Bukefalos 28 år!

Vad är fel på mig? (Frukost)

Jag brukar försöka äta var tredje timma, annars blir jag väldigt hungrig! Skulle aldrig kunna klara mig från typ tidig frulle till lunch. Frukost två behöver inte vara så stor, nåt ägg och en frukt typ, eller nån smoothie!
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?
Vad som är fel på dig? Du går på en ganska så brutalt kalorireducerad diet och blir inte mätt? Det låter ganska rimligt i mina ögon.

Jag hade lättat på dieten och sett till att äta en allsidig frukost som inte gjorde mig till en fara på jobbet. En smörgås(av ett ej sötat bröd) med smör, ägg och grönsak, gröt med mjölk och lite bär eller istället för gröten tex keso med nötter, bär och kanske lite gryn.
 
Jag har lite problem att få ihop dagen matmässigt när jag börjar tidigt. Frukost 04.00, lunch 8.30. Sen då liksom? :confused:
När jag går på diet kan en dag för mig kan se ut såhär:
Morgon: Citronvatten
Lunch: Något lätt, Afil/keso/kycklingfilé/sallad
Mellanmål: Ev. frukt/knäckemacka.
Middag: Kyckling och pasta/potatis/ris, sallad och grönsaker. Blir jag sugen på något gott till kvällen finns det ofta kalorier kvar.

Observera att detta är det som fungerat för mig. Min partner behöver äta ordentligt till lunch, sen står han sig på det hela dagen och kan nöja sig med en knäckemacka till kvällen. Om jag äter ordentlig lunch, så är jag ändå lika hungrig på kvällen som om jag äter något lättare. Jag tror du måste prova dig fram till något som fungerar för dig. Alla fungerar vi olika! :) Lycka till!
 
Vad som är fel på dig? Du går på en ganska så brutalt kalorireducerad diet och blir inte mätt? Det låter ganska rimligt i mina ögon.

Jag hade lättat på dieten och sett till att äta en allsidig frukost som inte gjorde mig till en fara på jobbet. En smörgås(av ett ej sötat bröd) med smör, ägg och grönsak, gröt med mjölk och lite bär eller istället för gröten tex keso med nötter, bär och kanske lite gryn.

Jag går inte på en kalorisnål diet, men vill börja göra för att gå ner övervikten jag har.
 
Min pojkvän äter ibland sin lunchlåda till frukost, för att han blir så hungrig annars :) Han vänder på det, så lunchlådan till frukost och frukost till lunch. Det kanske kunde funka?
 
Sover du tillräckligt? Jag känner mig konstant hungrig när jag har sömnbrist, det spelar liksom ingen roll vad jag äter för jag blir ändå hungrig direkt.

På 1200 kcal får man dock räkna med att vara hungrig, det är ju nästan ingenting.
 
Jag brukar blanda havregrynsgröt och keso med lite frukt och äppelmos och kanel. Ett tips är Urtrkrams ekologiska äppelmos som bara innehåller äpplen, ingenting annat, den har få kalorier. Jag tycker att jag blir betydligt mättare när jag blandar keso i gröten än när jag äter bara gröt.
Min man brukar göra gröt på bovetekross, den håller man (jag) sig mättare på än havregrynsgröt.
 
Kom på en sak till som gjort stor skillnad för mig som heller aldrig blir långvarigt mätt på frukosten. Nu för tiden dricker jag en ganska stor kopp te direkt när jag vaknar, sen duschar jag och gör mig iordning. Frukost äter jag först därefter. Det blir som att jag lurar magen och jag håller mig faktiskt mätt betydligt längre :up:
 
Sover du tillräckligt? Jag känner mig konstant hungrig när jag har sömnbrist, det spelar liksom ingen roll vad jag äter för jag blir ändå hungrig direkt.

På 1200 kcal får man dock räkna med att vara hungrig, det är ju nästan ingenting.

Det är tyvärr runt där jag måste ligga för att gå ner i vikt.
 
Hur klarar du av att äta råa morötter?

Färdiga bitar i en plastpåse med i bussen, enkelt att stoppa i sig och kalorisnålt.
 
Jag brukar blanda havregrynsgröt och keso med lite frukt och äppelmos och kanel. Ett tips är Urtrkrams ekologiska äppelmos som bara innehåller äpplen, ingenting annat, den har få kalorier. Jag tycker att jag blir betydligt mättare när jag blandar keso i gröten än när jag äter bara gröt.
Min man brukar göra gröt på bovetekross, den håller man (jag) sig mättare på än havregrynsgröt.

Keso innehåller ju en del proteiner, det mättar :)
 
Om man ska äta nästan hälften av dagsbehovet i kalorier får man nog räkna med att gå lite hungrig. Med ditt yrke känns det inte som något att rekommendera dock. Om det finns en frukost som funkar och är hälsosam skulle jag köra på den och försöka minska dagens övriga mål när det gäller kaloritäthet. Går det att äta lite mindre av smörgåsen? Dvs inte en hel portion så det kanske bara blir 450 kcal för att ge mer utrymme till övriga mål? Eller blir du inte mätt då?
 
Om man ska äta nästan hälften av dagsbehovet i kalorier får man nog räkna med att gå lite hungrig. Med ditt yrke känns det inte som något att rekommendera dock. Om det finns en frukost som funkar och är hälsosam skulle jag köra på den och försöka minska dagens övriga mål när det gäller kaloritäthet. Går det att äta lite mindre av smörgåsen? Dvs inte en hel portion så det kanske bara blir 450 kcal för att ge mer utrymme till övriga mål? Eller blir du inte mätt då?

12-1400 är vad det står överallt att jag ska äta. Så då gör jag väl det. Att det skulle vara halva dagsbehovet gäller nog de som rör på sig mer.
 
Det kan nog vara en god idé att satsa på 1400 hellre än 1200 kalorier, så blir det inte så oöverstigligt.

Jag tycker att smoothies på yoghurt, banan och bär och någon form av proteintillskott funkar bra. Den smoothie jag brukar göra blir ca 4 dl, och jag dricker den långsamt ett par omgångar. Det håller jag mig mätt länge på, och det är enkelt att göra och smidigt att ta med sig.
 
12-1400 är vad det står överallt att jag ska äta. Så då gör jag väl det. Att det skulle vara halva dagsbehovet gäller nog de som rör på sig mer.
Jag vet inte om jag skulle äta 8:30 och kalla det för lunch, det låter lite mer som en sen, andra frukost. Det är dock ganska vanligt att många transportörer äter lunch ganska tidigt. Länge sen körde jag grustrailer åt Billefälts (gröna bilar från Vallentuna) och där var det ganska vanligt att folk hade rast 9-9:30 och åt sin lunch då. Jag lyckades aldrig med det, man har ju liksom större delen av dagen kvar. Många rökte som korsten, då är man inte så hungrig heller resten av dagen.

Så kanske steka lite bacon/sidofläsk på kvällen innan eller steka för ett par dag åt gången så du slipper laga mat mitt i natten. Har man mystiska arbetstider, det är kanske bra att försöka komma loss den där "lunch ska ätas mitt på arbetsdag" och äta som "vanligt folk": lättare frukost(nästan mellanmål) innan du sticker iväg, riktigt frukost halv nio och lunch kanske när man har jobbat klart? Liksom avdramatisera på det hela?

Jag åt havregröt och kokt ägg innan jag stack iväg på morgon, lite frukt när andra åt lunch runt nio och riktigt fet lunch runt tolv. Det är aldrig fel att äta sig mätt med grönsaker, där finns massor av vitaminer, mineraler och spårämnen att hämta. På någon annan tråd pratades varmt om paprika som har hela dagens behov av c-vitaminer på kostnad av bara 15-20 kcal. Det är kanske svårt att dricka mycket vatten om man måste köra hela tiden men annars då...
 
@MissFideli
Om det funkar bättre för dig att äta tidigare, om du behöver vara skärpt/inte vara hungrig, så kan jag rekommendera att äta kalorisnål soppa till kvällen. Det är varmt och mättande. När vi är lata hemma har vi värmt Bongs köttsoppa. Soppa med bas av krossade/passerade tomater, lite timjan och vatten/buljong är också lätt och gott! :)
 
12-1400 är vad det står överallt att jag ska äta. Så då gör jag väl det. Att det skulle vara halva dagsbehovet gäller nog de som rör på sig mer.
För en kvinna mellan 31-60 år som rör sig medelmåttigt (vardaglig motion) är dagsbehovet kring 2100 kcal. 1200 är närmare hälften av det. Har du låg aktivitet är det kring 1900 dock och inte riktigt lika stort hopp. Sen beror det på hur mycket du ätit tidigare. Har du legat på ett överskott är det kanske en halvering av vad du ätit tidigare och som kroppen vant sig vid. Då är det en hastig omställning och vettigt att trappa ned istället för gå drastiskt, kanske också att du upplever resultat redan på en högre nivå av intag som fungerar att hålla i längden och inte bara en vecka eller en månad.

I alla fall så är det bra att tänka på att äta livsmedel som inte är energitäta om man vill ha mättnadskänsla och gå ner i vikt. Mindre snabba kolhydrater och fett mao. Försök hitta mat med bra proteininnehåll, men lågt mättat fett och transfetter och lågt med snabba kolhydrater (som hjälp kan man gå efter de med lågt GI). Charkuterier är generellt inte bra. Ägg är ett fantastiskt livsmedel. Och inga tomma kalorier (dvs dryck med kalorier) - en jättestor bov när det kommer till övervikt.

Personligen står jag mig endast till lunch(12-13) om jag antingen äter sen frukost med traditionell frukostmat(7-9) efter att redan varit uppe och jobbat ett tag (frukost vid 7 när jag började 4) eller om jag äter riktig lagad mat (typ lunchlåda). Eller hotellfrukost, men då äter jag i betydligt större mängder.
 
För en kvinna mellan 31-60 år som rör sig medelmåttigt (vardaglig motion) är dagsbehovet kring 2100 kcal. 1200 är närmare hälften av det. Har du låg aktivitet är det kring 1900 dock och inte riktigt lika stort hopp.

...och om man normalt sett förbrukar 1900 kalorier och går ner till 1400 så har man ett dagligt kaloriunderskott på 500. Det kan mycket väl räcka för att gå ner ett halvt kilo i veckan, vilket brukar anges som en lagom takt. (Jepp, jag vet att människan inte är en räknemaskin och att det finns stora individuella variationer).
 
Det är tyvärr runt där jag måste ligga för att gå ner i vikt.

Du kan inte öka uttaget då?

Men mitt förslag, om du inte provat det, är kvarg, ger i alla fall mig alldeles för mkt mättnadskänsla (och jag har motsatt problem mot dig, jag äter inte tillräckligt och behöver få i mig mer. Kvarg är skitdumt, jag är proppmätt på tok för länge av det. Men kanske kan funka för dig?)

Men sen dina tider... Frukost 04,30 och lunch 08,30. Måste du äta lunch 08,30? Nu vet jag inte när du går och lägger dig, men du får enormt mycket tid efter 08,30 och typ 1/3 av dagens kalorier uppätna. Kan du ta en fruktsallad eller ägg eller något mindre (som typ en frukost2) klockan 08,30 istället?
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 530
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 220
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 497
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 012

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hjälp! Mina hästar äter ombunkar!
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp