Vad betalar ni för skoning?

Hovis är välutbildad och godkänd och fortsätter utbilda sig hela tiden.
Han har en kompetens utöver det vanliga och utan honom så hade inte hästen levt i dag så jag betalar mer än gärna den summan.

Precis så känner jag om min :) ! Jag har ofta rekommenderat min till buke-medlemmar men jag tror att de flesta tycker att det är för dyrt och/eller tycker att det är alldeles för besvärligt att lasta och köra hästen till smedjan. Min hovslagare har botat hovbensförändringar och hovbölder, samt lagat en hovbensfraktur på de drygt 6 år vi varit kunder. Skönt med en hovslagare som man kan lita på.... :)
 
Jag betalar 1200 kr för helskoning, halvskoning 950 kr. Vitt, inkl. skor. På vintern blir det förstås dyrare med sulor och brodd. Utbildad hovslagare men inte godkänd av JBV (han har själv valt att inte gå med där).
 
Ja, vad betalar ni?

Vad för typ av skoning inkl verkning?
Inkl skor osv?
Inkl resa?
Inkl moms?
Ev extra tillägg/inkl extra grejer?
Var i Sverige finns ni?
Ev rabatt?

Betalar 1100 kr.
Helskoning inkl verkning, skor, resa, moms. Skåne ingen mängdrabatt.


Betalar 1300 kr för helskoning inkl skor, resa, moms. Blir extra med brodd och sulor.
Vitt, utbildad hovslagare som hela tiden vidareutbildar sig. JBVgodkänd.
Södra Stockholm

Jag är väldigt nöjd med henne! Noggrann, kunnig och duktig! Väldigt bra med hästarna också. Shettisen tycker det är lite obehagligt att bli sömmad fram - förmodligen blivit stucken någongång, och var ganska stökig första gångerna men hennes tålamod har gjort att han nu tycker att det är ganska ok. Hon är försiktig och inkännande, vilket är bra för mina pållar med känsliga fötter. :)

Hon kollar också alternativ till tåbrodd till shettisen som inte har så mkt plats i tån. Finns det lösningar hittar hon dem. :)
 
Betalar 1600 inkl moms. Ringskor på 2 hovar som hovslagaren gör själv. Dyrt, men betalar gärna den summan för att hovslagaren är bra.
 
1.250:- ink resa, moms, skor. Brukar själv köpa till sulor och brodd när det behövs, kostar lite mer att sko med extra också. Skor varmt och fixar lite extra med skorna (tåriktning, stöd). JBV-godkänd och med en massa extrautbildningar, tävlat SM och utbildar andra. Bor utanför Sundsvall.
 
Var bor du?

Det är rätt svårt att få det att gå runt vitt med 800 kr inkl moms och material. Alltså om du skor i normal omfattning och fem dagar/v. Sen om hovslagaren har många stora stall där hen kan sko X antal hästar/dag utan att behöva åka runt förändrar det lite. Men rent generellt.

Så det är snarare du som har en billig hovslagare än de andra som har dyra :)

Jag tycker andra har dyra, och skulle aldrig någonsin betala 1700 för en jäkla skoning runt där jag bor (mälardalen)ligger de på 800-1100 inte ens strömsholm tar 1700:crazy:
Lägger faktiskt hellre pegarna på trängingar och annat skoj....dyrast är inte alltid bäst, min är bäst och uppenbart billigaste här inne=):D

Så jag klagar icke=)=):D
 
Ja ska vi vara ärlig med kroppen, och det ska vi väl. Så spelar det ingen roll var du bor som hovis, 750-800 kr för en skoning är inte på den vita sidan om lagen om man säger så.

Om man som kund tvivlar på det, så är det enkelt för den som kan grund mattematik att sätta sig ner och räkna baklänges. Då inser man ju snart att man främjar svart arbetskraft.

Tänkas för att det är vitt, faktura och allt:p
Skor kostar 22kr st för mig ännu billigare för hovisar) så 75 kr för skor sedan 8 sömmar några kronor men vi säger 300 material för att ta i.. lite bensin å så
så 500 för jobbet för 45 minuter... vem tjänar så bra för 45mn jobb? jag jobbar och sliter hårt och får inte ens 150 i timmen före skatt och jag klarar mig superbra på min lön.

Så nog är de bra betalt med 800. 1700 däremot är ockerpris!!
 
Jag betalar 1300:- för varmskoning, han har varit godkänd av jbv men vet ej om han är det idag (skor inte på heltid längre). Är nöjd med jobbet han gör, kommer snar vara tvungen att byta hovslagare pga flytt. :cry:
 
Så visst när jag läser här inne vilka priser folk betalar håller jag ännu hårdare i min utbildade hovslagare som kör vitt och som skor bäst. Nästan alla som ser min häst frågar vilken hovis jag har och vill byta eftersom hon skor så bra.
Men hon är full.. av naturliga skäl=)=)=)
Till och med Strömsholm hovisar och veterinärer har berömt för min häst bra hovar och bra skoning.

Så som sagt.. jag är toknöjd över min hovis och efter denna tråd även gudatacksam för hennes pris=) jag brukar köpa lite saker till henne då och då för att visa min tacksamhet för hon är så jäkla bra hovis. sist fick hon ett lädervårdsset =)

Haft henne i 7 år och hoppas på ytterligare minst 30=)
 
Min hovis är utbildad hos hovslagarutbildningen i Uppsala 2003-2004,
fortsättningsutbildad 2011-2012 Bys Skara.
Certifierad Hovslagare av Jordbruksverket 2009. Godkänd Hovslagare av Jordbruksverket 2010.

Tar 1150 inkl moms för helskoning, 700 för halvskoning och 380 för verkning. 65:-/milen i körersättning.
 
Tänkas för att det är vitt, faktura och allt:p
Skor kostar 22kr st för mig ännu billigare för hovisar) så 75 kr för skor sedan 8 sömmar några kronor men vi säger 300 material för att ta i.. lite bensin å så
så 500 för jobbet för 45 minuter... vem tjänar så bra för 45mn jobb? jag jobbar och sliter hårt och får inte ens 150 i timmen före skatt och jag klarar mig superbra på min lön.

Så nog är de bra betalt med 800. 1700 däremot är ockerpris!!

Hovslagaren får ju inte behålla 500 kr om det är vitt. Du måste dra bort både moms och skatt. En hovslagare har många utgifter: bil, verktyg, fortbildning, osv.
 
Hovslagaren får ju inte behålla 500 kr om det är vitt. Du måste dra bort både moms och skatt. En hovslagare har många utgifter: bil, verktyg, fortbildning, osv.

Jo det vet jag, jag skrev FÖRE skatt som du ser=) så 50% får du räknamed som egen företagare
det är iaf minst 250 för 45 minuter alltså inte ens en timme.... en vanlig knegare som en annan får srax unde 150kr/h FÖRE skatt. Så 250 är fortfarande rustigt bra..
250 kr timmen x 8 arbettimmar= 2000 kr dag.. gånger 22 arbetsdagar i månaden= 40000 EFTER skatt!

så 800 kr timmen är helt klart nått man klarar sig på och man skulle även klar sig på 20000.

Så de som tar 1700 dessuto där folk kommer till dom= inge bensinkostnad tar ut en lön på

1700 minus 50% skatt mm= 850 kr efter skatt per timme x timmars arbetsdag=6800 per dagx 22 arbetsdagar= 149600

Såååå helt klart att det är överpriser med 1700... vem fan tjänar 149000 MÅNADEN??
lägg dessutom till en å annan svartskoning på helger till vänner och familj...
Går inge nöd på hovslagare slitsamt jobb javisst men vem har inte de?? jobbar inom industrin och de är inge fjäderlätt arbete jag har. men inte får jag ut några 149600 efter skatt för de=(

ska va glad om jag får ut över 21000 en månad på dagtid. nu jobbar jag skift. och får ut lite mer tack vare OB och lite andr extrasaker som man får=)
 
@Nielaa Du glömmer bort att ta med slitaget på kroppen i beräkningen, inte många hovisar som har en karriär och skor på heltid mellan 20-65. Det håller inte kroppen för.. Sen finns det få hovslagare som jobbar åttatimmarsdagar så som du räknar. Det ska köras mellan kunderna också. Lägg även till att fortbildningar kostar pengar något som också gynnar kunderna osv.
 
@Nielaa Du har helt glömt bort sociala avgifter, försäkringar, avsättning till pension, avsättning till ev sjukfrånvaro, avsättning till semester.

Allt det där som ingår i din lön utan att du ser det. En anställd med månadslön 25 000 kr före skatt kostar INTE arbetsgivaren 25' utan betydligt mer. Mycket mer!

För min lön får jag förutom det jag ser i pengar:
Avsättning till semester. Dvs jag får betalt fast jag inte jobbar 5 v/år.

Avsättning till pension, dvs min AG betalar in pengar till min pension.

Social förmån i form av att efter en karensdag betalar min arbetsgivare 80% av min lön även när jag ligger hemma och är sjuk

Full försäkring på arbetstid (ofta även utanför, men som minst på arbetstid) ifall jag skadar mig eller blir sjuk

Ansvarsförsäkring som innebär att om jag tabbar mig och ställer till med något dyrt tok så kommer inte arbetsgivaren kräva mig på en halv miljon i skadestånd för att jag råkade ha sönder något väsentligt för en kund eller tredje man.

Osv osv.
 
@Nielaa En hovslagare skor inte 8 hästar om dagen varje dag, som det ju skulle bli om de skodde 8 timmar/dag enligt din uträkning. Jag skulle tro att en "normal" hovslagare skor kanske max 4-5 hästar/dag. Du räknar väldigt högt och orimligt. Hovslagare ska även betala försäkringar, betala till framtida pension, osv. Jag kan nog lova dig att hovslagare inte räknas till höginkomsttagare.
 
Genom att googla "Hovslagare lön" fick jag upp följande:

  • Enligt Statistiska Centralbyråns (SCB) lönestatistik från 2007 tjänar en hovslagare i åldern 25-39 i genomsnitt 23600 kr/månad medan en hovslagare i åldern 40-64 tjänar i genomsnitt 23600 kr/månad.

Inga hundratusen där inte. Ska kolla om jag hittar något mer up to date.

On topic betalade jag 1200:- för helskoning.
 
Okej, kollade lönedatabasen. Hovslagare går in under
[ 612 ] Djuruppfödare och djurskötare
Bedriver avel, uppfödning och skötsel av djur för t.ex. produktion av mjölk, kött, ägg m.m. Skor hästar. Sköter, dresserar eller tränar djur i djurpark, på cirkus m.m.

vilket ju blir en bred grupp. Men jag tror spontant inte att hovslagarna tjänar något multum ändå, med tanke på totalen ligger på 22100.

Varsågod att söka själva om ni vill titta!
 

Liknande trådar

Hemmet Jag vet inte om jag ska betala det här eller bestrida Offert Vi har härmed nöjet att offerera badrum enligt besök Pris badrum...
2
Svar
25
· Visningar
2 910
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 514
Senast: Paddington
·
Skola & Jobb Min arbetsgivare har anordnat någon form av kickoff fre-lör. Det är med lite föreläsningar och gemensam middag fre kväll. Och avslut vid...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
8 952
Senast: Cattis_E
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 879
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp