Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era hagar?

Sv: Vad gör ni med era hagar?

Bara för du frågade så hittar jag inte :crazy:

MEN, Googla, det är mitt svar. Googla i olika kombinationer ang dränering/hagar/hästar osv...så hittar man mycket. Det jag skrev om TROR jag ( om jag tänker hårt) att det handlade om odlingsmark. Men det spelar egentligen ingen som helst roll eftersom tippsena för sådan mark är minst lika värdefulla som att det går hästar där och stampar. Bönder som odlar måste ju även dom hantera marken varsamt och dränera. Dom kör ju trots allt tunga traktorer där som river upp och förstör. Jag tror man kan lära mycket av bönder och hur dom gör. Dom är ju trots allt experter eftersom dom knappast tillåter en mark bli vattensjuk för då förloras det pengar.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det är så sant det du säger.
Problemet jag har är att vi har dränerat massor, lagt dräneringsslangar och grävt ut dikena och lagt tryckutjämningsdukar och fyllt på med grus på sina ställen...

Marken verkar bara inte hålla tyvärr
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Okej ligger det lågt och i sumpig mark med? blir det ofta översvämmning och så?
Har inte läst hela tråden men går det inte att dränera/grusa?
Kanske skulle det behövas lite större för två stora hästar.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det är väl vad som rekommenderas för bete, inte som rasthagar även om de såklart vore önskvärt.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det är väl vad som rekommenderas för bete, inte som rasthagar även om de såklart vore önskvärt.

Ja och det är lite olika vad som rekomenderas (har hört allt från 0.5 ha/2 häst till 1 ha/häst). Dock förstår jag inte poängen alls med rasthagar, varför ska hästen nöja sig med de små grusade fyrkanterna vintertid bara för att den går på bete sommartid? En för mig totalt ologisk lösning som endast grundar sig på människans brist på bra vinterhage. En vinterhage kan inte ge det näringsmässiga betet som sommarhagen (enl rek) ska kunna ge men visst fasen behöver hästen lika stor stimuli på vintern som på sommaren. Speciellt om marken dessutom är tråkig (frusen) och hästen inte vill röra sig like fritt och mycket om när marken är tinad.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det bästa är att gräva bort alla lermassor (matjorden) så man är nere vid bärlager. Kan vara stor skillnad på hur mkt det blir.
Sen fylla på med makadam , dräneringsrör som leder ut till en brunn eller stenkista,
sen duk på det och stenmjöl 0:6 ovanpå som blir hårt,
Kostar lite men är värt mkt och säkerheten blir betydligt bättre. Finns inget värre att halka vid grinden vid in och utsläpp. eller att stövlarna blir ståendets kvar!!
de flesta grävmaskins företag utför detta och har de larver så är leran inga problem!
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Bönder som odlar måste ju även dom hantera marken varsamt och dränera. Dom kör ju trots allt tunga traktorer där som river upp och förstör. Jag tror man kan lära mycket av bönder och hur dom gör. Dom är ju trots allt experter eftersom dom knappast tillåter en mark bli vattensjuk för då förloras det pengar.
Sådanna här höstar spelar det ingen roll om man är hästägare eller bonde, på sina håll står vattnet högt över det normala, markerna är mättade och det finns ingenstans för vattnet att ta vägen! Sen beror det så otroligt mycket på vilken typ av jord det är, sand-, lera eller mull, hur marken ligger i förhållande till omgivningen mm mm.

Vi har sjöutsikt några månader/år när åkrarna ligger under vatten, jag har sett bönder som har inte kan köra hem sina ensilagbalar pga höga vattennivåer, här är plogfårorna fulla med vatten "trots" att det är högländ terräng och min vinterhage som ligger i en hög sluttning är ändå lerig på sina håll, inte så det klafsar eller så de sjunker men det är iaf lera. Min foderleverantör tog sig inte upp för backen med släpet pga att det var så slirigt efter allt regn utan han fick lossa och köra upp balarna styckevis. :eek:

Bönderna runt om i landet har samma problem som alla andra regniga år, skördar förstörs, markerna ligger under vatten och det går inte att köra på fälten utan risk för att fastna. Det är så väldigt enkelt att sitta på Buke och vara expert på hur folk ska sköta sina hagar, hur mkt hästar de ska ha i förhållande till sina marker osv när man inte har en aning om hur det ser ut eller hur förhållandena har ändrat sig med tiden. Inte fasen var det sånna här vintrar för 10 år sedan!

Som jag tror I_U sa i ngn tråd eller ngt inlägg, ska man skjuta hästarna för att hagarna inte håller och det inte går att sälja pga lågkonjunkturen? :cool:
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja och det är lite olika vad som rekomenderas (har hört allt från 0.5 ha/2 häst till 1 ha/häst). Dock förstår jag inte poängen alls med rasthagar, varför ska hästen nöja sig med de små grusade fyrkanterna vintertid bara för att den går på bete sommartid? En för mig totalt ologisk lösning som endast grundar sig på människans brist på bra vinterhage. En vinterhage kan inte ge det näringsmässiga betet som sommarhagen (enl rek) ska kunna ge men visst fasen behöver hästen lika stor stimuli på vintern som på sommaren. Speciellt om marken dessutom är tråkig (frusen) och hästen inte vill röra sig like fritt och mycket om när marken är tinad.

Jag håller helt med, på vintern får de ju dessutom stå mer än halva dygnet instängda i en box med ännu mindre stimuli.

varför ska det vara paradiset några veckor på sommaren och helvetet(tar i) största delen av deras liv/år.

Känns lite som människans liv, semester 4 veckor per år, resten är jobb och slit:angel:
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag undrar vem som egentligen var så "smart" att denne kom på att hästar skulle ställas på box och undra om de tänkte på hästens bästa då?
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Så viktigt :bow:

Det största felet med hästhållning är att tänka:

"Bara för att x antal hästar får plats i stallet så kan jag ha x antal hästar."

Nästa stora fel är att tänka:

"Bara för att jag har denna x ha stora ytan kan jag ha x antal hästar."





MINIMIMÅTT finns, men de betyder inte någonstans att de måtten gäller alla marker, något många missar.
Hmm. du har visst inte marker bestående av gammal sjöbotten:D

Även om hagen är större- hur mkt rör de sig i 3 dm djup lera? Nada.

Jag fördedrar hellre mindre o av sand o sparar marken tills det frysit på.

Lider med hästar som ska gå på fruktansvärt knöggel som dessutom är halt både på topparna o dalarna.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Kanske skulle det behövas lite större för två stora hästar.

Men vad du tjatar om det där med storleken på hagarna.

Det finns ett annat problem med att ha hästarna på stora gräshagar under höst, vinter och vår.
Och det är gräset i hagarna.

För att motverka fång så kan man inte låta dem gå och äta fruset gräs under vintern.
Eller äta gräs alls för den delen om de är feta.

Kanske är denna "Så stora hagar som möjligt" hysterin en del i varför hästar får fång så ofta nuförtiden.
Mina är instoppade på en begränsad yta för att kunna få en begränsad mängd mat.
De är feta.

Hellre leriga än med fång.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag tror inte det är vanligt att hästar blir feta/får fång av vintergräs. Det är oftast vår och sommar man ska begränsa grästillgången av den anledning.
Att äta mycket fryst gräs kan bli problem om hästen är vrålhungrig och det inte finns tillgång till annat.
Om det finns tillgång till halm i hagan brukar det inte vara ett problem.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Hmm. du har visst inte marker bestående av gammal sjöbotten:D

Även om hagen är större- hur mkt rör de sig i 3 dm djup lera? Nada.

Jag fördedrar hellre mindre o av sand o sparar marken tills det frysit på.

Lider med hästar som ska gå på fruktansvärt knöggel som dessutom är halt både på topparna o dalarna.

Jag skrev ju att (elelr det kanske var i ngt annat inlägg?) att om marken är dåligt krävs mer mark. Är marken så kass att den inte håller trots det, ja då är den inte läpmlig att ha hästar på helt enkelt. Dvs man får ha sitt stall någon annan stans. Ja, jag är jävligt konservativ, jag låter hellre bli att ha häst än har det under sådana omständigheter - här grushage.

Knöggel i hela hagen - värdelös hage!! = Där har man inga hästar, punkt fucking slut.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Men vad du tjatar om det där med storleken på hagarna.

Det finns ett annat problem med att ha hästarna på stora gräshagar under höst, vinter och vår.
Och det är gräset i hagarna.

För att motverka fång så kan man inte låta dem gå och äta fruset gräs under vintern.
Eller äta gräs alls för den delen om de är feta.

Kanske är denna "Så stora hagar som möjligt" hysterin en del i varför hästar får fång så ofta nuförtiden.
Mina är instoppade på en begränsad yta för att kunna få en begränsad mängd mat.
De är feta.

Hellre leriga än med fång.

Så sant. Men kan man inte välja en skogshage? Blir de dåliga av löv o barr oxå?
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Men vad du tjatar om det där med storleken på hagarna.

Det finns ett annat problem med att ha hästarna på stora gräshagar under höst, vinter och vår.
Och det är gräset i hagarna.

För att motverka fång så kan man inte låta dem gå och äta fruset gräs under vintern.
Eller äta gräs alls för den delen om de är feta.

Kanske är denna "Så stora hagar som möjligt" hysterin en del i varför hästar får fång så ofta nuförtiden.
Mina är instoppade på en begränsad yta för att kunna få en begränsad mängd mat.
De är feta.

Hellre leriga än med fång.


Ja jag envisas, det är jag bra på;)

Men hur förklarar du att lösdriftshästar med stora hagar med gräs i kan gå ute dygnet runt utan att få fång? det är väl naturligt för hästen att äta gräs?

Och ditt hösilage eller vad du nu ger dem, innehåller ju mer näring än vad dött gräs gör? så himla feta blir de inte av dött gräs och vad är skillnaden på feta på gräs där de kan röra sig över stora ytor och äta när de vill och på det du ger dem på en liten lerig yta på begränsade tider?

det är nog knappast "stora hagar hysterin" som orsakar fång:angel: det är nog ingen risk att det kommer hända med tanke på att folk tycker 0,5hektar är stort osv...

Det jag inte förstår är hur frosten i gräset har kunnat bli så mkt "giftigare" och utlösa så mkt mer fång nu än förr i tiden?

och ja, hellre leriga än fång det håller jag med OM men FETA hästar har du ju en då och då är risken lika stor för fång i princip en då...man är aldrig säker.
Sen kan de ju få fång av höet/hösilaget istället så...
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Det finns spaltmeter skrivet om fång på det här forumet.
Jag föreslår att du läser i de trådarna så får du förklaring på vad som är bra och vad som inte är bra.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Om man har en häst somvarit drabbad av fång vill man inte gärna att det händer igen, och den risken är tyvärr rätt stor om man låter hästen beta fruset gräs. Jag skulle nog kunna låta min travare gå i gräshage vintertid eftersom han inte sirekt ligger i riskzonen, men min fångponny? Aldrig. Han är förpassad till skogen för resten av livet.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 727
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp