Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era hagar?

Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ja, alltså jag menade ju inte att Hela hagarna var lerhagar, men det är lera i de 9 av 10 hagarna jag har sett. Runt öppningen och där man fodrar. Att helt 100% undvika lera är inte lätt när det regnar så mycket som det gör nuförtiden. Hur lerigt det är beror givetvis lite på vart man bor och hur hagarna ligger..
Har man tillräckligt med plats kan man fodra och släppa in på ny plats varje dag, då blir det inte lera.
Måste man fodra hö på samma plats kan man sätta en rundbal halm där. Då sprider hästarna det de inte äter och man får en bra hö foderplats.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vilket sorts staket har du?

Jag har i och med att vi grävt och byggt i hagen gjort öppningar både här och där för att släppa in maskiner och ut hästar osv.

Staketet känns nu väldigt hackat och malet och jag kommer att ta bort all tråd nästa år (efter att vi gjort klart) för att kunna ha en hel tråd runt hela hagen, för det känns inte säkert att ha "hål" på en massa olika ställen.

Så frågan är ärlig och inte menad som kritik, hur gör du för att flytta grindar varje dag?
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag är lite i chock över hur den senaste veckan förändrat vår gård till ett lerhål... Vi har lika många hästar som de senaste 4-5 åren och ALDRIG har det varit så här blött och lerigt! Man har gnällt över lite lera vid grindarna men herregud, det är ju rena drömmen jämfört med det här. Det ösregnar dagligen, varje natt.

Imorgon kommer jag släppa de 3 mest utsatta hästarna i en sommarhage. Jag skiter i att det kanske förstör lite, det är ändå inte den bästa hagen. Det blir längre från stallet och större chans att de störs av vilda djur (vildsvin har setts där i hagkanten) men jag tar nog hellre den chansen. Hagen de går i nu har hållt 3 hästar flera andra vintrar (vinter... hmpf :cool: ) men inte i år.

Det kommer ju antagligen att vara såhär framöver, så det är dags att fixa problemet till nästa år. Vissa områden kan grusas upp, sen får vi nog fixa fållor så de inte måste gå i hagarna närmast stallet. Då kan man smidigt släppa in/ut även om hagen ligger en bit ifrån stallet, och då rotera hagar även under vintern. Hagarna längre bort har också bättre förutsättningar. Själv tycker jag våren är viktigare, att de inte trampar upp för mycket när gräset precis börjar komma. Just nu sker ju ingen förändring ändå, en hage som blev lerig vid grinden har stått tom i 2 månader och är fortfarande exakt likadan vid grinden, som om det gått hästar där idag.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Alla har ju inte möjlighet till att ha så stora hagar.
Idag står jag inackorderad och tycker att våra hästar har en ganska rejäl hage. Min häst går bara ihop med en annan häst och fodras inte ute ännu. Men våran hage är fruktansvärt lerig, speciellt vid öppningen. Som jag skrev i mitt första inlägg så tycker jag att det underlättar med fler öppningar men som inackorderad så är inte det upp till mig.

kl*
Förra vintern/hösten stod jag inackorderad på ett annat ställe, där det var sand längst fram. Jag har för mig att det inte var så hemskt lerigt i dom hagarna, men allt vatten rann in i stallet istället. :p :rofl:
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Vilket sorts staket har du?

Jag har i och med att vi grävt och byggt i hagen gjort öppningar både här och där för att släppa in maskiner och ut hästar osv.

Staketet känns nu väldigt hackat och malet och jag kommer att ta bort all tråd nästa år (efter att vi gjort klart) för att kunna ha en hel tråd runt hela hagen, för det känns inte säkert att ha "hål" på en massa olika ställen.

Så frågan är ärlig och inte menad som kritik, hur gör du för att flytta grindar varje dag?
Jag har el-stängsel med två trådar, så det är bara att sätta i led-hantag.
Jag kan lägga in ett foto imorgon om inte du förstår hur jag menar.
Det är ett mycket lågt pris för att undvika lera.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Sätt ut en rundbal halm innan du släpper ut hästarna.
Där är mycket sysselsättning i den, sen har de ett lerafritt område i halmen.
Det hjälper mycket i hela hagan.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Även om man inte har så stora hagar kan man göra mycket.
Att börja stödfodra tidigare så inte gräset blir betat för mycket hjälper mycket.
Man ska också tänka på att när grässet tar slut behöver hästarna annan sysselsättning i hagan.
Se till att de har tillräckligt mat i hagan och att de motioneras så mycket att de inte har så stort behov av att springa och leka i hagan.
Det finns mycket man kan göra för att hjälpa hästarna, det kostar inte särskilt mycket, men det gör en stor skillnad.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Inte överallt men många ställen.:laugh: Det gör ju också den skillnad att hästarna inte står där de släpps in. Om man har satt en rundbal halm ut börjar de att stå där istället, hästar gillar ju inte heller att stå i lera.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Risken med att stödfodra för tidigt är också att det blir en del spill. Men har man halm som du pratar om så kanske det hjälper lite?
idag behöver vi inte stödfodra ute då det finns rätt mycket gräs kvar längre ner i hagen. Min går oskodd och är bara 1 år- rättare sagt snart 2år. Henne arbetar jag med i rundcorallen 2-3 dagar /vecka.
den andra hästen tränas och tävlas regelbundet. Våra hästar är verkligen inga hästar som springer mycket.
Men det är klart det syns skillnad i gamlingens hage (27år) och hingstens hage (7 år).

Jag vill inte ha lerigt i hagen, men tyvärr så kan jag inte råda så mycket över det.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

En bal halm hjälper inte lite! Det hjälper MYCKET!:D Sen har man råd med halmspill.
En bra träning för en tvååring, tycker jag, är att komma med ut som handhäst när du rider en äldre häst!
Det är bra miljöträning, sen blir det enklare att rida ut med samma häst sen, när den ridas.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Okej, Jag kan ju som sagt inte prova det så länge jag står inackorderad, men jag ska givetvis prova det när/om jag köper egen gård i framtiden.

Nu blev det lite OT.

Men det förutsätter ju att man har en äldre häst att rida på för det första.
Och sen tycker jag det räcker med det vardagliga arbetet och sen lite mer ordentlig träning 2-3 ggr/vecka.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Bra tips med olika öppningar, sen får vi kanske flytta om foderhäckarna så de äter på något annat ställe...

Tyvärr är det så att vi har en stor hage, men den ser ut som om du klämmer en stor ballong på mitten... alltså måste hästarna genom en passage för att ta sig från ena stället till det andra. Vilket dom inte gör för där är det också lerigt...

Men men, hagen får lagas senare, går inte att göra något nu

Jag har en liten hage som de får gå i några timmar/dag för att uppleva något annat.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Ett sådant ställe kan man köra flis eller halm på.
Det ska vara ett mycket tjockt lag, så de inte trampar igenom det annars blir det nästan värre.
Om inte de vill gå igenom har de ju bara den halva yta att röra sig på och då är det större risk att de trampar mera upp.
Jag vet ju inte hur stor hagan är och om det är ett problem att de inte går på den andra halva, men detta är ett sätt att lösa det på om man vill.
Det är bättre att göra något innan de trampar upp, onödig mycket av hagan.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Jag har sådan tur att där vi bor är det mycket berg..

Så mina vinterhagar är faktiskt riktigt bra underlagsmässigt, visst, lite geggigt blir det, men aldrig så att det sträcker sig över hovarna på hästarna, sen kutar dom runt lite så det stänker, men aldrig att dom är full i lera och tvingas stå med benen nere i gyttja, huvva vad jobbigt det var att ha så.

På ett av de ställen där jag hade inackorderat tidigare så var det väldigt lerigt och mycket häst i hagen så det (speciellt vid grinden) blev oerhört upptrampat och klafsigt.

Nä, jag är glad åt att bo på "berget" ;)
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

Kl
För en del år sen fanns ett förslag i Ridsport om att bygga en "sandlåda" innanför grinden- med träram.

Annars kan man gör a en sluss innanför grinden så man inte behöver vända med hästen var gång- trampar upp fort.
 
Sv: Vad gör ni med era hagar?

De flesta hästarna i vårat stall står i grushagar = ingen lera alls. Det är bara ettåringen, tvååringarna och min häst som står på gräs (ingen annan som vill ha sin häst ute i leran med en busig hingst:angel:). Vi har lagt mackadam vid insläppet och det håller bra. Problemet är att vi borde ha lagt det två meter till för att slippa leran helt, fast man slipper i alla fall trampa i leran själv och det går fort att spola av leran när de kommer in. Annars är det ingen lera alls i resten av hagen.
 

Liknande trådar

L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 770
Senast: Lyckan i Halland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp