Bukefalos 28 år!

Vad är skillnaden på forumet Barockridning och forumet Tävla Dressyr?

tuaphua

Trådstartare
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Ja, fast vart ska man dra gränsen för vart AR/Barock börjar/slutar. Jag tycker det är väldigt mycket som är detsamma inom vanlig dressyr och inom AR. God ridning borde bara vara god ridning, för i slutändan ska det ju se lika dant ut.

Man behöver ju inte rida helt renlärigt heller. Det är få som rider exakt så som de gjorde under barocken. Och vart ska man då ta vägen?

Och att göra jämförningar AR vs Tävlingsdressyr tror jag är jättenyttigt. Man behöver lite input från olika sidor. Annars snöar man lätt igen. Ingen lära är absolut fullkomlig, eftersom de skapades av människor och ingen människa är absolut felfri.
Att jämföra kvaliteten på rörelser enligt hur de döms på tävling och hur man vill ha dem enligt AR är både intressant och lärorikt. Och jag blir väldigt(!) ledsen när sånna trådar flyttas härifrån, eftersom det här på Barock brukar bli djupare diskussioner än på Dressyr.

Jag tror att många när de kommer längre i sin utbildning kommer inse att det finns mycket att hämta från andra inriktningar. När man är i början på sin skolning ser man tyvärr inte så långt och är helt övertygad om att man aldrig kommer ändra sig. Det är lite det där att folk är nyfrälsta och saliga på sin egen tro.

Jag tror Barock skulle vara ett mycket trevligare forum om folk bara var mer ödmjuka och mindre trångsynta.
Och även om trådarna fick vara kvar! Det är ett väldans flyttande och låsande och suddande nu för tiden. Det förstör tyvärr givande diskussioner. Otroligt tråkigt!!:(
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Måste bara tillägga. Det är ju ingen enorm ström av folk som inte rider någon form av Barock som vill lägga ut bilder eller diskutera tävlingsridning här. Det är ju inget som borde störa Barockare.

Och man kan tävla och rida AR. Då måste man väl få diskutera sånt här?
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Rider man AR, men även tävlar dressyr och har en fråga, som gäller tävla dressyr, då går man till forumet tävla dressyr.

Tävlar man dressyr, men använder sig av AR och vill ha tips och hjälp med hjälper inom AR för att förbättra något inom dressyrridningen, då passar barockforumet.

Vi försökte ha allt samlat under samma forum för några år sedan. Men det var BARA
a049.gif
och
a043.gif
från alla håll, flera tävlingsdressyrare och AR-ryttare rök ihop så stickor och strån rök, både på forumet och på flera buketräffar IRL, vilket ledde till att flera, både tävlingsryttare och AR-ryttare skapade nya egna forum, på olika håll och andra som bara droppade av från bukefalos.

Då såg Gunnar och dåvarande moderatorer ut så här,
a108.gif
och skapade även ett barockforum, för att på något sätt kunna särskilja dressyrryttarna åt, utan för mkt osämja.

Mvh

IngelaH
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Fast vilket löjligt inlägg att man inte får tycka något ser dåligt ut bara för att man går efter TR ´s normer.

Hästen har 4 ben , ett huvud och en kropp oavsett om den går tävlingsdressyr eller AR, jag tycker det är beklagligt att några här på AR sidan inte tål någon som helst kritik som kommer från TR hållet och inte ens kan diskutera rörelsernas korrekthet och formen i dessa rörelser. Dessutom är det rätt svagt att du som moderator håller dessa bakom ryggen och raderar all kritik som riktas emot dom eller om man ifrågasätter saker som personen har fått helt om bakfoten så låser du tråden med argumentet att det är trams för att sedan rensa bort alla inlägg och frågar som denna inte kan svara på, har hänt flera ggr!!

Och eftersom jag rider både enligt TR och AR/klassiskt så anser jag mig ha rätt att framföra det här utan att detta inlägg raderas bort.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Kan inte annat än hålla med dig :bow: Diskussioner verkar inte vara välkomna här
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag håller ingen bakom ryggen, när det gäller inlägg i trådarna så. Utan jag är nog frikostig, både med ros och ris, när jag är med och diskuterar i trådarna även om jag har både vänner och mindre "kontanta vänner" på forumet :rofl: .

Däremot håller Gunnar ALLA oss moderatorer bakom ryggen, när det gäller vår förmåga att rätta forumen och moderera efter hans forumregler :bow: .

Anser man något annat, ska man kontakta Gunnar det och ge exempel :idea:, så att han kan ta upp det med höga vederbörande moderator :devil:.

Mvh

IngelaH
 
Senast ändrad:
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Rider man AR, men även tävlar dressyr och har en fråga, som gäller tävla dressyr, då går man till forumet tävla dressyr.

Tävlar man dressyr, men använder sig av AR och vill ha tips och hjälp med hjälper inom AR för att förbättra något inom dressyrridningen, då passar barockforumet.

Jag som var korkad nog att tro att hjälperna för piaff, passage, öppna , galopp och vad det nu må vara var likadana inom klassisk dressyr, AR innefattar inte HELA BAROCKFORUMET utan även klassisk dressyr!!! Alltså det här forumet är inte bara till för dom som rider AR och deras frågeställningar om du råkar ha missat det!

Och AR och klassisk ridkonst skiljer sig en del ifrån varandra så ditt påstående om att vi som rider enligt den klassiska skolan inte skulle få ställa frågor här är helt felaktig!!!



Barockridning Diskussioner om det som förutom barockridning brukar benämnas akademisk ridkonst och klassisk ridkonst
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag håller med Fio.

Jag inser självklart att det är lämpligt att ha ett Barock-forum, för ryttare som inte enbart rider enligt TR. Och följer lite mer alternativa vägar, i detta fall den klassiska, barock eller AR.

Men när Jegra var moderator här tilläts diskussioner röra BÅDE AR och Tävlingsdressyr. Vad jag fattat så besitter Jegra en större kunskap än dig och kan själv se hur sakerna hör ihop. Du har nog inte kommit dit än.
Vilket inte är negativ kritik, Jegra är duktigare än många här, inklusive mig själv.

Allt vi ber dig om nu är att låta det vara som det varit förr här på Barock. Och låta diskussioner inbegripa båda sidor av ridningen, för det kan bidra till högre kvalitet i allas ridning och djupare kunskap.
Snälla!:)
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Rörelserna är desamma, kvaliteten ska vara densamma och hur man bedömmer kvaliteten beror på hästens fysik. Inte om man rider efter AR eller TR. Det kan kvitta. Kvaliteten bör alltid bedömmas utefter hästens fysik, samt ryttarens.
Och AR på hög nivå ser ut som TR-ridning på hög nivå. OM det är BRA ridning. Nu finns det ju en jäkla massa dålig ridning från båda håll.
Och antagligen kommer folk nu komma och skrika "Neheeee.. för deeeen ridningen är så dåååålig! Se bara på den ryttaren/tränaren"

Och då kan vi nog en del av oss enas kring att det är bara rent dålig ridning. Vare sig det är AR eller TR.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Bli inte taggig nu fio!! Du var ju snäll häromdagen!! ;) skojja lite.. :D

Läs förklaringen till varför det finns barockforum och dressyrforum.

Love och peace på dig :love: :love:

Ingela försöker nog så gott hon kan :crazy: det verkar inte vara helt lätt alla gånger, att hålla reda på oss tanter som virrar omkring här på Buke :eek: :eek:
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

läs förklaringen att barockforumet oxå innefattar klassisk ridkonst och inte enbart är för dom som ägnar sig åt AR. Om Ingela vill stänga alla som inte rider AR ute så nej så gör hon inte så gott hon kan eftersom även dom klassiska skall få skriva och fråga här enligt reglerna.
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag bestämmer inte själv forumreglerna på barockforumet. Jag har fått påbackning av Gunnar och övriga moderatorer, att jag måste vara strängare, eftersom barockforumet lyder under samma regler som övriga forumet.

Jag är ledsen, om det inte passar. Men jag kan inte gå emot Gunnar, övriga moderatorer och forumreglerna. Hur gärna jag än vill.

Mvh

IngelaH
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

KL

Ärligt talat...

i försöken att få slut på bråken så verkar man ha råkat döda diskussionerna :o

Och det gäller väl flera forum och inte bara barock

Detta är väl ett diskussionsfourm. :confused:
Men diskussioner om ridning gillas inte - eftersom de leder till bråk, eftertsom det alltid är nån på denna planet som känner sig angripen.
Personligen.

Däremot kan jag kanske tycka att diskusisonen inte hör hemma i en presentationstråd.

Alla måste heller inte tycka lika, alla måste inte gilla alla, men alla måste uppföra sig.

fixar man inte det så är inte ett diskussionforum om vare sig barock/klassiskt eller Dressyr rätta platsen för en...

utan snarare gnägg.......

där vi kan säga fiiiin häst fina rosa benlindor

eller skall alla forum bli gnägg

eftertsom detta är ett diskusisonforum ? så inbillar jag mig att jag kan drýfta min högst personliga åsikt utan att alla sjuttifjörton .......skall gå i försvarsställning och tolka det som ett personligt angrepp på just dom...
 
Senast ändrad:
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Jag bestämmer inte själv forumreglerna på barockforumet. Jag har fått påbackning av Gunnar och övriga moderatorer, att jag måste vara strängare, eftersom barockforumet lyder under samma regler som övriga forumet.

Jag är ledsen, om det inte passar. Men jag kan inte gå emot Gunnar, övriga moderatorer och forumreglerna. Hur gärna jag än vill.

Mvh

IngelaH

Jaha och hur förklarar du det här då ? :confused:

Barockridning Diskussioner om det som förutom barockridning brukar benämnas akademisk ridkonst och klassisk ridkonst

Står längst upp i detta forumet om du missat det
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

En sista kommentar till ett inlägg som kommer från dig Susan.

Kasta inte sten i glashus gumman, det gör väldigt ont att få bort glassplittret...
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

:rofl: :rofl: :rofl:

stackare ...hoppas du får bort dem och att det läker snart

peace love and ........pitbulls på dig ;)

eh förlåt - eller va det nu var man skulle säga före - eller efter ...

eller :confused:

ja skit samma
 
Senast ändrad:
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Skaffa ett forum som kallas för "God ridning oavsett gren" då så kan alla dom som inte höjer alla tävlingsryttarna och alla AR-ryttarna till skyarna vistas där för det lär ju bli rätt många personer på buke som inte skulle få diskutera på varken dressyr eller barock sidan, eller så får väl du Ingela säga till Gunnar att han får ta bort benämningen klassisk ridkonst från att innefattas på barockforumet då eftersom dom som rider åt det hållet ändå inte får komma till tals i några diskussioner gällande AR , ja om det råkar vara något kritiskt då vill säga... :(
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Men det skojjade vi ju om förrut.. att alla skulle ha ett helt eget forum...

Många forum blir det...

Natt natt!
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Detta är inte bukefaloshjälp, där frågor om forumets regler ska tas upp

Detta är en bildtråd på barockforumet.

Barockforumet, har med Akademisk ridkonst, barockridning och klassisk ridkonst att göra. Där är vi helt överens. Det står även i den förnämliga faq-en som Jegra har skrivit. Den faq-en som är låst överst i forumet.

Däremot, har INTE Barock, Akademisk ridkonst, eller DEN klassiska ridkonsten med TÄVLINGSDRESSYR att göra. Därför är DE disussionsforumen uppdelade.

Nu kan jag inte förklara mig, moderatorerna eller GUNNARS regler tydligare. Nu får ni ta resten med GUNNAR.

Låt DENNA TRÅD vara.

Jag kommer annars att splitta den här tråden också.

Mvh

IngelaH
 
Sv: *Bildtråd* Ni har ingen???

Ja splitta gärna tråden det är väl bara bra, men frågan kvarstår fortfarande AR och klassisk ridkonst är INTE samma sak och därför motstrider dom varandra i rätt mkt, den klassiska ridkonsten ligger bra mkt närmare TR än vad AR gör och därför uppstår motstridigheter. Därför är det fel att stänga dom diskussionerna ute eftersom detta forumet omfattar båda inriktningarna.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 788
Senast: Nepenthe
·
Ridning Kände att tråden höll på att tappa fokus om den här diskussionen fortsatte, men jag tycker att den är så intressant att jag gärna...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 263
Senast: Susan
·
F
Ridning Eftersom den förra låstes lägger jag en ny här då det är på detta forum som ev "motsättningar" mellan "tävlingsdressyr" och "klassisk...
13 14 15
Svar
284
· Visningar
18 468
Senast: Totola
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 931
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp