Vad gör vi nu då? Del LXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det regnar :( Lite trist då det lovades fint från torsdag tills igårkväll och en av killarna som jag fixar ensilaget med slog ner sitt i fredags och det skulle balas igår men om han inte rört i det så håller det sig några dagar Det är bara att hoppas solen visar sig om 30 minuter som yr visar och lika i morgon så är det iland och hela skörden är i plast
 
Det vräker ner regn här. Börjar bli hungrig så det är väl dags att gå upp. Ska väl sy pyjamassetet åt syrran å, kl 15 är det kalas. Men mitt klippor är lite kaos ni efter gårdagens "städning" :meh::cautious:
 
@skerper med tanke på hur vallarna sett ut i år och bristande tillväxt är jag ganska glad att jag bara har katt numera.
Hade jag haft kvar gården och djuren hade jag förvisso löst det då jag hade kunnat deala med en bekant som var iskall iår och inte panikslog som många andra som hoppades på en god andra skörd och blev utan den.
Han har räddat mig förr i kris och till oförskämt låga priser/byteshandel.
Dessutom gett mig skäll när jag råkat bjuda på något extra mellanåt och han tyckte han skulle betala/ge tbx.
Aldrig! Små sår och goda vänner ska man vårda ömt.
 
Senast ändrad:
Min kropp hatar mig mer än vanligt idag. Väntar på att pillren ska kicka in så jag kan ignorera den lite bättre :angel:
Skurade nämligen boxarna igår. För hand pga vattenbrist.. Tack och lov för min fantastiska familj som hjälpte till :love:
Idag ska jag bara rida, brukar få kroppen på bättre humör. Och blir den inte det blir iaf jag på bättre humör :D
 
@skerper med tanke på hur vallarna sett ut i år och bristande tillväxt är jag ganska glad att jag bara har katt numera.
Hade jag haft kvar gården och djuren hade jag förvisso löst det då jag hade kunnat deala med en bekant som var iskall iår och inte panikslog som många andra som hoppades på en god andra skörd och blev utan den.
Han har räddat mig förr i kris och till oförskämt låga priser/byteshandel.
Dessutom gett mig skäll när jag råkat bjuda på något extra mellanåt och han tyckte han skulle betala/ge tbx.
Aldrig! Små sår och goda vänner ska man vårda ömt.
Jo det har varit lika här åxo .Det har nästan ståt still .Vissa vallar fick vi rätt bra på som var rätt nya .Men vi var rätt sent ute åxo .Fanns några som tog sitt vid midsommartid och det var inte mycket på då men dom ville ha med mycket energi i med det blev inte så mycket istället .Här är det otänkbart med en andraskörd .En kompis tog någon för några år sedan men då växte det bra och vi fick av det tidigt och han vräkte på gödning direkt efter vi tagit upp det första .Det hänger mycket på hur våren är och det kommer igång tidigt och inte står still och stampar till slutet på maj .Vi har tagit analys på allt i år då det är lögn i helvete att sälja utan det .Finns någon som köper utan och har så gjort i många år då hon vet vi alltid har bra foder .Det är rätt kul om man tänker efter då en kompis till mig har flisbilar och kör hem mycket foder till byns hästägare och vi får det inte sålt pga att vi inte har analys då rör det sig om runt 2-300 balar som vi 4 st som slår tillsammans har över men nu hoppas vi det blir lättare med vårat hösilage när det är analyserat
 
Jo det har varit lika här åxo .Det har nästan ståt still .Vissa vallar fick vi rätt bra på som var rätt nya .Men vi var rätt sent ute åxo .Fanns några som tog sitt vid midsommartid och det var inte mycket på då men dom ville ha med mycket energi i med det blev inte så mycket istället .Här är det otänkbart med en andraskörd .En kompis tog någon för några år sedan men då växte det bra och vi fick av det tidigt och han vräkte på gödning direkt efter vi tagit upp det första .Det hänger mycket på hur våren är och det kommer igång tidigt och inte står still och stampar till slutet på maj .Vi har tagit analys på allt i år då det är lögn i helvete att sälja utan det .Finns någon som köper utan och har så gjort i många år då hon vet vi alltid har bra foder .Det är rätt kul om man tänker efter då en kompis till mig har flisbilar och kör hem mycket foder till byns hästägare och vi får det inte sålt pga att vi inte har analys då rör det sig om runt 2-300 balar som vi 4 st som slår tillsammans har över men nu hoppas vi det blir lättare med vårat hösilage när det är analyserat
Men självklart vill man ha analys på höt/ensilaget. Fattar inte att ni producenter fortfarande har svårt att få till det. Vad är det som gör det så svårt?
 
Tror snart jag lägger mer tid på att ändra inlägg än få fram det jag vill skriva.

Dom jag inte hinner redigera får ni fråga vad tusan jag menar egentligen? :rofl:

/hallonsaft som är hänvisad till mobilen och tjockfingrad. :banghead:
 
Men självklart vill man ha analys på höt/ensilaget. Fattar inte att ni producenter fortfarande har svårt att få till det. Vad är det som gör det så svårt?
Det är väl för det mesta används till våra egna hästar och kor och överskottet säljs .Jag är den enda som inte har djur .Dom andra har runt 20 hästar och 40 kor tillsammans
 
Vi skulle kapa ved men det spöregnar. Får nog skjuta lite på det, inget vidare att stå ute i det här vädret.
 
Det är väl för det mesta används till våra egna hästar och kor och överskottet säljs .Jag är den enda som inte har djur .Dom andra har runt 20 hästar och 40 kor tillsammans
Men även om det är så att lejonparten går till egen förbrukning så vet ni ju att andra vill veta vad de köper och se en analys på det. Varför inte bara fixa det så är problemet löst? Det är varken svårt eller särskilt dyrt så varför görs det inte? Är det bra värden går det ju dessutom att ta bättre betalt för det. Vill man inte ta analys för att då blir det synligt att det är dåliga värden? Här finns det bönder som vill ha 2.50 för hö med riktigt dåligt proteinvärde. Skulle aldrig falla mig in att betala det när jag kan köpa hö med toppenvärden för 3.20.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 699
Senast: Scata
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
567
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
60 758
Senast: Mia_R
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp