Bukefalos 28 år!

Vad hände med Beridna Högvakten

(Ridsport)
De två värnpliktiga som blev avkastade under Beridna Högvakten i går och i dag klarade sig med lindriga skador. Den kvinnliga militärpolisen fick stanna på sjukhuset för observation. Hästarna klarade sig utan skador.



Läs mer...
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Det ironiska i detta var ju när jag fick höra nyheterna på radion ang torsdagens incident... -"men denna gången hann inte hästen så långt, den kunde tillfångatas på Hötorget."
Ehhehöhöh!! :rofl:
Liten kul notis i allt elände...
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

missat totalt det roliga.
Hästen gjorde inget försök att skena utan bara stegrade sig i protest när ryttaren försökte ta i tyglarna, vilket fram går öven i texten.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Debatten på RIDSPORTS hemsida har delvis handlat om att hästarna inte får tillräcklig motion och får vara ute i hage.
- Hästarna rids 2-3 gånger om dagen sju dagar i veckan, och varje ridpass är på ungefär en timme. Några gånger i veckan går hästarna i en paddock, och som komplement till övrig träning används en skrittmaskin. Hästarna får fem måltider om dagen med start 05.30 och sista måltiden 20.00, säger Björn Westerdahl.

Och när får de vara hästar????

Rolle
IpL
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

När de rymmer ;)

Jag tycker dock det är intressant att skenturen förklaras med att hästen blev rädd för tryckluften från en lastbil. Det känns som något de borde utsättas för dagligen med tanke på vart de bor och motioneras? Men bromsarna låter inte så mkt som lufttorken som det dessutom är högre tryck i och kommer oplanerat.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Kommer tryckluften plötsligt och hästarna befinner sig i en ny miljö (ny sträckning) så kan det kanske vara tillräckligt? Med tanke på det inrutade och enformiga liv dessa hästar lever så är det nog inte helt enkelt att bara plötsligt byta färdrutt.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Äh, jag tycker man kan lägga ner det där tramset helt enkelt. Visst är det trevligt med hästar och korteger men det blir ett SÅNT jäkla liv när det händer nåt. Det är flyktdjur vi talar om... inget konstigt alls detta. Problemet är när det händer i trängsel. Och det är trängsel i storstäder. Och inget hästliv har de heller.

Så nej, jag bryr mig inte om trummor och trumpeter till häst. Lägg ner skiten och sluta gnälla över att hästar är hästar och de reagerar ibland.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Är det inte tramsigare att köra med bilar och framförallt lastbilar i centrala stadsdelar? Det bor faktiskt i runda slängar närmare en miljon människor i Stockholms innerstad som ska andas in skiten som lastbilar och bilar spyr ut.

Rolle
Tidigare bott i närheten av Hornsgatan, då Sveriges mest av avgaser förorenade gata :eek:
IpL
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Jag har svårt att se relevansen i det där? Vad har beridna högvakten med bilavgaser att göra? Man skulle förmodligen kunna göra mkt för luften i city, men som sagt - hästars flyktbenägenhet har jäkligt lite med den diskussionen att göra.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Det hade varit trevligare och mindre tramsigt (ditt ordval) med mindre bilar och mer hästar inne i städerna...och hästarnas flyktbeteende skulle inte triggas så mycket.
Och som sagt, det är inte bara hästarna som har problem med trafiken, även vi människor mår dåligt av det. Eller ska vi människor också lägga ner att bo i storstan?
Jag tycker personligen det är trevligt med hästar i stan och vill inte ta bort dem på grund av trafiken. Då är det bättre att minska på trafiken.

Rolle
IpL
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Under sommarbetet och efter pensionen - enbart! Det stämmer inte heller att alla hästar får gå ut i rastpaddock...

De hanteras i princip som närapå majoriteten av de högt tävlande hästarna gör, liten ruta en stund på dagen och rids 2-3 gånger per dag.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

De hanteras i princip som närapå majoriteten av de högt tävlande hästarna gör, liten ruta en stund på dagen och rids 2-3 gånger per dag.

Precis, Högvaktens hästar sköts omhand bra. Bättre än de flesta svenska hästar skulle jag vilja säga. Hur kul det sen är för hästarna är väl en helt annan sak. Men värnplikslagen upplöses den 1a juli i år så den beridna högvakten lär ju minskas.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Jag tror inte storstäder är bra för människor, nej. Men jag kan ändå inte se hur det hör ihop med allt gnäll det blir så fort en häst reagerar som ett flyktdjur gör. Det hade lika gärna kunnat vara en unge med ballong som skrämt hästen - det skulle ha gnällts likväl. Man kan inte hindra människor från att titta på hästar heller.
Problemet är väl att en häst ute på landet som blir rädd löper mindre risk att springa öven en bil/människa än en häst inne på en gata i innerstan där utrymmet begränsas pga bebyggelse, folkmassor osv.
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Men värnplikslagen upplöses den 1a juli i år så den beridna högvakten lär ju minskas.

Tss, förhoppningsvis kan vi bli kontraktsanställda istället... Då kanske det inte blir lika många avramlingar ute på stan, när det inte är oerfarna bassar som lärt sig rida på mindre än 3 månader som ska lösa uppgiften...
 
Sv: Vad hände med Beridna Högvakten

Jag som var med och utbildade "lilla" Revär kan säga att det inte är så konstigt att någon flög av honom, det gjorde vi också... En j*vel på att bocka den hästen...;)
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Beridna högvakten fortsätter sin rekryteringsoffensiv och lanserar nu ytterligare ett initiativ för att säkra tillgången av svenskfödda...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 124
Senast: mamman
·
  • Artikel
Dagbok Halkade på trärampen på utsidan av stallet på söndag och det krasade till i foten då den hamnade under mig. Blev sjukhus när stallet...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
9 975
Senast: sweep
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
30
· Visningar
3 139
L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 357
Senast: manda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp