Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Min kissar inte ute, om hon inte är brunstig eller går på mycket högt gräs, så hon måste få gå in i boxen och kissa innan ridning, annars blir ridpasset skräp. Hon behöver också ha lite mat i magen, så vill gärna äta lite hö innan. Efter ridning får hon alltid mash med elektrolyter m.m. blandat med massor av vatten, vilket gör att det tar sin lilla stund att äta upp. Dessutom vill jag gärna kyla benen efter ridning osv, allt detta tar ju sin lilla stund.

Inte för att vara sådan, men hur vet du att din häst inte kissar utomhus?
 
Inte för att vara sådan, men hur vet du att din häst inte kissar utomhus?
VET vet jag ju inte, men givet att hon knappt hinner in innan stora syndafloden drar igång och att jag aldrig sett henne (förutom vid brunst som sagt) kissa ute så är jag ganska övertygad. Min gamle var likadan, han kissade så fort han kom ur hagen och kunde ställa sig vid en slänt med högt gräs. Eftersom hon tydligt visar vad hon vill är det för mig helt uppenbart att jag får anpassa mig.
 
@SaraMara jag håller helt med dig. Ska hästarna vara ute så länge på vintern så ska det vara kvalité på hagarna eller ligghall. Tyvärr finns det inte så många ställen som har det här på västkusten utan det är fruktansvärt öppet blåsigt, lerigt och jävligt. Men det är ju liksom här vi bor. Hade jag bott ute i skogen med fina skogshagar /eller tillgång till ligghall hade mina gärna kunnat vara ute dygnet runt. Men då finns det ingen ridbana och inget ridhus och det funkar inte för mig! Eller jo det fanns i Borås då var hästarna ute 12 timmar på vintern och dygnet runt på sommaren. Men dit tänker jag aldrig flytta igen haha

Vi har ju insläpp i hyran men eftersom jag har flera hästar behöver jag inte använda det mer än i nödfall så mina går ute ca 12 timmar på sommaren (om dom inte är ute dygnet runt) och ca 9 på vintern. Men på vintern rider jag nästan uteslutande efter intag.
Så gjorde jag alltid när jag hade två, och är sugen på en till nästan endast av den anledningen. Gav en skön flexibilitet.
 
@SaraMara din attityd till människor som vill ge sin häst en bra tillvaro med hyfsat mycket utevistelse är väldigt tråkig. Hästar är stäppdjur och gjorda för att röra sig större delen av dygnet. Att du har valt att stänga in din häst i en box större delen av dygnet p g a din bekvämlighet är upp till dig men låt bli att häckla dom som faktiskt anstränger sig lite extra för att ge sin häst en så hästvänlig tillvaro som möjligt-
Men oj vilka brösttoner! Diskussionen är ju, som sagt var, inte vad man själv tycker är optimalt utan vad som är ”normalt”.
Sedan har jag, givet den diskussion som blivit, fört in att det måste vara betydligt bättre hagar och miljö för att vara hästvänligt, jämfört med de stall jag stått i - och det vidhåller jag. Om någon i tråden har sin häst i en öppen, platt hage utan ligghall i 18 h om dagen i januari så kan de få känna sig lite påhoppade kanske men annars begriper jag inte din upprördhet?
 
Våra går ut senast 8 och kommer in vid 19.30, vid normalt väder. Vid hård blåst, ösregn eller snöstorm kommer de in tidigare. Vi är 12 st och delar på utsläpp och insläpp, funkar väldigt bra. Är man ute på kvällen runt insläppet så tar man in sin egen häst. Vi har platta men stora hagar som inte blir leriga.

Tycker för övrigt inte att man bör sätta hästens välbefinnande åt sidan för sin egen lathet, har man små hagar med dåligt underlag får man flytta hästen till ett bättre ställe. Finns det inga bättre ställen? Ja då är det nog inte lämpligt att ha häst där.
Hur gör ni med konvalescenter osv som måste gå själva på begränsad yta? Jag frågar inte för kritik, utan för att jag nyligen blev tvungen att byta stall och när jag letade efter stall med längre dagar än ”arbetstid” så föll det alltid på den aspekten, att jag då ensam skulle få sköta allt de perioder då inte flock fungerar. Har ni någon bra lösning?
 
Jag har mina inackorderade där in och utsläpp ingår men eftersom jag har två och bor nära åker jag och tar in själv på kvällen nu under den ljusa årstiden.
De går ut vid 8 och jag tar in dem vid 21 om jag inte rider. Har köpt till mockningshjälp på vardagar och packar ofta ca tjugo höpåsar i taget som räcker några dagar. Då behöver jag bara ställa in dem och ställa fram påsar.
Rider jag och är klar vid 17-18 släpper jag ut igen. Men om klockan blir mer får de vara kvar inne.
På vintern är det kortare dagar ute. 8-15. För lite men det är som det är. Rider i princip alltid efter insläpp då förutom på helgerna när det är trevligt att få komma ut i dagsljus..Vardagar är det ju ständigt i mörker med pannlampa.
De har inget vatten i hagen på vintern så jag vill att de ska få komma in och dricka.
Förhoppningsvis kan jag släppa på bete i juli och ha dem ute till mitten av september.
 
Men oj vilka brösttoner! Diskussionen är ju, som sagt var, inte vad man själv tycker är optimalt utan vad som är ”normalt”.
Sedan har jag, givet den diskussion som blivit, fört in att det måste vara betydligt bättre hagar och miljö för att vara hästvänligt, jämfört med de stall jag stått i - och det vidhåller jag. Om någon i tråden har sin häst i en öppen, platt hage utan ligghall i 18 h om dagen i januari så kan de få känna sig lite påhoppade kanske men annars begriper jag inte din upprördhet?

Inte normalt, min fråga handlar om ”mycket”.
 
Jag har mina inackorderade där in och utsläpp ingår men eftersom jag har två och bor nära åker jag och tar in själv på kvällen nu under den ljusa årstiden.
De går ut vid 8 och jag tar in dem vid 21 om jag inte rider. Har köpt till mockningshjälp på vardagar och packar ofta ca tjugo höpåsar i taget som räcker några dagar. Då behöver jag bara ställa in dem och ställa fram påsar.
Rider jag och är klar vid 17-18 släpper jag ut igen. Men om klockan blir mer får de vara kvar inne.
På vintern är det kortare dagar ute. 8-15. För lite men det är som det är. Rider i princip alltid efter insläpp då förutom på helgerna när det är trevligt att få komma ut i dagsljus..Vardagar är det ju ständigt i mörker med pannlampa.
De har inget vatten i hagen på vintern så jag vill att de ska få komma in och dricka.
Förhoppningsvis kan jag släppa på bete i juli och ha dem ute till mitten av september.

Skulle du då säga att dessa ca 11 timmar är ”mycket” eller vart går gränsen för dig? :)
 
Det känns som att man tolkar tiden olika här? Vissa verkar tolka den som bokstavlig tid ute exkl ridning, medan vissa tolkar den som tiden mellan hästarna går ut och sen in? Att man tar in, låter kissa, rider, låter torka och äta lite kraftfoder innan de går ut igen är inget jag räknar bort från dessa timmar. För mig är tiden den från att man släpper ut, till man tar in. Jag tror få med hästar som går ute från tidigt till sent, rider efter. Och inte heller att man, om man rider 2 h en dag, låter hästen gå ute 2 h extra för att ersätta det? Eller har jag fel?
Jag tror inte heller att de som vill ha lång utetid stressar igenom kissande, ridning, omvårdnad och sånt för att hästen måste ut illa kvickt igen?
 
Det känns som att man tolkar tiden olika här? Vissa verkar tolka den som bokstavlig tid ute exkl ridning, medan vissa tolkar den som tiden mellan hästarna går ut och sen in? Att man tar in, låter kissa, rider, låter torka och äta lite kraftfoder innan de går ut igen är inget jag räknar bort från dessa timmar. För mig är tiden den från att man släpper ut, till man tar in. Jag tror få med hästar som går ute från tidigt till sent, rider efter. Och inte heller att man, om man rider 2 h en dag, låter hästen gå ute 2 h extra för att ersätta det? Eller har jag fel?
Jag tror inte heller att de som vill ha lång utetid stressar igenom kissande, ridning, omvårdnad och sånt för att hästen måste ut illa kvickt igen?
Kan inte annat än hålla med dig!

När jag hade häst i ett stall där ute tiderna var ca 14 timmar per dygn, fick jag inte dåligt samvete när ridningen sker mitt på dagen. Medans om jag rider under ute timmarna och hästen bara är ute 8 timmar per dygn, då får jag extremt dåligt samvete.
 
Det känns som att man tolkar tiden olika här? Vissa verkar tolka den som bokstavlig tid ute exkl ridning, medan vissa tolkar den som tiden mellan hästarna går ut och sen in? Att man tar in, låter kissa, rider, låter torka och äta lite kraftfoder innan de går ut igen är inget jag räknar bort från dessa timmar. För mig är tiden den från att man släpper ut, till man tar in. Jag tror få med hästar som går ute från tidigt till sent, rider efter. Och inte heller att man, om man rider 2 h en dag, låter hästen gå ute 2 h extra för att ersätta det? Eller har jag fel?
Jag tror inte heller att de som vill ha lång utetid stressar igenom kissande, ridning, omvårdnad och sånt för att hästen måste ut illa kvickt igen?
Just så.

Jag vill/behöver ha mina ute så mycket som möjligt. Men det går ju inte ut över hästvården/ridningen/övriga livet.
 
Allt under 8 timmar är lite och allt över är mycket. Nu är står några på lösdrift och det är rätt underbart. När jag stått i stall med lite ute tid så kände jag att det var viktigt att rida efter att de kommit in. Oftast löste vi intaget själva, det är det bästa med att ha flera hästar! Man slipper kompromissa med andra.
Går de i hage (utan ligghall) så ska de in och kissa/ äta en liten stund.
I vissa perioder så har mina hästar stått inne ett par timmar på dagen och torkat, för att sedan gå ut och var ute under natten. (Framförallt de fall när hagarna har stått i vatten vid extremt blöta vintrar.)
 
Det känns som att man tolkar tiden olika här? Vissa verkar tolka den som bokstavlig tid ute exkl ridning, medan vissa tolkar den som tiden mellan hästarna går ut och sen in? Att man tar in, låter kissa, rider, låter torka och äta lite kraftfoder innan de går ut igen är inget jag räknar bort från dessa timmar. För mig är tiden den från att man släpper ut, till man tar in. Jag tror få med hästar som går ute från tidigt till sent, rider efter. Och inte heller att man, om man rider 2 h en dag, låter hästen gå ute 2 h extra för att ersätta det? Eller har jag fel?
Jag tror inte heller att de som vill ha lång utetid stressar igenom kissande, ridning, omvårdnad och sånt för att hästen måste ut illa kvickt igen?
Jag tolkar frågan som hur många timmar i hage, för mig är inte ridning att vara i hage.

Ett stall inte långt från mig har många av hästarna antingen hage 4 h innan eller efter lunch, kommer ägaren och rider när deras häst har hagen så är den ju inte i hagen 4h utan närmare 2h.
 
Hur gör ni med konvalescenter osv som måste gå själva på begränsad yta? Jag frågar inte för kritik, utan för att jag nyligen blev tvungen att byta stall och när jag letade efter stall med längre dagar än ”arbetstid” så föll det alltid på den aspekten, att jag då ensam skulle få sköta allt de perioder då inte flock fungerar. Har ni någon bra lösning?
Vi har 2 sjukhagar i anslutning till de andra hagarna, och en mindre hage för häst som måste gå ensam för att den är ny eller så. Men häst som behöver gå ensam för att ägaren vill det passar inte i vårt stall, då hagarna inte räcker till och vi inte vill minska på hagstorleken. Det går max 5 st i varje vinterhage på ca 1 hektar styck. Skadad häst släpps in och ut som vanligt, vill man ta in någon annan tid så får man ordna det själv. Kan man inte ta in tidigare själv under dagen pga jobb eller annat så brukar det alltid gå att fråga någon annan i stallet. :)
 
Jag tolkar frågan som hur många timmar i hage, för mig är inte ridning att vara i hage.

Ett stall inte långt från mig har många av hästarna antingen hage 4 h innan eller efter lunch, kommer ägaren och rider när deras häst har hagen så är den ju inte i hagen 4h utan närmare 2h.

Just det jag menade, det verkar tolkas olika. För mig är hage rörelse, vilket ridning också är.
 
Just det jag menade, det verkar tolkas olika. För mig är hage rörelse, vilket ridning också är.
Jag läste det som minst 12 h i hage. Ridning och omvårdnad hör inte till hage, utan går utöver. Min som går in vid 17 käkar en timme, sen kommer jag vid ca 18, då blir det skrittmaskin 30 min medans jag mockar och fixar, sedan benspolning, borstning, sadling = ca 30 min, därefter ridning/tömkörning i ca 30-60 min, varefter i vart fall 15-20 min med borstning och annan omvårdnad innan det blir box igen vid 20.30-21 ca, sedan kvällsfodring vid 22. Skulle jag hinna med allt det efter 12 h i hage skulle jag gå under av trötthet, därav min förvåning över att det uttrycktes på det sättet. :)
 
Jag läste det som minst 12 h i hage. Ridning och omvårdnad hör inte till hage, utan går utöver. Min som går in vid 17 käkar en timme, sen kommer jag vid ca 18, då blir det skrittmaskin 30 min medans jag mockar och fixar, sedan benspolning, borstning, sadling = ca 30 min, därefter ridning/tömkörning i ca 30-60 min, varefter i vart fall 15-20 min med borstning och annan omvårdnad innan det blir box igen vid 20.30-21 ca, sedan kvällsfodring vid 22. Skulle jag hinna med allt det efter 12 h i hage skulle jag gå under av trötthet, därav min förvåning över att det uttrycktes på det sättet. :)

Jag tror att endel andra inte tolkar det som du och därför blir diskussionen lite knasig.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 467
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 443
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 831
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 591
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Livförsäkring
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp