Bukefalos 28 år!

Vaccination 1 eller 2 sprutor??

MaRomer

Trådstartare
Hittar inte mitt vaccintyg till hunden:/ Måste alltså göra om grund vaccinationen igen. Men.....

Är det 1 eller 2 sprutor? Dvs vid olika tillfällen? (Som det är med hästar) Eller är det bara vid ett tillfälle. Ska träna med hunden på sönd och måste fixa det innan dess..


*Klantig matte som inte håller reda på papper*
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Normalt är ju att vaccinera 8 veckor, 12 veckor, 1 år och därefter varje eller var 2:a-4:e år - beroende på vilken "skola" man tillhör.

Rabiesvacc har dock andra rutiner!

/Swat
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

ring till vet där du vacc och be dem kolla journalen. för vaccinationsrekommendationerna har ändrats sen förra året på dhppi-vacc/grundvaccination fick jag veta nu i jan när jag skulle vaccinera bailys, hade räknat med både vanliga sprutan och kennelhostan, blev bara kennelhostavaccinet för hennes del, nu är var 3e år istället för som det var (2007 varje år 2008 vartannat år.) :)
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Enligt SKK/SBK räcker det till och med med var 4:e år numera!

/Swat
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Har hunden blivit vaccinerad som den ska och det bara är att du har tappat bort vaccinationskortet behöver du inte göra om grundvaccinationen.
Det är bara att be veterinären fylla i ett nytt vaccinationskort, dom har ju journalfört att dom vaccinerat hunden åt dig :)
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Har hunden blivit vaccinerad som den ska och det bara är att du har tappat bort vaccinationskortet behöver du inte göra om grundvaccinationen.
Det är bara att be veterinären fylla i ett nytt vaccinationskort, dom har ju journalfört att dom vaccinerat hunden åt dig :)

Hunden är inte grundvaccinerad i min ägo tyvärr:/ Ne det känns bättre att göra om allt igen!
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Du behöver bara vaccinera en gång. finns inget som heter grund vaccinering med hund som det gör med häst. Ge en spruta så ger det fullgott skydd i 4 år. vet att vissa veterinärer säger 3 år. Men du behöver endast ge en spruta.

Är det kennelhosta så ska det ges en spruta varje år.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

det är mycket möjligt, de var bara den infon jag fick om var tredje år som blivit rek av vetrinärenas riksf. :)
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

man brukar kalla 8v+12v+1år vacc av dhppivaccinet för grundvacc. iaf på klinikerna jag har varit på. därefter brukar vaccinationsrekommendationerna från högr instans följas vid återvaccinering.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Många tror att man måste ge fler sprutor för att vaccinet ska hjälpa (som med hästar där det är 2-3 sprutor inom en viss tid för att det ska verka) men så är inte fallet. När jag köpte min omplacering 9 månader. hade de gamla ägarna slarvat bort vaccinationerna. Så jag ringde 3 olika veterinärer o de sa alla att det inte behövdes mer än en spruta för att hon skulle vara skyddad o få tävlas o ställas ut. Att jag ringde 3 berodde på att jag inte litade på det (har hållit på med hästar o vaccinerat ett flertal) men då 3dje vetten sa att det bara behövdes en så litade jag på det.

Så med hundar finns det ingen "grundvaccin" men man vill att hundarna ska vaccineras vid 8 veckor 12 veckor o 1år för att dom ska vara skyddade. Men någon "grundvaccin" är det inte.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Enligt SKK/SBK räcker det till och med med var 4:e år numera!

/Swat

Vart finns dessa uppgifter att hitta? För isf ska min hunds vaccination fortfarande gälla och jag som hade ställt in mig på att vara tvungen för omvaccinering.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

kl

Grundvaccination e v 13 = en spruta. De flesta stora djursjukhus o veterinärer rekommenderar fn vacc var 3:e år mot valpsjuka, parvo och HCC och varje år mot kennelhosta. Samma rek som vaccintillverkarna. SKK i all ära, men vet de mer om hundens immunförsvar än expertisen!?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Det är väl upp till var ägare att ta reda på vad expertisen säger?

SKK/SBK krav på vaccination vart 4:e år gäller om man vill tävla/gå kurs och har inget med att gå emot någon expertis att göra skulle jag tro, utan helt enkelt att det inte får gå mer än 4 år mellan vaccination om man ska gå kurs/tävla för dom.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

KL

Vaccinerade iaf min igår och fick som svar att han skan ha om 1 år igen, och efter det om 1 år igen. Och efter det om ca 3 år. Det var "vanligt" vaccin och inte mot kennelhostan. Kennelhostan är varje år.

Varje år på min pga att jag inte hade koll när han fick sist och vad.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

SKK är medvetna om att 4 år är lång tid men anser att det i nuvarande smittläge är ok.
Den rekomendendation som lämnades på sista veterinärmötet om 2 år baserades på SVAs/ SVFs skrivelse där man menade att vaccinerna gav bra skydd i 2-3 år.
PL
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

och om du kunde läsa ordentligt så ser du att jag skrivit att man KALLAR det för grundvacc här inte att det heter så eller är så.
ljungby/växjö-smådjurskliniker rek "grundvacc" var 3e år, from 2010. förra året rek vart annat år.

fråga till PL: är det samma vaccin som användes för 3 år sedan? jag menar min hund vacc senast vid 1års ålder (nu 3½år) (förutom kennelhosta) har vaccinet hon fick då fortfarande fullgott skydd, har det gjorts mer forskning på vaccinet eller har man lagt till/ändrat något i vacc eftersom de senaste 2 åren har förlängt rek vaccinationsintervall?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Fast det finns ju inget grundvaccin. Inte för vuxna hundar iaf.
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

Så anser du att SKK bör korta av med 1 år och annars kör dom över vad expertisen säger eller fungerar det fortsättningsvis med 4 år också?
 
Sv: Vaccination 1 eller 2 sprutor??

SKK har tagit sitt beslut medveten om fakta o anser att det är ok ur utställningssynpunkt med nuvarande smittrisk det innebär inte att gemene man måste vänta 4 år eller se SKKs regel som ngn typ av rekomendation.
PL
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Hej! Jag vänder mig till er kunniga hundmänniskor här inne, i hopp om att få lite goda tips och råd :) Vi har kommit fram till att vi...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 243
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 696
Senast: alicegard
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 217
Hundträning Balder är drygt 1,5 år och kom till oss i början av juni. Han har ett speciellt förflutet som innebär att han aldrig fått någon direkt...
2
Svar
29
· Visningar
2 782
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp