Vaccinationer, inte så ofarliga?

Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

...Mässlingen härjar? Hela 25 insjuknade under 2008...
Mässlingen kan i västa fall leda till döden i ca 1 fall av 1000 insjuknade.....

Om man skräms av den statistiken borde man vara räddare för vaccineringen än sjukdommen i sig.

Det som skrämmer mig är att den är på väg tillbaka, inte exakt antal. Om du tittar procentuellt istället på ökningen så kan man ju fundera på framåt i tiden.
Vad för statistik baserar du din rädsla för vaccinerna på? Dör fler av vaccinet tror du? Eller utsätts för mer lidande?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Våra barn är inte vaccinerade mot något, de har också haft barnsjukdomarna utan komplikationer.

Så de har haft mässling, påssjuka, röda hund och kikhosta? Intressant rent statistiskt tycker jag.

För om du pratar om vattkoppor etc så är det ju en helt annan sak.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

En liten reflektion och undring:

De som argumenterar mot vaccinering av barn i tråden; Har ni häst/hund/katt?

Om ja på ovanstående; vaccinerar ni dessa?

Om ja på det; Varför?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Hur hänger det ihop, sjukdomarna har inte blivit allvarligare men nu vet man mer om dom, därför dör så många och det är så viktigt att vaccinera :confused:

När jag var barn fanns inte dessa vacciner och alla fick sjukdomarna. Om det sen tillstötte komplikationer hos några kan ju ha berott på det allmänna hälsotillståndet hos barnet när den fick sjukdomen. Så är det ju med alla sjukdomar, ingen sjukdom är ju ofarlig för är man redan nedsatt så kan vilken sjukdom som helst få allvarliga komplikationer och leda till döden. Därför litar jag inte så mycket på statistiken om dödligheten. Särskilt inte när den ges ut av dom som tillverkar och säljer vaccinen.

Jag och mina syskon är inte vaccinerade mot någon sjukdom, vi har haft alla dessa barnsjukdomar utan komplikationer. Våra barn är inte vaccinerade mot något, de har också haft barnsjukdomarna utan komplikationer.

Hur det hänger ihop? Med mer kunskap kan man få en mer informerad uppfattning om hur sjukdomar påverkar oss. När du var liten kanske man helt enkelt inte hade den kunskap man har idag. Och även om man hade kunskapen fanns som sagt inga vaccin så man hade inte så mycket till val. Det var bara att bita i det sura äpplet. Nog blev barn allvarligt sjuka då också (och barn dog), men som sagt... valet att förebygga sjukdom fanns inte ens. Jag kan inte förstå att man rns vill riskera allvarliga sekundärsjukdomar och tom. dödsfall när bra vaccin finns.

Mässlingen är en mycket allvarlig sjukdom, oavsett vad du råkar ha för bild av sjukdomen. So what om man blir hårdare drabbad pga. genetisk svaghet eller allmänt nedsatt allmäntillstånd, vem vill ta den risken med sina barn?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag fick hjärnhinneinflammation som komplikation av påssjuka som liten. Jag har *tur* som klarade mig igenom det utan men, för jag blev jättedålig. Och bara för att det gick bra för mig tänker jag inte gambla med mina barns hälsa genom att inte vaccinera.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Jag skulle inte kalla den ofarlig barnsjukdom som alla bör gå igenom. Dessutom orsakar den väl precis som röda hund missfall hos gravida om jag inte missminner mig?

Gravida barn är ytterst sällsynt. Har man haft sjukdomen som barn får man den inte igen.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Så de har haft mässling, påssjuka, röda hund och kikhosta? Intressant rent statistiskt tycker jag.

För om du pratar om vattkoppor etc så är det ju en helt annan sak.

Kikhosta har ingen haft. Vad är skillnaden på vattkoppor?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

...Mässlingen härjar? Hela 25 insjuknade under 2008...
Mässlingen kan i västa fall leda till döden i ca 1 fall av 1000 insjuknade.....

Om man skräms av den statistiken borde man vara räddare för vaccineringen än sjukdommen i sig.

Men exakt varför ska man vara rädd för vaccinet? Kloka gubbens texter ger jag inte mycket för. Jag hamnade på hans sidor för några år sedan när jag sökte info om allergier. Först blev jag imponerad och intresserad: Äntligen lite "djupare" fakta och förklaringar om orsakerna bakom. Sen såg jag att han påstår sig kunna bota allt från cancer till ADHD, med samma metod (rensa kroppen från gifter). Jag tror han bara värvar kunder, helt enkelt.

För ca ett halvår sedan hörde jag på nyheterna att virussjukdomar i barndomen, t ex påssjuka, ökar risken för schizofreni längre fram i livet. Och ganska nyligen konstaterades att virus ligger bakom vissa cancerformer.

Man kan alltså drabbas av komplikationer av sjukdomen i sig, men oxå av vaccinet. Men anledningen till att man tar fram vaccin mot vissa sjukdomar är ju att dessa sjukdomar sprider sig snabbt/lätt och gör stor skada. Om vaccinet hade orsakat lika mycket lidande hade man ju inte fortsatt erbjuda det gratis. Det är ju trots allt dyrt att vaccinera hela befolkningar.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Kikhosta har ingen haft. Vad är skillnaden på vattkoppor?

Vattkoppor räknas ju mer som en normal barnsjukdom som 'alla' har, men som är jobbigare om du får den som vuxen. Den är ju ändå ganska ofarlig. Det finns länder som (rätta mig om jag har fel här) faktiskt vaccinerar mot vattkoppor också, men inte för att den är så farlig utan helt enkelt för att många får den vilket ger mycket sjukdom = inkomstbortfall. Jag skulle INTE välja att vaccinera av den anledningen, men att vaccinera för att skydda mot ALLVARLIGA sjukdomar är ändå en annan sak.

Mässlingen och påssjuka och kikhosta kan ju ge bestående men och dödsfall, det är en viss skillnad för mig att vara förkyld och ha kliande utslag vs få hjärnskador eller ligga på sjukhus med allvarlig lunginflammation.

Och du menar att dina barn har haft mässling, påssjuka och röda hund? Eftersom de hade 'haft alla barnsjukdomar och klarat sig bra'.
 
Senast ändrad:
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Gravida barn är ytterst sällsynt. Har man haft sjukdomen som barn får man den inte igen.

Nu gör du ju dig bara dum, då är det ju ingen idé att diskutera. ALLA har inte alla sjukdomar som barn, det finns ju en anledning till att man kontrolleras så att man haft/blivit vaccinerad mot röda hund när man är gravid. Eller du kanske tycker att man får ta risken med allvarliga fosterskador för att 'alla har ju ändå haft röda hund'.

Barn växer ju liksom upp och de av kvinnligt kön kan bli gravida. Trots att de varit barn. Om de inte är gifta med en man som haft påssjuka och blivit steril, då, vilket är en möjlig komplikation för pojkar som får påssjuka.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

Vad har du för motivering till att inte vaccinera mot stelkramp?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

En liten reflektion och undring:

De som argumenterar mot vaccinering av barn i tråden; Har ni häst/hund/katt?

Om ja på ovanstående; vaccinerar ni dessa?

Om ja på det; Varför?

.......................?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

En liten reflektion och undring:

De som argumenterar mot vaccinering av barn i tråden; Har ni häst/hund/katt?

Om ja på ovanstående; vaccinerar ni dessa?

Om ja på det; Varför?

Puttar

Jag undrar också över motiveringen till att inte vaccinera mot stelkramp.
Varför är det OK att göra en förebyggande vaccinering vid skada, men inte OK att stelkrampsvaccinera sina barn i förebyggande syfte?
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*kl*

Jag har aldrig träffat en enda läkare som inte vaccinerat sina barn minst enligt rekommendationerna.

Det är oerhört sorgligt att en del föräldrars bristande läsförståelse ska rasera den säkerhet för barnen som vaccinationsprogrammen byggt upp.

Sådana här bilder på kroniskt hjärnskadade barn vore trevligt att slippa se på jobbet:

bonthius1b.gif


Nu ser vi ibland folk i vår egen ovaccinerade generation med grava sviter av de sjukdomar man vaccinerar mot.

För mig är det obegripligt att man får ha kvar vårdnaden av barn man motsätter sig vaccinering av.
 
Sv: Vaccinationer, inte så ofarliga?

*KL*

Tråkigt att diskussionen dog ut, finns fortfarande många obesvarade frågor :/
 

Liknande trådar

Kropp & Själ (det har tagit mig ex antal timmar att våga/orka skriva det här så snälla, var snäll med mig) Jag mår inte så bra just nu så om något...
Svar
1
· Visningar
916
Senast: mandalaki
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 675
Senast: lundborg
·
Hästvård Detta stod i dagens lokaltidning hos oss sedan ett större stall i länet drabbats av kvarka/kvarkaliknande symtom. "Livsfarlig...
2
Svar
35
· Visningar
6 886
Senast: lilstar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Fototråd del II

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp