Bukefalos 28 år!

Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min fina danitza f-99 är e.maistic u.danenta ue.eminent!
Mycket nerver i den hästen alltså ;)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min är en åttaårig valack e. Svall Ivar, ue. Sentan.
Tävlingskarriär: två starter i dressyr som 6-åring, som bäst LA:1 på 59% vilket jag tycker är OK på en häst som ridits i knappt två år totalt.
Debuterar MSV C imorgon och hoppas på strax över 60% vilket är uppnåeligt en bra dag.

Styrkor: lätt för att vinkla bäckenet och samla sig. Trevliga frambensrörelser. Stadig i takt. Bra psyke, inte bekymrad över nya miljöer eller saker som händer, paraplyer, högtalare och liknande.
Svagheter: tidigare tränad för trav. Lite lat och ibland svårmotiverad.
156246_10151174905687980_1375012022_n.jpg

Ber om ursäkt för den "felaktiga" utrustningen men pålle tävlar western också på B-nivå.
Fotot från distriktsmästerskapen i distrikt mitt förra hösten.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

En sjuårig westfahler e. Calido's Boy (ej gdk) u. Lea e. Landadel fullständig stamtavla.

cookie_zps8c0de986.jpg


Köpte honom som knappt riden 4-åring i Tyskland.


Tävlingskarriär: Obefintlig än så länge

Nuvarande nivå: han ligger långt efter i utbildningen och ligger nuvarande på LC, LB nivå ridmässigt och det skulle vi säkert kunna ta oss igenom på tävling utan större problem. Han skulle säkert kunna krångla sig igenom ngt LA program också (kanske inte med någon vidare procent då och med en "hel" ryttare, jag är hcp-ryttare).

Positiva egenskaper: Fina gångarter, stabil i psyket, känslig på ryttaren, vacker sida, snäll, lätt och klok.

Negativa egenskaper: Svag i bakkärran (hänger antagligen ihop med att jag är hcp-ryttare och han inte är riden så mkt han borde, eller så är det ngt fel, det ska kollas upp dock), kan vara lite lat och smita undan. Rädd för bommar (jo jag vill träna med det ibland fast han är dressyrhäst).

Vårt mål är just nu att kanske komma ut på någon lättare tävlig och om jag känner för det tävla på hcp tävlingar (SM-nivå ) i framtiden.

Cookiejenny_zps72806d2e.jpg


Cookierids_zpsbb4fa76e.jpg


DSC_0215.jpg
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Rädd för bommar, så gulligt ;) det var min förra dressyrhäst också, men tävla i hoppning gick bra ändå märkligt nog.

Sto född 2010 e Faustinus - Royal Olymp - Davignon
Fendiuppstaumllld_zps4c7c219a.jpg

Hon är bara precis inriden och rids inte alls nu, är betäckt och förväntas bli mamma först innan fortsatt utbildning.

Hästen jag rider och tävlar nu. Hon är född 07 och är efter en frieserhingst som heter Lord u. ett oldenburgersto. Har snart haft henne i 1 år och hon är tävlad upp till 1 m hopp med placeringar och tävlad LB, LA dressyr, som bäst placerad i LB och 66 % i LA:3
galoppipaddock_zps623eca80.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Deimion född 2008 e Don Primero - Come Back II

Han fick gångartsdiplom under treårstestet som genomfördes med Jan Brinks stallchef på ryggen, och stod under en period även på Tullstorp. Jag köpte honom i april förra året som en grundriden fyraåring, det bästa jag någonsin gjort. Han är fantastiskt trevlig och visade sig besitta större potential än vad jag trott. Utbildningsmässigt ligger han väl i fas, kan skänkelvikning, skolorna, förvänd galopp, testat lite enkla byten och lika så byten i språnget. Vi har väl även lekt lite med svag galoppsluta. På grund av bilbyte och transportletande är han ännu ostartad, men till hösten hoppas vi på att vara redo för MSV C och även introducera kandaret, men vi skyndar långsamt och tar allt som det kommer :)

Lägger in lite bilder från i våras, än om det hänt väldigt mycket styrkemässigt sedan dess :)





http://www.youtube.com/watch?v=cFNc5VP4lIc
Senaste filmen på oss, dock fortfarande under igångsättning efter längre sårskada. Busen vänder ut och in på sig själv jämt och ständigt i hagen..
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Kul tråd!

Hästen jag rider är e Good future - Asterix.

Styrkor: fin, reglerbar trav, mycket ridbar, kvick i huvudet och lyssnar bra. Bakbenen naturligt under sig, sitter ihop bra. Mycket lätt för byten. Har inget emot att vara ensam, ej flockbunden. Genomsnäll och pålitlig, ingen risk nånsin att man åker av.

Svagheter: blir lätt spänd i överlinjen, stor, fin skritt men blir lätt lite spänd och får passtendenser när man kortar den. Känslig för nya situationer, blir tveksam och istadig i situationer han inte känner igen och förstår. Låg i rang och rädd för andra hästar. Kan bli tjurig och försöka skrämmas om man tar honom på fel sätt, kräver vänlig men bestämd ryttare.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Nu är min visserligen bara ett år men jag kanske får vara med ändå?

F. 2012
e. JJ RayBan ue. D-Day

Styrka: Känslig, allert och vaken. Traven är ett stor plus och galoppen väntar jag mer på att han ska växa i. Han vet inte riktigt vart han ska göra av allt.

Svaghet: Kommer bli mycket häst att rida ihop.

"Korta" målet är att visa på tre års och kvalitén och det långa målet är att kvala breeders. Hänger lite på hur han utvecklas i kroppen och hur jämn han är när det börjar närma sig visningsdags.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Hej, rolig fråga!

Jag har 3 dressyrhästar.

1 storhäst 12 år e: Rubignon eu: Chirac, det är mest mammas häst men hon ska tävla div II till hösten, alltså LB/LA nivå :)

Sen har jag en D-ponny som är 15 som jag både tränar och tävlar på LB/LA nivå och ska också tävla div II till hösten. Han är e: Manitu och morfar jag tyvärr inte i huvudet...

Sen har jag en storhäst till, en 1 åring i som är född 14 maj 2012. Han är e: Zuidenwind och eu: Bellini han är en satsning för dom riktigt höga klasserna! :)

Hoppas du är nöjd med ett svar :P
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Äger då inga egna hästar, utan det här är då min favorit på ridskolan + min medryttarhäst. Hoppas det är ok att jag är med här ändå :D

Ridskolehästen:
Sto f. ? imp. ? (Öststaterna?) ca. 158 - 160 cm i mkh.
Är egentligen en riktigt bra hopphäst och oavsett hinderhöjd hoppar hon alltid minst 120, haha.
Hon är extriört ett ihop plock av jag-vet-inte-vad, så egentligen "borde" hon inte kunna något inom dressyr alls. Hon har problem med galoppfattningar, och kan inte direkt gå i form (kan gå sänkt-lösgjort, men inte regelrätt i form), men vi kämpar på, och med mig gör hon skänkelvikningar i både skritt och trav, början till framdelsvändningar och hennes trav är ju bara :d att sitta i. Sen är hennes psyke verkligen to-die-for när man väl "hittat" henne. Då går hon verkligen genom eld och vatten för en, och ställer upp i exakt vartenda steg hon tar, särskilt på tävling. Har startat henne i debutant dressyr (typ ryttarmärke II dressyr) med en andra plats såhär långt :)

Mål: LC dressyr på klubbnivå

Medryttarhästen:
SWB valack f. 2001 Acacio - Robin Z ca. 162 cm i mkh.
Hoppstammad och tävlas i hoppning på regional-nationell nivå av ägaren, men han är även duktig i dressyr.
Har tävlats LB:2 på lokal nivå en gång, också det av ägaren.
Han har dock vääääldigt stor trav, och jag kan inte sitta ner i den riktigt :o Så det jobbar vi på. I övrigt går det riktigt bra, och vi har varit med på en liten caprilli (utgick från LB dressyrmässigt) och vi red ihop 54% tror jag det var :D Hade endast ridit honom 3 gånger innan, så känns som ett ganska bra resultat med tanke på det.

Mål: Pay&Ride på LB nivå till hösten om jag ens ska tävla honom

Och en liten bildbomb:
600902_343641382425867_217052868_n.jpg

Dressyrtävlingen med ridskolehästen. Det här är typ den form hon kan gå i. Men jag gillar henne lika mycket ändå :D

6721_316971805092825_576824437_n.jpg

En bild där det ganska tydligt framgår att hon ser ut lite som ett "extriört axplock"...

215365_343652805758058_1893656317_n.jpg

Och som avslutning en bild där vi mest står och ser snygga ut ;)

954857_358609427595729_456082049_n.jpg

Jag och medis-hästen på framridningen till caprillin.

Har dock inte hunnit ta så mycket bilder på honom än...
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Min spillans nya häst, inköpt idag:)
3åring e. Rousseau (Ferro)-Don Frederico (Donnerhall).
Målet är just nu inridning, sedan tävlingbanorna i framtiden:)

Fördelar: Lätt, elegant häst med kvicka väl undetsatta bakben. Rör sig i uppförsbacke. Och jättesöt:p

Nackdelar: svårt att veta ännu. Hoppas att det inte blir för mycke Ferrari för mig;)
Skritten kan bli något kort.

Har tyvärr inga bilder ännu.
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Nejdå! :D Jätterar häst! Fick faktiskt erbjudandet att köpa honom av dåvarande ägare när jag jobbade hos henne :) Oerhört snäll och tillgiven krabat som jag skötte i princip dagligen mellan ett och två års ålder :)
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Ok, kul o höra att han redan då var en raring:) Känner honom inte så bra ännu men det lilla jag träffat Ferro så verkar han jättekelen o go. Jag hoppas han blir en trevlig tävlingskamrat framöver:D
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Rädd för bommar, så gulligt ;) det var min förra dressyrhäst också, men tävla i hoppning gick bra ändå märkligt nog.

Nja, jag vet inte om det är så gulligt när det antagligen beror på hur han har blivit behandlad i samband med bommar i Tyskland (han har ju prima hoppstam så han har säkert blivit löshoppad över höghus eller liknande).

Hade en som kom från Paul Schockemöhle (visserligen dömd djurplågare), den hästen var nästan rädd för sig själv och bommar ska vi inte tala om, nu var ju den en hopphäst (som iofs säkert hävdat sig bättre som dressyrhäst).
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Så en bild på den nya pållen:
20130705_165549_2_bestshot_resized2_zps855ac66c


Den "gamla" får oxså en presentation:
Född -97 e. Excall-Pascal tävl tom msvb. Har haft honom i 9år.

Fördelar:

Balanserad, härlig ridkänsla då han jobbar på, maffig. Lydig och känslig. en klippa i alla situatoner:)
Snygg, stor utstrålning, enormt självförtroende.

Nackdelar:
Kan tjura då det inte passar. Mer register önskas, mer Ferrari önskas blir lite för mkt volvo ibland:D
paxell_178.jpg
 
Sv: Vad är det för stam på era dressyrhästar?

Volvo eller inte :D, han ser ut som en Lamborghini i kroppen! :d:love:
 

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
633
Senast: Lady_S
·
Anläggning (Jag testar att ställa frågan i den här tråden istället för att göra en ny i ämnet - gissar att många här har koll.) Hur många här...
2
Svar
22
· Visningar
1 160
Senast: Capybara
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 295
Senast: Bee
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 964

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp