Bukefalos 28 år!

Vad är mycket utevistelse?

Hur mycket utevistelse är "mycket"?

  • 8-9 timmar eller mer

    Röster: 9 4,1%
  • 10-11 timmar eller mer

    Röster: 29 13,2%
  • 12-13 timmar eller mer

    Röster: 105 47,9%
  • 14-15 timmar eller mer

    Röster: 50 22,8%
  • 16 timmar

    Röster: 26 11,9%

  • Antal omröstningsdeltagare
    219
Men på lösdrift har de ju en ligghall de kan kissa i om de föredrar att kissa i bädd framför ute. Jättevanligt att hästar kissar när de kommer in från hagen. Har några i stallet som uppenbarligen håller sig ute, de kissar på gången om man glömmer att ställa in i boxen direkt efter intag.
(Varför gången skulle vara att föredra framför hagen är högst oklart)
Då har kanske hästen hållit sig så länge att den måste kissa
 
Tycker allt över 7-8 timmar på box är mycket, kommer aldrig gå från lösdrift.

Innan någon börjar skriva om att lösdrift inte passar alla hästar så finns det massa olika, allt från bra 1-2 hästar och 3000m2 till många hästar på flera hektar, fri tillgång till givit flera gånger dag mm.
 
@SaraMara din attityd till människor som vill ge sin häst en bra tillvaro med hyfsat mycket utevistelse är väldigt tråkig. Hästar är stäppdjur och gjorda för att röra sig större delen av dygnet. Att du har valt att stänga in din häst i en box större delen av dygnet p g a din bekvämlighet är upp till dig men låt bli att häckla dom som faktiskt anstränger sig lite extra för att ge sin häst en så hästvänlig tillvaro som möjligt-
 
Ja, det får du ju tycka. Frågar du någon av de hästar jag haft så vet iaf jag vad svaret skulle bli. Släppa ut en nyriden och trött häst i bäckmörker, underkylt regn, slask och hård vind vore för mig helt orimligt.

Det har vi gjort hela vintern med ridskolehästarna där jag jobbar, för att de ska få så lång utevistelse som möjligt, så har de fått gått ute nattetid istället för ca 6-8 h dagtid. Hästarna har inte haft ett täcke på hela vintern men fri tillgång till foder och har älskat det, inte en häst har stått vid grinden på morgonen utan vi har fått hämta in dom för att de inte får vara ute för länge enligt gällande regler (vi har ingen ligghall). Länsstyrelsen tycker våra hästar ser väldigt glada och välskötta ut, ponny som halvblod, ung som gammal (den älsta vi har är 27 år och ännu pigg)! Dock bor vi nog lite högre upp så vi har haft en del minusgrader och snö istället för slask och hårda vindbyar :)
 
Våra går ut senast 8 och kommer in vid 19.30, vid normalt väder. Vid hård blåst, ösregn eller snöstorm kommer de in tidigare. Vi är 12 st och delar på utsläpp och insläpp, funkar väldigt bra. Är man ute på kvällen runt insläppet så tar man in sin egen häst. Vi har platta men stora hagar som inte blir leriga.

Tycker för övrigt inte att man bör sätta hästens välbefinnande åt sidan för sin egen lathet, har man små hagar med dåligt underlag får man flytta hästen till ett bättre ställe. Finns det inga bättre ställen? Ja då är det nog inte lämpligt att ha häst där.
 
@SaraMara din attityd till människor som vill ge sin häst en bra tillvaro med hyfsat mycket utevistelse är väldigt tråkig. Hästar är stäppdjur och gjorda för att röra sig större delen av dygnet. Att du har valt att stänga in din häst i en box större delen av dygnet p g a din bekvämlighet är upp till dig men låt bli att häckla dom som faktiskt anstränger sig lite extra för att ge sin häst en så hästvänlig tillvaro som möjligt-
Jag upplever inte att @SaraMara häcklar någon? utan mer undrar hur man får vardagen att gå ihop med allt?

Jag tycker inte det är konstigt att man undrar över det egentligen.

Själv tycker jag att "normal" utevistelse är ca 10 timmar vintertid och sommartid (maj- oktober) tycker jag dygnet runt alternativt högst 8 -9 timmar på box vid sämre väderlek eller unga föl.
 
Det har vi gjort hela vintern med ridskolehästarna där jag jobbar, för att de ska få så lång utevistelse som möjligt, så har de fått gått ute nattetid istället för ca 6-8 h dagtid. Hästarna har inte haft ett täcke på hela vintern men fri tillgång till foder och har älskat det, inte en häst har stått vid grinden på morgonen utan vi har fått hämta in dom för att de inte får vara ute för länge enligt gällande regler (vi har ingen ligghall). Länsstyrelsen tycker våra hästar ser väldigt glada och välskötta ut, ponny som halvblod, ung som gammal (den älsta vi har är 27 år och ännu pigg)! Dock bor vi nog lite högre upp så vi har haft en del minusgrader och snö istället för slask och hårda vindbyar :)

Det är ju ett tankeexperiment ALLA borde göra. Har mitt stall lättare att ha hästarna inne dagtid istället för nattetid? Det är ju så rotat i oss att vilja stänga in dem till natten och så ska vi sova. Eller iaf i mig, haha (jag som inte ens alltid sover på natten pga jobb). Har börjat vänja mig vid lösdrift nu 1.5 år senare, och det trots att jag varit superpositiv hela tiden - jag är en sådan som får typ ångest av att ställa in hästen i boxen direkt efter ridning, vill han ska få space att vandra runt o pilla i gräset året runt i lugn o ro innan han stängdes in för natten. Men nu börjar hästarnas hage kännas lika mycket som deras "hem" som boxen gjorde förr.
 
@SaraMara jag håller helt med dig. Ska hästarna vara ute så länge på vintern så ska det vara kvalité på hagarna eller ligghall. Tyvärr finns det inte så många ställen som har det här på västkusten utan det är fruktansvärt öppet blåsigt, lerigt och jävligt. Men det är ju liksom här vi bor. Hade jag bott ute i skogen med fina skogshagar /eller tillgång till ligghall hade mina gärna kunnat vara ute dygnet runt. Men då finns det ingen ridbana och inget ridhus och det funkar inte för mig! Eller jo det fanns i Borås då var hästarna ute 12 timmar på vintern och dygnet runt på sommaren. Men dit tänker jag aldrig flytta igen haha

Vi har ju insläpp i hyran men eftersom jag har flera hästar behöver jag inte använda det mer än i nödfall så mina går ute ca 12 timmar på sommaren (om dom inte är ute dygnet runt) och ca 9 på vintern. Men på vintern rider jag nästan uteslutande efter intag.
 
Har några i stallet som uppenbarligen håller sig ute, de kissar på gången om man glömmer att ställa in i boxen direkt efter intag.
Jag tycker så sanslöst synd om hästar som kissar på gången. Kan de så slipper de ju helst.

Därför: alltid in i boxen först så de får kissa utan behöva oroa sig för skvätt.
 
Jag upplever inte att @SaraMara häcklar någon? utan mer undrar hur man får vardagen att gå ihop med allt?

Jag tycker inte det är konstigt att man undrar över det egentligen.

Själv tycker jag att "normal" utevistelse är ca 10 timmar vintertid och sommartid (maj- oktober) tycker jag dygnet runt alternativt högst 8 -9 timmar på box vid sämre väderlek eller unga föl.

Attityden från @SaraMara har varit ganska tydlig. Hur svårt kan det vara att ha ute hästar längre än 8 timmar? Jag är inackorderad och har alltid varit det. Ingen av dom stallägare jag valt har haft några problem med detta.
 
Jag kanske ska tillägga också att min häst boxvandrar så in i h-vete vid för lång innevistelse så det finns en anledning till varför jag inte har henne på box längre tid än nödvändigt. Har en stallkompis som gärna stallar in tidigt på em och dom hästarna sparkar sönder sina boxar och äter upp halva inredningen. För mig är det ett tydligt tecken på att hästarna är frustrerade.
 
12 timmar på vintertid. De rids olika tider under dagen så det kanske blir 10-11 timmar totalt när de rids då 😂 tar in tidigare vid oväder och ibland senare vid fint väder. Får kraftfoder morgon och kväll, har två boxar där vi gör iordning där de kan kissa medan man byter skor/tar fram rätt träns. De är ute dygnet runt så fort vädret tillåter. Jag tycker att 12 timmar är lagom. Jag sköter oftast in och utsläpp själv, men får avlastning ibland.
 
12 timmar på vintertid. De rids olika tider under dagen så det kanske blir 10-11 timmar totalt när de rids då 😂 tar in tidigare vid oväder och ibland senare vid fint väder. Får kraftfoder morgon och kväll, har två boxar där vi gör iordning där de kan kissa medan man byter skor/tar fram rätt träns. De är ute dygnet runt så fort vädret tillåter. Jag tycker att 12 timmar är lagom. Jag sköter oftast in och utsläpp själv, men får avlastning ibland.

Ni har ju ett bra tänk överlag. :)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 467
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mitt särboprojekt börjar närma sig sitt slut. Jag ska snart lämna den fina stugan jag bott i under en månad. Så vad har hänt? Jag har...
Svar
4
· Visningar
1 443
Senast: farin
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
3 831
Senast: Nirvana
·
Hästvård Hejsan, Kommer med stor sannolikhet att kunna köpa min första häst ganska snart, och allteftersom det stundande köpet blir alltmer...
Svar
7
· Visningar
1 591
Senast: Reville
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp