Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Mina hästar har jag haft på både lösdrift och på box. Under senhöst/vinter (ca nov-feb/mars) har dom stått på box nattetid, mest pga dåliga värden på höanalysen där jag haft hästar med helt olika behov och det har varit lättast att lösa genom separata boxar nattetid. Då har hästarna varit ute i hagen (med två ligghallar) mellan 6-20 ungefär, dvs 14 h utevistelse, vissa dygn har det blivit 12 h på box men aboslut inte mer än så (oavsett väder, men som sagt, med tillgång till ligghall).

Tidig vår, dvs i mars nångång, till senhöst, har dom varit ute dygnet runt (med tillgång till ligghall vid behov). Det har varit ett bra upplägg för oss!

Dock, nu när jag säljer gården och ska flytta tillbaka till Stockholm vet jag inte hur jag ska göra. En bra lösdrift är enligt mig det bästa, hittade dock ingen sådan sist jag bodde i Stockholm (och då bodde jag ändå 3 mil utanför stan, och kunde tänka mig 3-4 mil åt Södermalandshållet vilket gjorde saken enklare). Nu kommer jag bo strax utanför stan på södra sidan och jobba strax utanför stan på norra sidan, vilket gör att utbudet av lösdrifter blir ännu sämre när jag inte har tid att pendla lika långt! Svårt!
 
Då är mer ditt sätta att definiera ”hela dagen” mer rätt. För varför skulle en dag ta slut redan efter kl:15:00?
Kvällen börjar inte förrän kl:18:00 och fram tills dess är det dag (morgon, förmiddag, mitt på dagen, eftermiddag). Kvällen räknas även den till dagtid.
Så hela dagen om det ska vara någorlunda rätt från kl:06:00-22:00.
Kl:09:00-15:00 är inte ens halva dagen.
Vet inte om folk tänker en arbetsdag. Jag har kunder som bara kan komma på kvällen. Också är det 17. För mig är det inte kväll än. Men är dagen slut vid 15 så är det kanske kväll vid 17🤔
 
Vet inte om folk tänker en arbetsdag. Jag har kunder som bara kan komma på kvällen. Också är det 17. För mig är det inte kväll än. Men är dagen slut vid 15 så är det kanske kväll vid 17🤔

Lite ot, men då vi skulle provrida min första häst så blev det missförstånd pga vi sa eftermiddag och menade i 16-17 tiden, medan bonden hästen stod hos definerade eftermiddag som 12-13 tiden.... O_o:laugh:

Viktig att fråga efter eksakta tider mao, både ang utevistelse och annat!
 
Fast de kissar i hagen ... Sen att många hästar väljer att ändå helst kissa när de kommit in i sin box är en sak för sig. (Valacker och hingstar kissar fö gärna inne i sin egen box som en viss märkning av revir).

Jag blir jätteförvånad om det motiveras att hästar behöver gå in på stall efter x timmar för att de inte kissar ute ... 😨
Såg aldrig under 16,5 år att han pinkade ute i hagen. Iaf inte under höst, vintern och våren. Han pinkade direkt när han kom in, rena vattenfallet då
Han var hingst tills han var drygt 14
 
Jag bor i ett område där mycket utevistelse kan variera mellan 5 h - typ 14 timmar ute. Där jag står har är de ute ca 11 h/dag, vilket jag egentligen tycker är lite lite. Så fort det går får våra vara ute dygnet om och de stannar ute så länge det går på hösten. Min tjej har dessutom fått vara ute extra timmar under vintern när jag ridit andra hästar kvällstid. För henne är det extra viktigt, då jag inte kan ge henne mer grovfoder och hon äter upp det hon får på ca 30 min och står sen hela natten utan nånting att göra. Hon kan inte äta i nät pga artros i nacken och äter halm lika snabbt som hö :-(.

Vår store brune gillar att vara i boxen och nu när han är ute dygnet om står han gärna i lösdriften när det är varmt och soligt.
 
Jag läste det som minst 12 h i hage. Ridning och omvårdnad hör inte till hage, utan går utöver. Min som går in vid 17 käkar en timme, sen kommer jag vid ca 18, då blir det skrittmaskin 30 min medans jag mockar och fixar, sedan benspolning, borstning, sadling = ca 30 min, därefter ridning/tömkörning i ca 30-60 min, varefter i vart fall 15-20 min med borstning och annan omvårdnad innan det blir box igen vid 20.30-21 ca, sedan kvällsfodring vid 22. Skulle jag hinna med allt det efter 12 h i hage skulle jag gå under av trötthet, därav min förvåning över att det uttrycktes på det sättet. :)
Mina hästar går ute från 6 på morgonen till 21-22 på kvällen, de dagar jag rider kommer de oftast in i stallet vid 19 för att sedan hamna i boxen efter ridning och pyssel vid 21-22. För min del handlar det inte i första hand om att maximera hagtiden utan om att minimera boxtiden. Min stora häst (halvblod) kommer gärna in i boxen och sover 1 eller kanske 2 timmar men sen blir han rastlös och vill ut. Att stå inne i boxen i 12 timmar eller mer hade fått honom att klättra på väggarna, bokstavligen. Egentligen är han nog en typisk lösdriftshäst (uppvuxen på lösdrift) men tyvärr har jag inte haft möjlighet att ha honom på lösdrift de senaste åren. Jag kan absolut inte säga att våra hagar är perfekta, bor också på västkusten och ja, det är lera, snålblåst och snöblandat regn. Vi har dock vindskydd och en hyfsat stor grusad yta (sen är hela vinterhagen på ca 1 ha). Så länge hästarna inte är hungriga visar de inga som helst tecken på att de vill komma in, oavsett väder. Ute finns ju massor man kan göra, man kan gyttjebada, tokgaloppera och göra knasiga luftsprång, leta gräsrötter i leran, klia kompisen på manken, plaska i vattenkaret... Inne äter man, och sover lite, men det är man ju ganska snart klar med. :D
 
Är det ett stall med anställd personal så ska hästen ut och in under arbetstiden dvs ca 7 timmar om dom får mat ute. Annars blir det ännu mindre tid i hagen.
 
Fick höra om forskning som pågår kring magsår och utevistelse. Vad de hittills hade kommit fram till var att hästar som inte trivs inne får magsår av att inte få vara ute tillräckligt mycket (inte så förvånande), men även att hästar som inte trivs ute är lika magsårsbenägna om de tvingas vara ute. Tycker att det var så himla intressant forskning, (en veterinär som berättade så har tyvärr ingen källa, men förstod det som att det inte är publicerad än), just för att den verkligen bevisar att hästar är individer och de inte fungerar efter en exakt standardmall bara för att de är av arten "häst".

För min hästar är normaltid att komma ut vid 6 och in mellan 21-23. Men det är då inte skrivet i sten. Är det pissväder kommer de in tidigare, är det stekhett får den ena komma in och vila osv. Jag täckar ganska mycket mer än många just för att de inte har tillräckligt bra vindskydd och när jag jobbar har jag ingen möjlighet att ta in tidigare. Men i mesta möjliga mån försöker jag anpassa mig själv till hästarna och inte tvärtom.

Angående kissning så vill båda mina nuvarande djur kissa i boxen när de kommer in och i princip alla hästar jag haft har gjort samma.

Viktig aspekt tycker jag. I somras tex turades vi om att ta in hästarna från betet när det var 30+ i flera dagar. Hästarna var så lyckliga över att få komma in mellan 3-8 timmar beroende på våra scheman.

Vi hade också mycket mygg i maj runt 18-19tiden. Då tog vi in de tidigare då de sprang sig svettiga annars.

Så anpassning efter väder och vind tycker jag är en viktig aspekt.
 
Viktig aspekt tycker jag. I somras tex turades vi om att ta in hästarna från betet när det var 30+ i flera dagar. Hästarna var så lyckliga över att få komma in mellan 3-8 timmar beroende på våra scheman.

Vi hade också mycket mygg i maj runt 18-19tiden. Då tog vi in de tidigare då de sprang sig svettiga annars.

Så anpassning efter väder och vind tycker jag är en viktig aspekt.
Håller med, viktig och borde vara självklart.
 
Hos oss går hästarna ute ca 12h var dag. De släpps ut vid 07:30 på morgonen och tas in runt 22:00 på sommartid och runt 18-20 på vintertid. Helt beroende på vad det är för väder.

Jag har ganska stora hagar med mycket skydd i och nu har vi ena lösdriften färdigställd. .Tyvärr på sommaren har vi otroligt mycket insekter i omgångar speciellt svidknott och då får de stå inne.

I somras släppte vi ut dem vid 4 på morgonen och tog in dem vid lunch då stallet är mycket svalare. sen red vi sena kvällar.

Banne mig inte lätt att ha häst ibland med allt passande. :D
 
Hos oss går hästarna ute ca 12h var dag. De släpps ut vid 07:30 på morgonen och tas in runt 22:00 på sommartid och runt 18-20 på vintertid. Helt beroende på vad det är för väder.

Jag har ganska stora hagar med mycket skydd i och nu har vi ena lösdriften färdigställd. .Tyvärr på sommaren har vi otroligt mycket insekter i omgångar speciellt svidknott och då får de stå inne.

I somras släppte vi ut dem vid 4 på morgonen och tog in dem vid lunch då stallet är mycket svalare. sen red vi sena kvällar.

Banne mig inte lätt att ha häst ibland med allt passande. :D

Skulle du då säga att 12 timmar är mycket utevistelse?
 
Jag tycker över 10 timmar är mycket. särskilt om det är vintertid, sommartid känns det mer standard.
Min häst är ute 8-18 vintertid, from juni tom 21, helbete midsommar-mitten av augusti, sen börjar vi med 8-18 när det börjar mörkna och ruskna på sig i september.
 
Håller med, viktig och borde vara självklart.

Håller med också, men tyvärr så är det inte självklart hos alla.

Ser fortfarande många vars ordinarie stall stänger över sommaren /alt inte har bete. Då körs hästarna iväg till något bete utan möjlighet till stall, samtidigt som hästägaren inte sällan ska åka iväg på semester.

Så en del hästar ska ”gå och bara vara häst” rakt av under sommarmånaderna, trots att just sommaren kan vara väldigt påfrestande för hästen med insekter, värme, spöregn osv. De övriga 8-9 månaderna tas hästarna ”om hand” minutiöst - täcken vid väder, i kombo med minimal utevistelse och ofta då små rutor och/eller superleriga hagar .

Just sommarmånaderna kräver ju ofta extra tillsyn av och fix med hästarna . Men tyvärr verkar ändå många inte tänka så alls .
 
Senast ändrad:
För mig är 12 timmar minimum.

När det börjar bli ljust ute och behagligare klimat (det vill säga inte en meter snö och massa minusgrader) vill jag gärna ha hästarna ute fler timmar än så.
 
Håller med också, men tyvärr så är det inte självklart hos alla.

Ser fortfarande många vars ordinarie stall stänger över sommaren /alt inte har bete. Då körs hästarna iväg till något bete utan möjlighet till stall, samtidigt som hästägaren inte sällan ska åka iväg på semester.

Så en del hästar ska ”gå och bara vara häst” rakt av under sommarmånaderna, trots att just sommaren kan vara väldigt påfrestande för hästen med insekter, värme, spöregn osv. De övriga 8-9 månaderna tas hästarna ”om hand” minutiöst - täcken vid väder, i kombo med minimal utevistelse och ofta då små rutor och/eller superleriga hagar .

Just sommarmånaderna kräver ju ofta extra tillsyn av och fix med hästarna . Men tyvärr verkar ändå många inte tänka så alls .
Förhoppningsvis har de flesta beten tillgång till någon form av skydd/skugga.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 417
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 432
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 794
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 577
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp