Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era hagar?

Sv: Vad gör ni med era hagar?

Fast flis och halm är ju egentligen bara att skjuta upp problemet. Båda produkterna förmultnar ju till slut = mer jord och mera lera.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vist får man gräva av och lägga nytt ibland.
Själv gräver jag av varje vår och lägger nytt på hösten.
En gång la jag på ett stort lass flis i ett hål där jag verkligen hade problem, ett smalt ställe där hästarna gick igenom flera gångar varje dag. Det höll i 4 år. Det tycker jag är rätt bra.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja, 4 år är bra.

Ang dränering överlag. Jag tror att många underskattar detta med dränering och tar inte i i den mån det behövs. Tex kan man tänka sig att i Norrland behöver det kanske inte dräneras lika hårt som tex nere i Skåne. Läste att det finns minst 9 olika sätt att dränera en åkermark på. Och det handlade inte bara om att gräva ned lite rör här och där och slänga lite grus framför grindöppningen. Det var många komponenter som måste samarbeta, felar en länk så felar hela dräneringssystemet. Som ett elstängsel ungefär.

Många gånger har jag sett vattensjuka hagar där dikena varit helt igenslammat eller överväxta. Bra diken kan svälja bra mycket vatten som ex.

Ja, det finns en hel del att göra med vattensjuk mark.

* Är det ingen här som täckdikat ? *
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

jag har extremt vattensjuk mark....
De stackars hästarna vill verkligen inte gå ut i hagarna.

Jag har 11 HA att släppa dem på, men det blir ju bara söndertrampat, så för att begränsa lite så håller vi dem i vissa hagar, trots att det blir lervälling/sörja.

Vi kommer att gräva upp för dränering under nästa år, men vet inte riktigt hur vi skall gå tillväga. Jag undersökte möjligheterna med att gräva diken runt om hagen, och/eller täckdika. Ringde till länstyrelsen för att höra vilka regler som gäller, och det framkom ju rätt snabbt att man får inte göra om man vill.

Nu väntar jag på att de skall komma ut och kika på marken och ge mig råd och tips. Jag vill ju inte lägga ner en massa pengar på att dika osv, och sen visar det sig att man inte får göra så. Tänkte bara upplysa de som inte vet att det kan vara bra att ta ett snack med dem innan man gör något.

Återkom gärna med mer info om dränering.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

fast har du mark som redan är dikad får du alltid återställa dem till ursprungligt djup och bredd. Det behövs inga extra tillstånd till det.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Om man har lera på en stor yta i hagan, beror det på att hagan är för liten.

DvKl

Det är inte alls alltid så att hagen är för liten, där jag hade min häst så var det väldigt stora hagar till väldigt få hästar och dom hagarna såg också hemska ut på vintern. Hästarna rörde sej iofs väldigt mycket, sprang mycket så kan vara därför. Men det är inte alltid så att hagen är för liten.

Nu när det är som värst får min häst stå i grushagar sålänge för det är översvämning överallt, allt ligger under vatten. Ibland är grushagar bra att ha.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det är ju klart att om de springer mycket, trampar de mera upp.
Därför är det bra att rida mycket och fodra halm i hagan. Då springer de inte omkring så mycket i hagan.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Hur stora hagar och hur många hästar? Var marken dålig redan innan hästarna släpptes på den (dvs blöt)?
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

fast har du mark som redan är dikad får du alltid återställa dem till ursprungligt djup och bredd. Det behövs inga extra tillstånd till det.

Enligt länsstyrelsen i mitt län så får jag inte ens göra det utan att de varit ut och kikat. Det tillhör tydligen någon naturbiotop med gamla diken.
(Jag hade nämligen samma inställning som du nämner, och har redan börjat dika ut ett dike för att återställa det till ursprungs djup och bredd, men fick nu avbryta det tills de kommer ut och kikar)
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Kanske borde fundera på att anlägga något dammaktigt när det är så stor vattensjuk mark?

Det är även mitt förslag, mer diken, och sen avsluta med en damm. Men det är samma där, länsstyrelsen måste ut och kika då anläggning av uppsamlingsdam tydligen har med vattenvård/våtmarksbiotop att göra.

Fast som det är nu så har jag redan dammar, av lervatten i varje hage.
Jag skojar inte när jag säger att hästarna vadar i lervatten. 3 dm djupt.
Hagarna är väl tilltagna och mängden hästar är litet i varje hage, 2 i ena och 3 i den andra.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Är inte det väldigt vasst för hästar att gå på?
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Hur stora hagar och hur många hästar? Var marken dålig redan innan hästarna släpptes på den (dvs blöt)?

Nej, hagen var fin innan. Hagen var ca 3*500 meter, är lite dålig på det där med ht och sånt, men iallafall så var det 4 hästar där.

Det var vinterhagen som dom gick i och den var väldigt fin och normal på hösten när dom bytte till den, det dröjde väl någon månad med intensivt regnande ungefär innan det var väldigt lerig och djup att gå i.

Det var iofs väldigt tunga hästar i den, stora halvblod som sprang väldigt mycket. Den hade ju klart varit bättre om hästarna inte var så aktiva.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det är ju klart att om de springer mycket, trampar de mera upp.
Därför är det bra att rida mycket och fodra halm i hagan. Då springer de inte omkring så mycket i hagan.

Jo, det finns hästar som är väldigt aktiva i hagen oavsett hur mycket man rider, jag vet inte vad det är med min häst men han påverkas inte mycket av ridningen trots aktiv träning. Han rejsar om han får endå minst en gång per dag. Och då menar jag inte nåt varv utan han springer runt runt runt i hagen ganska länge. Han har ett väldigt rörelsebehov.

Han får dessutom igång dom han går med så dom flesta springer med.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Nej jag tycker våra hagar är ganska stora, 2hk är dom. Men jag tror det brister i den jordmån den ena hagen är i. Den klarar helt enkelt inte att vara betesmark...
Jag försöker köpa loss ett gärde från en "granne", personen bor inte i byn utan har marken utlånad.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Nej, hagen var fin innan. Hagen var ca 3*500 meter, är lite dålig på det där med ht och sånt, men iallafall så var det 4 hästar där.

Det var vinterhagen som dom gick i och den var väldigt fin och normal på hösten när dom bytte till den, det dröjde väl någon månad med intensivt regnande ungefär innan det var väldigt lerig och djup att gå i.

Det var iofs väldigt tunga hästar i den, stora halvblod som sprang väldigt mycket. Den hade ju klart varit bättre om hästarna inte var så aktiva.

Yta mäts i m2, alltså m*m. Din hage är 3*500 = 1500 m2. En hektar (ha, tänk 100*100 om det är svårt med nollorna, så gör jag :D) är 10 000 m2, vilket är rekommenderat PER HÄST. Alltså är din hage faktiskt väldigt liten för 4 stora, aktiva hästar :)
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jo, det finns hästar som är väldigt aktiva i hagen oavsett hur mycket man rider, jag vet inte vad det är med min häst men han påverkas inte mycket av ridningen trots aktiv träning. Han rejsar om han får endå minst en gång per dag. Och då menar jag inte nåt varv utan han springer runt runt runt i hagen ganska länge. Han har ett väldigt rörelsebehov.

Han får dessutom igång dom han går med så dom flesta springer med.

Att man har en aktiv häst tycker jag är enbart positivt. Jag vill inte alls som karin "minska" på det utan tycker man ska anpassa hagen efter hästen i stället.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Nej jag tycker våra hagar är ganska stora, 2hk är dom. Men jag tror det brister i den jordmån den ena hagen är i. Den klarar helt enkelt inte att vara betesmark...Jag försöker köpa loss ett gärde från en "granne", personen bor inte i byn utan har marken utlånad.

Så viktigt :bow:

Det största felet med hästhållning är att tänka:

"Bara för att x antal hästar får plats i stallet så kan jag ha x antal hästar."

Nästa stora fel är att tänka:

"Bara för att jag har denna x ha stora ytan kan jag ha x antal hästar."





MINIMIMÅTT finns, men de betyder inte någonstans att de måtten gäller alla marker, något många missar.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp