Bukefalos 28 år!

Vad hade ni betalat för detta?

Henriksdal är en superfin anläggning och det är underbart vackert där, men det ligger väldigt "ute i ingenstans", kan tänka mig att det är meckigt att ta sig dit vintertid om det blir snö. En av de största fördelarna för mig med mitt läge är att jag har hur mycket dressyrtävlingar som helst att ta mig till och behöver då köra max 1 timme. Och det är bara 45 min körtid till Malmö.
45 min till Malmö är ju för långt för att någon skall pendla till häst på daglig basis och lär väl vara ganska exakt vad det tar från tex Henriksdal till Malmö (tar 35min för oss och tar max 10 min bort till Henriksdal).
Att ha mkt tävlingar inom rimligt avstånd har man ju var man än bor i skåne (om man inte bor längst ut i spetsarna åt något håll).
Blir inte klok på var du håller till iom att du skrev ute på slätten borde ju då innebära österlen om du är så långt ifrån malmö och det om något är väl väldigt off (och för övrigt väl betydligt lägre prissatt än andra delar av skåne vad gäller boxplatser).
 
Ja södra Skåne räcker inte som referens utan man måste ta med avstånd till större städer. Bor själv i södra Skåne på Österlen med c:a 7 mil till Malmö. Hade våran gård legat i utkant av Malmö eller Lund m.fl. skulle vi kunna leva av gården:cool:

Men vem vill bo där borta när vi har paradiset här på Österlen med kuperad öppet landskap och bokskogar. Oändliga ridvägar i Fyledalen, Verkeåreservatet och Ravlunda skjutfält för inte nämna miltals av vita sandstränder.:D:D

Rolle
IpL
 
Jag bor mellan mellan Skivarp och Abbekås :) , så närmare söderslätt än Österlen. Menade inte att man skulle pendla till hästen från Malmö, var mer bara för att ge en referens till var det ligger ungefär. Här finns gott om hästfolk i Skurupstrakten som vill ha hästen där det finns ridhus. Dessutom har vi bra rykte om oss sedan vi hade inackorderingar tidigare, så vi har inte behövt annonsera alls :)
 
Oj, då bor du i vad vi tycker är obygden. Det ska bli roligt att följa upp till hösten, hur hög beläggningen blivit ett par månader in i vintersäsongen.

Just åt Skivarpshållet tycker jag brukar vara svårt, det är tufft på vintern (att ta sig ut), långt att pendla från storstäderna och de som bor utåt det hållet har i många fall hästen antingen billigt hos grannen eller eget stall.
 
Aha, är det åt det hållet hade jag kanske inte betalt 3000... Svårt att säga, det är ju inte direkt i närheten av Malmö. Det stallet jag beskrev i mitt förra inlägg låg vid Bokskogen, dvs typ 15 min från Malmö.

Men jag hoppas att du kan ta 3000, det är ju lite bättre för hästnäringen så att säga. Jag var i Skurup och kollade på boxplats när jag letade, där var en som tog 2000 för helinackordering, så det finns ju den typen av konkurrens där ute.
 
Vi tog 2500 förut, utan ridhus och hade folk som stod på kö, så jag tror nog inte det är några större problem att ta 3000. Vi handplockar våra inackorderingar och alla kommer från billigare stall här i närheten. Jag tror man ganska snabbt märker att man får vad man betalar för :) Helinackordering tog vi förut 3000 för så det ingick mockning men inte ridhus och det var inte heller några problem under de 10 år vi hade inackorderingar. Men hur det går nu får framtiden utvisa, vi står inte och faller med inackorderingarna.
 
I det området trodde jag knappt att det gick att hyra ut boxplatser alls tom öster om trelleborg brukar vara segt och därmed billigt även med ridhus. Finns ju massor av ridhus i skurupstrakten (bor själv norr om skurup ute i häckeberga). Nästan varenda gård nu har egna ridhus här ute eller tillgång till ett på typ granngården. Hela häckeberga regionen (ner mot e65) har ju blivit hästgårdsregion med massor av ridhus, sen har man hela simlinge, rydsgård, blentarp området som är lika fulla med ridhus. Och den stora skillnaden att norr om skurup finns ridterräng iom skogen som inte finns på ert håll, vet faktiskt ingen som bor vid skurup som väljer att stalla upp söder om utan alla väljer norr om just pga det. Är ju dessutom skit samma när det kommer till snö att ta sig söderut eller norrut faktiskt enklare norrut att det är lite kuperat och skog gör ju att det blir lite mindre snödrev i alla fall.
När tom ställen som skönabäck med sitt stora fina ridhus, terrängbana, massor av hagar odyl står halvtomma trots att hyrorna inte är höga säger en del om hur det är att hyra ut. En av mina grannar skall riva sitt ena stall nu för att ha det till annat, de har ändå ett till med 50 boxar och typ 3 inackoderingar eller liknande det sista åren (trots ridhus och det går att rida rakt ut i skogen) så deras egna har gott om plats i det också.
 
Vi tog 2500 förut, utan ridhus och hade folk som stod på kö, så jag tror nog inte det är några större problem att ta 3000. Vi handplockar våra inackorderingar och alla kommer från billigare stall här i närheten. Jag tror man ganska snabbt märker att man får vad man betalar för :) Helinackordering tog vi förut 3000 för så det ingick mockning men inte ridhus och det var inte heller några problem under de 10 år vi hade inackorderingar. Men hur det går nu får framtiden utvisa, vi står inte och faller med inackorderingarna.

Oj, det är väl ganska ovanligt att någon i skåne ens har en kö med tanke på hur mkt det finns att tillgå. Speciellt där du har stall, om jag förstått läget rätt.
 
Ja fast vi har fullt och har alltid haft det förut också. Så det räcker för mig :) I närheten av mig finns tre ridhus, det ena tar inte inackorderingar och begränsat antal som får rida där. Ridhus nr två har underlag som ser ut som sand från en sandlåda, stallägarna tycker det är bra för man behöver inte rida så länge för hästen blir snabbt trött. Ridhus nr tre är helt omöjligt att ta sig till på vintern. Under tiden vi inte har haft inackorderingar har folk kommit och frågat hela tiden när vi ska börja igen och nu har vi våra fyra boxar uthyrda och en kö på sex personer.
 
Och nu blev det alldeles fel, 4 i kö menade jag. Jag upplever inte att det är ovanligt med kö till de bra stallen, de som är mindre bra har jag ingen koll. Men jag vet iaf två stall till såhär på rak arm som har kö.
 
@gylle du verkar förutsätta att folk väljer detta i andra hand, det finns faktiskt massor av människor som väljer att bo och ha häst här för att man tycker det är det bästa, finns en hel del Abbekås-bor som tycker att de bor i paradiset på jorden och vill ha hästen på cykelavstånd. Jag skulle inte heller vilja bo och ha häst någon annanstans.
 
@gylle du verkar förutsätta att folk väljer detta i andra hand, det finns faktiskt massor av människor som väljer att bo och ha häst här för att man tycker det är det bästa, finns en hel del Abbekås-bor som tycker att de bor i paradiset på jorden och vill ha hästen på cykelavstånd. Jag skulle inte heller vilja bo och ha häst någon annanstans.
Jag har haft häst på slätten.......... De enda som föredrar det är de som aldrig haft erfarenhet av något annat ;)
 
Nu skrev du ju dessutom att det skulle vara en massa skurups bor som var intresserade alltså då inte folk som hade cykelavstånd utan folk som då alltså skulle ha lika nära åt ena eller andra hållet.
Att ha hästen i ett stall inpå där man bor så att man kan cykla uppväger naturligtvis ett längre avstånd, jag tror ju knappast att abbekås borna väljer att ställa sina hästar norr om skurup om närmre alternativ finns men skurupsborna gör jag faktiskt det.
 
Jag skulle aldrig vilja ha häst någon annanstans då jag vill skona mina hästar från insekter. Vi har inga problem med att få inack. Dina erfarenheter får ju stå för dig. Det är kanske svårt att hyra ut där du bor men på underbara slätten är det inga problem.
 
Nä jag skrev inte massa skurupsbor. Jag skrev skurupstrakten. Där jag bor alltså skurups kommun. Jag har haft häst i skogstrakter aldrig mer.
 
Okay, är själv från söderslätt (Trelleborg ursprungligen även om jag växte upp på Söder i Sthlm) men har ingen längtan dit. Här på Österlen finns en typografi som är lite roligare för hästen med öppet, kuperat och skog. Priserna är också så man kan köpa lite mer mark för samma peng. Och vill man rida ut går det inte att jämföra med slätten oavsett om det är söderslätt eller södra Österlen.
När jag anordnat långritter ex på Ravlunda skjutfält eller långs stränderna så lastar folk hästarna och kommer från både Lomma och Helsingborg.
När man inte har upplevt det är det svårt att jämföra som Gylle nämnde. Vi är väldigt bortskämda här på Österlen. Vet att det inte är möjligt för många då man inte vill byta arbetsplats och får för långa resor.

Rolle
IpL
 
Och jag gillar inte alls Österlen. Överreklamerat. Men det är ju tur att man tycker olika ;)
 
Okay, vad är det som är överreklamerat? Österlen står för kultur, kvalitativ mat och vacker omväxlande natur. Nu vill vi inte att för många vill hit men vi är stolta över del del av Skåne vi bor i:cool:

50 min till Malmö och c:a 70 min till rådhustorget i Köpenhamn.
 
kl
fast seriöst så Minstral har utlyst att hyra ut 4 boxplatser. och fått intresse på det enligt tidigare kontakter och bra rykte osv. det är ju inte direkt ngn riksanläggning vi pratar om i fråga om att hyra ut 4 boxplatser och att 4 personer vill stå där? tr0ts faciliteter menar jag, ts vill ju inte direkt ha ngn storanläggning ang inackar utan det är väl en privat anläggning där man beslutat att hyra ut några fåtal platser?
 
@mackan , förstår inte heller vad som är grejen? Den svenska avundsjukan att någon lyckas med något? Att inte få tycka om slätten? Det är helt okej att kasta skit på min älskade trakt, men om man inte gillar någon annan del då är man konstig? @Rolle , jag gillar helt enkelt inte Österlen, det tilltalar mig inte, kan jag få tycka det? Alla tycker det är så underbart och det är det jag tycker är överreklamerat, jag tycker det är trist.

Och precis som mackan säger, jag ska inte ha en stor anläggning jag hyr ett fåtal boxplatser och folk runtomkring vill stå här. Ska jag be om ursäkt för det? Eller ska jag be om ursäkt för att de tycker 3000 är okej att betala? Eller ska jag be om ursäkt för att fyra st från de stallet som två av mina blivande hyresgäster lämnar vill ha en box om det blir en ledig? Eller ska jag skämmas för att jag lurar ut dem på hemska slätten (som de redan står på) istället för att hänvisa dem till norr om Skurup eller Österlen? Kolla på min avatar, det är där jag bor och jag älskar det!

Jag har fått svar på det jag frågade om och jag tackar för svaren :) Njut nu av sommaren, var ni än bor;)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 875
Senast: Cilla
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 921
Senast: pews1972
·
Hästmänniskan Behöver era tips, råd och vad ni tycker om dessa alternativ som stallplatser. För och nackdelar. Plats 1 3000kr Bilresa: 15 min Det som...
Svar
7
· Visningar
1 214
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Jag behöver lite hjälp med att se vilka stallhyror som är rimliga. Vi har ett privatstall utan ridskoleverksamhet men tar in...
Svar
19
· Visningar
1 750
Senast: Zamira
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp