Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Jag har inte lyckats hitta något inackorderingsstall häromkring som erbjuder mer än 8 timmar på vintern. Mer normalt är 5-6 timmar. Så jag får nog säga att mycket utevistelse här är någonstans runt 8-10 timmar.

Min går ute dygnet runt maj-oktober. Ca 11 timmar mars, april och november-februari är det 8 timmar ute. Det är det bästa jag lyckats hitta förutom en lösdrift där pållarna går till knäna i lera vilket är helt uteslutet för mig.
 
Min ena går alltid och kissar innan han kommer fram till mig i hagen, i boxen håller han sig så länge som möjligt.
Min gammelman ville aldrig kissa i hagen. Enbart på sommaren, på gräs, kissade han ute.
Annars höll han sig tills han kom in.
När han stod i sjukhage (tyvärr ofta pga dv skador), så la jag ut en hög med halm i hagen. Då kissade han där
 
Dessa trådar blir lätt en tävlan om vem som har ute sina hästar längst. Någon med kort utevistelse oavsett skäl skulle ju inte skriva i en sådan här tråd, det skulle bli bannor direkt.
Jag väljer att inte rösta eftersom mycket är subjektivt.
 
Min gammelman ville aldrig kissa i hagen. Enbart på sommaren, på gräs, kissade han ute.
Annars höll han sig tills han kom in.
När han stod i sjukhage (tyvärr ofta pga dv skador), så la jag ut en hög med halm i hagen. Då kissade han där

Fast de kissar i hagen ... Sen att många hästar väljer att ändå helst kissa när de kommit in i sin box är en sak för sig. (Valacker och hingstar kissar fö gärna inne i sin egen box som en viss märkning av revir).

Jag blir jätteförvånad om det motiveras att hästar behöver gå in på stall efter x timmar för att de inte kissar ute ... 😨
 
Ang kiss så är det en här (valack) som varje morgon om han stått inne det första han gör är att kissa ute och det är inte lite han kissar heller. Så vissa håller sig åt andra hållet istället, fast han är iofs lite speciell övrigt också
 
Fick höra om forskning som pågår kring magsår och utevistelse. Vad de hittills hade kommit fram till var att hästar som inte trivs inne får magsår av att inte få vara ute tillräckligt mycket (inte så förvånande), men även att hästar som inte trivs ute är lika magsårsbenägna om de tvingas vara ute. Tycker att det var så himla intressant forskning, (en veterinär som berättade så har tyvärr ingen källa, men förstod det som att det inte är publicerad än), just för att den verkligen bevisar att hästar är individer och de inte fungerar efter en exakt standardmall bara för att de är av arten "häst".

För min hästar är normaltid att komma ut vid 6 och in mellan 21-23. Men det är då inte skrivet i sten. Är det pissväder kommer de in tidigare, är det stekhett får den ena komma in och vila osv. Jag täckar ganska mycket mer än många just för att de inte har tillräckligt bra vindskydd och när jag jobbar har jag ingen möjlighet att ta in tidigare. Men i mesta möjliga mån försöker jag anpassa mig själv till hästarna och inte tvärtom.

Angående kissning så vill båda mina nuvarande djur kissa i boxen när de kommer in och i princip alla hästar jag haft har gjort samma.
 
Ang kiss så är det en här (valack) som varje morgon om han stått inne det första han gör är att kissa ute och det är inte lite han kissar heller. Så vissa håller sig åt andra hållet istället, fast han är iofs lite speciell övrigt också

Lika vanligt att valacker och hingstar kissar ute -ibland gör vissa det över högen av foder/halm i hagen 😎
 
Fick höra om forskning som pågår kring magsår och utevistelse. Vad de hittills hade kommit fram till var att hästar som inte trivs inne får magsår av att inte få vara ute tillräckligt mycket (inte så förvånande), men även att hästar som inte trivs ute är lika magsårsbenägna om de tvingas vara ute. Tycker att det var så himla intressant forskning, (en veterinär som berättade så har tyvärr ingen källa, men förstod det som att det inte är publicerad än), just för att den verkligen bevisar att hästar är individer och de inte fungerar efter en exakt standardmall bara för att de är av arten "häst".

För min hästar är normaltid att komma ut vid 6 och in mellan 21-23. Men det är då inte skrivet i sten. Är det pissväder kommer de in tidigare, är det stekhett får den ena komma in och vila osv. Jag täckar ganska mycket mer än många just för att de inte har tillräckligt bra vindskydd och när jag jobbar har jag ingen möjlighet att ta in tidigare. Men i mesta möjliga mån försöker jag anpassa mig själv till hästarna och inte tvärtom.

Angående kissning så vill båda mina nuvarande djur kissa i boxen när de kommer in och i princip alla hästar jag haft har gjort samma.

Lite så tänker jag också. Men vill vara färdig i stallet helst senast vid 23:00 ja gärna lite före det för att kunna varva ner på kvällen sedan, beror iofs på veckodag och årstid med.

Just nu kommer däremot ett gäng in redan vid 17:00 de flesta utom de i lösdriften och tre till. Och det har enbart att göra med gräset. Tar in de då, kollar igenom och så pö om pö utöka tiden. De går i vinterhagarna förmiddagen och sommarhagar fram till de går in. Nu på senvåren/försommaren.
 
Lite så tänker jag också. Men vill vara färdig i stallet helst senast vid 23:00 ja gärna lite före det för att kunna varva ner på kvällen sedan, beror iofs på veckodag och årstid med.

Just nu kommer däremot ett gäng in redan vid 17:00 de flesta utom de i lösdriften och tre till. Och det har enbart att göra med gräset. Tar in de då, kollar igenom och så pö om pö utöka tiden. De går i vinterhagarna förmiddagen och sommarhagar fram till de går in. Nu på senvåren/försommaren.
Ja mitt mål är också att vara hemma innan 23. Funkar ibland, och ibland inte...
 
Jag har haft både stall där hästarna var ute 9-16 och nu där jag har eget så är det alltid 12 timmar, året runt förutom på semestern, då är det 14.
Jag måste säga att jag inte märker så stor skillnad på mina hästar.

Under 8 timmar är lite
12 timmar normalt
Över 12 timmar, mycket

Jag har så lite gräs i hagen att de mesta timmarna, på natten, spenderas bäst inne. När stora hagen sedan är igång så får de vara ute hela dygnet på sommaren. Jag mår bäst när de är inne på natten resten av året.

Gällande kisseriet verkar det snarare vara som på oss att det är rutinerna som ger kissandet. Det är ju folk som lärt sina hästar att kissa på kommando och jag kan märka stora rutiner i deras kissande, och bajsande för all del.

Eftersom jag har mina hästar hemma och har en avelshingst som leasas ut lite då och då så lånar jag en del hästar och de faller in i exakt samma rutin som de jag redan har hemma, utan att jag gör något annat än att göra det jag alltid gör.
Min slutledning är att om man lär hästen att alltid kissa innan man ska ut så är det det man måste göra eftersom hästen lär sig det, det har inte med något annat att göra. Mina hästar kissar aldrig före och inte heller efter.

Jag ger bara kraftfoder på morgon och kväll men fodrar å andra sidan hö 5 ggr per dag, så jag behöver inte göra sådant i samband med ridning. De har alltid mat i magen, nästan. Iallafall inte skrikande tomma.

Ridning/körning sker när som helst på dagen eftersom jag inte behöver bry mig om kraftfoder eller kissning. Dessutom släpper jag ut hästarna svettiga ända ner till minus fem grader, utan täcke. Annars med täcke.
Inte orkar jag vänta tills mina björnpälsade hästar torkar. Det tar över 2-4 timmar. Det trots att jag ändå bor på gården.
 
Dessa trådar blir lätt en tävlan om vem som har ute sina hästar längst. Någon med kort utevistelse oavsett skäl skulle ju inte skriva i en sådan här tråd, det skulle bli bannor direkt.
Jag väljer att inte rösta eftersom mycket är subjektivt.

Det var helt klart inte min tanke med någon slags tävlan, jag skapade tråden för att min och en stallägares idé om vad mycket innebar skiljdes åt (och jag menar heller inte att lägga någon värdering i det, det var ett konstaterande). Hur länge folk faktiskt har sina hästar ute är inte direkt intressant för mig i just den här tråden.
 
Det var helt klart inte min tanke med någon slags tävlan, jag skapade tråden för att min och en stallägares idé om vad mycket innebar skiljdes åt (och jag menar heller inte att lägga någon värdering i det, det var ett konstaterande). Hur länge folk faktiskt har sina hästar ute är inte direkt intressant för mig i just den här tråden.
Menar inte att det var din avsikt på något sätt men tycker att sådana här trådar ofta blir så.
Det bästa är att fråga helt enkelt hur personen menar. Eftersom mycket, lite och lagom inte säger särskilt mycket om hur något faktiskt ser ut.
När man läser här ser det ut som att alla har ute minst 12 timmar och det räknas som normalt och allt annat är definitionen som lite utevistelse.

Sen kan det ju även vara så att de som har ute få timmar inte heller prioriterar utevistelse på samma sätt av olika anledningar och därför uteblir de svaren.
 
Sen tycker jag det är fel att säga mycket om något som rör sig om betydligt mindre än hälften av ett dygn. Tex 8 timmar per dag kommer aldrig att vara mycket.
 
Dessa trådar blir lätt en tävlan om vem som har ute sina hästar längst. Någon med kort utevistelse oavsett skäl skulle ju inte skriva i en sådan här tråd, det skulle bli bannor direkt.
Jag väljer att inte rösta eftersom mycket är subjektivt.

Ja det är synd när TS snarare ville ha lite hjälp/tankar kring folks förväntningar i letan efter nytt stall. Tycker TS varit väldigt tydlig med att diskussioner om övrig värdering inte var ämnet för (även) denna tråden men tydligen hamnar vi alltid där. Ibland kan man ju behöva annan input också (som i denna TS) och det är synd om den missas och blir ännu en "tävlan".
 
Det var helt klart inte min tanke med någon slags tävlan, jag skapade tråden för att min och en stallägares idé om vad mycket innebar skiljdes åt (och jag menar heller inte att lägga någon värdering i det, det var ett konstaterande). Hur länge folk faktiskt har sina hästar ute är inte direkt intressant för mig i just den här tråden.

Jag läste inte ens detta innan jag svarade nu 🤣 Skrattretande hur lika vi tänker ibland 😁 Jag har uppfattat dig precis såhär.
 
Utifrån vad jag ser häromkring så skulle jag säga att över 8-10 h är vad ”folk” generellt skulle kalla mycket/ lång utevistelse. Många stallar här har bara ca 6 h. Därför hade jag lätt sagt ”att de går ute ganska mycket” om det handlade om 8 h eller mer under vintertid.
 
@Pancakes Jag förstår. Hela dagen i hagen för mig är åtminstone 8 - 20 och för någon annan är det 9 - 15.
Då är mer ditt sätta att definiera ”hela dagen” mer rätt. För varför skulle en dag ta slut redan efter kl:15:00?
Kvällen börjar inte förrän kl:18:00 och fram tills dess är det dag (morgon, förmiddag, mitt på dagen, eftermiddag). Kvällen räknas även den till dagtid.
Så hela dagen om det ska vara någorlunda rätt från kl:06:00-22:00.
Kl:09:00-15:00 är inte ens halva dagen.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 414
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp