Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era hagar?

Sv: Vad gör ni med era hagar?

Nej långt ifrån alltid. Om min skulle vara tvungen att gå i grushage för att inte få anfall av minsta lilla, skulle jag nog överväga att avsluta hans liv. Jag känner mig rätt elak som inte låter min ponny beta med dom andra nere i sommarhagarna. Men han och hans lilla shettiskompis går runt och fipplar med löven, gnager på lite träd, hittar lite blåbärsris att knapra på och så vidare, så jag tror han är rätt nöjd med livet sommartid ändå.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja du... Lervälling är väl ett ord som sammanfattar de flesta hagar just nu...

Jag var så duktig att jag under våren, dvs efter hästarna började gå i sommarhagen, sådde i hela vinterhagen med gräs och havre, fungerade inget vidare... så nu är det rena nyryktade hästar som jag släpper ut på morgonen och lerhögar jag släpper in på kvällen. Men det är glada lerhögar... Jag rider numera mest på morgonen av någon anledning.


Jag ska plöja upp hagen i vårdagar och så nytt i hela hagen, låta den vila nästa vinter och offra en av sommarhagarna.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

I vårt stall så har vi grävt ur vissa av hagarna, Plundrat ridbanan och fyllt hagarna med grus och paddex.
De stora hagarna för lösdrifterna är vad jag har sett helt ok, nu går det bara två föl i en av lösdrifterna
och två dräktiga märrar i den andra, tror dock att man slängt in lite grus vid ingångarna vid ligghallarna,
det brukar de göra i alla fall.

Min häst går visserligen i en liten hage, men hon har inte ens en halv cm lera på hovarna, vilket är extremt
skönt för henne. Förr hade jag henne i stall som hade extremt leriga hagar. Hon ville inte ens gå ut på morgonen
och när hon väl var ute så stod hon helt stilla vid grinden och sjönk ner i lera upp på halva benet för att sedan
få slita sig loss när man skulle hämta henne. Vilket resulterade i en stel och sliten häst - efter att ha varit i hagen :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vi har två vinter hagar och skiftar lite när det blir som värst. Dessutom har vi flera grindar. Skulle dock vilja dränera lite nära stallet där de måste gå, bara en dörr.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp