Vad gör vi nu då? Del LXIV

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men även om det är så att lejonparten går till egen förbrukning så vet ni ju att andra vill veta vad de köper och se en analys på det. Varför inte bara fixa det så är problemet löst? Det är varken svårt eller särskilt dyrt så varför görs det inte? Är det bra värden går det ju dessutom att ta bättre betalt för det. Vill man inte ta analys för att då blir det synligt att det är dåliga värden? Här finns det bönder som vill ha 2.50 för hö med riktigt dåligt proteinvärde. Skulle aldrig falla mig in att betala det när jag kan köpa hö med toppenvärden för 3.20.
Om du inte läst vad jag skrivit så är allt analyserat i år
 
Om du inte läst vad jag skrivit så är allt analyserat i år
Ursäkta om jag låtit tyken! Det var inte min mening! Jag blev bara så på när jag såg din post för jag har funderat på fenomenet i flera år då vi har bönder runt omkring här som inte analyserar och sen blir förvånade när de inte får sålt. Tänkte att jag nu hade ett tillfälle att få svar från någon som var insatt och ville dela med sig av sina tankar runt detta.
 
Ursäkta om jag låtit tyken! Det var inte min mening! Jag blev bara så på när jag såg din post för jag har funderat på fenomenet i flera år då vi har bönder runt omkring här som inte analyserar och sen blir förvånade när de inte får sålt. Tänkte att jag nu hade ett tillfälle att få svar från någon som var insatt och ville dela med sig av sina tankar runt detta.
Tror en analys gick på 350:- + M Har inte fått räkning eller svar än
 
Hittat en görläcker skjorta på Tradera. Synd att den var blå och inte lila eller grön, annars kunde den fått bli min nya tävlingsskjorta. Måste ju matcha utrustningen lite i varje fall.
 
Det har slutat regna. Kan någon snälla skicka hit regn?! Markerna behöver regn i massor här :arghh:

*dansar desperat regndansen och hoppas inte inte grannarna ser och ringer efter "vita rockar" *

Har du riktig otur så får du en elak granne om du blir incheckad på Hotell vita rocken.
Jag provar just nu att steppa och tänkte ev. ta en snygg hambo sen om det behövs.
 
Whelp. Vaknade och hade 'the shakes'. Kollade med Libre som bara sa LO, hmm. Tuggade i mig päronsplittar - när man mår illa så är just glass som man kan tugga i sig lättast för mig har jag upptäckt. Nu sitter jag och känner rekylen. 14.1 på en halv timme and climbing. Ho hum.
 
Mitt muller försvann :arghh: Det kom en liten regnskur med det var det lilla. Humm kanske gå ut i trädgården och göra lite nytta.
 
Nu har jag, granne och granndotter tagit en promenad med hästarna. Aramis tycker det är roligt och knatar på ordentligt medan Annie bara går saktare o saktare, hon förstår verkligen inte vitsen med att släpas omkring på i grimma.
Aramis rör sig lite bättre nu så inom någon vecka borde det släppa hoppas jag.
 
Lillungen provar byxor. Man kan ju undra hur producenterna av kläder tänker. :arghh: Hon är väldigt normalbyggd (till skillnad från tonåringen som alltid varit lång och smal) men allt är antingen för kort eller på tok för stort i midjan.
 
Tänker du att det är dyrt eller värt det? Vad har ni för pris på höt?
Jag har tagit 350 för en bal på ca 250 -280kg .Ska man ta en analys på varje vall så tycker jag det är lite dyrt med tanke på vi inte har så stora fält här utan mest småplättar Själv har jag 6,8 ha och är på 8 ställen och slår
 
Det är väl för det mesta används till våra egna hästar och kor och överskottet säljs .Jag är den enda som inte har djur .Dom andra har runt 20 hästar och 40 kor tillsammans
Fast jag tog självklart analys när jag hade djur.

Det kan ju skilja massor. Ett år hade jag 73g smrp i silaget och behövde inte köpa ett gram extrafoder ens till avelsstona. Ett annat år ville en bekant fodra min unghäst med 11 g smrp. Jag vägrade och tog hem hästen. Hästen hade inte kunnat få i sig sådana mängder att den skulle klarat sig.

Förutom att man sparar pengar så handlar det om djurens hälsa.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Spännande jobbnyheter idag (eventuellt)! Kisse ockuperar husses soffa och kudde som vanligt :D
99 100 101
Svar
2 000
· Visningar
65 695
Senast: Scata
·
Trädgård & Växter Kom på att vi måste göra något åt dammen till sommaren. Då kommer vi ha en liten bebis som kryper runt i trädgården. Även om givetvis...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
567
  • Låst
Tjatter Jag har städat halva dagen och var sedan till särbon på jobbet med lite hembakat till honom och hans kollegor. Kisse igår på TV-soffan:
99 100 101
Svar
2 002
· Visningar
60 745
Senast: Mia_R
·
Relationer Vi har pratat om att gifta oss ett bra tag nu, men med 3 små barn och gård så finns ingen tid för planering. Vi har även räknat lite på...
Svar
8
· Visningar
554
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp