Bukefalos 28 år!

Vad hade ni betalat för detta?

Minstral

Trådstartare
Vi har redan fullt i stallet med folk som har bokat plats till hösten men har inte kunnat ge någon prisuppgift än. Så kära bukare hjälp mig med förslag på stallhyra.
Stallet ligger i södra Skåne och detta ingår:
-Stora boxar i stall med högt i tak och superbra luft.
-Spolspilta med varmvatten.
-Uppvärmd sadelkammare.
-Fri tillgång på analyserat hösilage.
-Fri tillgång på halm.
-Medelstora hagar med valmöjlighet till ha hästen ensam eller med sällskap och lång utevistelse.
-Fyra fodringar per dag.
-Utsläpp och intag 7 dagar per vecka.
-Paddock 20x30 med hyfsat underlag.
-Gräsbana ca 50x30 (kommer nästa vår anlägga en dressad gräsbana 60x20).
-Ridhus 20x40 med MacHippo-dressyr underlag, begränsat antal utifrån kommer ha tillgång till ridhuset så ingen hög belastning.
-Möjlighet finns att köpa till mockning.

Vill ha prisförslag som är "vitt" :)
 
3 500kr har jag betalt för liknande. Men bor du i krokarna med rikare människor kan du säkert ta mer betalt :-)
 
I örebro ligger priserna på ca 3-3500kr för den typ av stallplats fu beskriver! Tycker att Skånes priser legat lite lägre, när jag kollat på blocketannonser, men jag tycker att 3-3500kr inte är överdrift:)
Jag har stått ett ett stall som kostar 3000kr, där ingår:
Fyra fodringar
Fri tillgång på torv
Fri tillgång på analyserat hösilage
Fri tillgång på Krafft grund, havre, betfor, mineral och saltsten
Uppvärmt ridhus dit få utifrån kommer
Ridbana
Tvättmaskin
Spolspilta
Hagar där hästarna går 1&1, nån hagde kan ta 2 hästar

Inga in och utsläpp utan man går ihop i grupper och fixar det. Finns inga sommarhagar eller möjlighet till att ha ute dygnet runt (ligger nästan mitt i stan, så är för säkerheten). Man kan inte köpa till mockning.
 
Jag står uppstallad på nästan samma villkor. För oss så ingår även havre & betfor samt att ridhuset är 20*60 och utebanor saknas. Stallet ligger 2 mil utanför Uppsala och hyran är 4700:- inklusive moms. :)
 
Jag bor i Upplands Väsby norr om Stockholm och i norra Stockholm får man räkna med 4500-5500 kronor för stallplatser som liknar den TS beskrivit. Det är dock väldigt ovanligt, inom denna prisklass, att det är fri tillgång på hösilage, strö osv. Oftast begränsas man vid 10-12kg hösilage och till exempel 4 torvbalar/månad.

Vill man ha helinackordering med mockning får man räkna med att betala mellan 5000-7000 kronor. Dock fortfarande begränsad fodertillgång.

Jag kan i skrivande stund bara komma på ett stall i mina krokar som har allt som TS beskriver, så som bla ridhus, som även erbjuder fri tillgång på analyserat hösilage. Det stallet tar 4400 kronor men då ingår inte mockning, man gör alla höpåsar/foderhinkar själv och man delar på kvällsfodringarna :)
 
Jag ska dock tillägga att Upplands Väsby, Vallentuna och kommunerna däromkring anses som rätt centrala och att det givetvis blir billigare ju längre ut på landet som man kommer. Fortsätter man åka 20 minuter norrut, dvs bort från Stockholm, kan man hitta stallplatser med ridhus, ridbana, med mockning och allt inkluderat för 4600 kronor.
 
Jag ska byta stall vid månadsskiftet och har ungefär samma som ni erbjuder och betalar för det 2450 kr i månaden för en C-ponny. För stor häst är det 100 kr dyrare.

Det är ett stort luftigt stall, ridhus, ska byggas utomhusridbana nu i sommar (om det inte redan påbörjats nu), tillgång till egen hage vintertid eller dela med en vän, alla fodringar 7 dagar i veckan ingår, och alla ut och insläpp på vardagarna och sedan är det pass på helgerna men stallägaren hjälper till då med, 4 fodringar om dagen, tränare som kommer varje vecka till stallet som man kan boka upp sig på, fina sommarhagar, fri tillgång på hösilage och boxunderlag, där man själv får välja mellan halm, spån och torv. Kan köpa till tjänster.
Håller till i södra Sverige.
 
Står i ett stall med ungefär samma villkor ( i Skåne). Dock ridhus 20 *60 och ridbana 20*40.
+ fri tillgång till havre, betfor, korn och saltsten. Mineraler ingår också
Även uppvägning av hö och krafft.
Fullservice exklusive mockning alla dagar.

Betalar 2500 för detta.
Vitt
 
För nio år sedan betalade jag 2300 (inkl moms) för något liknande. Det var på en anläggning ca en mil från Helsingborg.
Boxarna var stora och stallet hade högt till taket = bra luft
Spolspilta med varmvatten fanns att tillgå, och uppvärmd sadelkammare med tvättmaskin.
Två fodringar/dag, fri tillgång på halm och analyserat hösilage.
Medelstora hagar, men med mycket kort utevistelse eftersom underlaget inte höll.
Utsläpp och intag alla dagar (men ut sent och in tidigt).
Stor uteridbana, ca 50x50 med bra underlag
Ridhus 20x40 med bra underlag

Med de kriterier du räknar upp borde det kosta runt 4500:- inkl moms.
 
Jag bor i Upplands Väsby norr om Stockholm och i norra Stockholm får man räkna med 4500-5500 kronor för stallplatser som liknar den TS beskrivit. Det är dock väldigt ovanligt, inom denna prisklass, att det är fri tillgång på hösilage, strö osv. Oftast begränsas man vid 10-12kg hösilage och till exempel 4 torvbalar/månad.

Vill man ha helinackordering med mockning får man räkna med att betala mellan 5000-7000 kronor. Dock fortfarande begränsad fodertillgång.

Jag kan i skrivande stund bara komma på ett stall i mina krokar som har allt som TS beskriver, så som bla ridhus, som även erbjuder fri tillgång på analyserat hösilage. Det stallet tar 4400 kronor men då ingår inte mockning, man gör alla höpåsar/foderhinkar själv och man delar på kvällsfodringarna :)

Jag tycker det är så himla svårt att jämföra priser. Många hävdar ju att det är mycket dyrare i storstadsregionerna.
Jag är född och uppvuxen i Stockholmstrakten och där är det mycket dyrare än i tex skåne, men i skåne är ju halm och havre i stort sett gratis och hö/ensilage är mycket billigare där med.
Men kommer man upp till dalarna där jag bor nu är allt ännu dyrare än i sthlm :(
Men åkrarna är destå färre också så det är alltid "svårt" att få tag på bra foder till vettigt pris.
Tex kostar havren hos en bekant i skåne 1,5kr/kg direkt från bonden medan jag får vackert betala 5kr/kg direkt från bonden här uppe.
Här kostar halmen ibland mer än vad höet kostar och riktigt bra hö/ensilage kostar ofta 3,5-5kr/kg medan i skåne betalar min bekanta 2-2,5kr/kg.

Så klart kan man köpa in foder och strö billigt kan man ju ha fri tillgång och ändå hålla kostnaderna nere.

Ibland önskar jag att jag bodde i skåne...
 
Jag skulle fråga mig själv: Vad kostar arbetet för in- och utsläpp, underhåll av ridbanor/ridhus. Diesel som går åt till harvning av ridbanor/ridhus. Kostnaden för grovfodret, strö, el osv. Även om du äger gården så kan inte denarbetsinsats du lägger er vara gratis. Lägg ihop alla kostnader (inkl. arrende och dylikt) och dela summan på antalet stallplatser (inklusive de stallplatser som du har till din/dina egna hästar) så har du kostnaden per häst. Glöm inte att du måste ha pengar ör kommande underhåll + försäkring osv. också.
 
Håller med @Elektron . Jag har haft hästen uppstallad i området och betalade då 2500 (vitt), då minus ridhus, men med fantastiska ridvägar. För ridhus också hade jag betalt 3500 utan att blinka, men ridvägar är avgörande för mig. Plus att jag gärna vill att hästen ska gå på gräs sommartid.
 
Tack för alla svar, det har varit guld värt att få ta del av era erfarenheter. Vi har bestämt oss för att ta 3000, mindre än så är inte möjligt utan att gå med minus. Det blir ju 2400 innan moms. Ridvägar finns men det är ju grusvägar som gäller här på slätten. Däremot kan man under stora delar av året rida på stranden och på hösten stubbåkrar så långt ögat når. Och som ni ser på min avatar så sitter jag gärna och dressyrar på någon gräsplätt någonstans :)
 
Problemet brukar ju vara att få tillåtelse att rida på stubb och gräsplättar. Bor också i södra Skåne och här kör majoriteten direktinsådd i stubben - absolut ingen ridning på åkrarna. De som inte direktinsår plöjer samma dag :(

De som har "gräsplättar" kör vallfoder och vill av förklarliga skäl inte ha ens promenerande i sina vallar. Som tur är finns skogen med mil efter mil med skogsväg att rida på, annars hade det inte varit något alls att rida på, mer än rätt tråkiga grusvägar då.
 
Sen är det ju skillnad på om en person rider på trädor eller "gräsplättar", eller om det är 10 personer.

Jag har ett par trädor jag rider på, har gjort i över 10 år, nemas problemas. Men om ridskolan bredvid hade gjort samma sak hade markägaren satt stopp. Så jag har tillåtelse, men inte dem.
 
Här har vi massor att rida på när det är stubb, inte mycket direktsådd och stubben ligger ganska länge. Sen är det ju så att jag känner alla bönderna häromkring så om jag och mina inackorderingar vill rida på ställen så är det mycket lättare än om kreti och pleti gjort det. Sen är det ju så att de åkrarna som ligger närmast är de som vi arrenderar ut så det brukar inte vara så svårt att få till specialuppgörelser. Skog ser man inte röken av så här långt ut på den skånska slätten;)
 
Jag vet inte hur priserna ser ut i Skåne men här finns ett stall i Småland (strax utanför Växjö) med nybyggt stall med alla moderna finesser samt ridbana och nybyggt ridhus och de tar 1 800 kronor i månaden och då ingår hö men inte spån samt in- och utsläpp alla dagar i veckan och ja, allt vad du beskrev i övrigt.
 
Kan inte priserna i Skåne.
I mina trakter ligger liknande anläggningar på 2500:- lägg till 500:- och du får mockning
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp