Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era hagar?

Pilo

Trådstartare
Jag så JÄKLA SATANS FÖRBANNAT trött på den ofrivilliga "oasen" jag har i hagen...
Lervälling nästan överallt...

Förra året försökte vi fixa hagen och grävde, la tryckutjämningsduk och sedan flera lager grus...
Det var jättefint ett tag och hästarna valde att stå på den torra delen jämnfört med resten när dom inte gick över kullen till den bättre delen av hagen.
(för att komma till den bättre delen måste de gå igenom ett annat blöthål dock, så för att slippa besväret står de mycket stilla den här tiden på året)

Men nu har det regnat så mycket så även det arbetet vi gjorde ifjol verkar för intet :cry:
Vi hade tänkt att fortsätta ta en bit i taget men det blev inget iår pga av vädret...

Snart kommer väll H**ks sälja rosa och blåa simmfötter för hovar... *mutter mutter*
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

dika om ni inte redan gjort det.

hjälper även att så in gräs, områden med bra växtlighet klarar av mkt vatten og tramp utan att bli leriga. vått är det såklart ändå men som det regnat nu på sistone så går det inte att undvika.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vi har dike runt hagen, men vad hjälper det när även dom svämmar över! :-(
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja vad gör man, jag tvingade min man att gräva ur en bit av hagen vid in/utsläppet igår, han tog bort ca 30cm på en yta av kanske 40m2 och sedan lade han dit fräsmassor, har inte sett hur det blivit än men på andra hagen som han fixade för någon vecka sedan blev det bra. För oss är det mest vid grindhålet och vid fodringsställena som det blir geggigt, tragiskt är det.
Simfötter låter ju himla praktiskt:angel:
majeld
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jo, det är mest vid foderhäckarna och in/utsläppet... Men på andra ställen också där dikena svämmat över :(

Och ja, vi grävde upp för några år sedan och lade i dräneringsrör på flera ställen men det verkar inte hjälpa
(eller så hjälper dom men det är för mycket vatten ändå..)
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Har man sådana ställen i hagen kan man hägna in dem- spara det tills det fryser på.

Jag begränsar mina hästars yta för att de just inte ska behöva bryta benen på knöggel sen.
De får o vill stå inne mer när det är skitväder, men rider o går med dem mer.
Hur många steg går de i sånt väder annars?
Nä de står stilla som vindflöjlar- min karls kommentar:grin:

De sista Vintrarna har varit för:devil:

Det är mest synd om unghästar som behöver vara ute mer.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag så JÄKLA SATANS FÖRBANNAT trött på den ofrivilliga "oasen" jag har i hagen...
Lervälling nästan överallt...

Förra året försökte vi fixa hagen och grävde, la tryckutjämningsduk och sedan flera lager grus...
Det var jättefint ett tag och hästarna valde att stå på den torra delen jämnfört med resten när dom inte gick över kullen till den bättre delen av hagen.
(för att komma till den bättre delen måste de gå igenom ett annat blöthål dock, så för att slippa besväret står de mycket stilla den här tiden på året)

Men nu har det regnat så mycket så även det arbetet vi gjorde ifjol verkar för intet :cry:
Vi hade tänkt att fortsätta ta en bit i taget men det blev inget iår pga av vädret...

Snart kommer väll H**ks sälja rosa och blåa simmfötter för hovar... *mutter mutter*

Våra hagar ser för jä....a ut.
Knappt man vill släppa ut dom det är lera överallt, hur jobbigt som helst.:devil:
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Tycker att leran är fruktansvärt onödig jag också men tycker däremot inte att det är synd om unghästarna, de vill inte komma in vid insläpp nästan dagligen, de har hur kul som helst ute i leran, springer och rullar sig som dårar... :S lagom kul för mig att få rent sen däremot.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vi har lagt grus vid själva ingången till hagen, det är där det är som lerigast, annars tycker jag våra hagar har klarat sig helt okej!
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

I år skulle vi inte ha lera!

Vilket betyder att jag har levt med en vallgrav genom alla mina hagar ett bra tag nu. Det skulle bli dränering har köpt slang och grus och hyrt in en kille med grävmaskin. Grävmaskinen gick sönder, han som skulle köra grävmaskinen har andra jobb, och när det började regna på allvar så gick det inte att köra med tunga maskiner i leran.

Dock forsade det vatten genom vallgraven så någon slags nytta gjorde den. Men nu har vi gett upp för iår, fyllt igen vallgraven och får leva med leran. Men visst känns det för j***igt att släppa ut sina älsklingar i sörjan, de kan ju dock inte stå inne hela dagen.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag har inte mycket lera i mina hagar och har aldrig haft det!
Det beror på att jag inte vill ha lera.
Om hästarna har tillräckligt stor yta att röra sig på trampar de inte upp hagan.
Sen har jag många olika ställen jag tar dom in och ut. Jag fodrar också på olika platser.
Där de går in och ut av lösdriften får jag ju ibland skrapa bort lera och lägga i flis eller grus. Det gör jag ungefär värt annat år då håller det sig.
Om man har lera på en stor yta i hagan, beror det på att hagan är för liten.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jovisst kan det vara så att hagarna är för små, men lite svårt att flytta från föräldragården där vi har vårt företag etablerat just pga leriga hagar....

Nu har väl inte jag så extremt lerigt, är mest vid öppningar/fodringsställen, men jag kan tänka mig att många inte har möjlighet att ha mer hagmark. Har man inhyrt så kan man ju kanske flytta sin häst till ett stall med bättre hagar, men bor man på en gård där det redan från början är lite mark till så är det inte så lätt. Man får väl göra så gott man kan....
majeld
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

... vilket är att ha så många hästar som marken tål. Är marken dessutom dålig så blir det färre hästar/areaenhet.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vi har en stor hage för höst/vinter/vår. Kuperad skogshage med överlag bra underlag. Men runt insläppet är det förjävligt med lera. Och det blir liksom en ond cirkel, hästarna står och trampar i leran för att inte behöva gå genom den för att på så sätt komma till de bättre partierna.
Vi har dock möjlighet att dela hagen rakt av och använda ett insläpp längre upp i skogen där det är lite berghäll, alltså torrt. Vi ska nog stänga halva hagen nu. Nackdelen blir att hagen blir betydligt mindre, men det lönar sig ju eftersom vi då har ett hyfsat underlag när det fryser senare i vinter. Att släppa ut hästar på frusen lera som är alldeles knögglig av hovspår är det värsta jag vet :crazy:
Vi tar också in hästarna tidigare när det är såhär. De har ingen glädje alls i att vara ute, eftersom de nu är så "korkade" och står kvar i lerområdet.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Att ha flera öppningar underlättar ganska rejält! :)

Sen har vi haft hagar i hagarna eller hur man ska säga.
Så innan det hinner bli allt för lerigt och upptrampat så flyttar man över dom till andra hagen osv. De tidigare vintrarna så funkade det ju bättre eftersom det blev kyla och snö redan i december. ;)
Går det så kan det även hjälpa att plocka av skorna på hästarna..

Men i dag så får nog 99% av alla hästar står i lerhagar, och det är riktigt skit, men vädret kan man inte rå för.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vi har endast 2 hästar per hektar på vintern. För att hagen ska hålla. Grusade ingångar som dessutom är inhägnade så det är dubbla led, då trampas inte gruset ner i leran utan man kan leda hästarna igenom och öppna nästa grind.

Har sett över dikena i år för att få bättre avrinning. Dock hjälpte inte det på ett ställe där marken är lite vattensjuk, men det är bara en fläck egentligen så man överlever. Har bara ytlera på vissa partier i hagarna, resten är gräs.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Har en del lera i hagarna men dom tur är så är det bara lera på toppen och ingen sådan lera som man sjunker ner till knäna i som det oftast brukar vara och det känns skönt det att det i alla fall.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Men i dag så får nog 99% av alla hästar står i lerhagar, och det är riktigt skit, men vädret kan man inte rå för.
Så illa är det inte. Är det något du provar att övertyga dig själv om, för att dina hagar är leriga?
Jag var ute och köra långt i helgen. De hagar jag så var bara leriga där man släpper in och ut. Jag så flest stora ok hagar.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja, alltså jag menade ju inte att Hela hagarna var lerhagar, men det är lera i de 9 av 10 hagarna jag har sett. Runt öppningen och där man fodrar. Att helt 100% undvika lera är inte lätt när det regnar så mycket som det gör nuförtiden. Hur lerigt det är beror givetvis lite på vart man bor och hur hagarna ligger..
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag hatar också lervällingen som är nu. Vi har lagt markduk och grus i ingången till hagen och där står vattenkaret på torr plan mark. Känns som att markduken gjorde att de kankse håller lite bättre. Sen har vi köpt vattenkar som vi satt i bildäck som vi fodrar i så hästarna slipper äta hö ur lervällingen. Men 90 % av hagen är tyvärr lera.:( Även fast hästarna har en hyfsad torr skog att gå i hagen, så står det oftast och hänger i leran. Vi har pratat om Paddex i stallet men kommit fram till att det är för sent att lägga in denna höst pga leran. Bättre att ta det till våren eller efter sommaren. Så det är väl bara att gilla läget nu, hästarna verkar ju trivas med att rulla runt i leran.:p
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Flämtningar
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp