Bukefalos 28 år!

Vad är fel på mig? (Frukost)

...och om man normalt sett förbrukar 1900 kalorier och går ner till 1400 så har man ett dagligt kaloriunderskott på 500. Det kan mycket väl räcka för att gå ner ett halvt kilo i veckan, vilket brukar anges som en lagom takt. (Jepp, jag vet att människan inte är en räknemaskin och att det finns stora individuella variationer).
Det håller jag absolut med om. Jag vet ju inte på vilken nivå ts brukar ha, hur mycket ts förbrukar eller rör sig. Jag vet att ts har ett stillasittande jobb, men har i alla fall och kanske fortfarande håller på med ridning så jag antog att aktivitetsnivå låg på kring medel i mitt första inlägget, vilket också är vettigt att ligga på om man vill gå ner i vikt. Och sen ville ts ha en lägre nivå än 1400 och det var det jag uttalade mig om. Hade ts från början angivet ett spann på 1400-1500 kalorier om dagen hade jag inte ens skrivit ett inlägg.
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?

Känner igen mig i att bli sådär hungrig efter att ha ätit saker som de flesta står sig på i flera timmar! Jag har konstaterat att det tyvärr inte fungerar för mig med de mer "hälsosamma" frukostarna utan jag står mig bäst på två rostmackor med smör på.. Det blir inte så fasligt mkt kalorier (ca 260) men innehåller ju dessvärre inte mkt till näring. Men det är typ det enda som funkar om jag ska vara mätt fram till lunch, dvs mat som är snål på fibrer och fett. Du kanske kan testa något i den riktningen? Annars låter det som att du kanske får äta två frukostar som några andra föreslagit, det kan ju vara en bra mellanväg:) Hoppas att du hittar något som fungerar!
 
För en kvinna mellan 31-60 år som rör sig medelmåttigt (vardaglig motion) är dagsbehovet kring 2100 kcal. 1200 är närmare hälften av det. Har du låg aktivitet är det kring 1900 dock och inte riktigt lika stort hopp. Sen beror det på hur mycket du ätit tidigare. Har du legat på ett överskott är det kanske en halvering av vad du ätit tidigare och som kroppen vant sig vid. Då är det en hastig omställning och vettigt att trappa ned istället för gå drastiskt, kanske också att du upplever resultat redan på en högre nivå av intag som fungerar att hålla i längden och inte bara en vecka eller en månad.

I alla fall så är det bra att tänka på att äta livsmedel som inte är energitäta om man vill ha mättnadskänsla och gå ner i vikt. Mindre snabba kolhydrater och fett mao. Försök hitta mat med bra proteininnehåll, men lågt mättat fett och transfetter och lågt med snabba kolhydrater (som hjälp kan man gå efter de med lågt GI). Charkuterier är generellt inte bra. Ägg är ett fantastiskt livsmedel. Och inga tomma kalorier (dvs dryck med kalorier) - en jättestor bov när det kommer till övervikt.

Personligen står jag mig endast till lunch(12-13) om jag antingen äter sen frukost med traditionell frukostmat(7-9) efter att redan varit uppe och jobbat ett tag (frukost vid 7 när jag började 4) eller om jag äter riktig lagad mat (typ lunchlåda). Eller hotellfrukost, men då äter jag i betydligt större mängder.
Var hittar du att dagsbehovet är 2100 kalorier?
Jag har kolllat runt och har använt en del appar. Jag får fram att jag ska äta strax under 1500.
 
På mycket låg träniningsnivå får jag 1780 kcal per dygn, och de föreslår en viktnedgång på 0,5 kg per vecka (minus 500 kcal/dygn)
Ok. Kanske beror på längd?
Jag får tex på Lifesum 1487 kalorier per dygn. Då la jag in att jag vill gå ner 0.5 kg i veckan
Även förut när jag var normalviktig så kunde jag bara äta max 1500.
2000 blir jag överviktig på trots att jag tränade ett par gånger i veckan. Men jag trir det är olika för olika petsoner.
 
Du kan inte öka uttaget då?

Men mitt förslag, om du inte provat det, är kvarg, ger i alla fall mig alldeles för mkt mättnadskänsla (och jag har motsatt problem mot dig, jag äter inte tillräckligt och behöver få i mig mer. Kvarg är skitdumt, jag är proppmätt på tok för länge av det. Men kanske kan funka för dig?)

Men sen dina tider... Frukost 04,30 och lunch 08,30. Måste du äta lunch 08,30? Nu vet jag inte när du går och lägger dig, men du får enormt mycket tid efter 08,30 och typ 1/3 av dagens kalorier uppätna. Kan du ta en fruktsallad eller ägg eller något mindre (som typ en frukost2) klockan 08,30 istället?

Tanken är att röra mig mer, men just nu finns inte motivationen eller kläderna, så det får vänta lite. Sen ger motion så himla lite och träna på gym är inte aktuellt.
Jag kan absolut äta en andra frukost 8.30, men måste fortfarande kunna hålla mig från 4-8.30. Ska inhandla en yoghurtmugg tänkte jag, underlättar för det.
Jag gillar inte kvarg smakmässigt, men det funkar nog om jag blandar ner lite fruktyoghurt.
 
Tanken är att röra mig mer, men just nu finns inte motivationen eller kläderna, så det får vänta lite. Sen ger motion så himla lite och träna på gym är inte aktuellt.
Jag kan absolut äta en andra frukost 8.30, men måste fortfarande kunna hålla mig från 4-8.30. Ska inhandla en yoghurtmugg tänkte jag, underlättar för det.
Jag gillar inte kvarg smakmässigt, men det funkar nog om jag blandar ner lite fruktyoghurt.
Blanda hellre ner bär i så fall. Koka upp frysta bär och låt svalna så är de lite lagom mosade och "syltaktiga".

Angående motion läste jag senast idag om hur man förbränner fett bäst då jag själv försöker bli av med lite fett. Rask promenad eller långsam jogging nämndes flera gånger som det bästa. Helt enkelt att bara få upp flåset. Sen är det såklart roligt att kombinera med styrka så man ser lite tränad ut i "sin nya kropp" men knappast nödvändigt för att tappa vikt.
 
Var hittar du att dagsbehovet är 2100 kalorier?
Jag har kolllat runt och har använt en del appar. Jag får fram att jag ska äta strax under 1500.
Livsmedelsverket. Sen beror det så klart på en massa olika parametrar som behövs mer info som längd, vikt, aktivitet, ålder osv så kan man räkna ut basalmetabolism och PAL. Oavsett vad man får för siffror så gäller viss individanpassning - det viktigaste är att det funkar och man mår bra. När jag jobbar och tränar så ska jag enligt siffrorna ha ett dagsbehov på ca 2500-2700 kcal - jag tycker det är svårt att äta mat jag mår bra av i såna mängder och komma över 2500 kcal/dag, men jag är viktstabil, mår bra och bygger de muskler jag vill så det funkar. 1500 låter lågt om det inte handlar om viktminskning eller i princip obefintlig fysisk aktivitet.
 
Livsmedelsverket. Sen beror det så klart på en massa olika parametrar som behövs mer info som längd, vikt, aktivitet, ålder osv så kan man räkna ut basalmetabolism och PAL. Oavsett vad man får för siffror så gäller viss individanpassning - det viktigaste är att det funkar och man mår bra. När jag jobbar och tränar så ska jag enligt siffrorna ha ett dagsbehov på ca 2500-2700 kcal - jag tycker det är svårt att äta mat jag mår bra av i såna mängder och komma över 2500 kcal/dag, men jag är viktstabil, mår bra och bygger de muskler jag vill så det funkar. 1500 låter lågt om det inte handlar om viktminskning eller i princip obefintlig fysisk aktivitet.

För mig är det ju viktminskning och obefintlig fysisk aktivitet.
 
Får göra det sen framåt våren.

Snabb tanke om VV bara som parantes. Jag gillar att de uppmuntrar rätt val, det handlar inte om själva räknandet (även om det ju blir måttet i o m pointsen). Det blir så tydligt vilkan val som ger mest. Jag kan välja pizza, men då får jag ju spara resten av veckan och inte hoppa över promenaderna för då har jag helt enkelt inte "råd" med lyxen till helgen.

För mig har det varit väldigt nyttigt, trots ett vuxet liv av kaloriräknande. Numera drygar jag gärna ut med frusna grönsaker och andra genvägar. Även små förändringar har gett mig mycket.

När jag gick på strikt diet var det faktiskt räddningen för hela projektet att jag kunde unna mig köp-pizza och ett dubbelnougat på fredagen. Annars hade jag inte orkat.
 
Snabb tanke om VV bara som parantes. Jag gillar att de uppmuntrar rätt val, det handlar inte om själva räknandet (även om det ju blir måttet i o m pointsen). Det blir så tydligt vilkan val som ger mest. Jag kan välja pizza, men då får jag ju spara resten av veckan och inte hoppa över promenaderna för då har jag helt enkelt inte "råd" med lyxen till helgen.

För mig har det varit väldigt nyttigt, trots ett vuxet liv av kaloriräknande. Numera drygar jag gärna ut med frusna grönsaker och andra genvägar. Även små förändringar har gett mig mycket.

När jag gick på strikt diet var det faktiskt räddningen för hela projektet att jag kunde unna mig köp-pizza och ett dubbelnougat på fredagen. Annars hade jag inte orkat.

Så är det för mig med. Viktväktarna i sig är inte för mig eftersom jag inte äter efter färdiga recept och jag har redan en app som räknar steg och förbrända kalorier. Men dessa ska tydligen vara rätt "optimistiska" och att gå 60 min och förbränna 150 kcal (typ) är inte värt för mig just nu
 
Jag hittar ingen bra frukost som jag håller mig på och som håller mig vaken.
Testat yoghurt och müsli, hungrig efter 1 h. Och blir trött.
Testat havregrynsgröt, hungrig efter 1,5 h.
Testat bacon och ägg, hungrig efter 2 h och för jobbigt när klockan ringer 3.40.
Testat smörgås, en sort funkar bra, men då ligger den på typ 600 kcal och det funkar ju inte om jag ska försöka gå ner.

Varför håller jag mig inte mätt på annat än otroligt kalorität frukost?

Jag har svårt att se att dina frukostar är så himla kaloritäta?
För mig är en komplett frukost yoghurt m musli OCH smörgås. Eller gröt OCH smörgås. Inte det ena eller det andra.

Och 1200 kcal på en dag? Jag förstår att du blir trött.

Men blir du hungrig efter några timmar så är det ju lämpligt att införa mellanmål också.
 
Så är det för mig med. Viktväktarna i sig är inte för mig eftersom jag inte äter efter färdiga recept och jag har redan en app som räknar steg och förbrända kalorier. Men dessa ska tydligen vara rätt "optimistiska" och att gå 60 min och förbränna 150 kcal (typ) är inte värt för mig just nu
Jag knappade in på en sån räknare och fick fram att du bränner 510 kcal på 60 min pw så om du kör 30 min bränner du enligt tabellen 255 kcal. Ganska simpel träningsmetod och det räcker med 30 min för att täcka upp och kanske överstiga (oklart hur exakt mätaren är på dig) förbränningen jämfört med promenaden.

Någonstans låter du väldigt omotiverad. Är det inte bättre att långsamt sänka intaget av kcal så det inte blir som att bestiga berg och köra hårt när motivationen kommer?
 
Det håller jag absolut med om. Jag vet ju inte på vilken nivå ts brukar ha, hur mycket ts förbrukar eller rör sig. Jag vet att ts har ett stillasittande jobb, men har i alla fall och kanske fortfarande håller på med ridning så jag antog att aktivitetsnivå låg på kring medel i mitt första inlägget, vilket också är vettigt att ligga på om man vill gå ner i vikt. Och sen ville ts ha en lägre nivå än 1400 och det var det jag uttalade mig om. Hade ts från början angivet ett spann på 1400-1500 kalorier om dagen hade jag inte ens skrivit ett inlägg.

Det var inte menat som kritik av ditt inlägg utan bara ett tillägg, jag plockade upp tråden för att försöka visa för TS att hon borde gå ner ganska fint i vikt även om hon väljer att öka den dagliga kalorimängden till 1400. Att ha 200 kalorier mer att röra sig med förenklar matplaneringen ganska mycket, upplever jag.
 
Jag knappade in på en sån räknare och fick fram att du bränner 510 kcal på 60 min pw så om du kör 30 min bränner du enligt tabellen 255 kcal. Ganska simpel träningsmetod och det räcker med 30 min för att täcka upp och kanske överstiga (oklart hur exakt mätaren är på dig) förbränningen jämfört med promenaden.

Någonstans låter du väldigt omotiverad. Är det inte bättre att långsamt sänka intaget av kcal så det inte blir som att bestiga berg och köra hårt när motivationen kommer?
510 kcal på en timmas pw låter lite väl bra ...
 
Jag behöver rejält med protein på morgonen för att hålla mig mätt, och det låter som att du fungerar lite likadant. Jag blir också hungrig jättefort om jag äter en frukost som är mest kolhydrater (typ gröt, mackor, müsli) och höll på att bli tokig över att jag aldrig höll mig mätt på "superfrukosten" gröt som skulle vara så bra. Min sambo, å andra sidan, kan hålla sig i flera timmar på gröt eller smörgåsar. Det är alltså inte alls fel på dig, utan din kropp funkar bara på ett annat sätt än andras gör.

Du har fått flera bra tips på proteinrika frukostar (kvarg, grekisk yoghurt, nötter, ägg...) men jag ville bara inflika att kokt ägg kan göras otroligt mycket enklare genom att du kokar 5 stycken på söndag kväll, så har du så att det räcker till veckans alla dagar och slipper pyssla med det varje dag. Det har jag gjort länge, och de håller sig finfint i kylen även i kokt form!
 

Liknande trådar

Mat Jag ska snart börja jobba efter min föräldraledighet och har efter kontakt med arbetskamrater förstått att det är ännu stressigare där...
2
Svar
28
· Visningar
2 521
Senast: DarkInNight
·
Äldre Jag brukar försöka äta bra mat, för mig innebär det mycket grönsaker, oprocessad mat och undvika alltför mycket vitt mjöl (min mage...
2
Svar
24
· Visningar
2 206
Senast: nickan1
·
Kropp & Själ Nån som testat? Värt pengarna? Jag har sån fruktandsvärd ångest vissa nätter, blandat med svåra sömnproblem. Kan somna ganska snabbt...
2
Svar
29
· Visningar
5 495
Senast: Alexandra_W
·
Kropp & Själ Jag reflekterar lite kring hur trender går och har växlat fram och tillbaka kring kost och vår syn på kost, hälsa och vad som är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
12 889

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp