Bukefalos 28 år!

Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Nej precis som jag skrev..

Anser du att man bör vaccinera vartannat år för fullsäkert skydd?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Svårt att säga men med tanke på att SVF/SVAs genomgång talar om 2-3 års skydd så har vi kommit överens om att inte ändra vår rekomendation från två till tre år, om detta är ok eller ej kan ju diskuteras.
PL
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Nej, grundvaccin är den eller de sprutor som ges för att hunden ska få ett grundskydd mot de aktuella sjukdomarna. För valpar gäller 2 sprutor för de "vanliga" sjukdomarna och för vuxna 1 spruta. Därefter ger man en booster eller revaccination med jämna mellanrum. Detta står även på Växjö Djusjukhus hemsida...
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Det är väl upp till var ägare att ta reda på vad expertisen säger?

.

Det tycker inte jag. Sådant ska veterinärer ha koll på. När min unge vaccinerades mot stelkramp så litade jag på att doktorn visste vad han sysslade med, inte kan man sätta sig in i allt man stöter på!?

Jag tycker att det är konstigt att SKK har sina egna rekommendationer som inte överensstämmer med veterinärförbundets (svenska och utländska) rekommendationer. Varför hitta på eget liksom?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

och jag menar heller inte att det är ett grundvaccin, utan det kallas för grundvaccination.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

SBK's/SKK's-regler hänger samman med den låga risk som finns för smitta i Sverige idag!
(Pratade med SBK för några månader sedan om detta.)

Med tanke på de "öppna gränserna" kan man ju trots allt undra om de gamla reglerna med vacc var annat/var tredje år vore mer realistiska?!

/Swat
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Har väl inte skrivit att veterinärer inte ska hålla koll på vad som gäller någon stans ?

Bara att SKK/SBKs gräns på 4 år inte ska ses som rekomendation utan för att risken att smittas har varit låg i Sverige.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Vilket var ett svar på att du ansåg att SKK stod över expertisen.

Jag menade då att det är väl upp till var ägare att ta reda på vad expertisen säger, men hur man kan man tolka det som att jag inte anser att veterinärer ska ha koll förstår jag faktiskt inte.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Men snälla... Jag håller inte med dig om att varje hundägare i landet själv ska behöva veta de aktuella vaccinationsrekommendationerna utan att de tryggt ska kunna lita på att veterinären är uppdaterad. Kanske avser du hemveterinären med "expertis"?

Att SKK inte har samma rekommendationer som veterinärerna skapar förvirring och jag begriper inte riktigt syftet med det. För mig känns det mer naturligt att de har samma rekommendationer och förlitar sig på just "expertisen", som grundat rekommendationerna på vetenskap och beprövad erfarenhet.

Din förklaring:
"Bara att SKK/SBKs gräns på 4 år inte ska ses som rekomendation utan för att risken att smittas har varit låg i Sverige" förstår jag faktiskt inte alls.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Äsch jag ger upp.

Jag har inte nämnt något över huvudtaget om veterinärer i denna fråga. Självklart ska en veterinär vara uppdaterad och ge rätt vaccinationsrekommenadationer, jag har inte en enda gång skrivit något som motsätter detta!

Så det du skriver att du inte håller med mig om, har jag ingenstans uttryckt att jag tycker!
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Ja, man kan inte alltid få medhåll. Hur menade du när du skrev att det var varje hundägares uppgift att ta reda på vad expertisen säger?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Men jag söker väl inte medhåll av dig, du skriver att jag har påstått något som jag aldrig påstått och det är vad jag motsätter mig.

Ja att det är upp till var människa att kolla med veterinär eller annan expertis vilka vaccinationsrekommendationer som finns och inte att bara för att SKK har 4 år gräns för att delta på kurser anta att det är vad som gäller som rekommendation.

Det är ju den tid som längst får passera mellan vaccinationer för att få deltaga i kurser. Jag tror till skillnad mot dig att det är bara så enkelt och kanske inte helt i tiden, inte att SKK anser sig stå över expertisen.

Missvissande kanske, men jag tycker ändå att det är upp till ägaren att skaffa sig informationen från ex sin veterinär som ger vaccinationer.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Ok. Ja, jag frågade ju om du menade att veterinärer var "expertisen", för mig är det inte samma sak. Spelar ingen större roll förstås. Jag tycker också att det är missvisande och rent faktiskt så har ju en hund som har passerat 3 år utan revaccination en potentiellt högre risk att infekteras och infektera med någon av de aktuella sjukdomarna. Onödig risk och ffa - förvirrande för hundägare.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Hela diskussionen har kommit att bli något missuppfattad mellan dig och mig så jag nöjer mig med ditt sista svar och lämnar diskussionen för sängen nu :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
19
· Visningar
2 170
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 685
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 812
Senast: Linda_A
·
  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 244
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp