mitt akut sjuka djur och även låta den personen avgöra om det ska avlivas eller behandlas.
Ja det var många sidor sedan jag med flera som konstaterade att det är okej att vara hemma om man är sjuk/arbetsoförmögen. Man gör ingen nytta för någon arbetsgivare om man inte kan utföra sitt arbete.

Jag skulle personligen gå på dagen om jag ens misstänkte att arbetsgivaren inte tillät ett telefonsamtal eller tre för att jag ska kunna bestämma över behandling/avlivning av mitt djur. Är det inte en aning överdrivet att dra upp att överlåta det till någon annan? Det kan väl knappast vara aktuellt, om du nu inte har tillgång till en telefon/mobil får du säkert låna en.

Jag minns rabalder kring en leksaksaffär som när den etablerade sig i Sverige fick stor kritik för anställningsavtalet som bland annat innehöll förbud mot telefonsamtal- Det var inget som föll svenskarna i smaken.
 
Nej sjukskrvning är inte godkänt skäl för att utföra akuta ärenen av personlig karaktär.

Är det mycket viktigt för dig att bara djurägare som kan ha akut behov av ledighet?

Vad är "akuta ärenden av personlig karaktär"??
Det enda jag kommer på är när man blir sjuk/skadad eller nära anhörig.

Men jag har säkert missat?

Hur gör förräldrar som tex ska ta sina barn till tandläkaren? Vad går det under eller är det planering och förhandling med skola (skolplikt?) och chef (vi säger att vi inte har komp/flex/möjlighet att byta arbetspass) som gäller?

(Inte bara till Lobelia, det sista..)
 
Vad är "akuta ärenden av personlig karaktär"??
Det enda jag kommer på är när man blir sjuk/skadad eller nära anhörig.

Men jag har säkert missat?

Hur gör förräldrar som tex ska ta sina barn till tandläkaren? Vad går det under eller är det planering och förhandling med skola (skolplikt?) och chef (vi säger att vi inte har komp/flex/möjlighet att byta arbetspass) som gäller?

(Inte bara till Lobelia, det sista..)
Sparade Föräldradagar eller semester.
 
Vad är "akuta ärenden av personlig karaktär"??
Det enda jag kommer på är när man blir sjuk/skadad eller nära anhörig.

Men jag har säkert missat?
Det ska jag svara på om du svarar på varför det tycks vara så viktigt att man bara kan för ledigt för sjuka djur. Varför ska det bara vara möjligt till ledighet i akuta fall om det gäller djur? Vad vinner djurägare på att möjligheten endast ska finnas för dem och ingen annan?

Du kan få ledigt när det gäller barn och nära anhörig.
 
Ja det var många sidor sedan jag med flera som konstaterade att det är okej att vara hemma om man är sjuk/arbetsoförmögen. Man gör ingen nytta för någon arbetsgivare om man inte kan utföra sitt arbete.

Jag skulle personligen gå på dagen om jag ens misstänkte att arbetsgivaren inte tillät ett telefonsamtal eller tre för att jag ska kunna bestämma över behandling/avlivning av mitt djur. Är det inte en aning överdrivet att dra upp att överlåta det till någon annan? Det kan väl knappast vara aktuellt, om du nu inte har tillgång till en telefon/mobil får du säkert låna en.

Jag minns rabalder kring en leksaksaffär som när den etablerade sig i Sverige fick stor kritik för anställningsavtalet som bland annat innehöll förbud mot telefonsamtal- Det var inget som föll svenskarna i smaken.
För mig blir det att lämna över ansvaret till någon annan vid valet om behandling eller avliva, har jag tur befinner jag mig på ett ställe där jag hör mobilen eller har mottagning på den.

Kan inte tänka mig att någon vill riskera livet för att någon av dom som sitter i en truck på några ton har tankarna på tex sin kolikhäst och inte på jobbet.
 
Kan inte tänka mig att någon vill riskera livet för att någon av dom som sitter i en truck på några ton har tankarna på tex sin kolikhäst och inte på jobbet.
Om du inte är arbetsförmögen så ska du givetvis sjukskriva dig oavsett anledningen. Jag tror det är tredje gången jag skriver det i tråden och det står i det du citerar också. Läser du inte det du citerar?
 
Om du inte är arbetsförmögen så ska du givetvis sjukskriva dig oavsett anledningen. Jag tror det är tredje gången jag skriver det i tråden och det står i det du citerar också. Läser du inte det du citerar?
Inte alltid så lätt att sjukskriva sig, var en lastbilschaufför som hade fått kristallsjukan och läkaren tyckte chauffören kunde jobba, jo tjena personen kunde inte ens gå utan att ta stöd mot vägarna för att balansen var så kass men ändå inga problem att köra tung lastbil på vägarna enligt läkaren.
Chauffören fick sitt sjukintyg efter åkeriet ringt till läkaren och krävde ett sjukintyg eller få skriftligt på att läkaren tog på sig ansvaret om något hände på vägarna pga kristallsjukan.
 
Inte alltid så lätt att sjukskriva sig, var en lastbilschaufför som hade fått kristallsjukan och läkaren tyckte chauffören kunde jobba, jo tjena personen kunde inte ens gå utan att ta stöd mot vägarna för att balansen var så kass men ändå inga problem att köra tung lastbil på vägarna enligt läkaren.
Chauffören fick sitt sjukintyg efter åkeriet ringt till läkaren och krävde ett sjukintyg eller få skriftligt på att läkaren tog på sig ansvaret om något hände på vägarna pga kristallsjukan.
Det är väl ett helt annat problem än att vara hemma med akut sjuka djur enstaka dagar. Som du själv skrev så behövs det inte läkarintyg första veckan (i normala fall åtminstone).
 
Det är väl ett helt annat problem än att vara hemma med akut sjuka djur enstaka dagar. Som du själv skrev så behövs det inte läkarintyg första veckan (i normala fall åtminstone).
Ja helt upp till mig att avgöra även om jag vet att ingen läkare skulle skriva sjukintyg på just dom psykiska problemen eller oron för mitt djur.

Sedan beror det ju på vad djurägare jobbar med.
När jag jobbade som lv i trappuppgångar så skulle det värsta som kunde hända vara att jag tappade ett garn på foten, slå i tån i trappan med stålhätta på, råka ta ett redan använt garn i annan uppgång eller likande.
Eller så har djurägare ett jobb där tankarna är någon annan stans kan döda någon.
Och självklart allt där i mellan.
 
Inte alltid så lätt att sjukskriva sig, var en lastbilschaufför som hade fått kristallsjukan och läkaren tyckte chauffören kunde jobba, jo tjena personen kunde inte ens gå utan att ta stöd mot vägarna för att balansen var så kass men ändå inga problem att köra tung lastbil på vägarna enligt läkaren.
Chauffören fick sitt sjukintyg efter åkeriet ringt till läkaren och krävde ett sjukintyg eller få skriftligt på att läkaren tog på sig ansvaret om något hände på vägarna pga kristallsjukan.

Helt OT: Det där har jag också varit med om, så sjukt. Jag var då den andra läkaren chaffisen hamnade hos, och den som sjukskrev (kändes inte direkt lämpligt att någon som inte kunde vrida på huvudet utan att världen snurrade skulle ratta runt en lastbil med släp på vägarna..). Jag fattade inte riktigt hur någon kunde komma fram till att det var en bra idé att hen skulle jobba.. Jag hade inte velat möta hen på vägarna :crazy:
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 943
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
23 304
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 862
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 620

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp