Bukefalos 28 år!

Vad gör ni med era rosetter?

nattrexx

Trådstartare
Hej, har precis kommit hem från en än gång en lyckad pay&jump! Har varit iväg ganska mycket (detta var trejde gången med denna ponny) Men jag åker ändå ut ganska ofta och har aldrig kommit hem tomhänt. Alltid en rosett för varje start. Nu pratar vi pay&jump nivå :PP (På min första lokala vägrade vi ut oss XD) Men iaf, tillbaka till saken. Kände när jag kom hem och la mina rosetter bland alla andra, då slog det mig.. Var tusan ska jag ha alla rosetter?! Jag har haft dom liggandes på mitt skrivbord sedan jag möblerade om mitt rum i våras. Vet inte vart jag ska lägga dom och skrivbordet börjar bli för fullt av rosetter. Dom kan inte hänga på väggen för jag för mycket andra saker och de kommer inte direkt få plats :P Så vart lägger ni era rosetter när de inte får plats på väggen längre? Alla tips är välkomna och även bilder :D
 
Va??
Häromkring får man då inga rosetter på pay n jump....orättvist :p

De som har egna stall brukar hänga dom på väggarna där.
Jag har en vägg i källaren som jag har alla mina rosetter på.

Det är väldigt snyggt att plocka ut sina finaste och ha dom liggande i en glasskål (eller annan skål med för den delen)
 
Va??
Häromkring får man då inga rosetter på pay n jump....orättvist :p

Klubbarna får inte dela ut rosetter på Pay & Jump eftersom det inte är tävling. Däremot får dom gärna sälja till de som vill ha. :)

De ynkligt få rosetter jag har lyckats skrapa ihop hittills med nuvarande häst har jag satt upp på boxväggen. Har ett gäng gamla rosetter från förr också och dom ligger i en påse på vinden. :p
 
jag har hängt mina på sadelkammar dörren, men har man många så kan man ju lägga dem i en stor genomskinlig burk :), eller rama in dem.
 
Jag har visserligen mina hängande på väggen, men jag har också hört de som hänger dem på hästens boxdörr.
 
Vi får tyvärr inte ha dem hängade i stallet :( Och en påse på vinden kommer nog inte hända XD
Det står att man får beelöning om man kommer runt felfritt men antagligen så räknas rosett med i priset för självaste anmälan, bara det att om man inte kommer felfritt får man betala för rosett ändå :P har ingen aning om det är så men annars så vet jag inte :P Det ända jag vet är att rosetterna jag får från en klubb jag uppskattar är VÄLIDGT fina och färglada mm. :D Tänker på att hänga trådar, har snetak och tänkte igår att man kan hänga snören över där och låta dem hänga där då inget annan kan vara där :D
 
Klubbarna får inte dela ut rosetter på Pay & Jump eftersom det inte är tävling. Däremot får dom gärna sälja till de som vill ha. :)

De ynkligt få rosetter jag har lyckats skrapa ihop hittills med nuvarande häst har jag satt upp på boxväggen. Har ett gäng gamla rosetter från förr också och dom ligger i en påse på vinden. :p

Fel!
Dom får visst det lämna ut rosetter men då måste dom ge rosetter till alla deltagare.
Skulle dom bara ge det till felfria ekipage så hade dom gjort fel eftersom det inte är en riktig tävling.
 
Fel!
Dom får visst det lämna ut rosetter men då måste dom ge rosetter till alla deltagare.
Skulle dom bara ge det till felfria ekipage så hade dom gjort fel eftersom det inte är en riktig tävling.
Var har du fått denna info ifrån? Backa jättegärna upp med källa, typ tr/artikel på svrfs hemsida
 
Var har du fått denna info ifrån? Backa jättegärna upp med källa, typ tr/artikel på svrfs hemsida

Orkar inte leta fram i TR med stycket som det refereras till (någonstans i det gemensamma), men de flesta distriktens egna sidor har följande text hos sig:

Vad gäller vid Pay & jump/pay & ride?

Vad är en tävling? Enligt TR så är en tävling ett arrangemang där premier och/eller priser och/eller prisrosetter delas ut till tävlande och/eller vars huvudskaliga syfte är konkurrensbedömning.
Hur skall man då tolka detta?

Pay and Jump mm
Det finns olika former av träningar med tävlingskaraktär runt om i landet. Pay and Jump, Pay and ride, utbildningshoppning eller träningshoppning mm är en träningsform och inga resultatlistor skall upprättas och inga priser delas ut.

Kan man då låta alla felfria få köpa sig en rosett?
Rosetter får inte delas ut till felfria ekipage. Arrangören kan sälja rosetter men får aldrig rangordna ekipagen efter prestation.
Prestationen vid ett träningstillfälle kan inte generera någon typ av premie eller pris.

En vanlig missuppfattning är att den olycksfallsförsäkring som ingår i ryttaren tävlingslicens gäller vid utbildningshoppningar, så är inte fallet. Försäkringen som ingår i tävlingslicensen gäller vid tävling och resa till och från tävling och inget annat.

Vilket innebär att man antingen kan ge alla startande en rosett, eller låta alla startande köpa en rosett. Men rangordning får inte ske. Strikt räknat så får det ju inte heller kallas för proposition utan skall vara inbjudan, man får inte göra resultatlistor efteråt etc. Har diskuterats lite angående att använda TDB för träningstävlingar men om jag förstod det rätt så har förbundet haft lite tankar på en "systersida" eller liknande för dessa ändamål, då det går lite i klinch med direktiven just nu...

Se också Skånes distriktsida för en annan typ av info om just pay & jumps/rides etc.

Pay & jump etc. är banträning inom diciplinerna, dvs träning under tävlingslika förhållanden. Så fort man går över och har propositioner, resultatlistor etc. så är det en tävling och då faller man under TR och dess direktiv.

För att återgå till TS fråga så har jag alla mina rosetter inramade i en stor tavla :)
 
Senast ändrad:
Till en början satte mina barn rosetterna i gardinstången. När det sedan blev för många har de gjort olika hänganordningar av band eller tyglar som spänts upp på väggarna. De kan hänga rakt uppifrån och ner eller i en båge över väggen, beroende på hur mycket plats man har. Ett annat förslag är att köpa t ex kompostgaller och sätta upp på väggen och sedan fylla det med rosetter :) Fördelen med band/tyglar/galler är att du sätter upp det en gång och fyller sedan på vartefter.

Tycker att rosetterna fort blir dammiga/smutsig/blekta i stallet så där har vi bara plaketter. Men har man en fin sadelkammare kan man även samla dem där. Speciellt om man inte tycker att t ex kompostgallret är snyggt inne (det är grönt). Å andra sidan så blir det ganska snyggt när det är helt fyllt av färgglada rosetter. Mina barn har varit noga med hur rosetterna har suttit och balanserat/matchat varandra. Det har hänt att de hoppats på en viss placering för att en viss färg behöver påfyllning för att det ska bli jämnt i samlingen!

Apropå Paynjump/-ride så kan de ha stor betydelse för självkänslan (speciellt för barn). Att köpa en rosett när man har lyckats kan vara ett fint minne av den dagen. Tycker att Skånedistriktet kanske är lite för okänsliga i sin kritik (vilket jag uppfattar det som). På både läger och tävlingar delas ibland pris/rosetter ut för annat än tävlingsambitioner, t ex bästa horsemanship, bästa kompis. Ogillar de det också?
 
(---)

Apropå Paynjump/-ride så kan de ha stor betydelse för självkänslan (speciellt för barn). Att köpa en rosett när man har lyckats kan vara ett fint minne av den dagen. Tycker att Skånedistriktet kanske är lite för okänsliga i sin kritik (vilket jag uppfattar det som). På både läger och tävlingar delas ibland pris/rosetter ut för annat än tävlingsambitioner, t ex bästa horsemanship, bästa kompis. Ogillar de det också?

Jo, jag gillade inte heller riktigt den formuleringen de hade (gissar du syftar på deras: "Pay and Ride/Jump eller Utbildningshoppning är som vilken träning som helst och inte köper man sig en rosett om man hoppar ett träningspass utan rivning eller olydnad?"?) De skriver ju förvisso också att man kan skaffa särskilda deltagarrosetter med färger som inte förknippas med tävlingsrosetter, och det tycker jag väl överlag att de flesta CR-rosetter etc ändå är av sig självt, så att säga.

Och om jag vill köpa mig själv och hästen en rosett för att vi var duktiga på träning så får jag väl göra det? Olydnader/rivningar eller ej? De vet ju inte vad jag gör efter träningarna ;) Och än viktigare för barn att få med sig något stolt minne hem känner jag.

Och även en träningstävling med nedslag och annat kan ju ha varit suveränt ändå på andra sätt, så då är det bara kul om man får lov att köpa sig en rosett av arrangören.
 
Jag ställer visserligen ut hundar, men rosetter blir det i mängder. Har varit aktiv utställare i 5 år, vilket ju inte är jättelänge precis, men de förökar sig, de små rosetterna. Har gett upp alla tankar på att kunna ha dem framme, hänger upp championatrosetterna och rosetter från grupplaceringar på tavelramarna runt championatdiplomen, övriga hamnar i en plastback. Den börjar bli full... Dags att köpa ny :)
Min uppfödare (som har hållt på i 30år) har tagit spånskivor och satt fast rosetter som är likadana på var och en, väldigt effektfullt, men det tar ju ett tag innan man samlat på sig så många :D
 
Har köpt "rosettramar" på Börjes som jag hängt mina i.
Ser ut som en vanlig fotoram fast det är snören som går till vardera sida där man hänger dem.
Tanken är väl att sätta upp dem i mitt framtida stall sedan. Fullkomligt omöjligt att sätta dom på boxen då min häst eller någon annan alltid river ner dem. :rofl:
 
Var har du fått denna info ifrån? Backa jättegärna upp med källa, typ tr/artikel på svrfs hemsida

Jag har en säker källa..Jag har frågat Svrf centralt i samband med att jag varit med och arrangerat pay & jump.
Svrf får inte bestämma så länge det inte kan klassas som tävling. Det som står på deras hemsida kan även uppfattas som något luddigt just därav eftersom att de ju inte får bestämma hur en träning ska se ut. Vem som helst får hålla och anordna träningstävling.
De kan därför inte tala om hur en träning får se ut, bara medge att vad som gäller om det kan likställas vid tävlan...

Därför bör man förhålla sig på sånt sätt att det inte kan bli en tävling.

Tävlingsträning som pay&jump är fortfarande väldigt otydligt för många, men de allra flesta brukar ge rosetter till alla som startar i en klass när de går av banan.
(att sälja till de som vill ha är väldigt osmart iom att det kan uppstå tveksamhet, bättre då att utdela till alla eller helt enkelt inte ha rosetter alls)

När vi frågade Svrf så ansåg de t o m att man inte får ge alla eller ens sälja rosetter iom att rosetter är pris i någon form och kan förknippas m tävlan. Men också med ett tillägg "dock inget vi kan bestämma om så länge alla har samma möjlighet till rosett som inte innebär att det är ett pris för prestation i resultatsyfte"
Och de ifrågasätter syftet i och med att man inte brukar åka från träningar med rosetter..Men kan det inte bli en uppdelad resultatlista eller rankning av ekipage så kan de heller inte stoppa/säga något.

..Därför vid tveksamhet runt förhållning till rosetter ska man undvika att ha det öht, om någon kan ifrågasätta - Om man väljer att ha det är det säkrast att ge till alla, inte sälja tex till enstaka iom att det då bara är vissa medverkande som erhållit rosett även om de köpt den. Och som någon skrev, gärna en udda färg.

Man bör heller inte nämna tävlingsliknande uttryck som proposition utan kalla det inbjudan eller skriva i ren text "träningstävling/banträning" i samband med att man skriver pay & jump..Ett förslag är ju att tillsätta träning inom en parantes för att undvika misstolkning.

Men man får absolut inte ge rosett till endast felfria..det är verkligen att placera och rangordna enskilda ekipage! Isf blir det klassat som en tävling och alla krav som ställs därtill vad gäller TR, granskning och godkännande fr Svrf och ekipage som riskerar sin licens om det inte efterföljs.
De allra flesta är då under de krav Svrf har iom att de allra flesta är anslutna om man tex har medlemsskap på något sätt i anluten ridklubb eller förening.
 
Senast ändrad:
Detta gick från en (om det ens startade med det) ''Vart ni hänger era rosetter'' tråd till hur vida man får rosetter på pay and jump eller inte. För att komma till den saken så har jag faktiskt ingen aning om hur det är... Alla rosetter jag fått har varit i väldigt udda färger, te.x svart/röd, lila/blå, lila/lila, vit/svart osv, så ingen gulblå, blå gul tävlingsrosett. Men som jag sa så vet jag endast att på varje pay&jump jag har varit på så har jag fått rosett efter felfri runda. En klubb kunde man köpa till. Jag tänker inte peka ut klubbar då jag inte tycker detta är nödvändigt men det verkar ju inte direkt som att svrf lägger sig i i detta. Och hur mycket ni än säger att man inte får få rosetter så är det inte direkt något ni kan göra något åt. Så är det, vissa klubbar ger och vissa inte.. Så vart det med det. Det var ju inte därför jag la upp inlägget, vill ju inte ha otrevlig toner i inlägg jag startar :P Så tack, behövs inte mer info om hurvida man får rosetter eller ej ;) Men fler rosett hängar tips är mycket uppskattade! :)
 
Detta gick från en (om det ens startade med det) ''Vart ni hänger era rosetter'' tråd till hur vida man får rosetter på pay and jump eller inte. För att komma till den saken så har jag faktiskt ingen aning om hur det är... Alla rosetter jag fått har varit i väldigt udda färger, te.x svart/röd, lila/blå, lila/lila, vit/svart osv, så ingen gulblå, blå gul tävlingsrosett. Men som jag sa så vet jag endast att på varje pay&jump jag har varit på så har jag fått rosett efter felfri runda. En klubb kunde man köpa till. Jag tänker inte peka ut klubbar då jag inte tycker detta är nödvändigt men det verkar ju inte direkt som att svrf lägger sig i i detta. Och hur mycket ni än säger att man inte får få rosetter så är det inte direkt något ni kan göra något åt. Så är det, vissa klubbar ger och vissa inte.. Så vart det med det. Det var ju inte därför jag la upp inlägget, vill ju inte ha otrevlig toner i inlägg jag startar :P Så tack, behövs inte mer info om hurvida man får rosetter eller ej ;) Men fler rosett hängar tips är mycket uppskattade! :)

Ursäktar trådkapet men kan ibland inte låta bli att informera vad som gäller. Och även om nu inte "vi" kan göra nåt åt det måste ju folk upplysas eftersom att så många inte har koll.. Det är trots allt den som medverkar dvs ryttare och ekipagen som kan drabbas.. Och jag tror att det i framtiden kan tillkomma granskning iom att det blir vanligare och vanligare.. Det är många som fuskar och ju kör riktiga tävlingar. Får man rosett som felfri är det clear round.
Svrf får inte ha monopol på tävling men alla anslutna medlemmar har ju godkänt deras krav..



De allra flesta trådar går lite avsides om någon kommer m felaktigt påstående eller nåt någon vill påpeka eller nåt någon vill ha svar på. Det kan inte trådskaparen bestämma riktigt heller utan det blir lätt så

Till ämnet gillar jag tavlor :)
 
Senast ändrad:
Ett sista tillägg: Tycker alla har ett ansvar att inte gå emot det som de inte tycker är ok som riktlinjer eftersom att de allra flesta är ansluten på något sätt och därmed under Svrfs regler.

Konsekvensen kan ju bli uteslutna klubbar/föreningar eller ekipage med indragen licens. Onödigt men fullt verkligt
 
Senast ändrad:
När jag var liten hade jag prisrosetterna på gardinstången i mitt rum, nu när jag bor i en etta med sambo hänger de på en galge i varmförrådet. Kanske ska sätta upp dom i sadelkammaren istället, de är ju ganska dekorativa :) Blir isf ett snöre på väggen ovanför ena fönstret.
 
Jag har precis 2 st rosetter (från häst tävlingar iaf, har några andra från min modellhäst hobby) då jag själv inte är så jätte intresserad av att tävla, haha. :p Men jag har sett en del roliga idéer på vad folk gjort med sina rosetter så jag kan väl dela med mig;

* Tavlor i olika former
* Väskor, Filtar eller Kuddar sydda av rosetter (t.o.m en Nalle har jag sett)
* Glasburkar med Rosetter (väldigt snyggt!)
* Rosettkransar
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 807
L
  • Artikel
Dagbok Dethär kommer vara om nånting som har hänt för mig som jag inte har be rättat om såmycket förut. Och det är nånting som har kommit upp...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 521
Senast: LiviaFilippa
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 665
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 339
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp