Bukefalos 28 år!

Vad är i "god tid"?

Om jag idag hade fått veta att jag "någon gång framöver" behövde opereras på ett sätt som gjorde att jag var "borta från allt" i två veckor, då hade jag omedelbart pratat med chefen samt kollat upp olika alternativ för hundarna. Sedan när jag hade en plan för allt, då hade jag tyckt att det varit ok att bli meddelad tid för operation några veckor innan. Hade det varit så att jag skulle göra en mindre operation som gjorde att jag kanske var borta från jobbet 2-3 dagar och bara behövde hundvakt under själva operationsdagen, då hade jag tyckt att det var ok med en veckas framförhållning. Mindre än så hade jag sett som för nära inpå.
Ja precis! Mindre ingrepp är sällan några problem och särskilt inte om inga mediciner behöver sättas ut.
 
Utifrån vad som skulle fungera för mig så är 3 v optimalt och 2 v ok.

1-2 v skulle jag aldrig benämna som ”i god tid”. Att man kan behöva acceptera det är en sak. Att kalla det ”i god tid” framstår som ett dåligt skämt.
Ja tre veckor känns okej men inte kortare tid än så. Det tycker inte jag heller är i god tid.
 
Jag tycker också att två veckor är rimligt. Då hinner de som man kan få hjälp av att ordna om i sin tillvaro om de är förberedda på att rycka in.
En vecka däremot tycker jag är för kort för att hinna ordna med allt praktiskt runt omkring.
Det beror ju lite på. Som det är nu jobbar sambon borta i fjortondagars perioder. Han har sagt att han åker till chefen och chefen får bara acceptera det men det innebär också att jobbet kommer stå still resterande del av de två veckorna för det finns ingen annan att ta in med så kort varsel. Det kostar såklart stora summor och arbetena blir försenade. I slutänden är det jag som får dåligt samvete för att jag är besvärlig :(
 
Även om patienten specifikt har bett om att få veta i god tid? För mindre ingrepp är det vanligtvis inga problem att få kort tid på sig men här är det mediciner som ska sättas ut och planering som måste göras för att det ska flyta efter och då blir det inte så bra med så kort tid.
Om du fått besked senast 14 dagar innan så har du fått besked i god tid enligt mig. Gällande utsättning av mediciner så tas det hänsyn till när man gör bokningen såklart, och det bör aktuell läkare uppge också så att man kan planera bokningen efter det. Har du några mediciner som kräver utsättning under mer än 14 dagar?
 
Om du fått besked senast 14 dagar innan så har du fått besked i god tid enligt mig. Gällande utsättning av mediciner så tas det hänsyn till när man gör bokningen såklart, och det bör aktuell läkare uppge också så att man kan planera bokningen efter det. Har du några mediciner som kräver utsättning under mer än 14 dagar?
Jag vet inte hur långt innan de ska vara utsatta den här gången. Ibland har det varit tre veckor innan och ibland fem dagar innan. Eftersom allt annat verkar vara väldigt snurrigt där så skulle det förvåna mig mycket om de har koll på vilka mediciner jag tar trots att jag har påpekat det. Aktuell läkare har definitivt inte koll. Inre ens på vad hen har gjort/hur det har gått/vad som har hänt under de operationer hen har gjort på mig tidigare.
 
Ja det har jag men jag kan knappast be de som behöver hjälpa mig att de ska ta ledigt från sina jobb/inte planera in något från första november och framåt. Det blir helt orimligt. Det som har kunnat planeras utan att veta vilken dag det blir har såklart gjorts. Det var klart några dagar senare i juli när det var bestämt att operationen skulle ske inklusive att de berörda pratat med sina chefer. Då trodde operationsansvarig att operationen skulle ske inom vårdgarantitiden, dvs. senast första veckan i oktober men så blev det inte. Det är ju inget konstigt att inte vårdgarantin hålls och det är inget jag heller kräver. Jag vill bara veta när i god tid.
Jag anser inte heller att jag avsäga mig allt/inte planera något alls för att operationen kan bli någon gång under en månads tid. Det är ju inte ens säkert att det blir i november. Det kan lika gärna bli i februari eller i maj.
Just eftersom konvalescensen är så lång bad jag specifikt om att få veta vilken dag det skulle bli i god tid. För att de som behöver hjälpa mig ska kunna säga till på sina jobb i god tid och för att jag inte ska behöva avboka saker som drabbar flera och där vissa också hör till vårdens gebit.
Jag förstår att det kan kännas jobbigt men om du ändå har en plan så måste den väl fungerar med några dagars förskjutning åt olika håll?
Det mesta går att lösa är min erfarenhet, jag gick från att planen var att ha en sjukskriven relativt pigg man hemma i fjorton dagar, till att ha en make inlagd på sjukhus svårt sjuk på obestämd tid på 24 h och jag fick rodda hund, barn och praktik en timmes resväg bort.

Så nej jag tycker inte att det är orimligt att sätta en plan i verket på en vecka, speciellt inte när du har vetat att det är planerat så pass länge.
 
Jag förstår att det kan kännas jobbigt men om du ändå har en plan så måste den väl fungerar med några dagars förskjutning åt olika håll?
Det mesta går att lösa är min erfarenhet, jag gick från att planen var att ha en sjukskriven relativt pigg man hemma i fjorton dagar, till att ha en make inlagd på sjukhus svårt sjuk på obestämd tid på 24 h och jag fick rodda hund, barn och praktik en timmes resväg bort.

Så nej jag tycker inte att det är orimligt att sätta en plan i verket på en vecka, speciellt inte när du har vetat att det är planerat så pass länge.
Såklart det går! Allt går men hur bra det blir och hur många som drabbas av det är en annan sak. När de och jag har vetat sålänge att operationen måste göras så ser jag ingen anledning till att inte få veta operationstiden i god tid. Det är just pga av allt krångel jag har dragit på att göra den i nästan två år. Jag orkar inte med sådant här krångel men nu blev det som det blev i somras och den måste göras, enligt läkaren snarast. Hen sa att den skulle göras så snart alla var tillbaka från semestern, dvs. i augusti men det trodde jag såklart inte på.
Jag slår redan knut på mig själv för att andra inte ska drabbas av det de sjukdomar jag har drar med sig. Jag behöver inte det här också.
 
Även om patienten specifikt har bett om att få veta i god tid? För mindre ingrepp är det vanligtvis inga problem att få kort tid på sig men här är det mediciner som ska sättas ut och planering som måste göras för att det ska flyta efter och då blir det inte så bra med så kort tid.
Jag tänker att ”i god tid” från vårdens sida betyder så snart de vet datum. Jag tror inte de håller på planeringen utan så fort de har ett datum så skickar de kallelsen.
Och vården kan ju inte veta om exakt dina förutsättningar och exakt hur lång tid just du behöver, alla tolkar nog ”i god tid” på olika sätt. Inte heller kan de ta hänsyn, har du väntat på operationstid så vore det ju helt orimligt om de struntar i att ge dig en ledig tid bara för att det var några dagars kortare framförhållning än vad just du behöver.

Själv hade jag tyckt att det var rimlig framförhållning i ditt fall eftersom du vetat om länge att det kommer ske nu under hösten.

Försök tänka bort hur det blir för arbetsgivare. Det är deras sak att lösa.
 
Vad är i "god tid" när det kommer till kallelse till operation för dig? Hur lång tid vill du ha på dig för att hinna ordna med jobbet, djur, barnvakt, skjuts eller vad det nu kan vara inför en sedan länge planerad operation?

Jag funderar på om jag tänker fel som trodde att "i god tid" innebar iallafall en månad innan.

En månad. På jobbet ska ledigheter lämnas in en månad i förtid
 
Vad är i "god tid" när det kommer till kallelse till operation för dig? Hur lång tid vill du ha på dig för att hinna ordna med jobbet, djur, barnvakt, skjuts eller vad det nu kan vara inför en sedan länge planerad operation?

Jag funderar på om jag tänker fel som trodde att "i god tid" innebar iallafall en månad innan.

Om det handlar om en planerad operation där jag vet ungefär när den ska ske, tycker jag att ett par veckor är tillräckligt.
(jag väntar på en operation; den skulle skett under september men när jag ringde dem och kollade så hade de tappat bort mig från op-väntelistan och kunde inte åstadkomma det så den blir skjuten till i maj -19 i stället).
 
Men tanke på att jag är fullbokad med patienter själv 3 månader framåt ofta, så är 3 månader och typ 1 vecka god tid för mig om man ska hinna omboka patienter.
 
Men tanke på att jag är fullbokad med patienter själv 3 månader framåt ofta, så är 3 månader och typ 1 vecka god tid för mig om man ska hinna omboka patienter.

Det där tycker jag låter orealistiskt.
Jag är också bokad med diverse patienter och aktiviteter
Men när min handled ska opereras, får ju de som eventuellt blivit bokade under aktuell tid helt enkelt stå ut med att få byta tid.
 
Vad är i "god tid" när det kommer till kallelse till operation för dig? Hur lång tid vill du ha på dig för att hinna ordna med jobbet, djur, barnvakt, skjuts eller vad det nu kan vara inför en sedan länge planerad operation?

Jag funderar på om jag tänker fel som trodde att "i god tid" innebar iallafall en månad innan.

Med tanke på att man kan vara bortrest så är minst tre veckor ganska lämpligt.

Däremot kan uppstå luckor och då kan man ju chansa lite.
 
Det där tycker jag låter orealistiskt.
Jag är också bokad med diverse patienter och aktiviteter
Men när min handled ska opereras, får ju de som eventuellt blivit bokade under aktuell tid helt enkelt stå ut med att få byta tid.
Ja det fattar jag väl att det är orealistiskt men det är vad som skulle vara i god tid för mig.
 
Jag tänker att ”i god tid” från vårdens sida betyder så snart de vet datum. Jag tror inte de håller på planeringen utan så fort de har ett datum så skickar de kallelsen.
Och vården kan ju inte veta om exakt dina förutsättningar och exakt hur lång tid just du behöver, alla tolkar nog ”i god tid” på olika sätt. Inte heller kan de ta hänsyn, har du väntat på operationstid så vore det ju helt orimligt om de struntar i att ge dig en ledig tid bara för att det var några dagars kortare framförhållning än vad just du behöver.

Själv hade jag tyckt att det var rimlig framförhållning i ditt fall eftersom du vetat om länge att det kommer ske nu under hösten.

Försök tänka bort hur det blir för arbetsgivare. Det är deras sak att lösa.
Det kan de eftersom jag har berättat om just mina förutsättningar. Jag är ingen ny patient där utan har opererats där då och då under drygt tio års tid.
Nej jag kräver ingen speciell hänsyn. Jag vill bara veta just i god tid. Om de skulle ge mig kortare framförhållning än just jag behöver så kan det ju innebära att operationen behöver skjutas på. Är inte mediciner utsatta i tid så kan de ju inte operera.

Visst är det arbetsgivares sak att lösa om det hade gällt själva arbetstagaren men inte när det gäller en anhörig till arbetstagaren.
 
Med tanke på att man kan vara bortrest så är minst tre veckor ganska lämpligt.

Däremot kan uppstå luckor och då kan man ju chansa lite.
Ja jag kan tycka det. När det har handlat om mindre operationer som det har varit bråttom med så har jag tidigare i livet (då när jag i normalfallet klarade mig själv) sagt att jag kan ta en tid med kort varsel. Typ ringa dagen före eller så men nu går inte det.
 
En månad. På jobbet ska ledigheter lämnas in en månad i förtid

En operation är inte en ledighet. Det är en sjukskrivning. Man har ingen skyldighet att meddela en sjukskrivning en månad i förväg.

Men tanke på att jag är fullbokad med patienter själv 3 månader framåt ofta, så är 3 månader och typ 1 vecka god tid för mig om man ska hinna omboka patienter.

Inte rimligt överhuvudtaget. Sjukvården kan inte ta hänsyn till allas olika liv och arbeten. Ditt jobb får anpassa sig eftersom det rör sig om en sjukskrivning.

Med tanke på att man kan vara bortrest så är minst tre veckor ganska lämpligt.

Däremot kan uppstå luckor och då kan man ju chansa lite.

Vet man att man ska opereras den här hösten är det hyfsat olämpligt att resa bort då. Om man vill bli opererad.
 

Liknande trådar

Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
12 251
Senast: Gabby_Ossi
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
10 497
Senast: Madalitso
·
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 173
Senast: Acto
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 551

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp