Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Ja, jag ser det och förstår det.
Men jag har inte ställt frågan som står som rubrik på tråden. Och tråden står i mitt namn. Jag vill känna att jag kan stå för allt jag skriver. Och den frågan kan jag bara inte stå för. Det kan väl inte vara så svårt att skriva att Ingela har startat tråden. Vilket hon har..
Därför vill jag skriva allt själv som det står att jag skrivit. Jag vill inte att det blir missförstånd. För här på Buke kan folk haka upp sig på vad man skriver. Och då vill jag kunna stå för det, och vill att det är något jag SJÄLV skrivit.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Ingela kunde ha gått in i ditt inlägg och lagt till att hon valde att dela tråden där då hon faktiskt kapade tråden och den fanns kvar på hennes forum. Nu kan hon det inte längre.

Men att gå in och editera andra användares inlägg bör man inte göra i onödan, och vi moderatorer har fått tillsägelse från Gunnar att i största möjliga mån undvika det. Det är nog fler som härsknar till på att få tillägg/ändringar i sina inlägg än på att ha råka fått startinlägget i en delningstråd.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

KNAPPLÅN.

Jag inser givetvis att det finns en risk att jag kommer göra mig impopulär med detta inlägg, men tycker ändå det behöver sägas...
Detta är min åsikt och jag skriver detta i tron att detta är ett diskussionsforum - där man får dryfta sin åsikt så länge man uppträder anständigt

Here it goes...

Jag tycker INTE gott ledarskap är att se ned på dem man skall leda...

en bra ledare...LEDER
VISAR
är TYDLIG
är KONSEKVENT
är RÄTTVIS

Jag vill vare sig dra alla moderatorer över en kam, eller peka ut enskild moderator eller forum, snarare mena att det ibland uppstår en del 'situationer'.
Vilket iofs är naturligt - då vi alla är människor :D

never the less
dessa bidrar till disharmonin...


Jag skall ge ett exempel..
det uppges att det har varit en del "tjafs" här.

Min ordbok översätter tjafs= onödigt prat, el krångel; larvigheter.

Jag tror ärligt talat ingen som skriver här själv upplever sina inlägg vara ,vare sig larviga, krångliga, eller onödiga.

Och vem skall bedömma vad som är larvigt, krångligt, onödigt?
Vi upplever ju alla verkligheten klart olika.

De "kompisar" här på forumet som sett sig tvungna att systematiskt kommentera och ifrågasätta, och beskriva andra bukare förklenande och förminskande, anser förmodigen sin uppgift vara ytterst angelägen, och minst sagt rättvis.
Människor trycker ju ner folk - för att själva komma upp till ytan och kippa efter luft.
Inte ser de sig själva som larviga

Och deffinitift inte den som efter femtioelva angrepp biter tillbaka.

Inte heller den som drivs av ett patos, eller den som går i personligt försvar.

Man kan ju heller inte riktigt förvänta sig att alla männsikor skall vara ett under av självkännedom. självkännedom kan man kanske däremot tillskansa sig via andras reaktioner:idea:
Men då måste dessa vara TYDLIGA

I MIN VÄRLD är gott ledarskap att vara ett föredömme.
Då går nedlåtande kommntarer, pikar, och knäppar på näsan fetbort.

Vill man bli respekterar då få man visa andra repsket.
Man kanske inte skall utgå från att människor skriver inlägg för att de är dumma i huvudet (och behöver tänka till lite :angel: innan), utan betänka själv, att de flesta gör fel i ren okunskap och tanklöshet eller oförstånd.

Mitt tips:o är Var inte så konflikträdda och kom inte med "hintar " hit och dit som bara de redan neurotiska tar till sig och de andra skiter i - och faktistk inte ens begriper, utan VAR TYDLIGA.

HÄR gick du över gränsen - man kan /får inte uttrycka sig såhär...

be inte folk sluta tjafa, eller kliva upp ur sandlådan utan visa VAR de gick över gränsen. Hur skall de annars lära sig?
X behöver ju veta VAD den gjorde fel.



Obs detta är hur JAG tycker - alla behöver inte tycka så
 
Senast ändrad:
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Och åter igen instämmer jag med föregående talare. Det är också så här jag försöker göra numera. Förr gick jag gärna in och "tjafsade" förlåt... DISKUTERADE :angel: tillbaka. Men då var jag bara otydlig. Nu försöker jag förklara. Väljer folk att "inte förstå". Ja, då delar jag tråd, eller raderar inlägg som jag, som moderator tycker är rätt.

Enligt Gunnar, så har vi moderatorer rätt att göra detta och ska inte behöva rättfärdiga våra ord, handlingar och gärningar i 14 exemplar, som somliga tror.

Mvh

IngelaH
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

...........
Jegra skötte forumet exemplariskt.............

Du menar att hon skötte det som du vill?;)
------------------------------------------------------------------
Jag tycker ingela gör ett bra jobb:bow: , det är aldrig lätt att
sätta gränser alla är nöjda med.
Hund har också förändrats, numer modereras det hårdare,
och vi har inte alls lika mycket dialog med moderator som tidigare.
Det har både för- och nackdelar.

Fördel= Det blir inte lynchstämning lika ofta.
Eftersom moderator är mer anonym, blir det aldrig bjäbb
om favoriseringar från moderatorns sida.

Nackdel= Man vill gärna ha en dialog med moderatorn.
Det blir lite väl puttenuttigt för att vara intressant
efter en del modereringar.

Det måste vara svårt att moderera, och avgöra hur långt bjäbbandet som ibland uppstår ska få gå. Ibland löser vi det ju själva, och tråden vänder runt igen. Fördelen med att låsa en tråd med bjäbb, är det inte börjar flyga vedträn...
Och ibland känner man att det låter värre än det är, men hur ska den utanför diskussionen kunna avgöra det? Vem som blir sårad och inte?
Det vi användare borde göra, är väl snarare att fundera på vårat ordval ibland. Man kan säga mycket, och få fram allt man menar på ett trevligt sätt. Skillnaden ligger väl ofta i om man vill hjälpa eller stjälpa den som får råden/kritiken.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Nu vistas jag sällan på det forumet, så mitt inlägg handlar väl inte om AR i sin helhet. Snarare ifrågasättandet, för det handlar väl om hur man gör det.

Så om jag skriver, "Men hur kan du tänka så" är en viss skillnad mot " Men hur kan du tänka så ditt pucko"
Det bör ju vara solklart vad som tas bort och vad som stannar kvar, oavsett om man är kompis med moderatorn eller inte.

Jag tror inte att det handlar om ifrågasättandet, utan på vilket sätt man ifrågasätter och uttrycker det.

Dessutom ser jag det som kränkande att du skriver på det sättet, för jag antar att du menar oss moderatorer i allmänhet.:mad:

Du kanske bör vistas mer på barockforumet innan du uttalar dig nästa gång för nu gör du bara bort dig.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Jag har aldrig haft något emot att du är med och diskuterar i trådarna eller att du är otydlig (för det är vi ju alla mer eller mindre) man tänker en sak men har svårt att sätta det på pränt ;) men då får ju även du acceptera att folk kan tycka du är otydlig för om vi syftar på samma tråd där det skedde så blir jag förvånad om du inte tycker att du var otydlig i dina svar till Mabuse den gången.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Nej, faktiskt så tänkte jag inte ens på DEN tråden :o ... utan helt enkelt överlag på ett fåtal (en handfull) personer dels på barock och dels på tävla dressyr... konstigt nog samma personer... :confused: av de flera tusen medlemmar som finns på buke, som ett antal gånger ansett att jag varit otydlig.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Nej, faktiskt så tänkte jag inte ens på DEN tråden :o ... utan helt enkelt överlag på ett fåtal (en handfull) personer dels på barock och dels på tävla dressyr... konstigt nog samma personer... :confused: av de flera tusen medlemmar som finns på buke, som ett antal gånger ansett att jag varit otydlig.

Alltså är det egentligen inget att bry sig om!!

Kom igen Plingela!!!:bump:

Vi andra LÖÖÖÖÖVE you!!:love: :love:

Elaka, negativa människor är olyckliga människor, som är grälsjuka!

Har upptäckt att en del av dem verkligen inte någonsin kan ge med sig i en diskussion, inte ens om de överbevisas av proffs!!!

Så då är det inte konstigt om de tror att de ska kunna vränga och vrida till allt som någon annan skriver heller!! Vi får vår beskärda del allihop av dessa människor har jag upptäckt ju mer jag läst här på Buke!!

Förut blev jag väldigt irriterad på dessa allvetare, men nu har jag kommit till insikt om att de rör mig inte i ryggen, mer än att jag blir full i skratt när jag läser i många trådar de medverkar i!!
Men det är ju bara roligt!! :rofl: :rofl: :rofl:

Det finns så många andra här som är trevliga att diskutera med och som har en skön positiv inställning till livet och hästar, jag håller mig till dem!!
De inspirerar mig och gör Bukefalos till ett roligt ställe att hoppa in på i bland!! :banana:

En annan braig sak som gör det ännu enklare att ignorera skitprat är ignoreralistan...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Det är lugnt! *S*

För närvarande känns det lite så här
a170.gif


Så förmodligen har jag blivit "förståndigare"...
e011.gif
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Vad bra!! :)

Det bästa är som sagt att omge sig med positiva, snälla människor, det leder till att man blir en trevligare människa själv oxå!!

Tänkvärt...:D :D

Med en positiv inställning mår man så mycket bättre i all situationer som kan uppkomma, även i tråkiga, ledsammma.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Tänkvärt citat från personal på handikappridläger, där jag deltog anno decimal... eller mjaa... 1978 var det nog i alla fall...

"Ingela kommer hit i bil, ända i från Närkes Kil.
Hon är lång som en stör, oftast på gott humör...
Men när hon blir arg... Då, då blir hon som en varg..."

:rofl:
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Du e go du!! :rofl: :rofl: :rofl:

Visst ja!! Love,peace och lite understanding oxå!! :love: :love:
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Du kanske bör vistas mer på barockforumet innan du uttalar dig nästa gång för nu gör du bara bort dig.

Det här var väl ett sätt man inte ska uttrycka sig på, för gör man så i ett forum så lär det ske även på nästa.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Man kan fråga sig vem det egentligen är som gör bort sig, gång på gång.
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

Svara på frågan istället... visste du överhuvudtaget att klassisk ridkonst och AR skiljer sig väldigt mycket åt och att klassisk ridkonst och dressyr enligt TR står mycket mer närmare varandra när du innefattade även klassisk ridkonst på barockforumet?

Jag menar eftersom ni gnäller om att det är rätt stora motsättningar på det forumet om hur saker och ting skall utföras.

Skulle ju vara intressant att få svar på.....
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

KL

En an de första gångerna jag var inne och skrev på Barock fick jag kommentaren:


"Vad gör du här"?

Sen har jag tyvärr fått liknande kommentarer så fort jag har ifrågasatt något där.

Jag visste inget om barock o AR egentligen men blev förvirrad av att en del verkade handla om klassisk ridning och var intressant för m ej, annat var - sånt jag inte begriper mej på. :confused:

Jag förstod ingenting faktiskt. För det var företrädarna för det där jag inte begriper som var mest hätska och minst villiga att förklara.
Jag skulle kunna namnge några som ger väldigt trist stämning på Barock så fort någon är minsta kritisk. Några, långt ifrån alla. Men de får hållas såvitt jag kan se. :confused: Och de personerna finns inte på dressyr särskilt ofta, utan mest barock. Det kommer hätska personagrepp som svar på frågor. Någon slår andra i huvudet med titlar så fort det blir knepiga frågor.

Kanske skull just DE ha eget forum? Där de kan beundra varandras ridkonst och ondgöra sig över alla andra.

En av dem ( finns fler självklart)som alltid är trevlig och vettig och svarar och dessutom har en inställning som jag förstår (till ridningen) är TUAPHUA.

Tack vare henne och andra har jag förstått detta med skillnaden och att klassisk ridkonst också ryms under forumet,- jo det står så. Och DET är jag intresserad av.

Jag vill förstå det jag inte vet. I min lilla värld finns inte ARfolk (annat än en på jobbet:smirk: ) utan bara galoppfolk o folk som rider som jag, dressyrryttare, hoppryttare, någon fälttävlansryttare. Jag är nyfiken men jag ifrågasätter det jag ser och vill ha förklaringar.

Det gillar några inte på barock. Vet inte om de inte kan förklara, kanske:confused:

Jag ställde en dum fråga på western också. Och fick många bra, trevliga svar. På Barock hade den frågan startat hatkampanj, jag lovar.

Får man fråga och får man vara kritisk?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

KNAPPLÅN*

Mycket hänger på HUR man ställer sin fråga, HUR man svarar på ett inlägg. :idea: :idea:
 
Sv: Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

*Knappar en moderator.* smileys för lättläst

Ordval är ju en sak, och en del ordval är helt klart mindre lämpliga.:mad:
Men vilken språklig tolerans man har beror ju på vart man vuxit upp.
En del är uppvuxna med en hårdare ton i hemmet, och reflekterar inte över det, då måste man kanske som moderator vara tydlig

Men detta gäller ju inte bara själva ordvalet - utan även _tonen_
den nedlåtande tonen som jag tycker är mycket värre än någons näsknäppar.

jag har själv blivit knäppt på näsan- ja det svider.
och det svider mer ju mer sanning det ligger i den......:o

Däremot är den nedlåtande tonen från fröken *jag är så djävla märkvärdig* mycker mer provocerande - och det är kanske den som provocerar fram det ni kallar tjaffs.:idea:

När *jag är så djävla märkvärdig* klappar folk på huvudet och talar nedlåtande till människor som om de bara vare luft och bifigurer på buke, så blir människor kränkta - och arga, och antagligen gör de det som är meningen - håller tyst i fortsättningen, eller så härsknar de till och konfronterar personen. Då blir det bråk.:mad:
Är de lika goda kålsupare. Nej det tycker faktiskt inte jag


För att överhuvudtaget yttra sig här på buke ( och var fick du luft i från????) måste man ha rejäla lager skinn på näsan.

Min förhoppning med förändringen på Dressyr - var att det skulle bli mer utrymmer för ALLA att yttra sig på buke.
Och det var det som Jag TJAFFSADE om i ett jättebråk :devil: på barock för säkert ett år sedan. Då var Guldmane moderator

Jag tycker att den stämning som råder gör att det blir mycket lite diskussion - utan mycket mer - vem som *får vara nån*:angel:

Jag inser att det är extremt svårt att sätta sig in det som sker under ytan, men det som diskuterats i denna tråd bottnar i saker som hänt för tre, fyra, fem, trådar sedan.

Det är rätt mänskligt att ruttna vid ett visst bemötande....:mad:

och då har jag inte ens nämnt de *energitjuvar* som ständigt projicerar sitt dåliga beteende på andra:eek:

denna tråd är givetvis inte skriven i egen sak (jag har inga saker längre :D )
- utan mina reflexioner över vad som sker hela tiden

jag kan ge en mängd konkreta exempel, men det är dumt för då bryter jag mot reglerna som säger att vi inte får diskutera enskilda personer
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 788
Senast: Nepenthe
·
Ridning Kände att tråden höll på att tappa fokus om den här diskussionen fortsatte, men jag tycker att den är så intressant att jag gärna...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 263
Senast: Susan
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 464
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 931
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp