Bukefalos 28 år!

Vad hade ni betalat för detta?

jag gillar helt enkelt inte Österlen, det tilltalar mig inte, kan jag få tycka det? Alla tycker det är så underbart och det är det jag tycker är överreklamerat, jag tycker det är trist.

Visst får du finna Österlen inte tilltalande men när du i allmänna ordalag dömmer ut hela Österlen genom att säga att det är Överreklamerat så hade det varit intressant att veta vad som är överreklamerat. En stor del av Österlen ex runt Hammenhög o Borrby ser ut som där du bor.:D

Att du inte tycker om områden där man kan rida i skog och öppna kuperade landskapet i timmar utan att träffa på människor eller hus är helt okay. Eller att rida högt upp på Ravlunda skjutfält med havet under sig.

Ravlundavy.jpg

Ravlunda skjutfält

Tre%20plus%20vagn.jpg

Haväng med Stenshuvud i bakgrunden.

DSC00218.jpg

Mälarhusens strand 27 december
 
Rolle, jag tycker också om Österlen och är uppväxt där till del. Det är väldigt vackert och pittoreskt.

Men jag vill absolut inte bo där året runt. Det finns fördelar med allt, och det är väl tur att vi tycker olika.
 
@ Rolle, men du dömer ju ut hela slätten? Hur kan du göra det? Naturligtvis finns det smultronställen på Österlen precis som det gör överallt. Men överlag så tilltalar det mig inte. Nu är jag ju mer på landsbygdsnivå och jag tycker det består mycket av vanskötta gårdar med skräp överallt. När jag skriver överreklamerat menar jag att många beskriver Österlen som paradiset på jorden och det kan inte jag hålla med om. Det finns natur och ställen där som är vackra men det är inte så att det tar andan ur mig. Vi har det lika fint här och ibland finare, tycker jag. Du får ju helt enkelt köpa att vi tycker olika.
 
Jag undrar vad som gör att ingen begriper vad jag skriver:banghead: Jag har inget emot slätten och jag är glad att vi inte tycker lika för vi får inte plats alla här;)
Nu generaliserar du igen "består mycket av vanskötta gårdar med skräp överallt" jag rör mig i min yrkesutövning överallt i sydöstra Skåne och det finns absolut inte fler "skräpgårdar" här än någon annanstans. Du får gärna ha din åsikt om Österlen, men jag tycker du gör det genom att göra ner området genom uttryck som överreklamerat och trist m.m. Det räcker med att säga att det inte passar dig utan att klanka ner på området som vi som bor här älskar, året runt ;):D

Som sagt jag tycker det är helt okay att tycka olika men jag tycker inte om att man benämner Österlen som överreklamerat ("framställd eller beskriven som mycket bättre än den eller det i själva verket är").

Vänligt men bestämt
Rolle
Österlening sedan 25 år tillbaka:cool:
 
@Lovisaleonora
Vi ska absolut tycka olika :D
Jag älskar alla årstider här, känns skönt att vara insnöad ibland, bokstavligen alltså...;)
Det var ett legitimt skäl att skaffa lastare förutom traktorn :cool: :D

Rolle på Österlen
 
Nä det är känsligt när någon dömer ut det området man älskar, jag har fått uppleva det en hel del i denna tråd. Min uppfattning är att det finns fler "skräpgårdar" på Österlen än någon annanstans i Skåne, men det är ju min uppfattning och inte en hel vetenskap, men jag måste ju utgå från vad jag har sett när jag skriver.

("framställd eller beskriven som mycket bättre än den eller det i själva verket är"). Jag vet vad ordet betyder, och denna förklaringen stämmer, för mig, precis in på Österlen.

Att du inte tycker om det får du leva med, precis som jag får leva med att slätten av många ses som ett ställe där man inte vill bo och inte kan få uthyrt boxplatser.
 
Men om man tycker att något är överreklamerat och trist, måste man rimligen få uttrycka den åsikten.

Jag personligen kan också tycka att Österlen är överreklamerat i den mening att när det är härligt att vara där (sommaren) är det vidrigt att vara där för alla turister som staplas på varandra, fastnar med husvagnar och skräpar ner. Det är klart att det är mysigt på sommaren, men höst och vinter är det inte så himla sexigt, i allas ögon.

Personligen hatar jag att skotta snö, och när skiten ligger upp till gaveln för att det är fritt blås då ledsnar jag.

Rolle, vi har alla rätt till en åsikt och att uttrycka den. Även om det inte passar dig eller du delar åsikten. Eftersom jag är vuxen skaffar jag Bobcat och en Hako med snöblad och sopborste - utan någon annan ursäkt än att jag vill och har råd.
 
Rolle, vi har alla rätt till en åsikt och att uttrycka den. Även om det inte passar dig eller du delar åsikten.

Nä, och....
Den sista meningen där, med tanke vad jag skrev innan (Vi ska absolut tycka olika :D), varför la du till den? Den brukar i vanligt tal ofta vara nedlåtande och negativ.

Och jag känner att jag har all rätt att ha motsatt uppfattning utan att klanka ner på hur andra bor?

Hösten är ju en av de bästa årstiderna när lugnet börjar lägga sig och luften är hög och klar, insekterna minskar och det varar ofta ända in i december. Vinter har vi i regel bara 2-3 veckor (det finns undantag) så det överlever man.
Turisterna har jag inga problem med, det är bara kul att så många kommer hit och uppskattar området.

Rolle som måste jobba lite......
 
Ja det gillar ju inte jag heller att det stormar, men det gör ju det hyfsat insektsfritt för det är liksom svårt för djur mindre än elefanter att hålla sig kvar här;). Dessutom är det skönt med blåsten en riktigt varm dag som det var idag i Falsterbo.

Själv tycker jag Värmland är det vackraste jag sett, men jag skulle inte kunna bo där med alla insekter.
 
Visst får du finna Österlen inte tilltalande men när du i allmänna ordalag dömmer ut hela Österlen genom att säga att det är Överreklamerat så hade det varit intressant att veta vad som är överreklamerat. En stor del av Österlen ex runt Hammenhög o Borrby ser ut som där du bor.:D

Att du inte tycker om områden där man kan rida i skog och öppna kuperade landskapet i timmar utan att träffa på människor eller hus är helt okay. Eller att rida högt upp på Ravlunda skjutfält med havet under sig.

Ravlundavy.jpg

Ravlunda skjutfält

Tre%20plus%20vagn.jpg

Haväng med Stenshuvud i bakgrunden.

DSC00218.jpg

Mälarhusens strand 27 december

Vilken fantastisk strand! Som Stockholmare drömmer jag om att rida på såna stränder. Blåser gör det på de ställen jag har häst också. Men det finns inga stränder annat än små pluttar med mälargöls-vatten..
Min häst ska nog få åka neråt landet i sommar eller nästa. :P
 
Sån strand har vi på ridavstånd från oss också, det är underbart. Samma strand som man ser i Ponnyakuten, vi bor ju inte särskilt långt från Tobbes gård :)
 
Sån strand har vi på ridavstånd från oss också, det är underbart. Samma strand som man ser i Ponnyakuten, vi bor ju inte särskilt långt från Tobbes gård :)

Hade bara det varit värt 2000 extra i mån för mig.
Dressyrträningen hade avstannat i några månaders tid och hästen hade väl fått svamp alt lösts upp i atomer.. ;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 859
Senast: Cilla
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 918
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 743
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp