Vad blir det för (vegetarisk) mat?

Curry med Quornfilé!
20180430_125213.jpg
 
Nässelsoppa från gårdens egna ekologiska odling.
Dessutom Leonogisk övervakning på plockningen.
Ursäkta petigheten. Men borde inte den adjektivbildningen vara: Leonsk.

Om du inte menar att övervakningen var baserad på Leonogi - typ någon vetenskap/ideologi utifrån Leons lära? (men den borde väl då lett till korrigering så att matanskaffningen riktades mot bättre objekt än nässlor - som t.ex. ost)
 
Gjorde veg tikka masala igår, andra gången jag gör samma recept. Så gott!

1 lök
1 röd paprika
150-200 gr halloumi
Rapsolja att steka i
2 vitlöksklyftor
2 msk tomatpure
2,5 dl matlagningskrädde
1 förp krossade tomater
0,5 citron
1 kruka koriander
1 dl linser (röda torkade)
2-3 msk riven ingefära
2-3 msk garam masala

Stek löken, ha i hallomi och stek en liten stund, efter det ha i alla andra ingredienser, låt puttra en stund och koka ris till. Blir riktigt gott och väldigt enkelt!

Jag brukar göra något liknande men jag har i en matsked kokossocker också men det är självklart bara en smaksak.
 
Blev marinerad quornfilé igen. Och spett med paprika, tomat och svamp samt sparris :)

Måste vidga mina vyer lite mer och hitta annat att testa grilla..
Jag var i USA nyligen och då grillade jag portabellosvamp, jättegott! Verkar dock vara svårt att få tag på här i Sverige. Tycker även att zucchini och majskolv är gott att grilla. Och halloumi och fetaostpaket om man äter lakto-ovo :) brukar lägga en bit fetaost i aluminiumfolie med lite olja och kryddor. Färska örter är gott att ha i, även peppar, chili och citron!

Tänker även att det borde gå att göra nånting med Anammas formbara färs som går att grilla, men har inte testat själv. Tzay-spett borde också gå bra.
 
Jag var i USA nyligen och då grillade jag portabellosvamp, jättegott! Verkar dock vara svårt att få tag på här i Sverige. Tycker även att zucchini och majskolv är gott att grilla. Och halloumi och fetaostpaket om man äter lakto-ovo :) brukar lägga en bit fetaost i aluminiumfolie med lite olja och kryddor. Färska örter är gott att ha i, även peppar, chili och citron!

Tänker även att det borde gå att göra nånting med Anammas formbara färs som går att grilla, men har inte testat själv. Tzay-spett borde också gå bra.

Har väldigt svårt för svamp, men kanske borde testa det!

Har också funderat på anammas färs, den tror jag kan göra sig riktigt bra på grill :)

Väldigt bra tips iallafall! Är ju bara fantasin som sätter gränser.
 
@niardasp Då har du nog kollat i fel butiker? :) Tycker jag ser portabello överallt. Kan även rekommendera att grilla den och stoppa den i hamburgare. Gott gott.
Det måste jag ha gjort för jag har inte sett portabello i mina närmsta butiker, eller så har jag bara antagit att det inte finns av någon anledning. Ska hålla ögonen öppna bättre nästa gång :D ja, det är jättegott i burgare!
 
@niardasp och @Pilot Håller med om att portabelloburgare är ruggigt gott! Skrev om det tidigare när jag hade en crush på det och bara åt det^^.

Åh, jag måste komma igång med maten igen.. på sistone har det blivit väldigt mycket havregrynsgröt, bananer och yoghurt igen, tyvärr...:/ Visst, det är gott, men riktig mat är också gott...
 
Det ser jättegott ut (som alla dina matbilder gör)! Har du recept på denna gryta? :)

Men tack :)
Jag lagar ju oftast inte mat efter recept. Men har väl på ett ungefär:

- 5 quornfiléer skurna i mindre bitar
- 1 konservburk böngroddar
- 1 burk vattenkastanjer
- 3 små paprikor
- 1 stor rödlök
- En kruka koriander
- Röd currypasta
- Salt, peppar, chili, gurkmeja och curry
 
Nässelsoppa, billigare mat går nog inte att få.... Däremot såg jag recept på nässlor i sallad, och funderar, kan man verkligen göra så? Jag är lärd nässlor måste förvällas i 5 min, sedan ska vattnet slås av. Sedan kan man steka/koka/baka som man vill. Hur gör ni?
 

Liknande trådar

Mat Har emellanåt svårt för att äta kött och vill äta mer vegetariskt. Har varit vegetarian periodvis sedan jag var barn. Jag har rätt bra...
2
Svar
34
· Visningar
2 144
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Amha
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 893
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 474
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp