Vad gör vi? del 2 - Kids Edition

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jahapp, då gav jag upp. Känner mig så jävla dum för att ha ringt hem sambon i förväg men mår så sjukt dåligt.
Alltså, det är ju sjukt krävande att vara sjuk själv samtidigt som man tar hand om ett barn, att göra det ensam dygnet runt måste vara hemskt. Tycker inte du ska ha dåligt samvete för det, min sambo har fått vara hemma och vabba flera gånger när jag också varit sjuk.
 
Alltså, det är ju sjukt krävande att vara sjuk själv samtidigt som man tar hand om ett barn, att göra det ensam dygnet runt måste vara hemskt. Tycker inte du ska ha dåligt samvete för det, min sambo har fått vara hemma och vabba flera gånger när jag också varit sjuk.
Säger samma sak @Nordthor det är inget konstigt!
(Och jag tycker massa synd om dig ♥️)
 
Vi hade en så bra morgon imorse, (till skillnad från de flesta morgnar 😬) barnen ville vara på övervåningen och leka medan jag klädde på mig och sen hittade jag dem i gästrummet där de satt huvud mot huvud i sängen och S ”läste” en bok för H (”här kommer ubåten, mamman hoppar ur, mamma simmar runt. Pappan hoppar ur”).
 
Alltså, det är ju sjukt krävande att vara sjuk själv samtidigt som man tar hand om ett barn, att göra det ensam dygnet runt måste vara hemskt. Tycker inte du ska ha dåligt samvete för det, min sambo har fått vara hemma och vabba flera gånger när jag också varit sjuk.
Håller med! Det är typ det jobbigaste med att ha barn tycker jag, att inte få vara sjuk ifred 😅
 
Har en eeextremt överspeedad fyraåring som snart ska sova. Yikes! Fascinerande hur mycket en så liten person kan prata

Samma här tills han slocknade ikväll, och då är han ändå sjuk. Kvällens frågor var bla; har du fikat med de som sjunger i sabaton? Blir snippan ett stort tomt hål efter man fått en bebis? Osv i all oändlighet. Samtidigt som lillebror, 3år ligger och pratar om att han upptäckt att han har 2 nötter.. 😆

Med det sagt så ser jag lite fram emot morgondagen. Jag ska jobba mitt första pass sen jag gick hem på f-ledighet för 4,5 år sedan 😱 har en fast tjänst men ska hoppa in på timmar nu då och då, och hoppas att fk har rätt i att det inte sabbar min sgi om jag täcker upp resten med föräldradagar.
 
Även tvååringen här var speedad ikväll, hon fick sova dubbelt så lång sovstund idag pga förkylning så det var mycket bus istället för att ligga stilla och läsa med mig och storebror. Tur att hon ändå är en ganska chill tjej som nästan alltid lägger sig ner och somnar fort när lampan släcks ❤️
 
Så högt och lågt med barn. Ena dagen går man och nynnar på det gåtfulla folket, dansar i köket, ritar tillsammans och funderar på att skriva/illustrera en barnbok. Andra dagen har man vaknat varje timme under natten, hinner inte ens brygga kaffe på morgonen mellan barnets alla sammanbrott för att sen ha ett VILL DU GÅ ELLER SITTA I VAGNEN KAN DU BESTÄMMA DIG bråk hela vägen till förskolan.
 
Här gick sömntåget tydligen medan vi borstade tänderna. Snart legat en timme bredvid 5-åring som sparkar, pillar på mig/vägg mm, vrider och vänder.
Bara ligg still och sov!

Ja men jag tänkte på det när jag nattade sonen här om dagen som spänner ut sig som en banan, skriker, drar ut nappen och sen skriker ännu mer för att han vill ha nappen så stoppar man in den igen så drar han ut den igen och sprattlar som att hans liv hängde på det. Snälla världens barn, varför kan ni inte komma på att det är ganska skönt att ligga stilla och blunda om ni nu är så fasligt trötta?
 
Ja men jag tänkte på det när jag nattade sonen här om dagen som spänner ut sig som en banan, skriker, drar ut nappen och sen skriker ännu mer för att han vill ha nappen så stoppar man in den igen så drar han ut den igen och sprattlar som att hans liv hängde på det. Snälla världens barn, varför kan ni inte komma på att det är ganska skönt att ligga stilla och blunda om ni nu är så fasligt trötta?
...extra obegripligt när man själv hade kunnat ge bort ett mindre kungarike för att få sova ett tag :p
 
Ja men jag tänkte på det när jag nattade sonen här om dagen som spänner ut sig som en banan, skriker, drar ut nappen och sen skriker ännu mer för att han vill ha nappen så stoppar man in den igen så drar han ut den igen och sprattlar som att hans liv hängde på det. Snälla världens barn, varför kan ni inte komma på att det är ganska skönt att ligga stilla och blunda om ni nu är så fasligt trötta?
Detta!

Jag försöker ofta tänka logiskt, typ hur har naturen tänkt här? Måste finnas en bra förklaring till olika beteenden, utveckling osv. Men VARFÖR ska det vara så svårt att slappna av och somna fast de uppenbarligen är trötta?

https://www.instagram.com/p/CtQnxz_S6W3/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
 
Detta!

Jag försöker ofta tänka logiskt, typ hur har naturen tänkt här? Måste finnas en bra förklaring till olika beteenden, utveckling osv. Men VARFÖR ska det vara så svårt att slappna av och somna fast de uppenbarligen är trötta?

https://www.instagram.com/p/CtQnxz_S6W3/?igshid=MzRlODBiNWFlZA==
Mitt barn har förvisso alltid (även som bebis) varit rätt bra på att liksom välkomna sömnen och säger ofta själv att nu är det dags att gå och lägga sig och somnar sen på 10 min (jag är avundsjuk..) men det måste ju finnas något evolutionärt i det generellt. Typ att vi ska röra oss större delen av tiden och att små barn ska sova under rörelse.
 
Mitt barn har förvisso alltid (även som bebis) varit rätt bra på att liksom välkomna sömnen och säger ofta själv att nu är det dags att gå och lägga sig och somnar sen på 10 min (jag är avundsjuk..) men det måste ju finnas något evolutionärt i det generellt. Typ att vi ska röra oss större delen av tiden och att små barn ska sova under rörelse.
Men åh va skönt! Här pendlar det fram och tillbaka. Sista veckan har det både varit nattning på 30 sekunder och 1,5 h, trots samma dagupplägg, humör osv.. :grin:

Tänker så med, det måste ju finnas en förklaring!
 
Molte somnade i bilen efter att vi lämnat de stora på förskolan/ skolan. Tänkte passa på att klippa lite gräs, efter mycket om och men fick jag igång åkaren (jag klipper aldrig med den annars men har inte tid att gå idag) efter 20 minuter slutar den klippa helt plötsligt, byter till vanlig gräsklipparen som dog nästan direkt då bensinen tog slut. Letade rätt på dunk och åker mot macken där jag fyller halva dunken innan jag inser att jag fyllt på diesel och inte bensin 😣 Molte vaknar och vi ger upp och går in, tänder en brasa och tar en fika istället! Hur kan gräset växa som ogräs fortfarande! Våra ponnys ratar tom höt i hagen
 
På tal om talet så är det så roligt att fråga vad de gjort på förskolan nu när de kan berätta själva. Också gulligt att de uppenbarligen berättar för varandra vad de gjort när de varit i olika grupper. När H varit i skogen och berättar vad han gjort där lägger S till ”H lekte i en koja!” Och när S säger att han målat en myra säger H ”S målade en grön myra. Sen kom han och kramade mig” 😭❤️.
 
IMG_2753.jpeg

Det här var mitt yngsta barns val av skor till förskolan imorse. Tofflor i storlek 28 (han har 24), 4 grader ute och blött i gräset. Tvååringar är som bekant inte så enkla att resonera med så han fick bli buren till bilen och sen buren från bilen till förskolans hall. Alla typer av tofflor, sandaler och i övrigt olämpliga skor ska nu läggas undan, det är inte precis första gången vi har såna här diskussioner 😎
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Vi fortsätter väl här, då andra tråden nåt över 2000 inlägg. Själv ligger jag bredvid yngsta och väntar på att hon ska somna nån gång.
82 83 84
Svar
1 677
· Visningar
87 140
Övr. Barn Jag blir tokig. Jag skrev ju i början av sommaren att vi hade löss, vi är fortfarande inte av med dom. Under tva perioder i sommar har...
Svar
16
· Visningar
1 374
Senast: turbofling
·
Småbarn Vad har ni för säng till era 4-5 åringar? Vi vill kunna ligga bredvid och sova där så juniorsäng går bort. Hade tänkt ställa en 105...
2
Svar
20
· Visningar
1 229
Senast: Praefatio
·
Småbarn Det här med talet. Hur kan det vara så olika? Vår första bubblade 3-ords meningar vid 18 månader. Vår andra fyller snart 2 år och har...
2
Svar
24
· Visningar
1 849
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp