Bukefalos 28 år!

Vad är i "god tid"?

Man får ju i såna här sammanhang även tänka på hur vårdens arbete ser ut. Med den personalbrist och hög omsättning på personal som finns på vissa ställen kan det vara svårt att ha en eller flera månaders framförhållning eftersom man inte vet hur personalsituationen ser ut då.

På mitt eget jobb har vi lagstadgat att vi ska ha gjort vår bedömning inom 14 dagar och vi gör allt vi kan för att leva upp till det. Vi brukar försöka ge tider med en veckas framförhållning för det är vad verksamheten klarar av. Men som på alla andra ställen blir folk sjuka eller vabbar, sånt som ingen kan rå över eller veta i förtid.
 
Nej men här handlar det om anhörigs ledighet.
Fast i ditt fall så är det ju din partner det handlar om och visst räknas även han som vårdnadshavare även om det är dina barn? Isf fall är det inget snack om saken, du ska inte ha dåligt samvete för att hans jobb blir lidande även om det är en konsekvens.

Varken du eller vården rår ju för att du behöver opereras och visst ställer det till med problem för alla när det blir så här, men du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du behöver en operation. Det går inte att lösa att någon annan tar ett par dagar?
 
Fast i ditt fall så är det ju din partner det handlar om och visst räknas även han som vårdnadshavare även om det är dina barn? Isf fall är det inget snack om saken, du ska inte ha dåligt samvete för att hans jobb blir lidande även om det är en konsekvens.

Varken du eller vården rår ju för att du behöver opereras och visst ställer det till med problem för alla när det blir så här, men du ska absolut inte ha dåligt samvete för att du behöver en operation. Det går inte att lösa att någon annan tar ett par dagar?
Nej han har aldrig varit vårdnadshavare för mina barn och det är inte att ta hand om barn det rör sig om heller utan om djur.

Planen är att dela upp dagarna mellan flera men för att kunna det på ett vettigt sätt så behöver vi ju som sagt få veta i tid. Jag tänkte att jag den här gången faktiskt skulle ta det så lugnt som det rekommenderas och inte göra som jag brukar, dvs. pga dåligt samvete så säger jag att jag klarar mig men det lär nog bli så den här gången med.
 
Men TW - på en bråkdel av tiden du lagt i den här tråden hade du ju kunnat ringa operationskoordinatorn (eller vad de nu heter) och fråga!

Min erfarenhet när jag ringt i liknande fall har varit att de är hjälpsamma.
 
Men TW - på en bråkdel av tiden du lagt i den här tråden hade du ju kunnat ringa operationskoordinatorn (eller vad de nu heter) och fråga!

Min erfarenhet när jag ringt i liknande fall har varit att de är hjälpsamma.
Jag har ringt och jag väntar och väntar på att de ska ringa tillbaka.
 
Personligen hade jag kunnat ga in pa op med typ en timmes varsel - har inga barn/djur eller partner att ta hansyn till. Hade jag haft det, och hade jag vetat ungefar nar jag kunde forvanta mig operationen, sa hade jag nog kant att 1 veckas varsel for det exakta datumet kanns rimligt - mer beroende pa ens situation och natverk sa kan det ju saklart vara svart att fa ordning med tex djurvakter pa ratt datum etc.
 
Det kan de eftersom jag har berättat om just mina förutsättningar. Jag är ingen ny patient där utan har opererats där då och då under drygt tio års tid.
Nej jag kräver ingen speciell hänsyn. Jag vill bara veta just i god tid. Om de skulle ge mig kortare framförhållning än just jag behöver så kan det ju innebära att operationen behöver skjutas på. Är inte mediciner utsatta i tid så kan de ju inte operera.

Visst är det arbetsgivares sak att lösa om det hade gällt själva arbetstagaren men inte när det gäller en anhörig till arbetstagaren.
Men även om de känner till dina förutsättningar så kanske de inte haft möjlighet att ge besked med mer framförhållning?
Går det inte så får du ju säga nej till tiden och vänta på nästa.
 
Men även om de känner till dina förutsättningar så kanske de inte haft möjlighet att ge besked med mer framförhållning?
Går det inte så får du ju säga nej till tiden och vänta på nästa.
Nej så är det ju. De lär knappast kunna ge mer framförhållning nästa gång heller så det är väl pest eller kolera då med.
 
Nej han har aldrig varit vårdnadshavare för mina barn och det är inte att ta hand om barn det rör sig om heller utan om djur.

Planen är att dela upp dagarna mellan flera men för att kunna det på ett vettigt sätt så behöver vi ju som sagt få veta i tid. Jag tänkte att jag den här gången faktiskt skulle ta det så lugnt som det rekommenderas och inte göra som jag brukar, dvs. pga dåligt samvete så säger jag att jag klarar mig men det lär nog bli så den här gången med.

Men vården kan ju inte ta hänsyn till att man har djur, om man vill säga vill bli opererad. Jag har aldrig fått mer än två veckors framförhållning trots djur, man vet ju ungefär när det blir och får samla trupperna tills dess alternativt vänta med operationen.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 264
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp